tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Tammi 08, 2021 0:18

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Polttoaine on kallista, mutta polttoainekulut ovat kuitenkin aika helposti ennakoitavissa. Minuun sattuvat enemmän nk. lottovoitot, yllättäen eteen tulevat megakorjauskulut. Hihnan vaihdon voi ennakoida mutta automaattivaihteiston laukeamista ei.

Vastasiko Volvo sun odotuksiasi? Ja mitä sä siltä itse asiassa odotit?

Onko auto ollut hyvällä pidolla? Jos on, niin sitten kilsoja saa olla vähän enemmänkin.


Se on vielä eri läänissä, ei kokemusta siis.

Vähän haastatellut Volvoisteja, ei pitäisi olla vallan surkea, entiset omistajat pilaavat tai ovat isolla rahalla korjanneet. Tuurini huomioon ottaen ei ole kovinkaan kovat odotukset...


Tunnetko tubettajan nimeltä Hoovies Garage? Jos sulle sattui huono tuuri Volvon kanssa niin sä voit kääntää sen hurjaksi menestykseksi (Tuuma's Garage tai One Inch Garage?).

Sä olet aina joskus maininnut tämänkin auton:

https://www.youtube.com/watch?v=nEahqyc_Jgc
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 18073
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Tammi 10, 2021 18:02

Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 18073
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä To Tammi 14, 2021 23:09

Pakkasta yli 20 astetta. Vanhaan aikaan meidän olisi ollut pakko viritellä lisälämmittimiä tai laittaa öljykattilan vastukset tulille. Nyt ei tarvitse, koska pumppuja on neljä ja ne ovat kaikki uusia.

Millä Tuuma lämmittää? Vieläkö vilppi jaksaa taistella, kolmivaiheisen kompuran voimin?
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 18073
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Tammi 16, 2021 13:21

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Polttoaine on kallista, mutta polttoainekulut ovat kuitenkin aika helposti ennakoitavissa. Minuun sattuvat enemmän nk. lottovoitot, yllättäen eteen tulevat megakorjauskulut. Hihnan vaihdon voi ennakoida mutta automaattivaihteiston laukeamista ei.

Vastasiko Volvo sun odotuksiasi? Ja mitä sä siltä itse asiassa odotit?

Onko auto ollut hyvällä pidolla? Jos on, niin sitten kilsoja saa olla vähän enemmänkin.


Se on vielä eri läänissä, ei kokemusta siis.

Vähän haastatellut Volvoisteja, ei pitäisi olla vallan surkea, entiset omistajat pilaavat tai ovat isolla rahalla korjanneet. Tuurini huomioon ottaen ei ole kovinkaan kovat odotukset...


Tunnetko tubettajan nimeltä Hoovies Garage? Jos sulle sattui huono tuuri Volvon kanssa niin sä voit kääntää sen hurjaksi menestykseksi (Tuuma's Garage tai One Inch Garage?).

Sä olet aina joskus maininnut tämänkin auton:

https://www.youtube.com/watch?v=nEahqyc_Jgc


Rellu 5 Turbo 2 on tosiaankin yksi minun suurista haaveista! :-) 1.4l motti ja melkein 100l bensatankki, tankkausväli on huiman pitkä ja ennenkaikkea autohan pesi tosiaan sen aikaiset Ferraritkin :-D

Kaveri videolla veti tupakkiakin kun minä autossa ja croisantitkin valmistui :lol:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 17087
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Tammi 16, 2021 13:40



Ei ollut ihan noin auvoinen kotiinpaluuni hakuretkeltä :lol: Volvotin on sinänsä yllättävän siistissä kunnossa, ei lommoja, ei näkyvää ruostetta nahkapulkat jopa kuskinkin moitteettomat. Vähän sauma irvistää normikohdasta mutta eiköhän vaimo sen ompele kiinni jahka ilmat lämpenee?

Mutta kotiinpaluu... Hyvää matkaa toivotti myyjätaho. Ajattelin puolessavälissä tankata ja vähän tarkastella ostosta tarkemmin. Sitten matka jatkukoon... Jaahas, eipä startannutkaan kivasti; moottori tärisi ja kävi todella surkeasti että meni limppimoodiin. Tie oli näitä leveäkaistateitä ja rekat suhahteli viistäen taustapeiliä että muutenkin alkoi tuntua että aiheutan useita vaaratilanteita körötellessäni 20-30km/h... Ei muuta kuin tiensivuun ja hämmästelemään että kuukeloimaan mitäs nyt tekisi.

