tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Loka 17, 2020 1:31

Perinnön jos lahjoittaa eteenpäin niin sitten sama varallisuus verotetaan kahdesti.

Mutta perinnöstä voit kieltäytyä ja silloin se menee suoraan sun lapsillesi.

Vero on aivan sama, sekä lapsi että lapsenlapsi kuuluvat ensimmäiseen parenteeliin eli perintövero on matalin mahdollinen.

Jos lapsi on alaikäinen niin hänelle kuuluvia rahoja ei ihan helposti pääse kukaan käyttämään ennen täysi-ikäisyyttä.

Lapsillesi voit lahjojen antamisen sijasta jakaa ennakkoperintöä. Muistaaksi tietty summa kolmen vuoden välein on käytännössä verovapaa.

Sinulla on myös oikeus elättää toista ihmistä: et anna hänelle rahaa puhelimen ostoon ja liittymän kuukausimaksuihin vaan annat hänelle vain oman puhelimesi ja liittymäsi käyttöön.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Loka 17, 2020 2:14

pvalila kirjoitti:Tulot pitää ilmoittaa ihan pienetkin mutta tuo alv-juttu tulee nykyisin vastaan vasta kymppitonnissa.

- Alvirekisteriin saa hakeutua pienemmälläkin liikevaihdolla mutta kymppi jos tulee täyteen niin sitten on pakko rekisteröityä.

Vähän vain tuli mieleen tuo outo meitä suomalaisia vaivaava naapurikateus, jolloin tulevat vaikeudet. Siksi selvitellyt ja ihan kiva saada monia näkökulmia. Ei tuo kuule aukene verottajan sivuilta! Sinun kommentti on aika lähellä huippua mutta ikävä juttu on sekin että vähän siinäkin sellaista mutua. Alv on selvä että tarkoittaa arvonlisäveroa. Käsitän sen että arvo kun nousee ketjussa niin vasta sitten verotetaan tai saa maksaa veroa.

Ilman veroja ei tämä juttu pyöri mutta kyllähän tuon voisi järkeistää siten että se olisi helpompaa. Siksi kai on helpompaa laskuttaa pimeänä ja sitten ne suurimmat roistot toki tekevät jutut vain isommalla mittakaavalla.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Loka 17, 2020 2:23

pvalila kirjoitti:Perinnön jos lahjoittaa eteenpäin niin sitten sama varallisuus verotetaan kahdesti.

Mutta perinnöstä voit kieltäytyä ja silloin se menee suoraan sun lapsillesi.

Vero on aivan sama, sekä lapsi että lapsenlapsi kuuluvat ensimmäiseen parenteeliin eli perintövero on matalin mahdollinen.

Jos lapsi on alaikäinen niin hänelle kuuluvia rahoja ei ihan helposti pääse kukaan käyttämään ennen täysi-ikäisyyttä.

Lapsillesi voit lahjojen antamisen sijasta jakaa ennakkoperintöä. Muistaaksi tietty summa kolmen vuoden välein on käytännössä verovapaa.

Sinulla on myös oikeus elättää toista ihmistä: et anna hänelle rahaa puhelimen ostoon ja liittymän kuukausimaksuihin vaan annat hänelle vain oman puhelimesi ja liittymäsi käyttöön.

Mä en edes viitsi avautua mitä tapahtuu jos joku kaukainen, ei naimisissa ollut, eikä niinkään siis sukuinen, haluaakin antaa perintönsä, ei niinkään läheiselle sukulaiselle, joka haluaakin antaa sen ihmiselle, joka ei tavallaan ole sukulainen mutta jonka sukulainen kuitenkin on... Sori pilkuttaminen.

Noh, 140k€ sinne tänne... :-) Tarkoitus oli kumminkin hyvä.

Kuolla olisi antajan pitänyt juuri ennen tiettyä hetkeä niin olisi antanut antajalle mahdollistaa perinnön siirtämisen. Hulluinta on se että se ei olisi ollut jonkun lain mukaan edes mahdollista. Ymmärrys loppui ja ennenkaikkea mielenkiinto. Mehut loppui ja ihmetys kasvoi.

En mä aina jaksa kuin ihmetellä tätä touhua.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Loka 17, 2020 12:11

Kaksi on varmaa, verot ja kuolema. Perintöveroissa nuo vielä yhdistyvät...

Niin, isosti rikkaat saattavat siirtyä ulkomaille kuolemaan, perintöverot välttääkseen.

Köyhän ei tarvitse, Suomihan ei ihan pieniä perintöjä juuri verottele.

Mutta jos omistusasunnon pk-seudulta omistaa, niin siihen verottaja jo iskee hanakasti.

Vantaalla suunnitellaan taas kiinteistöveron korotusta, tuntuvaa sellaista. Olikohan se 22 miljoonaa, kun haluavat lisää?

Kiinteistöt eivät pakene ulkomaille, ne ovat hyviä verotuskohteita.

Äkkiseltään kaupunki ei näe mitään mekanismia, joka rajoittaisi tuon ruuvin käyttöä.

Eduskunnan värirakenne on nyt sellainen, että sieltä löytynee valmiutta nostaa kiinteistöveron maksimitasoa.

