tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ke Heinä 22, 2020 21:24

Spautio kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Olen hiukan hidas syttymään ja vasta nyt taisin ymmärtämään että olet siis entisöinyt maantiepyörän käyttökuntoon?

Sekin että olet löytänyt mahdollisesti mun yhden Trotec ilmankuivaimen vikaantumisen syyn saattaa olla hieno juttu jos sen huuhtelu auttaa? Kerran vaihdoin jo siihen käynnistyskondensaattorin, 1-vaiheinen kun on/oli. Ei ole mitään menetettävää niin kokeilen, jätin sen hautumaan kun en syytä hajoamiseen keksinyt. Se vain ei enää käynnistynyt.

Eteviä pelejä nuo toisaalta olevat jos kosteusongelmat pysyvät poissa.

Toinen Trotec täällä vasta menossa mutta ei niin kalliin kylppärirempan jälkeen muutama satku tunnu missään ja se on niin mukava suihkun/ammeilun jälkeen pyyhkeellä itseään kuivatellen mennä siihen ilmavirtaan ja saada orvaskesi kuivaksi. Mikä parasta niin saa pienoisen kosteudesta johtuvan lämmön talteen, eikä mene taivaalle suoraan ainakaan.

Niin no siis purin vuoden 2012 pyörän osiksi ja kasasin uudestaan ehjillä osilla, ei entisöintiä vaan käyttökunnostusta. Myyjällä oli ollut tuo fillari viime vuodet mökkipyöränään, ja huolto oli ollut sen mukaista, etunavasta puuttui 2 haulia, takakiekosta 1, sinne oli siis koetettu lisäillä rasvaa hiukan amatöörimäisesti, ja puhdistaahan nuo navat pitää aina ennen rasvausta, ja haulit tärpättikylpyyn jne.
Ihan kiva fillari siitä tuli, ja tosi nopea, se on minulle yhden koon liian iso (58cm), itse kun olen vain 181,5cm lyhyt ja inseam on 85cm. Optimaalinen runkokoko olisi 55 tai 56cm, mutta ajaahan tuollakin ihan ok.

Ei varmaan ole sinun oikeassa ilmankuivaimessasi (Trotec, sellainen mallia 170 jotain oli meillä vuokralla joskus 4 vuotta sitten kun kuivatettiin alakertaa) kyse tukkeutumisesta, siis mulla on sellaisia reilun satasen vehkeitä nuo omani, ja sen yhden kun purin niin ihmettelin kun siinä ei ole painekytkintä tai muutakaan mikä pyräyttäisi kompuran kun kylmäaineet puuttuvat. Jäi sen tutkimisprojekti kesken ja heippasin sen kaatiskuormaan. Mutta nuo kaksi muuta tulivat toimintakuntoisiksi ihan vain tosiaan vesipesulla. Mutta niissäkin kävi kompurat kuten kuuluikin, ei vaan tippaakaan vetä ilmestynyt kaukaloon, eikä sinne vedenpoistoletkun kohtaankaan vaikka tulpan avasi.
Ehkä sinun omassasi on jotain oikeaa vikaa, kylmäaineet kadoksissa tms?
Tuskin siinäkään laitteessa on sentään huoltopaineventtiiliä?
Mutta mistäs sitä tietää missä kaikkialla sitä tiivistynyttä nukkaa on Trotecissakin, epäilen kyllä jotain muuta, oikeaa vikaa?

Hih, viimeisessä terveystarkastuksessa, jossa vielä pituuksia mittailtiin verenpaineiden sijaan olin 181cm, olet siis hujoppi. Lihavia ja lyhyitä aina morkataan mutta mikähän siinä on että monet eivät tajua että sama koskee hujoppeja ja laihoja. Riisitautinenkin on mainittu kun minusta puhuttu jossain vaiheessa elämänkaarta.