Harmitti vallan vietävästi! Ei myyjäkään enää vastannut... Tuli vähän sellainen huijatuksi tulemisen maku suuhun :lol:

Hinurin kyydissä sitten loppumatka, eikä ollut halpa kun enhän ollut ottanut tuohon mitään kaskoja sun muita niin omasta pussista maksu. Pimeää oli ja pakkasta. Hinausauton kuljettajien kanssa turistua alkoi kuitenkin jo lopussa hymykin irtoilla. Pahempiakin kohtaloita heillä on ollut kuin yksi vikaantunut Volvo.

Niin se vika, jonka olisin hyväksynyt mukisematta vaikka olisi myyjä kertonut on tyypillinen läppävika. Startatessa tutkii läpän ääriasennot ja jos ei osu toleransseihin menee tuohon vikatilaan. Kunpa olisin ottanut resetointityökalun matkaan tai löytänyt kuukelista miten resetti tehdään ilman. Tiedoksi muille että Volvon voi resetoida ottamalla moottoritilasta sulakkeen vai olikohan kaksi tiettyä ja sitten starttaa niin nollaa vikakoodit myös.

Myyjätaho muuten ihan vapaaehtoisesti tuli vastaan lopulta hinauskuluissa, eikä se myyjän vika suoranaisesti edes ollut vaan sinne myytynä ei ollut moista huomannut lyhyellä lenkillään. Myyjätaho oli siis vain välittäjänä tuossa.

Tiistaina menee läppävian vuoksi hoitoon...

Kaikkinensa jos tuolla kustannuksella selviää ja vika poistuu niin alkaa siitä muodostua kuitenkin ihan kelpo ostos.

PS. Siinä on koukku ja toimiva takaluukku, joten paaaaljon parempi kuin hiivatti :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 17087
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Tammi 16, 2021 13:45

pvalila kirjoitti:Pakkasta yli 20 astetta. Vanhaan aikaan meidän olisi ollut pakko viritellä lisälämmittimiä tai laittaa öljykattilan vastukset tulille. Nyt ei tarvitse, koska pumppuja on neljä ja ne ovat kaikki uusia.

Millä Tuuma lämmittää? Vieläkö vilppi jaksaa taistella, kolmivaiheisen kompuran voimin?


Vilppi tuolla puhkuu ja puhisee. Sähkövastukset menevät päälle jos kylmimmän huoneen lämpötila tippuu alle -19degC. Vilppi sammuu jos tuvassa yli +22degC. Noilla asetuksilla toimii lämmönsäätö aikalailla optimisti. Mattiin ja/tai Susannaan kun laittaa tulet sammuvat nuo sähkölämmittimet automaagisesti.

Muutama vuosi ja postaushan tässä onkin vierähtänyt että saimme lopulta kumpainenkin tyydyttävät lämmitysratkaisut aikaiseksi :mrgreen:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 17087
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä Ma Tammi 18, 2021 11:36

Onnittelut Tuumalle Volvon johdosta, onko kyseessä jopa ihan nelivetomalli? No bensaturbo kuitenkin, automaatti mokoma lisää kulutusta aika lailla, mutta jos Tuuman ajot eivät ole ihan pelkkää nurkkapyöritystä niin ehkä se kulutusero on aika pieni kuitenkin? Tylsä tuollainen autonostoreissun loppuosa hinurin kyydillä, mutta toi läppäkotelovika ei taida olla sen kummempi kuin 9-5 Saabeissa, omassamme resetoin sen muutamia kertoja, kunnes päädyin ostamaan tehdasuuden läppäkotelon, ja siihen loppui se ongelma.

