tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Pe Marras 26, 2021 21:28

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Olin muuten hääkuvaajanakin, meni aivan munille, noin niinkuin suoraan sanottuna. Oli linssejä, salamaa, jne. Ihan amatööritouhua minulta. Vaikka hieman luinkin etukäteen niin :oops: Jättäkää muutkin amatöörit kuvaamisen ammattilaisille, lyhyt neuvo :-D

Noh, kuvia toki tuli mutten ollut ainakaan itse tyytyväinen kuvien tasoon, kuvattavat toki pelastivat paljon kun olivat niin häikäiseviä :)

Tytär meni siis avioon.

Ristus että sitä onkaan jo vanha!

Lämpimät onnitteluni hääparille (ja osanottoni isälle...).

Ei se tosiaan helppoa ole. Luulen, että hieman helpottaa, jos laukoo riittävän paljon ja käyttää riittävän laajaa kuvakulmaa: siitä voi sitten myöhemmin yrittää keskinkertaisista otoksista rajailla häiriötekijöitä pois.

Sulla oli muistaakseni 50 millin kiinteä, muovilinssiksi sinä sitä joskus haukuit. Sillä ei ehkä tule suoraan valmista mutta saapahan ainakin jotain talteen, mitä voi sitten yrittää jälkikäteen paremmaksi käsitellä. Pahin virhe on se, jos ei paina laukasinta tarpeeksi; sitä on paha jälkikäteen korjata.

Ah, sama vanha Pvalila, tai siis, saako nykyään sanoa tuollaistakaan v sanaa sanoa...

Osuit niin oikeaan, jälleen.

Muovilinssi oli toisessa rungossa ja Tamron toisessa. Mullehan on jäänyt vähän noilta muilta jääneitä jätemateriaaleja.

Aika ässänä ajattelin että liipaisen molemmilla mutta mutta... Se miten kuvaaja vs. amatööri eroaa kumminkin niin on se, ettei kaikkea silti ota huomioon. Ihmettelen yhä miten ammattilainen sen tekee.

Oli myöhästymistä, parkkipaikan etsintää, sadetta että epätietoinen kiire. Epätietoinen kiire on sellainen, ettei tiedä miksi on kiire vaikka se läsnä onkin :-)

Hääseremonia jos typistetään muutamasta minuutista vielä lyhyemmäksi ei kyllä auta amatööriä sitten ollenkaan. Takana tuli jo seuraavia :) Itse sotkeutuneena ajatuksiin että juurikin muovilinssillä sarjatulta jne.

Summarum, elkää alkako hääkuvaajiks,i jos ette ole eka tyrineet :mrgreen:

Ei sittemmin enää katastrofi, muuttunut hauskaksi muistoksi vain :) Ei ole ranteet auenneet, jäykemmiksi vaan hiljukseen muuttuneet...

Sopii tämä kerran kuukaudessa postailu, niin vähän enää tapahtuu.

Jessus että en uskonut sitä että vanhemmiten tunnit muuttuu päiviksi ja päivät vuosiksi ja sitten vuosikymmeniksi. Niin se vain näköjään on.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Marras 27, 2021 19:23

Mä kommentoin kyllä nyt heti, en jaksa oikein kuukautta odottaa... :lol: :lol: :lol:

Jotenkin musta on alkanut tuntua siltä, että jokainen juttu, jonka mä tyrin vain puoliksi, on jonkin sortin menestystarina mulle...Hoijaa.

Vaikka nyt telkkarin ostaminen. Eihän me edes sellaista oikeasti tarvita, mutta mulle sopivalla hinta-laatusuhteella varustettua ei vain millään meinaa löytyä. Black Friday oli ihan onneton köyhälle, joka etsii puolentoista tonnin telkkaria vajaalla viidelläsadalla...Käytettyjä tuollaisia toki välillä löytyy mutta pitäähän niissäkin takuuta edes pari vuotta olla.

Sitikalle pitäisi 200000 kilsan huolto tilata. Saavat viedä sen leimalle saman tien, en mä itse enää jaksa. En muuten enää laita itse edes talvirenkaita alle: kiropraktikko maksaa enemmän kuin renkaanvaihto, ei kannata.

Nuppi humisee tyhjyyttään, kun yritän tämän talon remppoja miettiä. Sokkeli pitäisi eristää, lattiat ovat niin kylmiä, mutta ajatus sokkelin ulkopuolisesta eristämisestä alle maan tason huolestuttaa: täällä ei ole salaojia, remppa pitää siis toteuttaa taitaen (vaikka hiekkaharjun päällä talo onkin).
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Marras 27, 2021 21:23

Nooo, silloin tällöin välillä jos kirjuuttelee... :-D

Niin, tuosta sun sokkelista on välillä ollut aina silloin tällöin puhetta.

