Sukurasite, haave ja viimeinen taisteluni samassa paketissa

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: Sukurasite, haave ja viimeinen taisteluni samassa paketissa

ViestiKirjoittaja PanuP päivämäärä Ma Maalis 09, 2015 0:34

pvalila kirjoitti:Yksi vaihtoehto on lähteä siitä, että kovilla pakkasilla on pakko käyttää työlästä lämmitystapaa ja rakentaa se helppo systeemi vähän leudompien päivien ehdolla.

Jos tähän malliin päätyy, niin silloin stokeri tms. hoitaa ne kauhupakkaset ja leudot päivät voi lämmittää järeillä ilpeillä.

Niin. Tai laittaa muutaman sähköpatterin kamareihin ja isoihin tiloihin ilpit. Sitten polttaa uuneissa puuta kun kerran uunit ja puuta on. Yläkerran tasanteelle (8,4x6,4m) joka on harjaan asti avointa tilaa, mietinkin, että ilppi voisi olla joka tapauksessa hyvä. Ruman ulkoyksikönkin saisi katolle paikkaan josta se ei näkyisi häiritsevästi minnekään. Kyllähän siinä säästäisi tuntuvan summan, jos ei tarvisi alkaa ulkorakennukseen lämpökeskusta rakentamaan.
Mutta kokonaisuus ei ole ihan niin yksinkertainen, joten kyllä se kannattaa tehdä kun ajattelee pidemmällä tähtäimellä. Kolmeviikkoinen poikani tarvitsee 15 vuoden kuluttua lämmintä pajatilaa, jos on yhtään isäänsä tullut. Itsekin tarvitsen harrastetilaa ja satavarmasti mun autot eivät muuta kuin vanhenevat mitä enemmän aikaa kuluu, eli itsekin joudun käteni pikeämään niiden romujen kanssa vielä monta kertaa, vaikka sitä touhua inhoankin. Ja lisäksi vierastalo pitää pitää edes puolilämpöisenä, ellen pura sitä pois.

pvalila kirjoitti:Sun talosi ei muuten ole pieni, ei hyvin eristetty eikä uusi,

Äläh ny, ensinnäkään se ei ole mun vielä, mutta siitä tulee nollaenergiatalo = rempan jälkeen ei ole enää energiaa tehdä mitään :wink:
Käyttäjän avatar
PanuP
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Maalis 21, 2015 12:53

Jos pönttiksillä lämmität ja jätät vesikiertoisen systeemin rakentamatta niin säästät komean summan rahaa.

Voitoksi voi laskea myös sen, että tunnelman kannalta pönttis voittaa vesikierron mennen tullen.

Yksi stokeri on kyllä käytössä helpompi ruokkia kuin viisi pönttistä...

Pönttiksetkin saattavat vaatia piippuremontteja jne. eli kyllä niihinkin voi pääomaa sitoutua.

Jos ostat riittävän monta korkealaatuista ilppiä niin aika koviin pakkasiin asti ne riittävät aivan yksin ja toisaalta apua niistä on pönttiksille vielä silloinkin, kun pelkkä ilppivoima ei enää riitä.

Imfmis mainitsi hellasärön eräänä ilppien käyttöä rajoittavana tekijänä. Mun kokemukseni on se, että ne katoavat tajunnasta aika hyvin: ei meillä käyneet ihmiset muista, missä tai millainen meillä oli ilpin sisäyksikkö.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja lmfmis päivämäärä La Maalis 21, 2015 17:08

pvalila kirjoitti:
Voitoksi voi laskea myös sen, että tunnelman kannalta pönttis voittaa vesikierron mennen tullen.

Sain kerran ilmaisia puita pönttisperheeltä....oli ollutkin ylivoimainen urakka lämmitellä pönttisarmeijaa...

pvalila kirjoitti:Imfmis mainitsi hellasärön eräänä ilppien käyttöä rajoittavana tekijänä. Mun kokemukseni on se, että ne katoavat tajunnasta aika hyvin: ei meillä käyneet ihmiset muista, missä tai millainen meillä oli ilpin sisäyksikkö.

Hehe, snäp, vähät väliä niistä jotka käy meillä, ne jotka asuu, muistaa kyllä :)
Käyttäjän avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Maalis 21, 2015 18:34

lmfmis kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Sain kerran ilmaisia puita pönttisperheeltä....oli ollutkin ylivoimainen urakka lämmitellä pönttisarmeijaa...

pvalila kirjoitti:Imfmis mainitsi hellasärön eräänä ilppien käyttöä rajoittavana tekijänä. Mun kokemukseni on se, että ne katoavat tajunnasta aika hyvin: ei meillä käyneet ihmiset muista, missä tai millainen meillä oli ilpin sisäyksikkö.

Hehe, snäp, vähät väliä niistä jotka käy meillä, ne jotka asuu, muistaa kyllä :)

Tarkoitatko, että jos hankit, niin muistavat kyllä muistuttaa? :wink:

Minähän olen tunnettu puulämmityksen inhoaja. Asenne koskee kuitenkin vain itseäni, muille voin puulämmitystä oikein hyvin suositella.

