tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Kesä 28, 2020 18:54

pvalila kirjoitti:Mulla on Ondulinea vastaavasta materiaalista käyttökokemusta kahdeltakin mökiltä.

Kummassakin tuo meni hyvin noin 15 vee mutta sitten alkoi rapautuminen kiihtyvää vauhtia.

Materiaali ei tykkää päälle kertyvästä orgaanisesta möhtästä; painepesu ja ylimaalaus olisivat pelastaneet kummankin katon mutta tuo huolto olisi pitänyt jaksaa tehdä riittävän ajoissa.

Ai sulla on rivinteeraus kellarissa! Sitä minä en tiennyt. Sitten sun kellarisi kylmyys johtuu lähes täysin niistä kurjista ovista.

Sata varma en ole rivinteerauksesta mutta muutamista seinistä kun olen läpi mennyt niin tiiltä ensin ja sitten tyhjä kohta ja sitten tuo höttöbetoni, kivineen.

Juu, ovenraoista näen kuka tulee pihaan...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Kesä 28, 2020 18:57

pvalila kirjoitti:Makitasta muuten vielä kaksi juttua:

- Aliexpress ja muut myyvät nykyisin halpistyökaluja, joihin sopii Makitan akku. Monet niistä ovat liian kalliita suhteessa oikeaan Makitaan (esim. poravasaraa ei kannata ostaa eikä iskevää väännintä) mutta esimerkiksi pieni akkurälläkkä alle viidelläkympillä voisi olla mulle ihan passeli.

- Makitan akun saa nykyisin adapterilla (vähän yli kymmenen euroa) kiinni ainakin Ryobiin. Ryobi voisi olla ihan käypänen halpismerkki Makitan täydennykseksi.

Mää tilasin huvikseni Makitan laturin banggood:ista, ei ole vielä tullut mutta saa nähdä miten hylkii alkuperäistä akkua? Kovasti siinä pitäisi olla samat ominaisuudet :roll:

Mikäköhän on aika, jolloin ilmoitettua löytötavaraa ei tulla noutamaan että voi pitää omanaan jos ei kerta kelpaa se pyörösaha?

Bosch sinisissäkin on sellaista sisäänheittotuotetta, kuten mun akkuporakone, josta akut sippasi nopeaan. Kone itsessään on aika heavyduty mutta akut olivat aivan lelut. Uuden akun kun ostin niin aivan eri kone siitä tavallaan tuli. Ottaa esiin kuukauden välein ja vain jaksaa puurtaa, vaikkei ole ladattu hetkeen.

Kyllä mä silti vähän olen kallellaan Makitoihin, ei voi mitään mutta mikään ei ole vielä voittanut vanhaa sinistä boschin isoa piuhakulmahinkkaria. Siitä jos ei pidä kiinni miehekkäästi haara-asennossa ja nappaisee johonkin niin lentää joko ukko, kone tai molemmat :lol:
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Kesä 28, 2020 19:07

pvalila kirjoitti:Minä olin "erilainen nuori" kun menin valitsemaan Canikonin sijasta Sonyn.

Ehkä mä halusin olla vähän erilainen mutta paljolti kyse oli myös siitä, että tuon sain tosi edullisesti ja Minoltan vanhoja laatulaseja on niitäkin ollut saatavilla edullisesti. Tuolloin peilittömät kamerat eivät vielä rulanneet samalla tavalla kuin nykyisin, ihmiset eivät uskoneet millään, että EVF voisi olla jotenkin jopa parempi kuin perinteinen optinen etsin. Musta tuli edelläkävijä lähes vahingossa... :cool:

Juu, ihan hyvä, vahinko... Ei se kyllä ollut. Sinun puntarointisi johti tuohon ja canikonit ovat vähän vanhanaikaisia mielestäni mutta on se hieno pitkään hiottu mekanismi kuitenkin kun ajattelee mitä laukaistaessa tapahtuukaan, lähes VHS kasettimekanismin luokkaa! Ei vaan, vielä hurjempia ovat nuo peilikamerat. Sony on toki paljon fiksumpi, myönnän hiljaisesti... :wink:
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Kesä 29, 2020 0:26

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Minä olin "erilainen nuori" kun menin valitsemaan Canikonin sijasta Sonyn.

