tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Joulu 09, 2019 23:29

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b ... 7a5dc697ff

Mä kaipaan kipeästi sitä, että olisi hetken aikaa taloudellisesti helpompaa.

Saisi vähän toipua, tehdä vain yhtä työtä.

Pääministeri, joka ei tajua mitään taloudesta ei voi tarkoittaa mulle helppoja aikoja.

Kaikki, mitä vihervasemmisto haluaa, sattuu muhun kipeästi.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ti Joulu 10, 2019 0:16

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Mihin ihmeeseen perustuu olettamus, etteivät korot koskaan pomppaa ylös?

Jenkit ydinaseineen voivat noin ajatella, ja hehän ovat ottaneet lainansa omassa valuutassaan.

Yksi painokoneen rykäisy ja velka on maksettu pois. Ja sitten uutta valuuttaa kehiin, kun edellisestä on tullut jätepaperia.

Meillä ei ole ydinasetta eikä meillä ole edes omaa valuuttaa. Meidän on ihan oikeasti maksettava velkamme, emme voi kuitata sitä loputtomiin ottamalla uutta, nollakorkoista lainaa vanhan tilalle.

Mä kuitenkin kannatan lainan ottamista. Lainaraha on nyt halpaa, sitä kannattaa ottaa investointeihin. Mutta investoinnit ovat sellaisia juttuja, jotka oikeasti tuottavat kassaan rahaa. Meillä Suomessa on tapana kutsua investoinneiksi kaikenlaisia höpöhöpöjuttuja, joiden todellisia rahallisia tuotoksia ei välttämättä pystytä mitenkään mittaamaan. Itsepetos on valtava, kun ihminen kutsuu ihan selvää kulutusta investoinniksi.

"Investoi itseesi, hemmoittele itseäsi".

Olen jo tovin pohtinut missä viipyy lama? Ennen vanhaan niitä tuli ja meni ja sitten korjailtiin. Nyt sitten kai sukelletaan ja syvälle.

Raha on outo juttu. Sitä painetaan lisää ja joskus poltetaankin kai. Mä luulen että suurin osa on yhtä tietämättömiä kuin minäkin, etten vaan jaksa ymmärtää.

Sen ymmärrän jos kaikille pallon tallaajille jaettaisiin vaikkapa 1000€ niin kotvasen kuluttua, toisilla olisi paljon ja toisilla 0€. Se että jaetaan taas lisää pelimerkkejä että peli jatkuisi ja toisille ei tulisi paha mieli ei mene mun pieneen kaaliin.

Eihän meillä ole vuoden 2008 jälkeen ollut kuin yhtä lamaa...

Mielettömällä lainaamisella ja rakentamiseen panostamisella saatiin aikaan se, ettei lama tuntunut lamalta samalla tavalla kuin edellinen lama silloin 90-luvulla. Mutta oikeasti maa nousi plussalle vasta Sipilän hallituksen loppumetreillä, kun nousukausi oli kansainvälisesti katsottuna lähes ohi.

Kreikkaa kaikki haukkuivat, kun se antoi itsensä sillä lailla vajota velkasuohon. Ei meillä suomalaisilla yhtään sen enempää itsehillintää ole.

A-haa sen takia ei ole ollut lamaa, eli on jostain taiottu sitä leikkirahaa, ettei vaan kenellekään tule paha mieli.

Kaamea rysäys siis edessä?

Ei taida tuleva uusi kiltin oloinen hallitus sitä tehdä, se on sitten edessä persuilla, joilla kannatus hipoo taivaita.

Puuh, en jaksa.

Miksi ei voisi olla joku sellainen keinoäly, joka puhtaasti vain matemaattisesti vain laskisi mihin on varaa ja kellä. Ai niin, se olisi tylsä ja kylmä maailma... En sitä tarkoita että he joilta lähtee elämä peffan alta ihan vain vailla omaa syytään onnettomuudessa tai vanhemmiten, jne. jne.jne. Kröhöm, siinäkö tämä iso ongelma sitten onkin?

Vähän kuin itse ohjaava auto ennen onnettomuutta, jonka väistämätön ongelma on valita, vanhus, narkomaani, nuori, teini, professori, työtön, lapsi tai vallan työssä käyvä normi-ihminen ja sitten valitsee kumminkin itsensä ja kyydissä olevat menehtyvät...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ti Joulu 10, 2019 0:30

pvalila kirjoitti:https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b3379847-8613-4457-a1af-a97a5dc697ff

Mä kaipaan kipeästi sitä, että olisi hetken aikaa taloudellisesti helpompaa.