On mustia, valkoisia, juutalaisia, hinduja, lyhyitä, pätkiä, jne jne jne. Ooops, asia irtosi asiayhteydestä :-D

Varppina kelvollisen pyörän teit! Kuka jaksaa tuollaisia ponnisteluita nykyään kun kaupasta saa aina uuden fillarin... Hieno teko tuo!
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ke Heinä 22, 2020 21:32

Spautio kirjoitti:Joo vanha uutinen kyllä jo, mutta Jope oli yksi meitsin ykkössuosikeistani: https://www.youtube.com/watch?v=L7U8MCbyhY8
Jos wanha huhu pitää paikkansa, niin Loiri oli kysynyt että koska hän oli tuon oikein levyttänytkään :D
jope oli myös ainoa joka osasi oikeasti imitoida Nummista: https://www.youtube.com/watch?v=4mk_iHcR3Z4
R.I.P. Jope!!
pvalila kirjoitti:Jope sai meidän marsumme matkaseuraksi. :( :( :(

Tytär oli 12 kun sai kolme marsuveljestä ja eilen aika jätti Toffeesta. Toffee oli porukan ainoa näkevä, nyt pitää kahden sokean vanhuksen tulla toimeen kaksistaan. Marsuthan elävät luonnossakin paljon maan alla pimeässä, sokeus ei ole niille aivan niin paha juttu kuin äkkiseltään voisi luulla. Häkin sisustusta ei enää parane muuttaa, niin löytävät ruokansa ja juomansa jatkossakin.

Ekana lähtenyt veljes oli noista parhaimmassa kunnossa muutoinkin, ei vain näön osalta. Kipitti tuplavauhtia veljiinsä nähden. No, näkevän oli tietenkin hyvä pitää vauhtia.

Hyvin on tytär marsuistaan huolehtinut: Viisi ja puoli vuotta on marsulle ihan kohtalainen elinkaari. Ja kaksi sissiä jatkaa edelleen.

Hassua, meiltä kuoli Marsu, nimeltään Toffee n. vuosi sitten, otettiin toinen toisen kaveriksi mutta se kuoli ihan nuorena sitten. Toffee oli Vantaalta... Outo yhteensattuma!

Jope on minunkin mielestäni aika ykköstyyppi ollut jos nauraa on halunnut ja oli hänellä jonkinlainen ote laulaakin. Vitsit jäivät elämään, se on varma. Ristiriitainen persoona kaiketi mutta minkäs sille voi ettei kukaan meistä ole voinut aivojamme valita, niillä mennään mitkä on suotu.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä Ke Heinä 22, 2020 22:49

pvalila kirjoitti:Spautio, musta on tullut sellainen, että mä välttelen projekteja. Myös kivoja ja kiinnostavia, kuten tuo genis. Eläkkeellä jos olisin, niin tilanne olisi toinen.

- Haluaisin korjata tyttären puhelimen itse. Siitä on näyttö rikki ja latausportti myös. Akunkin jo tuohon uusisisi niin sitten se olisi priima Huawei Mate 10 Pro. Mut olen oppinut läksyni, mun elämäntilanteessa kannattaa ostaa uusi luuri.

Tuo oli vain esimerkki. Noita on vaikka kuinka paljon. Mut kyllä mä vielä jossain vaiheessa pääsen toteuttamaan itseäni, räpeltämään kaikkea kivaa. Mut vuosi mennään vielä sataprosenttisesti survival-moodissa ja sitten vielä toinen. Mut aika lähellä jo ollaan ja paljon mun tilanteeni on vanhaan verrattuna helpottunut jo nyt. Mä olen käytännössä ex-yrittäjä, vaikka mun pitää vielä kk-vaihteessa palauttaa firman veroilmoitus.

Mun kirjanpitäjä otti mun matskut vastaan kuten aina ennenkin, ja ihan vain ohimennen mainitsi, että hän muuten jäi jo puoli vuotta sitten eläkkeelle...Ei kuitenkaan jättänyt mua pulaan vaan hoitelee mun pikkuriikkiseksi kutistuneen firmani paprut kuntoon rutiinilla.