Ehkä mä halusin olla vähän erilainen mutta paljolti kyse oli myös siitä, että tuon sain tosi edullisesti ja Minoltan vanhoja laatulaseja on niitäkin ollut saatavilla edullisesti. Tuolloin peilittömät kamerat eivät vielä rulanneet samalla tavalla kuin nykyisin, ihmiset eivät uskoneet millään, että EVF voisi olla jotenkin jopa parempi kuin perinteinen optinen etsin. Musta tuli edelläkävijä lähes vahingossa... :cool:

Juu, ihan hyvä, vahinko... Ei se kyllä ollut. Sinun puntarointisi johti tuohon ja canikonit ovat vähän vanhanaikaisia mielestäni mutta on se hieno pitkään hiottu mekanismi kuitenkin kun ajattelee mitä laukaistaessa tapahtuukaan, lähes VHS kasettimekanismin luokkaa! Ei vaan, vielä hurjempia ovat nuo peilikamerat. Sony on toki paljon fiksumpi, myönnän hiljaisesti... :wink:

Jos kaupallista menestystä pidetään todisteena oikeassa olosta niin Sony taatusti teki oikean valinnan, kun luopui perinteisistä peilietsinkameroista ja keskittyi noihin peilittömiin.

Nyt ovat sekä Canon että Nikon lopultakin heränneet peilittömiä tekemään mutta Sonyn etumatka on murhaava.

Peilittömien Akilleen kantapää oli pitkään tarkennus, mutta Sonyn A9 oli järkyttävän nopea tarkentaja.

Sama tekniikka löytyy myös Sonyn RX10 mark nelosesta ja se onkin all-in-one kamera, jossa oikeasti on kaikki kohdallaan.

Paitsi hinta: 1700 egeä uutena ja tonnin käytettynäkin.

Mark 4 ei ole pieni kamera mutta hemmetin nopea tarkennus ja 24-600 millin kauniisti piirtävä, kohtalaisen valovoimainen (2.4 - 4.0) objektiivi saa jo jonkin kokoinen ollakin.

Sääsuojaus tuosta kai puuttuu, lintumiehet joutuvat olemaan varovaisia.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Kesä 29, 2020 21:33

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:

Jos kaupallista menestystä pidetään todisteena oikeassa olosta niin Sony taatusti teki oikean valinnan, kun luopui perinteisistä peilietsinkameroista ja keskittyi noihin peilittömiin.

Nyt ovat sekä Canon että Nikon lopultakin heränneet peilittömiä tekemään mutta Sonyn etumatka on murhaava.

Peilittömien Akilleen kantapää oli pitkään tarkennus, mutta Sonyn A9 oli järkyttävän nopea tarkentaja.

Sama tekniikka löytyy myös Sonyn RX10 mark nelosesta ja se onkin all-in-one kamera, jossa oikeasti on kaikki kohdallaan.

Paitsi hinta: 1700 egeä uutena ja tonnin käytettynäkin.

Mark 4 ei ole pieni kamera mutta hemmetin nopea tarkennus ja 24-600 millin kauniisti piirtävä, kohtalaisen valovoimainen (2.4 - 4.0) objektiivi saa jo jonkin kokoinen ollakin.

Sääsuojaus tuosta kai puuttuu, lintumiehet joutuvat olemaan varovaisia.

Ainoa asia mikä vähän karstoittanut tuota Sony -juttua on ainakin mulla ihan vain se että Sony kuulostaa liian uudelta merkiltä. Vähän kuin ostaisi Sony:n puhelimen.

Toki tiedän että Minoltan peruja mutta silti luulenpa että yhä monella sama sellainen mielikuva. Ehkäpä olisivat voineet säilyttää brandin?

Pöh, DELL -monitorit, kuvaputkisellaiset olivat brändätty Trinitron teknikkaan, eikös se ollut Sony:n keksintö?

Googlaan -> https://en.wikipedia.org/wiki/Trinitron Ohhoh, muisti pelaa yhä! Toki kovin valikoivaksi on muisti muuttunut...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Kesä 29, 2020 22:54

Trinit olivat aivan upeita laitteita! Mulla oli tuttavan tuttava Salossa tehtaalla töissä ja hänen kauttaan ostelin niitä aika monta.

Saloran Trinit eivät aivan kaikkein parhaita olleet (vrt. Eizo jne.) mutta perinteisiin ruutuihin verrattuna aivan huimia silti.