Mä en vain oikein voi sietää mitään sellaista juttua, joka katsotaan halvaksi sillä konstilla, että jonkin ihmisen aika ja työpanos jätetään kokonaan pois laskelmista.

Jätteiden lajittelu on esimerkki tästä: penniäkään ei nähdä hintaa sille, että viisi miljoonaa ihmistä lajittelee jätteitään.

En minä itse lajittelua kritisoi, kritisoin sitä, ettei sen hintaa täysimääräisesti huomioida.

Varusmiesarmeija on vastaava juttu, sen todellista kustannusta ei haluta edes ajatella.

Laajemmin ottaen mä samaan aikaan sekä arvostan että kavahdan kukkahattutätejä.

On hienoa, että on ihmisiä, jotka haluavat hyvää.

On hirvittävä asia, että heille on annettu valtaa: tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja PanuP päivämäärä Ti Maalis 31, 2015 23:13

pvalila kirjoitti:Jos pönttiksillä lämmität ja jätät vesikiertoisen systeemin rakentamatta niin säästät komean summan rahaa.

Tää on totta. Tosin säästäisin myös rahaa hankkimalla kerrostaloasunnon Kaskisista tämän hehtaarin kokoisen työleirin sijasta :)

pvalila kirjoitti:Voitoksi voi laskea myös sen, että tunnelman kannalta pönttis voittaa vesikierron mennen tullen.

Ilman muuta. Kyllä ne pöntöt jonkinasteiseen käyttöön jää anyway. Mietin myös sitä, että voin 10 vuoden päästä (ainakin toivottavasti) kulkea pojan kanssa metsäreissuilla hakemassa rankaa ja tuulenkaatoja samoin kuin itse olin enojeni kanssa pikkuboitsuna. Se oli antoisaa ja sillä on arvoa, jota ei voi rahassa edes mitata.

pvalila kirjoitti:Yksi stokeri on kyllä käytössä helpompi ruokkia kuin viisi pönttistä...
Niinpä. Tulee tässä nykyisessäkin tuvassa asuessa kannettua puuta sen verran, ettei haittais vaikka se homma vähän vähenisi aikuisella iällä.

pvalila kirjoitti:Pönttiksetkin saattavat vaatia piippuremontteja jne. eli kyllä niihinkin voi pääomaa sitoutua.
No ne ei maksa käytännössä mitään.

pvalila kirjoitti:Jos ostat riittävän monta korkealaatuista ilppiä niin aika koviin pakkasiin asti ne riittävät aivan yksin ja toisaalta apua niistä on pönttiksille vielä silloinkin, kun pelkkä ilppivoima ei enää riitä.

Mutta ne ilpit maksavat sikana ja ovat kuitenkin <10 vuotta vanhoina joko huollettava tai luultavammin uusittava. Säästävätkö ne oikeasti, vai katoaako säästö huolto-, hankinta- ja asennuskustannuksiin?
Onko lopulta niin, että energia pitää ottaa puusta ja sähköverkosta riippuvuutta pyrkiä vähentämään kaikin keinoin? Se on puuhella kova sana, kun linjat on tammikuulla poikki tai tuntihinnoittelu karkaa lapasesta. Onneksi aurinko paistaa ja akut on keksitty.
Käyttäjän avatar
PanuP
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja PanuP päivämäärä Ma Marras 13, 2017 21:21

Terve pitkästä aikaa. Aikaa on kulunut ja suunnitelmat muotoutuneet. Jotain pikkuremppaa on tullut tuvalle vähän tehtyäkin, mutta tositoimet alkavat ensi keväänä.

Remppa pääpiirteissään: lankkulattiat ylös, ketunmultien pois lapiointi, lecapapua tilalle, viemärit, tarpeelliset putket ja sähköt lattian alle. Ehkäpä lecapapukerroksen päälle jokin ilmansulkeva kerros ja päälle puhallusvilla. Samat vanhat lankut takaisin. Ulkoseiniin huokolevyt ja tapetit, siellä missä on vanhastaan puolipaneelia, ovat ne samat myöhemminkin jos vain suinkin ehjänä irti saa.
Periaatteessa kaikki vanhat pinnat säilyvät (paitsi tapetit), maalia tullee menemään kannu poikineen.
Wc-/suihku-/pyykkitilaa ei vanhojen seinien sisäpuolelle tule, ei vaan mitenkään saa kaikkia mahtumaan alakertaan pilaamatta eteistilaa. Teen mieluummin kokonaan uuden 2x2m lisäosan kuistin "kainaloon". Itse kuistiosa jää eristämättömäksi kuten on ollutkin.

Lämmityksenä sähkö/puu. Ainakin 2 tai 3 ilmalämpöpumppua ja sähköpattereita. Ilpit on kyllä susirumia, mutta lienevät tässä tapauksessa järkeviä. Piiput korjattu, yksi pönttis on muurattava uudelleen, koska sen edessä on joskus käytetty öljykamiinaa ja sen tietää missä kunnossa pöntön sisusta on.
Käyttäjän avatar
PanuP
Jäsen
Jäsen

Edellinen

Palaa alueelle Projektit