Saisi vähän toipua, tehdä vain yhtä työtä.

Pääministeri, joka ei tajua mitään taloudesta ei voi tarkoittaa mulle helppoja aikoja.

Kaikki, mitä vihervasemmisto haluaa, sattuu muhun kipeästi.

Ollos huoleton, poikas valveil' on! Sanottiin joskus...

En mä jaksa taikoihin, ihmeisiin tai onneen uskoa.

Kuten sanoit kylmää on kyyti. Ei se ehkä tällä pompotipompotipiiripienipyörii hallituksella vielä mutta kyllä se jollain on. Millä ihmeen taikaiskulla kelkan voisi kääntää? Aikoinaan rattikelkalla kun jää mäkeä mentiin niin orapihlaja-aita lopulta oli tulos kun alettiin hakea rajoja, se oli sitten siinä. Aloimme laskea toiseen suuntaan, se oli jyrkempikin vailla orapihlajaa mutta, ai että sekin oli väärä tie; kuusiaidan läpi tuli vielä pahempia ruhjeita...

Vaikea sanoa mitä pitäisi tehdä. Sellainen loiva oikaisu ja muutaman hallituskauden verran aikaa vailla mitään säätöä, ainakaan nykyistä, voisi olla paikallaan? Ehkä voisi olla/löytyä sellainen jonkunlainen kova luu, joka uskaltaisi/jaksaisi/uskottaisiin että hoitaa homman. Nykyjuttu on kyllä niin levällään kuin tunnetun Jokisen eväät, kuka sitten lieneekään?
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja warixenjalka päivämäärä Ti Joulu 10, 2019 17:04

Eikö se Pipilän hallitus tilannu ne joutavat lentsikat? Toki niistä tulee lasku vasta sitten myöhemmin. Jotain laivastoakin nyt rakennetaan, vaikka veneet olis Suomen saaristossa kätevämpiä. Minä kyllä kannatan lainan ottoa ja vihervassareita jos vaan saadaan vanustenhoito sekä lasten ja nuorten asiat, koulutus yms. taas kuntoon. Eikö tuo koulutus kannattaisi palauttaa 70-90-luvuille? Silloin Suomi oli maailman kärjessä. Nykyään pitää koulussa olla kivaa ja niiden huonoimpienkien oppilaiden pitäisi itseohjautuvasti kouluttaa itse itsensä. :evil: Päin persettä mennään... tuossakin.
Ehkä tuo vanhustenhoito sitten helpottaa, kun suuret ikäluokat on kupsahdelleet? Vai onko sitten enää nykyisenkään vertaa rahaa jäljellä, kun myö viiskymppiset aletaan tarvitsemaan hoivaa?
- Puolihullu varttisavolainen -
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ti Joulu 10, 2019 22:22

warixenjalka kirjoitti:Eikö se Pipilän hallitus tilannu ne joutavat lentsikat? Toki niistä tulee lasku vasta sitten myöhemmin. Jotain laivastoakin nyt rakennetaan, vaikka veneet olis Suomen saaristossa kätevämpiä. Minä kyllä kannatan lainan ottoa ja vihervassareita jos vaan saadaan vanustenhoito sekä lasten ja nuorten asiat, koulutus yms. taas kuntoon. Eikö tuo koulutus kannattaisi palauttaa 70-90-luvuille? Silloin Suomi oli maailman kärjessä. Nykyään pitää koulussa olla kivaa ja niiden huonoimpienkien oppilaiden pitäisi itseohjautuvasti kouluttaa itse itsensä. :evil: Päin persettä mennään... tuossakin.
Ehkä tuo vanhustenhoito sitten helpottaa, kun suuret ikäluokat on kupsahdelleet? Vai onko sitten enää nykyisenkään vertaa rahaa jäljellä, kun myö viiskymppiset aletaan tarvitsemaan hoivaa?

Pahoin pelkään että suomalaiset nuoret ja koulunkäynti on saanut takapakkia ihan vain kännyköistä ja somesta, en haluaisi olla äkkiväärä änkyräkänkyrä mutta jotenkin tiedon hakeminen netistä on aivan erilaista kuin kirjoista.