Tyttärien lääkäri jäi myös melkein kymmenen vuotta sitten eläkkeelle. Ja ottaa vastaan potilaita edelleen, ehdoton ässä omassa työssään. Meikä sai leikkauksen jälkeen kaksi viikkoa sairaslomaa, 24 h operaation jälkeen olin opettamassa. Siellä täällä kaiken tämän pehmohötön keskellä pilkahtaa se kovuus, joka teki tästä maasta vauraan.

Oikein ymmärrettävää ja erittäin järkevää tuollainen mielenhallinta, että pystyt vastustamaan kiusausta kaikenlaisiin projekteihin ryhtymisestä, itselläni on hiukan huonoa tuo, aivan liikaa kaikenlaista keskeneräistä olisi työn alla tässä jahka joskus ehtisi.
Se Mate Pro 10 olisi kait edellenkin ihan kelvollinen luuri, etenkin kameransa puolesta, jos vaan olisi ehjä, ehkei ole enää kannattavaa sen korjaus eläkkeelle siirryttyäsi? Taitaa näytön vaihtokin olla suhteettoman kallis operaatio, ja latausportin juottaminen myöskin maksaa oikeaa rahaa?
Uutta luuria vaan tilalle, ja uusi aggregaatti hankintaan :)
Spautio
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä Ke Heinä 22, 2020 23:23

tuuma kirjoitti:Tuo oli hyvä tuo Finfoam vinkki! Ajatellut näperteleväni jotain lautamuottia. Kiitos!

Se että Pvalila on toki oikeassa siitä että juurikin tuossa kohdin kellarin seinä alkanee noin 1-2m päästä voinee olla syy että se nyt vain on noin jätetty. Talossa on 3 sivua lisää ja jokainen varmaan kaivettuani saa jälleen uusia A-haa elämyksiä :lol:

Jep, tuota en tarkoituksella tyri mutta mietin aikani ja sitten toki lopulta tapahtuu se että apinanraivolla harjaterästä että surrilankaa vaan kaivantoon ja S100:t sekaan... :oops:

Ööö, nyt on tosiaan se hetki että kannattaa vähän miettiä ennekuin hutkii.

Olkaa huoleti, minulla on aikaa tuon kanssa :-D

Voisin joskus kuvailla tuota tuon rapistuneen seinän toiselta puolen, jossa öljysäiliö. Sieltä päin se näyttää ihankuin mikä tahansa 70-luvun kerrostalokellari.

Niin, ne pilarit ovat todella kovat, aivan eri kamaa kuin nuo välit, joissa kiviä laitettu hiekan sekaan ja vähän jotain harmaata maalia perään, sementtiäkö?

Pätkissä kun tuota sokkelia kuitenkin joudut korjaamaan, niin yksi tai kaksi Finnfoamia riittänee, paksuus jos on luokkaa 70-100mm:n niin on jo aika jäykkääkin se tavara, kunhan tarkistaa että levy on alunperin melko suora. Ite olen käyttänyt noita Finnfoameja ja niitä joitain toisia, sinisiä levyjä valumuottikamoina, sininen oli tiukempaa ja jäykempää tavaraa, muttei sitä taideta enää myydä missään? Ite kun tein muotteja noista, niin liimasin urtsilla kiinni Finnfoameihin kiinni 1 tai 2kpl (muottilevyn korkeudesta riippuen) joko lautoja tai kakkoskakkosia, pitämään levyn suorassa, ja niihin on helppo sitten ruuvata kiinni tuet valun ajaksi.
Siis ensin 40-paperilla pientä karhennusta levyn liimauskohtaan, ja sitten liimaurtsi perään, ja sitten harvakierreruuveja puusta päin urtsilevyyn pitämään levyn kiinni puussa, varman jokin painokin olisi riittänyt tuohon.
Hyvä juttu jos ne tolpat ovat kunnon tiukkaa betonia, ei ole pelkoa että halkeaisivat jos niihin alkaa jotain tartuntoja porailemaan :)