Sony on tehnyt paljon laitteita, joihin mun varani eivät ole riittäneet: muistatko ES-sarjan puupäätyiset hifilaitteet ja Walkmanien PRO-versiot? Kännyköissä Sony ei ole loistanut mutta niiden sensoreissa kylläkin.

Sony-Ericsson, mulla on kaksi sen merkkistä kosketusnäyttöpuhelinta (P800) ajalta vuosia ennen ekaa iPhonea.

Mä epäilen vähän, ettei Sonylla ole oikeuksia Minoltan nimeen. Firmahan jatkoi kopiokonevalmistajana.

Kukahan omistaa Konican nimen? Minä himoitsin aikoinani Konica T3 -järkkäriä. Siitä tuli halvempi malli (TC) mutta mä päädyin siihen, että K-bajonetti ja Ricoh XR2 olivat modernimpi suunta (ja olin oikeassa).

Jotkut moittivat Ricohia siitä, että sen rungon yläosa oli muovia. Ricohin vasta-argumentti oli se, että mustaksi maalatut kamerarungot kuluivat huomattavan nopeasti nurkista ja menivät ruman näköisiksi. Mun Ricoh on tuolta osin virheetön edelleen, yli 40 vuotta myöhemmin.

Niin se aika kuluu, 40 vuotta... :roll: :roll: :roll:
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ti Kesä 30, 2020 0:35

pvalila kirjoitti:Trinit olivat aivan upeita laitteita! Mulla oli tuttavan tuttava Salossa tehtaalla töissä ja hänen kauttaan ostelin niitä aika monta.

Saloran Trinit eivät aivan kaikkein parhaita olleet (vrt. Eizo jne.) mutta perinteisiin ruutuihin verrattuna aivan huimia silti.

Sony on tehnyt paljon laitteita, joihin mun varani eivät ole riittäneet: muistatko ES-sarjan puupäätyiset hifilaitteet ja Walkmanien PRO-versiot? Kännyköissä Sony ei ole loistanut mutta niiden sensoreissa kylläkin.

Sony-Ericsson, mulla on kaksi sen merkkistä kosketusnäyttöpuhelinta (P800) ajalta vuosia ennen ekaa iPhonea.

Mä epäilen vähän, ettei Sonylla ole oikeuksia Minoltan nimeen. Firmahan jatkoi kopiokonevalmistajana.

Kukahan omistaa Konican nimen? Minä himoitsin aikoinani Konica T3 -järkkäriä. Siitä tuli halvempi malli (TC) mutta mä päädyin siihen, että K-bajonetti ja Ricoh XR2 olivat modernimpi suunta (ja olin oikeassa).

Jotkut moittivat Ricohia siitä, että sen rungon yläosa oli muovia. Ricohin vasta-argumentti oli se, että mustaksi maalatut kamerarungot kuluivat huomattavan nopeasti nurkista ja menivät ruman näköisiksi. Mun Ricoh on tuolta osin virheetön edelleen, yli 40 vuotta myöhemmin.

Niin se aika kuluu, 40 vuotta... :roll: :roll: :roll:

Now you’re talking.

Mulla meni rehellisesti sanoen niin Ricoh kuin Konicakin sekaisin. Se oli juurikin Ricoh, pitkä putki joka johonkin Silverstonen pensaisiin katosi. Ensimmäinen kerta yksin ulkomailla, tai ei yksin, mutta paimensin toista noviisia. Edelleen harmittaa. Se oli todella kallis putki sen ajan mittapuulla ja jouduin kertomaan että se katosi... Lainattu siis. Yksi rullakin meni. Monta rullaa tuli takaisin mutta ei se paljoakaan lämmittänyt.

Jeh, se oli sellainen 30v. sitten... Salo ajoi ja Häkkinen myös :oops:

Vitsi miten maailma vilisekään silmissä, ihankuin olisi tapahtunut eilen. Se oli kuitenkin aikaa kun olin jo aikuinen ja kestin sen kuin mies; viikon olemalla hiljaa ja vihainen itselleni...

Varkausilmoitus Northamptonissa ei ole vieläkään tuottanut tulosta...

edit: Muisti palailee pätkittäin, runko tuli mukaan mutta sunnuntaikisasta ei mitään. Putki siis vain katosi. Sen ajan mittapuulla se oli hyvin kallis ja hyvitetty se. Vähän kuin lainaisi motskaria jollekin. Paha mieli vaan tulee jos/kun sitten tapahtuu.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ti Kesä 30, 2020 6:59

Ei tainnut mennä sun putkesi matkavakuutuksen piikkiin?