Silloin tällöin pohtinut asiaa. Sullahan oli siellä lattiawilhelmit? Täällä kun räjäytettiin alakerran lattia ja puhallettiin selluvillat niin kovasti painotti timpuri että voimakkaasti, muttei liialla voimalla seinänvierustat kannattaa tampata. Keskellä lattiaa ei niin väliä. Siitä tullut mieleen että kun sen jälkeen on tullut markkinoille tuo selluvillalevy niin olisikohan aivan mahdoton rasti jos vaikkapa upottavalla käsisirkkelillä, Festool tai vastaava ajaisit soirot lastulevystä irti ja laittaisit hiukan ylimitoitetut selluvillalevyn palat lattian alle ja ruuvaisit sirkkelöidyt lastut takaisin? Olisi samalla hyvä syy ostaa upottava käsisirkkeli :wink: Toki tavallisellakin onnistuu mutta pitäähän semmoinen nyt olla...

Aika turhanpäiväiseltä tuntuisi ulkopuolelta eristää kun muuta ongelmaa ei ole kuin se ilmarako purujen ja lastulevyjen välissä.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Marras 27, 2021 21:44

Hieman päivitellyt taloautomaatiota, vielä on paljon tekemättä...

Kuva

Silloin tällöin välillä innostun ja sitten menee vuosi/vuosia kun ei tapahdu mitään. Harrastelijanpuuhasteluja. Node-RED on kyllä aika koukuttava juttu.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Tammi 01, 2022 22:15

Hyvää uutta vuotta kaikille!
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Tammi 01, 2022 22:17

tuuma kirjoitti:Nooo, silloin tällöin välillä jos kirjuuttelee... :-D

Silloin tällöin pohtinut asiaa. Sullahan oli siellä lattiawilhelmit? Täällä kun räjäytettiin alakerran lattia ja puhallettiin selluvillat niin kovasti painotti timpuri että voimakkaasti, muttei liialla voimalla seinänvierustat kannattaa tampata. Keskellä lattiaa ei niin väliä. Siitä tullut mieleen että kun sen jälkeen on tullut markkinoille tuo selluvillalevy niin olisikohan aivan mahdoton rasti jos vaikkapa upottavalla käsisirkkelillä, Festool tai vastaava ajaisit soirot lastulevystä irti ja laittaisit hiukan ylimitoitetut selluvillalevyn palat lattian alle ja ruuvaisit sirkkelöidyt lastut takaisin? Olisi samalla hyvä syy ostaa upottava käsisirkkeli :wink: Toki tavallisellakin onnistuu mutta pitäähän semmoinen nyt olla...

Aika turhanpäiväiseltä tuntuisi ulkopuolelta eristää kun muuta ongelmaa ei ole kuin se ilmarako purujen ja lastulevyjen välissä.

Tuota pitäisi oikeastaan vakavasti harkita. Mutta jos hoidan lisäeristyksen sokkelin osalta sisäpuolisesti niin sitten olisi ehkä luontevaa hoitaa eristys ylös asti sisäpuolisesti? Tai sitten ei. Pitää miettiä.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Tammi 01, 2022 22:23

Hienolta näyttää ammattimiehen seurantasysteemit!

Mullakin olisi sauma jotain seurantaa ja ohjaustakin viritellä: noissa uusissa ilpeissä on näet vakiona wifi.

Muuta seurattavaa voisi sitten olla ulkolämpötila ja sisälämpötila ehkä muutamastakin kohdasta.

Ja virrankulusta olisi myös näppärä seurata. Mulla on nykyisin kolme vanhan osan pumppua kytkettynä niin, että niille tulee virransyöttö suoraan ulkokaapilta: tuon yhden ainoan kolmivaihepiuhan seuranta onnistuisi varmaankin aika helposti. Sitten olisi kiva nähdä myös kummankin asunnon virrankulutus erikseen ja vielä pienemmän asunnon vilpin virrankulutus omana seurantakohteenaan.

Noita ehtii seurailla sitten joskus seuraavassa elämässä...
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Tammi 02, 2022 0:23

Juu, Uusia Vuosia myös täältä! Kirjoitetaanko tuo nyt sitten isoilla alkukirjaimilla kun noin taivuttelee? :roll:

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Nooo, silloin tällöin välillä jos kirjuuttelee... :-D

Tuota pitäisi oikeastaan vakavasti harkita. Mutta jos hoidan lisäeristyksen sokkelin osalta sisäpuolisesti niin sitten olisi ehkä luontevaa hoitaa eristys ylös asti sisäpuolisesti? Tai sitten ei. Pitää miettiä.