Kylmää keliä on pitänyt, meidänkin ilppimme pääsi nyt ensimmäistä kertaa kunnon talvitesteihin. Ensimmäisestä yli 20 asteen pakkaskelistä FD-35 selvisi vielä ihan hyvin, mutta muutama päivä sitten joutui jo polttelemaan takkaa (se on mallia jatkuvalämmitteinen, siis vanha avotakka jossa takkasydän, jtbo taisi kuvailla oma takkaansa "moolokin kidaksi" samanlainen on omamme :) ).
Huolestuin kun tuntui ilpin tehot kadonneen toisen yli 20 asteen pakkasjakson kohdalla, aattelin että oliskohan kylmäaineita karannut, mutta sulatusjakso kun toimi normaalisti, ja ulkoyksikkö suli tasaisesti, niin ei oikein voinut olla kyse siitä.

Mittailin useita kertoja sisäyksikön imuilman ja puhallusilman lämpötiloja (mulla on ilpin sisäyksikön yläpinnan korkeudella "elohopeamittari" siis mitälie värillistä nestettä onkaan, tenavana oli kiva leikkiä hajonneesta lämpömittarista poistuneella elohopealla :D). Ja puhallusilmaa olen mittaillut elektronisella paistolämpömittarilla, ja se näytti ihan samaa kuin parikin "elohopeamittaria" joita käytin vertailumittaukseen).
Tuolta lämpöpumppuforumilta löytyi Jantin tekemä Exel FD-35:n lukemista, ja siihen kun syötin meidän FD-35:n lukemia niin olivat ihan linjassa Jantin mittausten kanssa (tai hivenen jopa parempiakin, laitoin muistaakseni meidän omaamme jotain 10-15%:n ylitäytön joka voi selittää hiukan parempia suoritusarvoja.

https://lampopumput.info/foorumi/thread ... ein.26798/

Mutta esim. eiliset arvot: ulkolämpötila: -14, puhalluslämpötila +45, imuilman lämpötila +19,5, pyyntilämpötila +31, puhallusnopeus IV / 750m3/h, lämpöteho (W) 5933, ottoteho 2230W (mitattu sellaisella pistorasiaan laitettavalla kulutusmittarilla, mallia halpa), lämpenemä 22,5 astetta, COP 2,7, ilmainen lämpöteho: 3703W.
En tiedä kuinka tuossa Jantin taulukossa on huomioitu sulatusjaksot. Saattaa olla että jotain feelua on mittaustuloksissani koska vaikuttavat turhankin hyviltä verratuna tuon oikean asianharrastajan samanlaisen koneen tuloksiin. Täytyy jatkaa mittauksia :)

Mutta kuitenkin vaikuttaa siltä että tupamme pärjää yhdellä ilpillä aina tuonne -10 asteen tienoille, hiukan ylikin, mutta -20 kohdalla ei ilpin teho riitä, siis kun noin kylmää on useamman päivän ajan. Ei toi ole mikään ihme, meillä on alakerran lattiat valamatta, siellä on vanhaa lattiaa / uima-allasta jäljellä jotain 50m2, ja reilut 60m2 on vasta styroksilla (sii kaivettu kallioon saakka pois ikimärät hiesumaat jne), ja styrokseista puuttuu vielä pintakerros, ja porrasaukon kohdalla (johon ilppi puhaltaa) on kallio näkyvissä noin 3,5m2:n alalta, ei sekään hirveästi talon lämmöntuottoa edistä. Ja sitten on vielä tekemättä muutamien alakerran seinien rivinteeraukset, jne jne.

Mutta mutta, täytyy nyt kuitenkin, kelien lauhtuessa tehdä puhdistus ilpin sisä- ja ulkoyksikölle, sisäyksikön vuosipesu jäi tekemättä kesällä, ja se on aika lailla rakennuspölyssä kennostaan, samoin ulkoyksikössä on kennon ulkopuolella sellainen "verkko", siis lika ja pöly tiivistynyt niin hyvin että sitä verkkoa saa ripsittyä irti verkonomaisena kerroksena, se näyttää ihan joltain tuuletusikkunan hyttysverkolta, mutta ohuemmalta :)
Mutta täytyy varmaan ruveta pohtimaan asennuspaikkaa toiselle ilpille, ehkä se tulee yläkertaan takankorvikkeeksi.
Viimeksi muokannut Spautio päivämäärä Ti Tammi 19, 2021 0:19, muokattu yhteensä 2 kertaa
Spautio
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 1256
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 10:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Tammi 18, 2021 23:30

Kiitos, onnea tässä nyt ripaus tarvitaankin. Jospa se olisi vain se läppämoduli. Matalapaineturbo vain. 5x500cm3. Joskus oli että noin 330cm3 pytty olisi taloudellisin ottomoottorille. Taisi olla BMW, joka perusteli sitä miksi heidän 2.0l moottori oli joskus hyvinä aikoina 6-pyttyinen?