Ei tosiaan homma ihan pieleen mene jos alat entisöimään sitä saviseinää vaikkapa kuitulaastilla, Serpo 137:lla tehtynä pitäisi onnistua ihan hyvin myös, ja kestävyys on ihan riittävä. Ja toi aine sisältää paljon liima-aineksia, tarttuu siis mihin vaan, kunhan pohja on puhdas, tai edes kunnolla kasteltu jos höttöä onkin. Mutta se kuitukaan ei paljoa vetoa kestä, vaatii kyllä rosteriverkon jos meinaa että olisi jotain mahdollisuuksia saada pysymään saumat irvistelemättä.
S100 on tosi huonoa ja liian karkeaa tavaraa tuollaisen ohuen pystyvalun tekemiseen (mieluummin vaikka sitten S06, muttei sekään oikein tartu mihinkään kiinni, sillekin pitäisi tehdä jotkin tartuntakynnet vaikka saneerauslaastilla tms), kallis juotosbetoni toimisi tuossa kohdassa kyllä ihan hyvin, mutta on hankalaa silläkin tehdä noita pystyvaluja, tai harjoittelemalla sekin menee, yleensä muotti alkaa kuseksimaan jostain aineen turvotessa :)
Kuitulaasti on kallista myöskin, ja sitä menee paljon, mutta silloin ei tarvita muotteja, vaan voi liipata suoraan, (toki mieluiten useita kerroksia, ettei koeta ahnehtia yhdellä kerralla mitään 5cm:n täyttöä), ja yhtä lailla siihen voi tehdä raudoitukset ohuesta RST-harjaterästangosta + verkko toki lisäksi.

Edit, kun katselin uudestaan noita Tuuman sokkelikuvia, niin vois tosiaan olla että niihin isoihin koloihin voisi se S100 ollakin ihan soveltuvaa tavaraa (siis kun materiaalimenekki on niin suurta luokkaa, tai siis laittaisin kyllä mieluummin S30, sillä olen valanut vaikka mitä ja se kestää aivan hyvin mitä vaan melkein) , silti ehkä vetelisin sinne jollain saneerauslaastilla tai jollain muulla vähän tartuntakynsiä, tai sitten sellaisenaan vain S30 (tai jopa S100). Muttei kait pintaan (tolpan ulkopintaan saakka kuitenkaan, tai jos niin tekee niin sitten jotain rautaa sinne pitäisi kait saada mukaan?
Viimeksi muokannut Spautio päivämäärä To Heinä 23, 2020 23:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Spautio
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä To Heinä 23, 2020 0:42

tuuma kirjoitti:Hih, viimeisessä terveystarkastuksessa, jossa vielä pituuksia mittailtiin verenpaineiden sijaan olin 181cm, olet siis hujoppi. Lihavia ja lyhyitä aina morkataan mutta mikähän siinä on että monet eivät tajua että sama koskee hujoppeja ja laihoja. Riisitautinenkin on mainittu kun minusta puhuttu jossain vaiheessa elämänkaarta.

On mustia, valkoisia, juutalaisia, hinduja, lyhyitä, pätkiä, jne jne jne. Ooops, asia irtosi asiayhteydestä :-D

Varppina kelvollisen pyörän teit! Kuka jaksaa tuollaisia ponnisteluita nykyään kun kaupasta saa aina uuden fillarin... Hieno teko tuo!