Niin, olisihan tuokin melkoinen urakka mutta minusta kokeilemisen arvoinen. Voihan siinä käydä niinkin kuin täällä että kun tähän nyt tuli se kaipaamani ns. talvitakki runkoleijonan muodossa julkkarin taakse niin mitään suunnatonta parannusta ole huomannut peruseristävyyteen. Kai jotain, mutta ei mitään mainittavaa. Lähinnä toki tarkoitan sitä että ei mikään viisari mittauksissa sen koommin värähtänyt :wink:

Hulluin juttu milloin kaikki viisarit meni tappiin oli pysyminen pörssisähkön piirissä! Huomenna soppari teknisesti muuttuu takaisin yleissähköön, joka onkin nyt sitten näemmä kalliimpaa taas kuin pörssisähkö! Olen minä kyllä taitava noissa :lol:

Toinen hulluus oli ostaa vähän alta 500tkm ajettu bensavolvo. Nyt on tuo virstanpylväs jo taittunut mutta että se on osoittautunut parhaaksi autoksi mikä mulla koskaan ollut. Hiljainen, varma, lämmin että mukavakin. Käyttökuluiltaan edullisin. Aivan hullua, ainakin minusta. :shock:
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Tammi 02, 2022 0:33

pvalila kirjoitti:Hienolta näyttää ammattimiehen seurantasysteemit!

Mullakin olisi sauma jotain seurantaa ja ohjaustakin viritellä: noissa uusissa ilpeissä on näet vakiona wifi.

Muuta seurattavaa voisi sitten olla ulkolämpötila ja sisälämpötila ehkä muutamastakin kohdasta.

Ja virrankulusta olisi myös näppärä seurata. Mulla on nykyisin kolme vanhan osan pumppua kytkettynä niin, että niille tulee virransyöttö suoraan ulkokaapilta: tuon yhden ainoan kolmivaihepiuhan seuranta onnistuisi varmaankin aika helposti. Sitten olisi kiva nähdä myös kummankin asunnon virrankulutus erikseen ja vielä pienemmän asunnon vilpin virrankulutus omana seurantakohteenaan.

Noita ehtii seurailla sitten joskus seuraavassa elämässä...

Silmäkarkkia on helppoa tehdä. Totuus on kuitenkin toinen kun ajattelin räveltää noista algoritmin pörssisähkölle. Sain toki systeemille sähkönhinnat tunneittain sisään mutta sitten alkoi kalvamaan ajatus että jos (kun) minusta aika jättää ennen perhettä, niin onpahan melkoinen perintö jättää talo joka elää ihan omituista elämää tunneittain :-D

Ehkä sitten tosiaan seuraavassa elämässä, silloin toki elämme siten että vain neuvomme mitä toiset sitten tekee ja se toteutuu täysin toivomallamme tavalla täsmälleen ja vähän yli, niinhän? :-D
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Tammi 23, 2022 2:25

tuuma kirjoitti:
Niin, olisihan tuokin melkoinen urakka mutta minusta kokeilemisen arvoinen. Voihan siinä käydä niinkin kuin täällä että kun tähän nyt tuli se kaipaamani ns. talvitakki runkoleijonan muodossa julkkarin taakse niin mitään suunnatonta parannusta ole huomannut peruseristävyyteen. Kai jotain, mutta ei mitään mainittavaa. Lähinnä toki tarkoitan sitä että ei mikään viisari mittauksissa sen koommin värähtänyt :wink:

Hulluin juttu milloin kaikki viisarit meni tappiin oli pysyminen pörssisähkön piirissä! Huomenna soppari teknisesti muuttuu takaisin yleissähköön, joka onkin nyt sitten näemmä kalliimpaa taas kuin pörssisähkö! Olen minä kyllä taitava noissa :lol:

Toinen hulluus oli ostaa vähän alta 500tkm ajettu bensavolvo. Nyt on tuo virstanpylväs jo taittunut mutta että se on osoittautunut parhaaksi autoksi mikä mulla koskaan ollut. Hiljainen, varma, lämmin että mukavakin. Käyttökuluiltaan edullisin. Aivan hullua, ainakin minusta. :shock:

No, onhan tässä ainakin riittävästi aikaa suunnitella talon mahdollisia remontteja: ihan pian en ole mitään talolle tekemässä.

Mun oma elämäni käy vähän tyhjäkäyntiä, kun odotan, mihin suuntaan tyttärien elämä tulee menemään. Nuorempi kirjoittaa tänä keväänä, vanhempi otti viime vuonna samassa tilanteessa kovasti siipiinsä koronan takia.

Mä hävisin tuntemattomaksi jääneen summan, kun makselin sähköstä ennakkomaksuja huijarifirmalle. Olisi kiva tietää, paljonko nuo multa puhalsivat...Joitakin satasia, luulisin.

Vanhan viisauden mukaan autoa eivät tapa vuodet eivätkä kilometrit, vaan huono ylläpito. Mun autossani on nyt jonkin verran vikoja, jotka pitäisi kesään mennessä kunnostaa; liittyvät ilmastointiin lähinnä.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Tammi 23, 2022 2:39

Tuo olisi upea:

https://bringatrailer.com/listing/1988-mazda-929/

Mulla oli saman värinen, mutta neloskoneella ja manuaali. Ja perinteisellä mittaristolla, tietenkin.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

Edellinen

Palaa alueelle Projektit