Aika huiman hyviä tehoja tulee sinun pumputtimesta. Aloinkin kaivamaan kaavalinkin innoittama puhallinkonvektorin m3/h tietoja. Taulukon löysin mutten muista mikä noiden Vicot -merkkisten puhallinpattereiden tyyppi oli. Voisi sitten vähän tehoja haarukoida siitäkin. Kaksi täällä niitä on mutta toinen on poistettu patteriverkostosta kun kuistirempassa laitoin tilalle ihan vain tavallisen radiaattorin. Toiselle on paikka vähän hakusessa. VILP COP on aikalailla tasan 2, vaikka pakkanen olisi mikä. Puhallinpattereilla tuota saa ylöspäin ainakin teoriassa, siksi olisi kiva kokeilla mikä niiden antoteho on.

Siellähän on remppaa siis edessä vielä lattioiden osalta. Ei muuta kuin tsemppiä! Onhan tuota täälläkin vielä, kellarikerros on yhä orkkis, valskaavine ovineen jne...

Ei taida remppaaminen loppua meiltä koskaan, kunnes...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 17087
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ti Tammi 19, 2021 0:22

Hassua, juuri kun oli puhetta vitosrellusta: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ren ... aival-oli/

Myyköhän taas lähes 10 000 000 kpl?
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 17087
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ke Tammi 20, 2021 0:01

Taisi onnistua tuo kaasuläpänvaihto ongelmien ratkaisuun, toki olin lähes täysin varma, ettei ole noin helppo vika.

Taannoin tuo oli "sinisillä" tonnin keikka. Sinisillä volvo immeiset tarkoittavat käsittääkseni maahantuojalla käyntiä mitä olen pikkuhiljaa ymmärtänyt. En tiedä minkälainen softa osan vaihtajalla oli mutta konffaus minusta kuitenkin tarvittiin, en kysynyt. Noh, viisi käynnistystä vasta takana niin ehkäpä tuo nyt pelaa. Ennen meni joka toisella vikatilaan.

Lisävikoja; Takalasin pyyhin ei toimi, eteenpäinhän sitä yleensä on tarkoitus toki mennä :-) joten luokkaa; siedettävissä.

Aika iso ja konkelo autohan tuo. Vaimon kanssa yrittänyt lämmitellä sellaista että jos/kun tulee ajoja ydinkeskustaan niin vaihdamme autoja :-) Ei vielä oikein tullut kuin silmien pyörittelyä.

Niin, iso paha bensavolvo. Eihän tuossa sinänsä mitään järkeä ole. Jäsenet (raajat) vaan eivät tykkää kylmästä enää ollenkaan, terveys edellä... Mielenterveydestä niin väliä :lol:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 17087
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä Ke Tammi 20, 2021 1:23

Hienoa että vika (toivottavasti) rajoittui siihen läppäkoteloon (tai läppäkoteloyksikköön tms.) Takalasista ei ole tarkoitus katsella ulos, peruutettaessakin tarkkaillaan ainoastaan sivupeilejä :-)
Mutta on tuollainen 5-mukinen rivimoottori paljon hauskempi kuin rivinelonen, joka on ehkä tylsin ja luonteettomin kaikista ottomoottorin varianteista.
Onko Volvo säilynyt matalapaineisena, vai onko se menty lastuttamaan / konvertoitu etanolille tahi jopa flexfueliksi?
Tupakoiva bensavolvisti lisää valtiomme verokertymää ihan kunnolla, ei siis kannata potea omantunnontuskia autovalinnasta! (juu ja itsekin tupakoin edelleen) :-D