Yhtä pätkiä siis ollaan joskus oltu, varmaan jonkin verran on tullut lyhennyttyä sitten vuoden 1997 jolloin meitsi viimeksi mittailtiin?
Elopaino on aika hankala asia, ei se tunnu koskaan olevan kenelläkään hyvällä tolalla, kovin pieni on se vaihteluväli jossa sen painon tulisi olla. Enemmän pitäisi olla merkitystä sillä kehonkoostumuksella.

Ja itse asiassa tuohon fillarijuttuun viitaten, että tilanne on (tai ainakin oli) sellainen, ettei uutta pyörää saanut kaupasta rahallakaan, lehdissäkin uutisoitiin että koronan vuoksi on polkupyörät myyty maailmanlaajuisesti loppuun, eikä uusia tuoteta, ainakaan riittävästi.
Tuonhan huomasin kun metsästin torista käytettyä maantiepyörää, jos välillä löytyikin jokin "normaalihintainen", siis kuntoonsa nähden, niin se oli varattu about muutamassa minuutissa.

Maksoin ylihinnan, eli 250e tuosta omasta Bianchistani (tosin ei se olisi ollut kuin ehkä 50-100e halvempi normaaliolosuhteissakaan), siis soitin myyjälle 30min ilmoituksen jättämisensä älkeen, ja pyörä oli jo varattu, ja kaupat alustavasti sovittu. Myyjä kuitenkin soitti minulle seuraavana päivänä, kertoi ostajan kadonneen, ja kysyi haluaisinko ostaa pyörän, minun jälkeeni sille oli kuulemma kymmenen ostajaa jonossa, ihan kaheliksi on muuttunut tuo fillareiden markkinatilanne :shock: :lol:
Jos jollakulla on ylimääräisiä polkupyöriä, niin nyt olisi hyvä aika myydä niitä pois (tai siis sama trendi saattaa vielä jatkua jonkin aikaa, pian tilanne normalisoitunee kelien viilentyessä, jne.).

Edit. Tuli pihaan sellainen sivuprojekti, 18t 0-16 mursketta, damn! No kait se on vielä hallittavissa oleva projekti, laskin että yläphalle (ylämäkeen, talon seinustalla olevaa betonikiviramppia pitkin (johon en ole jksanut onneksi tehdä edelleenkään puurappusia) rehkii kottareilla sellaisia kevyitä 50kg:n kuormia, niin niitä ei tarvita kuin 20kpl niin olisi jo tonni vietynä? Ja laskin että yläpihalle tarvittaisiin ehkä jotain 7-8 tonnia, eli onko se sitten ainoastaan jotain 140 - 160 kottarikuormaa niin olisi yläpiha täytettynä?

Alapihalle, eli sisäpihalle on suora käynti autotallin läpi, eli ei ole ylämäkiä tai muutakaan, sinne tuon tavaran kärräys käy varmaankin aika sukkelaan.
Spautio
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Heinä 24, 2020 1:55

Keken mestaruusvuoden omituinen Monte:

https://www.youtube.com/watch?v=L3_WOtyg9Dw
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Pe Heinä 24, 2020 20:41

Spautio kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Tuo oli hyvä tuo Finfoam vinkki! Ajatellut näperteleväni jotain lautamuottia. Kiitos!

Se että Pvalila on toki oikeassa siitä että juurikin tuossa kohdin kellarin seinä alkanee noin 1-2m päästä voinee olla syy että se nyt vain on noin jätetty. Talossa on 3 sivua lisää ja jokainen varmaan kaivettuani saa jälleen uusia A-haa elämyksiä :lol:

Jep, tuota en tarkoituksella tyri mutta mietin aikani ja sitten toki lopulta tapahtuu se että apinanraivolla harjaterästä että surrilankaa vaan kaivantoon ja S100:t sekaan... :oops:

Ööö, nyt on tosiaan se hetki että kannattaa vähän miettiä ennekuin hutkii.

Olkaa huoleti, minulla on aikaa tuon kanssa :-D

Voisin joskus kuvailla tuota tuon rapistuneen seinän toiselta puolen, jossa öljysäiliö. Sieltä päin se näyttää ihankuin mikä tahansa 70-luvun kerrostalokellari.

