Rintamiestalon purkuprojekti

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: Rintamiestalon purkuprojekti

ViestiKirjoittaja perleh päivämäärä Ma Maalis 20, 2017 6:59

Secreterial kirjoitti:Pari väliseinää purettu! Pystypalkit jätin vielä, mutta laudoitukset otin pois.
Minkähän verran on kysyntää "varaosilla"?

Muista jättää tuet koska yläkerta saattaa olla niiden väliseinien varassa, mahdollisesti.
Ainakin muurin/piipun ympäriltä.
Minä tarjosin "varaosia" ja ainakaan etelässä niille ei ollut yhtään kysyntää,
joten sinne menivät - jätekäsittelyyn :(
perleh
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Maalis 20, 2017 9:22

perleh kirjoitti:
Secreterial kirjoitti:Pari väliseinää purettu! Pystypalkit jätin vielä, mutta laudoitukset otin pois.
Minkähän verran on kysyntää "varaosilla"?

Muista jättää tuet koska yläkerta saattaa olla niiden väliseinien varassa, mahdollisesti.
Ainakin muurin/piipun ympäriltä.
Minä tarjosin "varaosia" ja ainakaan etelässä niille ei ollut yhtään kysyntää,
joten sinne menivät - jätekäsittelyyn :(

Eivät tainneet kelvata siksi, että laitoit niille liian pienen hinnan...

Kuka sitä nyt toisen vanhoja romuja ostamaan kun erilaista retrokaupoista saa ostaa tukevasti hinnoiteltuna samoja asioita.

Taloa purkaessa tavaraa tulee vain niin paljon, että varastotilaa pitäisi olla tolkuttomasti käytössä: tavara kyllä löytää ottajansa mutta siihen menee kuukausia tai jopa vuosia.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Muuttaja päivämäärä Ma Maalis 20, 2017 10:52

Minä oon lähinnä huomannu että nykyään tuntuu olevan sellasta että niitä kuvia pitäis saaha sen miljoona kappaletta, vaikka asuis lähelläkin, ennenkun voi tulla livenä kattomaan, että säästää omaa aikaa mukavasti kun yksinkertasesti dumppaa roskikseen/ polttaa pois.
Ja auta armias vieläkun kaikki pistelee vaan tekstareita, kun ei uskalleta soittaa. Siinä kohtaa viimestään loppuu se mielenkiinto.
Muuttaja
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja samppa636 päivämäärä Ti Maalis 21, 2017 10:05

minkälainen huopa katolla on? laatta vai rullatavaraa? jos pohjahuopa on pietty laudoitukseen kiinni niin teettää enemmän työtä, harjalta lähdet purkamaan räystäälle päin, sopivaa apuvälinettä käyttäen purkautuu kylmällä ilmalla kohtalaisesti. lattapiikkinen talikko, rautavartinen petkele ym. väliin ja ronskisti kampeaa ylös ja vyöryttää räystäälle. jos on tee-se-itse meiningillä vain saumoista naulattu huopa niin purkautuu helposti. voi olla myös kaksinkertainen bitumikate jossa pohjahuopakin hitsattu kiinni.
samppa636
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja perleh päivämäärä Ti Maalis 21, 2017 15:59

Ja taas kerran kokemuksen tuoma varoitus: ne kattolaudat on oikeasti vanhoja ja pehmeitä !!!
Minulla kone pudotti katon alas ja 'rullasin' pellit mökkikuormaan lähes maatasalla.
Rautakangella ja sorkkaraudalla avitin, vähän väliä jos varomattomasti asteli niin oli jalka läpi laudoista.
perleh
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Secreterial päivämäärä Ti Maalis 21, 2017 19:41

Senpä takia en mielelläni sinne katolle lähdekään pyörimään, kun ei ole mitään tietoa siitä, missä kunnossa siellä paikat on. Tuo kun on jo melko korkea, niin ei huvita leikkiä siellä. Tarkoituksena oli ensin yrittää sisäkautta saada auki sitä jonkin verran, jonka jälkeen voi siitä "välistä" aukoa. Tai jos ei onnistu tuo, niin kone sitten.
Secreterial
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Hevosmies päivämäärä Ke Maalis 22, 2017 20:41

Pari päivää tuli tehtyä purkutöitä sisällä. Seinän lahoja laudoituksia ja eristeitä pois. Lattian avaamista myös...

Ihmettelen vain, kuka hullu lähtee purkamaan koko taloa käsin. Remontoidessa purku ja pöly on pakollinen paha, vaikka olisi mitkä suojaimet. Mutta jos koko talo menee hävitykseen, niin käsinpurku on kyllä aivan väärä paikka säästää. Terveys siinä menee.
Hevosmies
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Secreterial päivämäärä Ke Maalis 22, 2017 21:04

Miksi siinä nyt terveys menisi? Pölyä tulee joo, mutta sitä varten on suojavälineet olemassa. Kunnon maskit ja niihin suodattimet on ihan ensimmäinen juttu. Tietenkin, jos käyttää niitä tokmannin kertakäyttömaskeja, niin homma voi olla eri.

Purkaminen firmalla maksaisi 8500€, siinä säästää melko hyvin, kun itse tekee. Ja ainahan siihen voi koneen hommata, jos ei enää nappaa. Nyt kun pari päivää on purkanut, niin ainakin vielä on ihan kivaa hommaa.
Secreterial
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja perleh päivämäärä To Maalis 23, 2017 4:23

Jep, asenteeksi 'kouluprojekti' ja vapaa-ajan reipas viettäminen :lol:
Päälle kertakäyttöhaalarit ja puhallinsuojain naamalle. Toimii!