Joskus kauan sitten kun piti joku asia sisäistää vaikkapa softasta niin silloin uppoutui softan manuaaliin, ei mihinkään PDF löpinään vaan ihan semmoiseen tiiliskivi x2 -kokoiseen. Toki siihen tarvitsi sitten sen innon + mielenkiinnon. Huonosti kirjoitettu manuaali aiheutti nopeaan sen että koko tekniikka sai aikaan vain ärräpäitä mutta jos oli pakko joku asia omaksua niin kelpasi se huonompikin.

Into jos johonkin tulee niin toki sitten kaivaa esiin jokaisen mahdollisen tiedonjyvän. Se into, mistä se sitten tulee?

Eläkeläisillä on kaikki oikeus vaatia kaikenlaista, se että meitinkin eläkemaksut ovat sijoitetut ties minne ja miten. Aika kun näitä satoja tuhansia euroja on annettu joidenkin sijoittamiksi ja kohta tarvisi omaan käyttöön on aika lähellä jo. Kummasti ne saattavat olla silloin kadotetut :(

Uskottava puolustus toki kaiketi olisi hyvä olla mutta siihen en oikein osaa sanoa mitään, kävin intin kun opetelimme sadeviitoista ydinlaskeuman jälkeen pyyhkimään kuusenoksilla kaverin sadeviitasta partikkelit pois...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ke Joulu 11, 2019 0:23

warixenjalka kirjoitti:Eikö se Pipilän hallitus tilannu ne joutavat lentsikat? Toki niistä tulee lasku vasta sitten myöhemmin. Jotain laivastoakin nyt rakennetaan, vaikka veneet olis Suomen saaristossa kätevämpiä. Minä kyllä kannatan lainan ottoa ja vihervassareita jos vaan saadaan vanustenhoito sekä lasten ja nuorten asiat, koulutus yms. taas kuntoon. Eikö tuo koulutus kannattaisi palauttaa 70-90-luvuille? Silloin Suomi oli maailman kärjessä. Nykyään pitää koulussa olla kivaa ja niiden huonoimpienkien oppilaiden pitäisi itseohjautuvasti kouluttaa itse itsensä. :evil: Päin persettä mennään... tuossakin.

Suomessa vasemmistopiirit ajavat politiikkaa, joka ajaa talouselämän karille. Ja oikeistopiirit politiikkaa, joka saa talouden loistamaan mutta hyöty jaetaan pienelle eliitille.

Lasten ja nuorten asiat kuntoon lainarahalla? Meidän nuorilla on pirusti niitäkin ongelmia, joita ei rahalla voi ratkoa. Se osa nuorista, josta kasvaa työkykyisiä yhteiskunnan jäseniä, joutuu nuo lainat sitten aikanaan kaikkien edestä maksamaan pois. Heitä on pelottavan vähän.

Tilastojen mukaan suurten ikäluokkien kupsahtaminen ei todellakaan riitä, huoltosuhde on silti huononemassa hurjaa vauhtia.

Naurettavaa, että meidän pitää ottaa lainaa lastemme piikkiin, vaikka tilastot näyttävät, että heidän tilanteensa tulee olemaan paljon huonompi kuin meidän tilanne nyt.

Nyt on ollut taas paljon juttua talvisodasta ja musta tuntuu, ettei Suomella ole oikein varaa kovin heikkoon puolustukseen.

Vanhaan aikaan sota tarkoitti avointa sotaa mutta nykyisin sotaa osataan käydä monella eri intensiteetillä.

Mun henk. koht. arvaus on, että Venäjä saattaisi joskus yllättäen valloittaa Porkkalan alueen.

Se olisi tavallaan Suomen Krim. Suomi rikkoi muka jotain palautuksen ehtoa ja Venäjä otti alueen takaisin. Helppoa ja siistiä.

Suomalaiset vain jatkaisivat töissä käyntiä ja asuntolainojensa maksua, mutta perimmäinen valta olisi Tehtaankadulla. Palattaisiin siis vanhaan systeemiin.

Ne laivaston isot laivat ovat idioottimaisia. Isot laivat olivat virhe jo ennen edellistä sotaa. Vähän aikaa sitten laivasto yritti olla fiksu ja teetti supernopean ilmatyynyaluksen itselleen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/ITA_Tuuli

Joku paffipää keksi, että laivaston tehtävä onkin hitailla aluksilla kulkea kauppalaivojen vieressä ja turvata niiden kulkua. Aluksen pitää pystyä kulkemaan tuntikausia. Rähmä, miten kauppalaivan vieressä kulkeva hidas sota-alus suojelee niitä kauppa-aluksia? Koppaa kiinni ohjukset, ampuu alas hävittäjät ja taisteluhelikopterit? Putsaa meren miinoista?

Hävittäjien hankinta jäi tälle nykyiselle hallitukselle.

Lentokoneiden ongelma on se, että ne taitavat olla jo syntyessään vanhanaikaisia. Pilotti on älytön rasite lentokoneelle, miehittämättömät koneet niin monin tavoin parempia.

Monet ihmiset ajattelevat, ettei Suomi enää koskaan joudu sotaan.

"Tämä asiakirja takaa rauhan Euroopassa meidän eliniäksemme"

Muistatko lauseen historian oppikirjoista?

https://en.wikipedia.org/wiki/Peace_for_our_time
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Joulu 13, 2019 1:36

Ekan ennusteen mukaan konservatiivit ovat saamassa rökälevoiton.

Labour on tavallaan jättitappion ansainnut, sillä sen johtaja on onneton.

Hän on pohjimmiltaan kannattanut brexitiä koko ajan ja siksi Labour ei ole tarjonnut vaihtoehtoa äänestäjille.

Minäkin olen sitä mieltä, että brittien on aika hoitaa homma loppuun. Jotkut pöhköt kannattavat ns. kovaa brexitiä, mutta oikeasti mitään lopullista, kovaa brexitiä ei ole tulossa: kivikovakin brexit kestäisi vain kaksi viikkoa ja sitten osapuolet olisivat kauhealla kiireellä sopimassa aivan samoista jutuista, joista näissä brexit-sopimuksissa on yritetty sopia.

Venäjän on annettu kaikessa rauhassa trollittaa EU:ta ja länttä vastaan. Umpihullua, ettei EU harjoita mitään vastapropagandaa vaan antaa omien kansalaistensa aivan rauhassa kääntyä itseään vastaan.

Mielenkiintoista nähdä, miten skotit tilanteeseen reagoivat.

Jokainen tietää, että kun poskea on soitettu riittävän kauan niin ne ISIS-äidit pääsevät Suomeen. Aivan samalla tavalla kaikki tietävät, että EU tulee sietämään sen, että Irlannin jakava raja tulee olemaan salakuljettajien paratiisi: tavarat pitäisi lain mukaan jotenkin muka tullata mutta kaikkinainen valvonta tulee olemaan kiellettyä ja rahti kulkee siellä vapaasti. Oikea raja, jossa kamat tarkistetaan, on tuolla poliittinen mahdottomuus.

Brittijohtajat tiesivät tuon kaiken aikaa ja niin tietävät paikalliset ihmisetkin: kohta he pääsevät tekemään ostoksensa vapaasti kahdelta eri tullialueelta, ostavat kunkin kaman sieltä, mistä sen halvemmalla saa.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja warixenjalka päivämäärä Pe Joulu 13, 2019 17:47

Olisi kyllä todella mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu, jos skotit päättäis haluta EU:hun. En ole varma pitäisikö heidän ensin tehdä selvempi pesäero UK:iin (eli julistautua itsenäiseksi valtioksi) ennen kuin tuo Eurooppaan liittyminen olisi mahdollista. Jopa toivon, että niin kävisi. :razz:

Ostin muuten tänään liput Ringille ensi heinäkuun 12:lle päivälle. Joko Tuumalla on?
- Puolihullu varttisavolainen -
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Pe Joulu 13, 2019 22:25

warixenjalka kirjoitti:Olisi kyllä todella mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu, jos skotit päättäis haluta EU:hun. En ole varma pitäisikö heidän ensin tehdä selvempi pesäero UK:iin (eli julistautua itsenäiseksi valtioksi) ennen kuin tuo Eurooppaan liittyminen olisi mahdollista. Jopa toivon, että niin kävisi. :razz:

Ostin muuten tänään liput Ringille ensi heinäkuun 12:lle päivälle. Joko Tuumalla on?

Juu, saa nyt nähdä joko nuo saarivaltiossa saa jotain tolkkua tuohon mutta kun siellä on tosiaan nuo Skotit ja Irkut niin saapi nähdä :roll: Mä en oikein enää pysty veikkailemaan mitään. Mun maanmatos tasolle ei muuta vaikutusta kuin että ajatellut mennä ensi vuonna Silverstoneen katsomaan vormuloita, sieltä tämä mun elämysmatkailu oikeastaan alkoi :oops: Se olisi sellainen ympyränsulkeutumisjuttu. Voi se juttu siirtyä tai aueta tai tehdä rönsyjä ja lonkeroita siitä huolimatta jne.

Perskules, olet ollut rohkea tuossa KymiRing jutussa! Mä edelleen vähän harkitsen, puntaroin ja muutenkin ihmettelen. En oikein voi uskoa että onko tämä uni vai totta :-D

Luulen että hieman haarukoivat miten porukka intoutuu ja sitten kun tajuavat että Keski-Euroopasta alkavat fanit valuta (tai siis nousta) tänne ylös niin voinee olla lipunmyynti pulassa. Jos se normimäärä 100 000 tänne tulee, niin huh huh. Ei siinä yksi tie riitä. Toki toivon että niin käy!

Yleensä ja parhaimmiten lipunmyynnissä joissain maissa voi valita paikkansa täppäämällä.

Se suurin juttu on että tulevat, joku rengastesti on kesäkuussa ja luulen että se on se viimeinen testi myös radalle että onnistuuko. Se on kumminkin niin järkyttävän suuri spektaakkeli että sitä ei sovi "ryssiä"...

Vastaus kysymykseesi; emme ole vielä mutta aivan varmasti olemme paikalla!
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Joulu 13, 2019 22:55

Oletteko huomanneet, että ebayn kamoista maksetaan alv briteille vaikka myynti jakautuu koko Eurooppaan?

Suomen lakien mukaan eu-alueen yrityksen pitäisi rekisteröityä Suomessa alv-velvolliseksi, jos sillä on myyntiä yli 8000 euroa vuodessa Suomeen. Jokin juttu tuossa kuitenkin on, kun eivät oikeasti rekisteröidy ja alvi maksetaan brittiprosentin mukaan.

Niin, siis globaalit firmat käyttävät edelleen tuota UK:ta porttina EU-alueelle ja edelleen maksavat alvin sinne.

Ihan outo juttu, kun ottaa huomioon, että brexit on ihan nurkan takana.

Olisi luullut, että firmat olisivat jo kauan sitten siirtyneet käyttämään Irlantia reikänä tullirajassa.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Pe Joulu 13, 2019 23:05

pvalila kirjoitti:Oletteko huomanneet, että ebayn kamoista maksetaan alv briteille vaikka myynti jakautuu koko Eurooppaan?

Suomen lakien mukaan eu-alueen yrityksen pitäisi rekisteröityä Suomessa alv-velvolliseksi, jos sillä on myyntiä yli 8000 euroa vuodessa Suomeen. Jokin juttu tuossa kuitenkin on, kun eivät oikeasti rekisteröidy ja alvi maksetaan brittiprosentin mukaan.

Niin, siis globaalit firmat käyttävät edelleen tuota UK:ta porttina EU-alueelle ja edelleen maksavat alvin sinne.

Ihan outo juttu, kun ottaa huomioon, että brexit on ihan nurkan takana.

Olisi luullut, että firmat olisivat jo kauan sitten siirtyneet käyttämään Irlantia reikänä tullirajassa.

No enpä ole huomannut. Sen olen huomannut että ebay.co.uk on kivampi paikka ostella kuin Saksalainen mutta se johtunut ihan kielestä.

Eikös nuo kaikki monikansalliset yritykset pyöritä verotuksen jotenkin saarivaltioiden kautta, puhutaan nyt sitten vaikkapa verosuunnittelusta mutta melkoisen kuuma peruna olisi kun tuon portin kitkisi pois. En tiedä mistään mitään mutta eikös esim. McDonalds tee kokoajan tappiota Suomessa mutta sen kuin porskuttaa voitollisena noin niinkuin muuten. On niitä muitakin ja paljon. Nuo jutut ja takaportit/porsaanreiät sun muut kikkailut kun saisi järkeistettyä niin olisi melkoinen kuvio mutta taitanee olla niin iso, todella suuri, kivulias kysymys valtioille että romahtaisi varmaan koko tämä maapallon rikkaimpien valtioiden korttitalo :roll:
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Pe Joulu 13, 2019 23:47

Valentino Rossi ja Lewis Hamilton ajelivat männä viikolla toistensa menopelillä.