Niin, ne pilarit ovat todella kovat, aivan eri kamaa kuin nuo välit, joissa kiviä laitettu hiekan sekaan ja vähän jotain harmaata maalia perään, sementtiäkö?

Pätkissä kun tuota sokkelia kuitenkin joudut korjaamaan, niin yksi tai kaksi Finnfoamia riittänee, paksuus jos on luokkaa 70-100mm:n niin on jo aika jäykkääkin se tavara, kunhan tarkistaa että levy on alunperin melko suora. Ite olen käyttänyt noita Finnfoameja ja niitä joitain toisia, sinisiä levyjä valumuottikamoina, sininen oli tiukempaa ja jäykempää tavaraa, muttei sitä taideta enää myydä missään? Ite kun tein muotteja noista, niin liimasin urtsilla kiinni Finnfoameihin kiinni 1 tai 2kpl (muottilevyn korkeudesta riippuen) joko lautoja tai kakkoskakkosia, pitämään levyn suorassa, ja niihin on helppo sitten ruuvata kiinni tuet valun ajaksi.
Siis ensin 40-paperilla pientä karhennusta levyn liimauskohtaan, ja sitten liimaurtsi perään, ja sitten harvakierreruuveja puusta päin urtsilevyyn pitämään levyn kiinni puussa, varman jokin painokin olisi riittänyt tuohon.
Hyvä juttu jos ne tolpat ovat kunnon tiukkaa betonia, ei ole pelkoa että halkeaisivat jos niihin alkaa jotain tartuntoja porailemaan :)

Ei tosiaan homma ihan pieleen mene jos alat entisöimään sitä saviseinää vaikkapa kuitulaastilla, Serpo 137:lla tehtynä pitäisi onnistua ihan hyvin myös, ja kestävyys on ihan riittävä. Ja toi aine sisältää paljon liima-aineksia, tarttuu siis mihin vaan, kunhan pohja on puhdas, tai edes kunnolla kasteltu jos höttöä onkin. Mutta se kuitukaan ei paljoa vetoa kestä, vaatii kyllä rosteriverkon jos meinaa että olisi jotain mahdollisuuksia saada pysymään saumat irvistelemättä.
S100 on tosi huonoa ja liian karkeaa tavaraa tuollaisen ohuen pystyvalun tekemiseen (mieluummin vaikka sitten S06, muttei sekään oikein tartu mihinkään kiinni, sillekin pitäisi tehdä jotkin tartuntakynnet vaikka saneerauslaastilla tms), kallis juotosbetoni toimisi tuossa kohdassa kyllä ihan hyvin, mutta on hankalaa silläkin tehdä noita pystyvaluja, tai harjoittelemalla sekin menee, yleensä muotti alkaa kuseksimaan jostain aineen turvotessa :)
Kuitulaasti on kallista myöskin, ja sitä menee paljon, mutta silloin ei tarvita muotteja, vaan voi liipata suoraan, (toki mieluiten useita kerroksia, ettei koeta ahnehtia yhdellä kerralla mitään 5cm:n täyttöä), ja yhtä lailla siihen voi tehdä raudoitukset ohuesta RST-harjaterästangosta + verkko toki lisäksi.

Edit, kun katselin uudestaan noita Tuuman sokkelikuvia, niin vois tosiaan olla että niihin isoihin koloihin voisi se S100 ollakin ihan soveltuvaa tavaraa (siis kun materiaalimenekki on niin suurta luokkaa, tai siis laittaisin kyllä mieluummin S30, sillä olen valanut vaikka mitä ja se kestää aivan hyvin mitä vaan melkein) , silti ehkä vetelisin sinne jollain saneerauslaastilla tai jollain muulla vähän tartuntakynsiä, tai sitten sellaisenaan vain S30 (tai jopa S100). Muttei kait pintaan (tolpan ulkopintaan saakka kuitenkaan, tai jos niin tekee niin sitten jotain rautaa sinne pitäisi kait saada mukaan?