Itsekin kaivoin tänään Ducaton esiin hangen alta (no katolle jäi ainakin 30cm:n lumikerros), ihan ilman hehkutusta heräsi tulille, ja ilman akun lataamista ym, joskus joulukuun alkupuolella sillä tuli viimeksi ajettua. Vaihdoin siihen myös talvirenkaat alle, ihmettelin miten olivat mokomat niin huonoissa rengaspaineissa, kunnes muistin ettei ne olleet viime talvena Ducaton alla ollenkaan, vaan kesärenkailla pärjäsin koko talvikauden. Hiukan olivat Nokian renkaat kopperoisen oloiset ensimmäiset 10km, ratti vemputti sivusuunnassa (rengaspaineiden noston jälkeenkin), mutta kyyti tasaantui sitten kyllä kun kävin ajamassa lenkin motarilla. Aika ehtoopuolella alkavat tuollaiset vuoden 2002 (takarenkaat) ja 2005 (eturenkaat) olemaan, pintaa on ihan hyvin vielä, ja eturenkaissa täysi nastoituskin, mutta kait se kumimateriaali vaan tuppaa vanhenemaan.

Omaan silmääni tosi hieno toi Tuuman linkittämä vitosrellu, samoin kuin tulevat "rönööt" eli Dacian uudet mallit, itse pidän tuollaisesta simppelistä muotoilusta, aikanaan kun Skoda Yeti tuli markkinoille, se oli mielestäni hienoin Skoda piiiitkiin aikoihin, senkin valmistus loppui turhan aikaisin, höh.
Aion kyllä käydä koeajamassa uuden Sanderon ja Dusterin, koeajoin vuosia sitten ensimmäisen version Dusterista, ja olisin ostanut sellaisen heti samantien, mutta vaimo oli asiasta eri mieltä, ei olisi ollut kalliskaan, ja rahoitusehdot olivat kohtuulliset :?
Dacialta on tulossa patterikäyttöinen Sandero, patterin kapasiteetti taitaa olla aika pieni, mutta saattaa olla ihan koeajon arvoinen vehje sekin?
Spautio
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 1256
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 10:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä Ke Tammi 20, 2021 2:50

Noi Tuuman puhallinkonvektorit kuulostavat aika toimivalta ratkaisulta vilpin + radiaattoreiden kaveriksi, eikä lämmitys jää paikalliseksi kuten radiaattoreilla.

Tuli tuossa päivällä pestyä Mitsun ilpin sisä- ja ulkoyksiköt, olivat kieltämättä aika saastaisessa kunnossa. Ulkoyksikön sulatusjakson jälkeen piti ihan tiskiharjalla vedellä lamellienvälit puhtaaksi mistälie paksusta ryönästä. Sitten reipasta pesua lievällä mäntysuopaliuoksella, ja huuhtelua lämpöisellä vedellä (siis tavallisella paineruiskulla pesut + huuhtelut, meni ehkä jotain 30l yhteensä molempiin yksiköihin :-D )

Aika koukuttavaa toi ilpin mittailu :lol:
Päivällä kun pakkanen laski, ja ilppi oli puhdistettu, niin tein taas mittauksia monen kertaan, nyt tuli tuloksena: ulkolämpötila: -1, puhalluslämpötila +51, imulämpötila +23, pyyntilämpötila +31, puhallus IV / 750m3/h, lämpöteho (W) 6408, ottoteho (W) 2165, lämpenemä 28, COP 3.0, "ilmainen" lämpöteho 4243W.
Hämmentävän hyviä lukemia toi Mitsu antaisi, olen kyllä koettanut mittailla moniin kertoihin, ja mittareitakin ristiin vaihdellen. Kyllä kait saattavat olla noi sisääntulo- ja puhallusilmojen lämpötilat about tuollaisia.
Olin kirjoittanut ylös ilpin täyttömäärät, siihen tuli siis 250g ylitäyttöä (siis toki huoltomanuskan mukaiset 50g/metri jos kylmäaineputkien pituus ylittää 5m, mutta tuon lisäksi tuli vielä sen 250g).
Silti epäilen että jokin on pielessä, koska ei kait tuon laitteen kuuluisi lämmittää noin tehokkaasti? Puhalluksen lämpötilaa kun mittailin, niin sulatuksen jälkeen aika nopeasti saavutti sen 51 asteen lämpötilan, ja ehkä minuutti ennen sulatuksen alkamista lämpötila tippui lukemaan 50 astetta.