Jenkeissä kiinteistöverot taitavat halutuilla aluilla olla todella kovia, jos oikein muistan.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Loka 17, 2020 13:45

Pelottava piirre tuo kiinteistöihin kohdistuva verotus.

Tosiaan en ole tullut ajatelleeksi sitä kuinka katalaa tuo onkaan. Helppoa rahaa ja suht varmaa kun ei tosiaan niin vain kiinteistöä oteta kainaloon ja viedä pois.

Toivottavasti tuo tapa ei yleisty. Täällä Tusbyssä on hyvin maltillista tuo mutta auta armias jos tämäkin kommentti tulee "väärien" ihmisten tietoon niin...

Jotenkin tarvittaisiin piakkoin joku joka ottaisi asian haltuun ennenkuin vahinko leviää. Vrt. Sähkönsiirtohintasotku...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Loka 19, 2020 17:56

Melkein tonnin ollut mun kiinteistövero, Vantaa verottaa rajummin kuin esimerkiksi Espoo.

Isossa kuvassa pitää huomioida myös mökkien hintakehitys: ei se edullinen vero paljoa lohduta, jos asuu jollain kuihtuvalla teollisuuspaikkakunnalla.

Kiinteistöveron perusteluna oli kai joskus alkujaan leikata osa kiinteistöjen arvonnoususta yhteiskunnalle. Perustelu vähän ontuu, kun myyntivoitto verotetaan sitten kuitenkin erikseen. Kiinteistövero korvasi tiemaksun ja kaksi muuta kunnallista maksua, joilla kerättiin rahaa tiettyyn tarkoitukseen. Kiinteistöveroilla saatuja rahoja ei enää ole mitenkään korvamerkitty, ne menevät kunnan pohjattomaan rahakirstuun.

Minähän opiskelin näitä juttuja 80-luvulla, ennen kiinteistöveroa.

Jos tähän meidän kohdalle olisi silloin tehty ajoradan reunaan erillinen jalkakäytävä niin sen puhtaanapito olisi kuulunut pääsääntöisesti mulle. Ja lain mukaan kaupungilla olisi ollut lupa ajaa ajoradan lumet jalkakäytävälle ja meikä ei niitä takaisin ajoradalle olisi saanut työntää.

Monissa kunnissa kunta onkin iät ja ajat (maksua vastaan) ottanut koko tiealueen vastuulleen.

Ja silloin mun nuoruusvuosinani oli voimassa nk. kateusmaksu: kiinteistö, jonka kohdalle ei osunut jalkakäytävää, joutui osallistumaan hoitohommiin lompakollaan.

Pakkolunastuskuviot olivat myös mielenkiintoisia ja ovat varmaankin yhä. Maata voitiin pakkolunastaa eräillä alueilla ilmaiseksi vaikkapa tien pohjaksi; jos tie purettiin myöhemmin pois maan sai ilmaiseksi takaisin. Mutta varsinainen jippo oli tämä: maan sai ilmaiseksi takaisin vain, jos kiinteistön omistaja ei ollut vaihtunut pakkolunastuksen jälkeen. Eli jos mun tontistani idioottimaisesti ja täysin turhaan 70-luvulla lunastettu kaistale nyt palautettaisiin niin mä en sitä ilmaiseksi saisi. Ja tuollainen parin metrin kaista ihan oikeasti tästä tontista 70-luvulla vietiin ja sen tuloksena Metsätähdentie on tämän alueen levein ja rumin tie typerine avo-ojineen.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Loka 19, 2020 18:14

Tuuma, mä tarvitsisin buzzerin, joka varoittaa alijännitteestä. Siis tuohon Makitan battery to Ryobi tool -adapteriin.

Eka, jonka ostin, ei sovi tuohon käyttöön (vaatii välivedon jokaiselle kennolle, valvoo jokaista kennoa erikseen; ei onnistu). Meni 2 euroa rahaa hukkaan...

Löysin säädettävän alijännitehälyttimen, mutta se on mekaanisesti turhan iso.

Ja löysin riittävän pienen, mutta siinä on max 15 voltin jännitekesto.

Tuuma, jos mä tiputan akulta tulevaa jännitettä zenerillä vaikkapa 7 voltilla niin saisinko tuon max 15 voltin kortin toimimaan?

Mua huolettaa se, kuinka zener toimii hyvin pienillä virroilla: kun tuo kortti ei piippaa, niin sen virrankulutus on varmaankin tosi pieni.

Sieltä 80-luvulta muistan jotain hämärää, että ihan pienillä virroilla jännitepudotus zenerin yli oli jotenkin vähän epämääräinen.

Mutta en ole varma! Aikaa mun opinnoista on pirusti ja toisaalta ei tuollaisen jännitevalvontapiirin virrankulutus ehkä ihan niin olematonta sarjaa kuitenkaan ole.

Sen mä sentään muistan, että 5.6 volttia olisi se zenerien zener! Tuo 7 volttia on vielä sillä parhaalla alueella esim. eri toimintalämpötiloja ajatellen.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

Edellinen

Palaa alueelle Projektit