Syvä kummarrus vinkeistä. Ei vinkkejä koskaan liikaa ole. Poimin tod. näk. vinkin sieltä ja toisen täältä. Lopputulema on aina sellainen kombinaatioiden sekamelska mutta se on vähän kuin jotkut hajauttaa sijoituksiaan niin meikäläinen hajauttaa eri näkökulmia ja ohjeita siten että lopputulema on kaiken sotkun jälkeen sellainen kompromissi että voi seuraava omistaja taas sanoa että mikäköhän idiootti tämänkin on joskus tehnyt...

Jep, tuo S100 on sellainen peruskura, sen tiedän ja S30 vähän fiinimpää mutta ei vetoluujutta laisinkaan ja serpoissa jne on noita tikkuja ristiin rastiin jne. Rosterin ymmärrän myös mutta siltarakenteissa että tavan kertsien parvekkeissakin on vain ollut perusharjateräksiä. Jep, siksikö niitä nyt hullunlailla kunnostellaan ja estetään autoilla liikkuminen kun tuntuu olevan jokainen 70-luvun silta että partsi remontissa...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Pe Heinä 24, 2020 20:47

pvalila kirjoitti:Keken mestaruusvuoden omituinen Monte:

https://www.youtube.com/watch?v=L3_WOtyg9Dw

Tänä vuonna vasta omituinen olikin.

Juu, kisa oli kumma mutta aika usein Monte sen osasi. Se oli aikaa kun yhdellä kädellä joutui ilman ohjaustehostinta ajamaan kun toinen käpälä joutui koko ajan rattaita kepin välityksellä siirtelemään.

Aika hurjaa kun jalat ovat olleet polvitaipeen jälkeen alumiinikaukalossa ennen pyöränripustuksia, takatuuppari skodanikin taisi olla turvallisempi :roll:
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä La Heinä 25, 2020 0:11

tuuma kirjoitti:
Syvä kummarrus vinkeistä. Ei vinkkejä koskaan liikaa ole. Poimin tod. näk. vinkin sieltä ja toisen täältä. Lopputulema on aina sellainen kombinaatioiden sekamelska mutta se on vähän kuin jotkut hajauttaa sijoituksiaan niin meikäläinen hajauttaa eri näkökulmia ja ohjeita siten että lopputulema on kaiken sotkun jälkeen sellainen kompromissi että voi seuraava omistaja taas sanoa että mikäköhän idiootti tämänkin on joskus tehnyt...

Jep, tuo S100 on sellainen peruskura, sen tiedän ja S30 vähän fiinimpää mutta ei vetoluujutta laisinkaan ja serpoissa jne on noita tikkuja ristiin rastiin jne. Rosterin ymmärrän myös mutta siltarakenteissa että tavan kertsien parvekkeissakin on vain ollut perusharjateräksiä. Jep, siksikö niitä nyt hullunlailla kunnostellaan ja estetään autoilla liikkuminen kun tuntuu olevan jokainen 70-luvun silta että partsi remontissa...

Juu, noin se pitääkin tehdä, eli tutkia asiaa ja tehdä oma korjaussuunnitelma, ei nämä netin yli laitetut viisastelut useinkaan osu oikeaan :) Kokeilemalla selviää mikä kestää ja mikä ei, ja mitkä aineet toimivat parhaiten sen säästöbetonin ja tolppien kovan betonin kanssa, jne. Jos levytyksiä meinaat asentaa, niin kait kuitenkin laitat ne saneerauslaastilla kiinni, ettei mitään koolausvirityksiä väliin, niistä tulee paljon sadateltavaa viimeistään seuraavalle remontoijalle? :-)
Ja tosiaan kannattaa korjailla sitä sokkelia nyt, ja vaikka vasta ensi keväänä laittaa siihen sitä kaavailemaasi kallista ja vaikeasti asennettavaa liuskekiveä, ihan hiton harmi jos komea lopputulos olisi talven jälkeen irti seinästä (Siilitiellä on betonimuuri jossa on liuskekivipinta, tämän tästä saa väistellä siitä tippuneita liuskekivipaloja, sitä korjataan about vuosittain, eikä se millään tunnu kestävän)