Täytyisi hankkia kunnolliset mittalaitteet, mutta ehkä noilla mun mittauksilla on tulokset ehkä about kartalla. Hyvä peli kyllä tuollainen FD, jos edes sinnepäin on mittaustulokset :-D
Spautio
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 1256
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 10:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ke Tammi 20, 2021 23:36

Kyllä mä luulen että sulla on ihan riittävät vimpaimet lämpötilojen mittauksiin.

m3/h mittaukset ovat hankalia tehdä luotettavasti. Luulisin että suurin heitto tulee uskomalla valmistajan spekseihin, vähän kuin kulutusmittaukset auton omin anturein.

Ilmamäärien mittauksia on monenlaisia mutta silti virhe tekijöitä paljon, riippuu useat mittaukset siitä mistä kohdin ilmavirtaa mitataan jne.

Mutta ei sen niin väliä, nyt kun sulla on dataa niin se on vertailukelpoinen siihen että samalla tavalla mittaat ensi talvena niin saa käsityksen siitä onko pumputin hyytymään päin.

*****************

Tiedän, turhamaisuutta ja katoava juttu nuo eri ottomoottoreiden äänimaailmat :-D

Ducatosi taitaa olla melkoinen ikiliikkuja!

*******************

Ostin kerran 99 tuprooni merkiltä lapponia nastarenkaat, eivät pitäneet yhtään mutta eivät koskaan kuluneetkaan :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 17087
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Tammi 24, 2021 1:05

Hiljaista kuin huopatossutehtaassa...

Volvottimessa nyt 1000tkm+, Ihan kelpo sitten lopulta. En tiedä tarkasti miksi Stilo vaihtui Volvoon? Tuli olo että koskaan pahasti kolaroitunu niin se jotenkin on tulossa, Fiat ei vissiin ihan huono, eikä Volvo parhaimmistoa mutta mieluummin se peltipurkki? Laguna sai aikoinaan paremmin tähtiä kuin Volvo mutta ei sekään kaikkea taida merkitä.

Ai niin, tämä on näitä, jolla saattaisi herättää Jtbo:n "kuolleista". Hyacinth Bucket, olisi kai ollut parempi mutta ei tämäkään niin kovin huono ole: https://www.youtube.com/watch?v=DmL12NRE4hQ
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 17087
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Tammi 24, 2021 2:47

En muista kuka hiljattain sanoi telkussa (telkkarissa) asioista, jotka ovat menneet aivan pieleen nykypäivinä.

Taisi olla Anna-Leena Härkönen, hänestä "pienoista" ongelmaa aiheuttaa nykyään se että joutuu todella pohtimaan mitä sanoo (kirjoittaa). Jotenkin muistan että oli hänkin aikoinaan muutakin mieltä. En muista. Huippujuttu minusta oli hänen sanonta että kirjailijoita aletaan kahlitsemaan. Ei noilla sanoin mutta se että nykyään ei enää uskalla sanoa mitään.

Ajattelin hetken. Kokeilen nyt.

Neekerinpusuja oli pilvin pimein. Ei mitään enää. Lakupiippuja oli, nyt pitää kaiketi olla 18v. että voi ostaa. Sateenkaariporukkaa oli myös ennenkin, nyt ei niistäkään saa leikkiä laskea.

Sitten oli taannoin tyyppejä, jotka olivat tavallisia ihmisiä. Niistä saa nyt leikkiä laskea, totta Mooses, me kestämme mitä vain.

Ärsyttää vain suunnattomasti nykymeno ja loukkaantumisen herkkyys. Saattaa olla että en sosiaaliseen mediaan kirjoita enää mitään koskaan.

Kaikki ovat tyytytyväisiä.

Minusta vain ahdistavaa se, ettei saa mitään kritiikkiä sanoa jos on eri mieltä.

Noh, Arttu Wiskarin sanoin: https://www.google.com/search?sxsrf=ALe ... ent=psy-ab

Olen vain niin erilainen samanlainen. Luulen että Jtbo häippäsi saman jutun takia. Kaikki ovat OK mutta ei jaksa tämmöistä pintaliitoa enää.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 17087
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Edellinen

Palaa alueelle Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa