Meidän kartano (kattotiiliprojekti)

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Meidän kartano (kattotiiliprojekti)

ViestiKirjoittaja Kartanolainen päivämäärä To Syys 07, 2006 21:56

No niin nyt löytyi oikeat sivut.

Oma rintamamiestalo tuli hankittua vuonna 1997 ja remonttia on tehty siitä asti. Tässä viimeisin projekti kuvituksineen:

Tiilikatteen vaihto

Talossamme on tiilikate (vuosimallia 1954?) ja sen on tullut tiensä päähän. Tiilimalli on ns. kaksiaaltoinen, viralliselta nimeltään HV 18 (Harjavalta, 18 tiiltä neliölle?). Uutta samanlaista ei löytynyt sitten mistään ja hyväkuntoisista vanhoista (lue: jo aikansa eläneistä) tiilieristä olisi joutunut maksamaan 0,5-1 euroon per tiili.

Vastaava uusi tiili Ikaalista (Hämeen Kattomiehet oy), joka sopii samalle ruodevälille, olisi maksanut tontille tuotuna yli 2000 euroa.

Siis mitä tehdä? Ainoaksi vaihtoehdoksi nousi - teen itse uudet tiilet - kyllä, teen tai siis tein itse. 2500tiiltä + 50 harjatiiltä = 3 viikkoa kesälomasta / 6-7 t per päivä. 300 muottia> noin 150 per päivä.

Tässä kuvia tekovaiheesta:

Muotti "koneeseen" ja käsityönä loput

Kuva

Pintaväri sirotetaan tiilen päälle ja muutama sively vielä

Kuva

Muoteilla olevat tiilet kuivumaan

Kuva

Lavalla jo "kuivuneita"

Kuva

Haastavinta oli tehdä harjatiilet

Kuva

Tässä harjat valmiit kuivumassa

Kuva

Ennen vanhaan 50- ja 60-luvuilla näitä "koneita" oli lähes joka toisessa talossa - vaan ei taida olla enää. Suurinta antia tässä projektissa oli, että isäni siirsi tiilenteon taidon minulle, pojalleen, ja pojanpojalleen.

Poika tuumaili tiilenteon lomassa, että olisikohan tästä kesätyöksi - kannattaisikohan? Te osaatte tuohon vastata - luulisin.

Tästä projektista ja muista lisää tulevaisuudessa.

Kartanolainen
Viimeksi muokannut Kartanolainen päivämäärä Ma Syys 11, 2006 11:51, muokattu yhteensä 3 kertaa
Kartanolainen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja plaanaa päivämäärä To Syys 07, 2006 23:31

:shock:

:-D
plaanaa
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja rimpula päivämäärä Pe Syys 08, 2006 9:53

Vaude.
rimpula
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja maanma päivämäärä Pe Syys 08, 2006 10:01

Tekisin kanssa, mutta ei ole muottia. Ei ole tiedossa mistä saisi.

Minulla latta-tasamalli - ei siis pyöreä.

Ihan noin kommenttina niin suurin osa nykyistä myytävistä kattotiilistä on betonia.
Käyttäjän avatar
maanma
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Pekka Huhta päivämäärä Pe Syys 08, 2006 13:43

Onpas hienoa, tosissaan. Mä kun olen luullut olevani ainoa hullu joka tekee kaiken itte alusta, niin on ilo nähdä että joku muukin viittii.

Mulla on ityse asiassa ollut mielessä tehdä tiilet meidän kattoon, mutta savesta. Tollasen määrän kauliminen ei ole mahoton homma, mutta niiden polttamiseen ei oikeen ole järkevää paikkaa.

Savitiili siksi että se olisi betonitiiltä kevyempi. Talo on pikkuisen painunut ja muutaman tonnin poistaminen katolta helpottaisi tilannetta kivasti. Mutta ostotiiliin se taitaa meillä kumminkin mennä, hintoihinsa se tulee tommonen määrä jossain poltattaa. Ja noin ohuille tiilille ei kai oikeen helpolla voi tiilimiiluakaan rakentaa.

Sen takiahan sementtitiilikatto oli niin suosittua että sen pystyi leipomaan itse kasaan talkootöinä.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Kartanolainen päivämäärä La Syys 09, 2006 23:52

Aamukahvilla klo 8-8.45 alotettiin talkookaveriporukalla ja klo 20.11 oli katto vaihdettu...

Nämä on ns. betonitiiliä (sementti-hiekkasuhde 1:3), ei savi-poltettuja, edelliset oli katolla vuodesta 54, joten kaverien aamullisia kommentteja siteerakseni kirjoitan: "Hei ne näyttää ihan oikeilta tiililtä". => Paras kiitos näin länsirannikkolaisen huumorin tuntien.

Kuvia katon vaihdosta tuli otettua kolmen kameran voimin, joten ensi viikolla "markkinointi" alkaa... :wink:
Kartanolainen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Oto Hascak päivämäärä Su Syys 10, 2006 10:37

Jäivätkö tiilet harmaiksi, tai siis tuliko pigmenttiä pintaan? Kuvissa ovat kovin "betonin" värisiä..?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: www.suorakon.com

ViestiKirjoittaja Kartanolainen päivämäärä Su Syys 10, 2006 13:36

Väriaine pinnassa on sementti + hiekkapuhallushiekka, talomme katto on ollut aina vaalea - ja niin nytkin.
Kartanolainen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja A-V päivämäärä Ma Syys 11, 2006 8:34

Komiaa että tämäkään käsitaito ei ole ihan kokonaan kadonnut Suomesta. Pistä kuvia itse asennuksesta ja 'ennen ja jälkeen' otokset heti vain kun pystyt :wink:
A-V
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kartanolainen päivämäärä Ma Syys 11, 2006 12:00

Tässä muutama tilannekuva:

Toista lapetta ollaan jo heittelemässä alas

Kuva

Tiilellä ikää 50 vuotta, sammal syönyt ja värikin on vähän tummunut

Kuva

Ruoteet ok, samoin pohjan pikihuopa, roskaa löytyi paljon (lehtipuhallin on oiva peli)

Kuva

Ladontaa, ladontaa, ladontaa

Kuva

Tällä vehkeellä nousi tiilet ilman hikeä

Kuva

Telineet on vielä tässä vaiheessa pystyssä, mutta katto on ladottu (värikin on nyt taas se vaalea)

Kuva

Kiitokset ystäville talkooavusta, ilman teitä projekti jatkuisi vielä ensi kesänäkin... vaan kuka maalaan talon?
Kartanolainen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kartanolainen päivämäärä Ma Syys 11, 2006 12:16

Mitäs tää on (kellariremontti)?

Kuva

Palailen tähän projektiin myöhemmin.

"Mitä sitä sillä ajalla tekisi, jos ei omistaisi rintamamiestaloa"
Kartanolainen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja A-V päivämäärä Ma Syys 11, 2006 13:51

Ei tässä muuta voi tehdä kun nostaa hattua :wink:

Itellä peltikatto, joka joskus jossain vaiheessa olis tarkoitus maalata tai jopa ehkä vaihtaa mieluisampaan tiilikattoon... :roll:
A-V
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kartanolainen päivämäärä Pe Marras 17, 2006 21:58

Kuva poistettu
Viimeksi muokannut Kartanolainen päivämäärä Ma Marras 20, 2006 22:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Kartanolainen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja maanma päivämäärä La Marras 18, 2006 11:15

Pekka Huhta kirjoitti:Mulla on ityse asiassa ollut mielessä tehdä tiilet meidän kattoon, mutta savesta. Tollasen määrän kauliminen ei ole mahoton homma, mutta niiden polttamiseen ei oikeen ole järkevää paikkaa.

(Öljy)poltin liekin alueella lämpö olisi riittävä. Myös siitä ei ole haittaa, jos liekki ei osu takaseinään. Laittamalla pienimmän mahdollisen suuttimen poltin käy pitkään.
Käyttäjän avatar
maanma
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja J&J päivämäärä Su Joulu 03, 2006 12:59

Hei Kartanolainen!

Ollaan myös pyöritelty ajatusta josko sitä itse askartelisi tiilet kattoon, ja eilen päätettiin että näin tehdään, jos ei aivan mahdotonta ole. Katon uusimisella ei ole hengen hätä, ja tiiliä siis voisi alkaa opettelemaan tekemään pikkuhiljaa.
Meidän tiilet eivät ole noita "pyöreitä" vaan lienee latta-tasamalli, niinkuin maanma sanoi.
Minkälainen muotti on? Voisiko pelkästä muotista/työvälineistä saada kuvaa? Pystyykö muottia tekemään itse tai teettämään?
Minkä hintaiseksi tuli itse tehdyt tiilet loppujen lopuksi/tiilen kpl hinta?
Voisiko valmiita tiiliä pinnoittamaan jollain aineella, joka tekisi betonitiilestä "liukkaamaan". Meillä pitää määräysten mukaan olla tumma katto, eli jollainhan se olisi käsiteltävä kuitenkin.
Olisin eri iloinen jos voisit kysymys tulvaani vastata :-D

Jenni
Käyttäjän avatar
J&J
Jäsen
Jäsen

Seuraava

Palaa alueelle Projektit