Pohdiskellut vain ralli, F1 ja MotoGP tulevaisuutta.

MotoGP on luokka, jossa puhutaan aina prototyyppi pyöristä. Aika lailla tullutkin innovaatiot tuotantoon ja onhan ne pyörätkin samankaltaisia olleet pitkään. Totuus kai kumminkin se, etteivät ne mitään mukavia cruisereita ole :-D

F1 on vähän sellainen mun silmissä enemmänkin ultimate kun ei sellaisilla voi missään julkisilla teillä ajella. Puhuvat moottoriratkaisuista, jotka siirtyvät tuotantoautoihin. Kummallista että ei ole tullut polttomoottoriautoja, joissa olisi F1 autojen tapaan myös pakokaasujen talteenotto että otettaisiin suurin osa myös siitä energiasta talteen turbon jälkeen, hienoa minusta. Täyssähköautot vain ehtivät vissiinkin ensin. Energia on minusta semmoinen juttu että kaikki vaan hyötykäyttöön niin ei mikään toinen tapa ole yhtään sen parempi tapa.

Ralleista sen verran että se olisi minusta ollut moottoriurheilu luokka, josta olisi saanut pikaiseen siviililiikenteeseen nopeimmin ihan järkeviä juttuja mutta sekalainen juttu se että vääntäneet kättä jo pitkään ja nyt sitten moni talli jo vetäytynyt. Ikävää lajille. Voihan laji nousta vielä :roll:

Kaikki ralliseuraajat toki suuttuvat mutta ihan vain faktat on joskus hyvä repiä esiin, meitin talotkin ovat sellaisia. Ei nämä tarinoilla jatka elämäänsä seuraaville sukupolville. Kovia päätöksiä tarvitaan ja vähän (paljon) rahaa sekaan että intoa.

Minusta vähän käännekohta moottoriurheilulle menossa mutta turha minusta jäkättää vanhoja juttuja, uudistuksia vaan hieman peliin pelottomasti. Toki pitää moottoreiden päristä ja pakoputkien paukkua että hillitön säpinä olla mutta aikalailla veitsenterällä olemme kaikki sitä lajia seuraavat. Ugh.

Harmi olisi menettää mahtavat lajit! KymiRing on avainasemassa minusta siinä että näyttäisi mistä on kysymys kun kananlihalle nousee muuan Tuuman käsivarsien untuvikon kaltaisen ihokarvat ennen lähtöä, se tunne on sanoinkuvaamaton ja sitten se kun mennään sitä 300km/h+ kyynärpäät toisissa kiinni, kunnes ne sitten taasen ovatkin asfatissa kiinni mutkissa ja ennenkaikkea se että lopussa otetaan henkisellä puolella mittaa toisistaan kun oikein hyvä kisa saadaan aikaiseksi. Ei moottoriurheilu ole pelkästään hevosvoimia ja bensankatkua, jokainen kokee sen miten kokee :-)
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Joulu 14, 2019 1:28

Formulat ovat ulkonäöllisesti kamalan kaukana niistä katuautoista, joita formuloiden voimalla yritetään kaupata.

Ihan kiitettävästi ovat autonvalmistajat formuloihin kuitenkin rahaa upottaneet.

Mersukin on sataprosenttisesti brittitalli, sakemannia on vain logo nokalla.

Jenkeillä on noita kilpureita, joiden sääntöjen mukaan pitää ulkoisesti muistuttaa jotain katuautoa.

Ralliautot luonnostaan muistuttavat eniten tuotantoautoja. Niillä voi jopa ajaa normiteitä, ilman että spoilerit räjähtävät ekan töyssyn kohdalla.

Moottoriurheilu on menossa alaspäin kahdesta syystä. Eka on se, että varsinkin formulat ovat vain nousseet niin järkyttävälle suosiotasolle ettei sieltä huipulta enää pääse kuin alaspäin. Toka on se, että autoilun suosion lasku näkyy myös autourheilun puolella: ei kortiton nuoriso mitään ralleja tms. seuraa.