Käsinpurussa tulee se lajittelukin tehtyä tarkemmin, joka näkyy kukkaron pohjalla.

Toistan vielä oman ajatukseni: purkaminen itse käsin (pienimmällä sorkkaraudalla jonka löysin varastostani) toi paljon oppia tuosta kohdetalosta. Opin mitä rakentaja oli mahdollisesti ajatellut tehdessään ja erityisesti mitä oli jättänyt ajattelematta melko monessa paikassa myöhemmin. Varusteetkin hankin itselle sillä kaikki tieto ja taito on nyt 'muhimassa'. Vielä minä korjaan sen perintönä saadun, 40-luvulla tehdyn talon, joskus, ennenpitkää, ihan varmasti :cool:

JK. nyt teen itse tuon purkamani talon paikalle uutta harkkotaloa, katsotaan osaanko yhtään paremmin kuin edellisen talon tekijä; kestäisikö minun - ihan itse - tekemä talo käyttö- ja korjauskelpoisena pidempään kuin edellinen? Opinko mitään purkuprojektista? Olenko huolellisempi? Ajattelenko 'kaikkea'? Aika näyttää!
perleh
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Secreterial päivämäärä Su Maalis 26, 2017 16:00

Jälleen muutama tunti takana. Yksi iso seinä taas revitty lautapinnalle ja vessasta poistettu kalusteet ja putket. Kunnon maskit helpotti reilusti.

Mitenkä alakerran sisäkattojen kanssa? Ovat näyttävästi sellaista kevyttä kuviollista levyä. Kannattaako irroittaa ne jo tässä vaiheessa myös, kun sisäseiniä purkaa?
Secreterial
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja perleh päivämäärä Su Maalis 26, 2017 20:10

Pura seinät, ne katon 'haltexit' pudottelet sitten lattialle. Itse otin ne levyt ehjänä alas - eivät kelvanneet mihinkään joten nyt odottavat pääsyä kaatopaikalle (homeisina). Senjälkeen purat katon ja pudotat lattialle välipohjan täytteet pussitusta varten. Älä pura vintin lattiaa yläpuolelta ennenkuin olet varma, että sitä ei enää tarvita! Siitä on apua ulkolautojen purussa, kun pääset sisäpuolelta lyömään. Jää telinetarve vähemmälle varsinkin päädyissä.
perleh
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Secreterial päivämäärä La Huhti 01, 2017 13:49

Huomisen jälkeen alkaa olla alakerta lautaseinällä, eli tapetit ja levyt on poistettu. Sen ensimmäisen lautakerroksen uskaltanee myös jo purkaa? Sen jälkeen on muhat ja lautakerros, jonka jälkeen lieneekin jo ulkovuori? Että jos ottaisi ensimmäisen lautakerroksen+muhat pois, jonka jälkeen siirtyisin sitten katon kimppuun, jotta saa sen painon pois.
Secreterial
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Secreterial päivämäärä To Huhti 13, 2017 19:23

Noniin, nyt alkaa olla koko talo lautapinnalla, eli insuliittilevyt ja tapetit on poistettu. Yläkerrasta on poistettu kylmän ja lämpimän tilan väliset seinät ja tänään purin pois lämpimän huoneen katon, joten koko yläkerta on nyt yhtenäistä tilaa ja oikea katto enää jäljellä.

Mitenkä kannattaisi muhien kanssa toimia? Muhaimuri ei maksaisi paljon mitään ja lavakin järjestyisi halvalla. Mutta sitä muhaahan on välikatossa ja sitten toki lattiassa ja seinissä (ja toki "sahamuhavintillä"). Missä vaiheessa kannattaisi imuri ottaa? Seinistähän saa kätevästi kyllä pussiinkin, kun ottaa ensimmäisen lautakerroksen irti. Mutta miten välikaton ja lattian muhat? Kun toisaalta kattoa ei voi avata vielä, jotta muhat ei kastu ja yläkerran lattiaa ei voi purkaa vielä, jotta saa katon purettua...
Secreterial
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja perleh päivämäärä Pe Huhti 14, 2017 6:45

Itse purin alakerran lattian ja pudotin sitten kaiken sinne betoniholvin päälle. Imuauto kävi hakemassa pois ja tuostahan ne sai nätisti. ENSIN tietysti suuressa viisaudessani lapioin siitä kasasta kymmenkunta suursäkillistä ja vein itse isolla kärryllä kierrätysasemalle. Senjälkeen, kun olin tyhjännyt ulkotiloissa, kevyessä tuulen vireessä, ne säkit lapiolla edelleen kierrätysaseman lavalle - totesin imuauton mukavammaksi ratkaisuksi :roll: Auto maksoi vain tunnit ja sisältö meni ilmaiseksi lämpölaitokselle. Tunteja tuli vähän, koska purut olivat helposti saatavilla.
perleh
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Secreterial päivämäärä Pe Huhti 14, 2017 8:40

Onhan noita muhasäkkejä jo kertynyt kyllä...Mutta kun tuo imuri on noin edullinen ja lavakin maksaa melko vähän tutun kautta, niin helpompi ottaa se. Seinien välistä on helppo pussittaa muha, yksi seinä tehtiin eilen niin. Lähinnä juuri välikatto on se ongelmallinen. Onnistuukohan alakautta pudottaa muhat, jolloin yläkertaan jäisi kuitenkin vielä lattia, koska sinnekin on pakko päästä.
Secreterial
Jäsen
Jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Projektit