Silloin joskus mä olisin halunnut ostaa Pentaxin rungon (siihen aikaan firman nimi oli omistajan mukaan vielä Asahi Pentax) mutta viisitoistavuotiaan köyhyyden takia mun piti tyytyä Ricohiin. Ricoh oli kuitenkin jo tuohon aikaan erittäin hyvä firma ja myöhemmin siitä tulikin Pentaxin omistaja. Tavallaan mä siis sain Pentaxin kun ostin Ricohin... :lol: :lol: :lol:

Minolta päätti luopua kameroiden valmistamisesta ja keskittyä pelkkiin kopiokoneisiin. Ricoh päätti tehdä toisin ja on mukana molemmissa bisneksissä.

Pentaxin järkkäreillä ei mene kauhean hyvin, mutta Ricohin GR on edelleen yhtä legendaarisen hyvä kuin se on aina ollut.

Menin nukkumaan illalla jo 02.00, ajattelin hieman korjata unirytmiä. Heräsin kuudelta, nyt mulla rytmi vasta sekaisin onkin.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ti Kesä 30, 2020 7:10

Paljon on aikaa siitä, kun Mikat Salo ja Häkkinen ottivat toisistaan mittaa.

Siihen aikaan Siljan promenaadilaivat olivat aika uusi juttu. Siis ne kaksi laivaa, joissa kulkee kauppakatu laivan keskellä.

Nyt ainakin toinen niistä näemmä risteilee Riikaan:

https://www.is.fi/ulkomaat/art-20000065 ... ml?ref=rss

Hieno juttu, jos Koronan vanavedessä Riika saa lopultakin arvonnousua Suomessa. Hieno kaupunki, sympaattinen maa.

Kovin montaa tuntia en minäkään ole eläessäni Riikassa ollut, muutaman pikavisiitin vain tehnyt. Tallinnasta käsin Riikaan ehtii ihan hyvin muutamaksi tunniksi kesäaikaan, illaksi ehtii takaisin.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ti Kesä 30, 2020 7:38

Mä olen hetkittäin miettinyt, josko korona tuhosi EU:n talouden.

Mitä tutkijat hiljaa mielessään miettivät? Ehkä he vain summasivat luvut yhteen ja totesivat, että vanhaa talousjärjestelmää enää ole.

Kaikki hyvin niin kauan, kun kukaan ei huomaa. Painetaan rahoja, painetaan rahan veroisia dokumentteja. Suurin osa noista vielä sähköisesti.

Arhinmäki sanoi ääneen, etteivät valtiot koskaan velkojaan pois maksa. Se on totta, mutta tarkoittaako se, että valtiot voivat ottaa velkaa miten paljon vain? Jossain on pakko olla raja, jonka jälkeen kone sakkaa.

Jossain alitajunnassa mä mietin, josko nyt koronan kanssa tuo raja tuli kertaluokalla ylitettyä?

Katsokaa Saksaa, sanoo vanha pvalila. Saksa on aina vastustanut velkojen yhteisvastuuta ja patistanut maita maltilliseen rahankäyttöön. Nyt Saksakin muutti linjaansa. Olo on vähän kuin lentokoneessa, jossa hölmöimmät ovat iloisia melun vähenemisestä ja fiksummat miettivät, josko meiltä meni vain yksi moottori vai molemmat.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ti Kesä 30, 2020 7:48

Vihervasemmistossa elää optimismi.

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/ ... -talouteen

Odottavat, että koronan jälkeen oikeudenmukaisuus lisääntyy ja ilmasto toipuu.

No, koronan aikana tehtaat seisoivat ja ilmanlaatu Kiinassa parani hurjasti. Mutta ilmastonmuutos ei pysähtynyt.

Vaikka teollisuuden päästöinvestointeihin pumpattaisiin jostain valtavat määrät uutta vihreää rahaa niin tuskin edes miljardin filtterin voimin päästään samaan päästöjen pudotukseen, jonka korona tuotti. Ja mistä se vihreä raha löytyy nyt koronan jälkeen, kun ei sitä löytynyt ennen koronaakaan?