Sitikka luopui liian kalliista hydraulijousituksesta ja tilalle tuli eräänlainen tuplaiskariviritelmä: tuo tuplaiskariviritelmä oli kopsattu suoraan ralliautoista. Mielenkiintoista on, että Sitikalle nuo uutuuspumput tekee japanilainen KYB, ei ranskalainen Monroe.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Joulu 14, 2019 12:08

Joko te olette väsyneet ilmastonmuutokseen?

Mä olen kurkkuani myöten täynnä kumpaakin osapuolta.

Meillä persuilijat, jotka ovat takuuvarmoja, ettei ole mitään syytä olla huolissaan.

Lukevat omia vaihtoehtomedioitaan ja uskovat niihin kuin fanaatikko koraaniin tai raamattuun.

Toisella puolella on maailmanlopun julistajat, joiden mielestä tutkimusten avulla on pystytty luotettavasti selvittämään maapallon keskilämpötilan muutokset satojen vuosien ajalta. Mitään epävarmaa ei ole, kaikkien pitää totella heitä tai koko maapallo tuhoutuu millintarkasti heidän ennustamallaan tavalla.

Maapallon väkiluku on pumpattu niin ylös, ettei tämän pallon ruokahuolto kauhean isoja häiriöitä kestä.
Kauhean isoja riskejä ei tällaisen asian kanssa kannata ottaa.

Hassua kyllä, mutta kylmän ilmanalan maat ovat erityisen innostuneita taistelemaan ilmastonmuutosta vastaan. Eli ne maat, jotka pienestä lämpenemisestä vain hyötyisivät. Pohjoisen Keski-Euroopan ilmasto Suomeen? Ei tuo äkkiseltään ihan kamalalta kuulosta, jos vain Suomen tilannetta mietitään.

Touhussa on monta absurdia piirrettä. Yksi on se, että yksi ainoa voimalaitos Puolassa tuottaa yhden promillen globaaleista päästöistä. Sitä ei voida sulkea; kyse ei kai ole niinkään energian tarpeesta kuin työpaikoista. Seuraavaksi suurimmat saastuttajat ovat neljä voimalaitosta Saksassa: ne tarvitaan, jotta maan ei tarvitsisi käyttää ydinvoimaa.

Absurdia on sekin, että yhdysvaltain narsistinen presidentti tappelee somessa ilmastoasioista 17-vuotiaan autistisen ruotsalaistytön kanssa...
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Joulu 15, 2019 23:50

On sitä paljonkin absurdia touhua näinä päivinä :-D

Isoja asioita, todella isoja. Ei taida kukaan tietää missä mennään ja mitä tapahtuman tulee.

Ei tuo ilmastonmuutosjuttu ole mitenkään minusta isoin juttu tällä pallolla. Ilkeyksiä osaavat ihan vain ihmiset tekemään keskenään siihen malliin että tuntuu siltä että nuo ilkeydet verhotaan niin puolesta tai vastaan porukan keskuudessa tuollaisen jonkun molempia koskettavan isomman jutun taakse.

Katsoin minun mielestä hauskan dokumentin, jossa maapallon ikä oli typistetty ja suhteutettu kalenterivuoteen. Olikohan niin että, vaikken tarkkoja minuutteja/sekunteja muista niin ihminen ilmestyi vuoden viimeisen päivä vuoden viimeisillä minuuteilla ja mooses taisi olla vallan kahvassa 4sek ennen vuodenvaihdetta. Kirjoihin päätynyt historia ollut siis samankaltaista luokkaa. Eiköhän tämä boltsi selviä vaikka tekimisimme mitä. Nuo muutamien minuuttien takaisin meriin sun muihin sitoutuneet hiilet, jotka päätyivät puustoista sun muista kun oli rehevämpää ei taida paljoakaan palloa hetkauttaa. Toki elämä täällä on hiuksenhieno juttu ja jos vähän häiriintyy niin pallo korjaa kyllä tilanteen.

Tuo suhteellisuudentaju on vaikeaa käsittää. Vaikea ajatella että meitin tekemä häiriö on nyt mitenkään kovin suuri juttu.

Ei silti. Voisi tuon ylenpalttisen tuhlaamisen, roskaamisen ja välinpitämättömyyden kyllä lopettaa mutta tyyli on vähän taas tyhmä. Ihminen ei ole kovinkaan vielä tämän kulmakunnan kruunu!
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Projektit