Minä luulen, että kannattavuuden kannalta ratkaisevan tärkeää on se, että talon ilmanvaihto todellakin tapahtuu tuon härvelin läpi kokonaisuudessaan. Monessa rintsikassa vuotoja on niin paljon, että merkittävä osa ilmanvaihtoa tapahtuu hallitsemattomasti.
Tuo LTO-koneiden 90 pinnan tehokkuus on vähän huijausta: koko hommahan perustuu ulkoilman ja sisäilman väliseen lämpötilaeroon ja lämmön johtumiseen suuremmasta lämpötilasta kohti matalampaa. Eli jos ilppeille ilmoitellaan kovia hyötysuhteita +7 asteen helteissä niin LTO:lle saadaan hurja hyötysuhde, kun valitaan hurjat pakkaset mittausolosuhteiksi.
Jossain päin nettiä eräs tuollaisen tee-se-itse pilpin rakentaja oli erittäin tyytyväinen laitteeseensa, hänelle se riitti moneksi kuukaudeksi vuodessa talon ainoaksi lämmönlähteeksi. Valitettavasti en muista lainkaan, millaisesta ja minkä aikakauden talosta oli kysymys. Turun miehenb kokemuksia odotan innolla, koska hänen talonsa tilanne vastaa aika hyvin minun taloni olosuhteita.
Saattaa vain olla niin, että tuon FD-35:n osto oli suunnilleen suurin haaste mitä sille pilpille saattoi heittää, se on aivan erinomainen härveli!
Mulla on mielessäni parin seinän puhkominen ovien päältä katon rajasta ja ehkä paxin tapaisten flektien asentaminen jotta saisin noiden kahden FD-35:n tuottaman lämmön leviämään mahdollisimman tehokkaasti ympäri kämppää. Onko sulla Maanma hieman vastaavia suunnitelmia tuon FD-35:n tuottaman lämmön levittämiseksi tehokkaasti ympäri taloa ja jos on, niin pystytkö tuossa hommassa jotenkin hyödyntämään tuon pilppiprojektin yhteydessä tehtyjä järjestelyjä?