Toisaalta, jos valtiot voivat ottaa miten paljon vain velkaa niin ehkä tuo kaikki onnistuu?
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ti Kesä 30, 2020 15:26

No niin, nyt on herätty tähänkin:

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... parit:4378

Kun tuuli vinkuu ullakolla eristeiden päällä niin helppo se on uskoa, ettei eristävyys ole ihanteellinen.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ti Kesä 30, 2020 22:39

pvalila kirjoitti:No niin, nyt on herätty tähänkin:

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... parit:4378

Kun tuuli vinkuu ullakolla eristeiden päällä niin helppo se on uskoa, ettei eristävyys ole ihanteellinen.

Jausaa! En muista muistaako monikaan moista heittoa :-)

Juurikin tuon takia täällä on puhalluseristeen päällä yläpohjassa huokolevyt. Olen monessa julkisrakennuksissa käyskennellyt yläpohjissa, joihin survottu kaikenlaista huoltoa vaativaa tekniikkaakin sekaan. Ei siellä home vaivaa mutta ajatellut vain että semmoinen viuhu kun käy niin jäähtyy mokoma eriste aivan varppina.

Hyvä tuo että siihen on nyt otettu kantaa.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ti Kesä 30, 2020 22:43

pvalila kirjoitti:Vihervasemmistossa elää optimismi.

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/ ... -talouteen

Odottavat, että koronan jälkeen oikeudenmukaisuus lisääntyy ja ilmasto toipuu.

No, koronan aikana tehtaat seisoivat ja ilmanlaatu Kiinassa parani hurjasti. Mutta ilmastonmuutos ei pysähtynyt.

Vaikka teollisuuden päästöinvestointeihin pumpattaisiin jostain valtavat määrät uutta vihreää rahaa niin tuskin edes miljardin filtterin voimin päästään samaan päästöjen pudotukseen, jonka korona tuotti. Ja mistä se vihreä raha löytyy nyt koronan jälkeen, kun ei sitä löytynyt ennen koronaakaan?

Toisaalta, jos valtiot voivat ottaa miten paljon vain velkaa niin ehkä tuo kaikki onnistuu?

Soini iskee vissiin aika hyvään saumaan, mikäli hautoo uutta SMP:tä KD:n ja jäljelle jääneiden Sinisten kanssa, saattaa helposti tosiaan tulla muutama keskustalainen että tylsistynyt perussuomalainenkin mukaan?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d3003803-6645-47e4-b6e8-786f583fa03b

En kyllä yhtään ihmettelisi.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ti Kesä 30, 2020 22:48

pvalila kirjoitti:Mä olen hetkittäin miettinyt, josko korona tuhosi EU:n talouden.

Mitä tutkijat hiljaa mielessään miettivät? Ehkä he vain summasivat luvut yhteen ja totesivat, että vanhaa talousjärjestelmää enää ole.

Kaikki hyvin niin kauan, kun kukaan ei huomaa. Painetaan rahoja, painetaan rahan veroisia dokumentteja. Suurin osa noista vielä sähköisesti.

Arhinmäki sanoi ääneen, etteivät valtiot koskaan velkojaan pois maksa. Se on totta, mutta tarkoittaako se, että valtiot voivat ottaa velkaa miten paljon vain? Jossain on pakko olla raja, jonka jälkeen kone sakkaa.

Jossain alitajunnassa mä mietin, josko nyt koronan kanssa tuo raja tuli kertaluokalla ylitettyä?

Katsokaa Saksaa, sanoo vanha pvalila. Saksa on aina vastustanut velkojen yhteisvastuuta ja patistanut maita maltilliseen rahankäyttöön. Nyt Saksakin muutti linjaansa. Olo on vähän kuin lentokoneessa, jossa hölmöimmät ovat iloisia melun vähenemisestä ja fiksummat miettivät, josko meiltä meni vain yksi moottori vai molemmat.

Mäkin olen ihmetellyt että miksi kaikki jotenkin on hymyssä suin kun lainarahaa laitetaan liikenteeseen. Täysi kupla on valmis, ei mene mun tajuntaani että otetaan velkaa mentaliteetilla että ei takaisin makseta koskaan. Toki mikromaailmassakin niin voi tehdä ja tehdäänkin. Siitä vaan velkaa ja pikavippejä niin pitkään kuin kestää ja sitten vain ulosottoon kaikki, hällä väliä.

Se vain on hurjaa jos vaikkapa valtio voitaisiinkin ulosmitata :roll:

Huippuvertaus tuo lentokone juttu, kai sitä sinne puhalletaan sitten siipien alle velkailmaa vuoristoista?
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Projektit