Voi se RST olla vähän ylilyöntiä, jokin sinkitty harjateräskin voisi olla ok, ja sinkitty rappausverkko? Sen verran pintaan taitaa sinulla tulla teräkset ym, ettei ainakaan ihan mustasta raudasta tehtyjä arvanne laittaa, kun kuitenkin ruoste korkkaa pinnoitteet ym. irti ihan väkisinkin?
Spautio
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Heinä 25, 2020 23:24

Spautio kirjoitti:
tuuma kirjoitti:

Juu, noin se pitääkin tehdä, eli tutkia asiaa ja tehdä oma korjaussuunnitelma, ei nämä netin yli laitetut viisastelut useinkaan osu oikeaan :) Kokeilemalla selviää mikä kestää ja mikä ei, ja mitkä aineet toimivat parhaiten sen säästöbetonin ja tolppien kovan betonin kanssa, jne. Jos levytyksiä meinaat asentaa, niin kait kuitenkin laitat ne saneerauslaastilla kiinni, ettei mitään koolausvirityksiä väliin, niistä tulee paljon sadateltavaa viimeistään seuraavalle remontoijalle? :-)
Ja tosiaan kannattaa korjailla sitä sokkelia nyt, ja vaikka vasta ensi keväänä laittaa siihen sitä kaavailemaasi kallista ja vaikeasti asennettavaa liuskekiveä, ihan hiton harmi jos komea lopputulos olisi talven jälkeen irti seinästä (Siilitiellä on betonimuuri jossa on liuskekivipinta, tämän tästä saa väistellä siitä tippuneita liuskekivipaloja, sitä korjataan about vuosittain, eikä se millään tunnu kestävän)

Voi se RST olla vähän ylilyöntiä, jokin sinkitty harjateräskin voisi olla ok, ja sinkitty rappausverkko? Sen verran pintaan taitaa sinulla tulla teräkset ym, ettei ainakaan ihan mustasta raudasta tehtyjä arvanne laittaa, kun kuitenkin ruoste korkkaa pinnoitteet ym. irti ihan väkisinkin?

Jepulis, jotenkin tuohon suuntaan.

Ne liuskekivet ovat jo pihalla eurolavan päällä. Vähän tiellä ovat. Sanikalla ne toki sitten ajattelin liimata. Mä jotenkin tykkään vaan niistä ja mun kesälomalla ajattelin ne heittää kiinni. Ei tapahtunut... Tajusin että on aika viheliäinen projekti ja sitten keskityin vain oleiluun. Lomat meni ja sokkeli jäi. Pakko on laittaa tuo ensimmäinen avattu sivu johonkin kuosiin ennen pakkasia. Sitten ajatellut katsoa talven yli ja jos yhä näyttää hyvältä pinnalta niin laittelen liuskekivet, ensi kesälomilla... :lol:
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Heinä 26, 2020 1:43

Tuuma, hyvä että kivet ovat vähän tiellä - eivät jää niin helposti ensi kesänä asentamatta! :lol: :lol: :lol:

Toisaalta hyvä on sekin, että olet jo kivet ostanut ja maksanut. Rempat siirtyvät tosi usein rahoituksen takia.

Vai pitäisikö sanoa, että rahoituksen puuttumisen takia... :-D
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Heinä 26, 2020 18:52

pvalila kirjoitti:Tuuma, hyvä että kivet ovat vähän tiellä - eivät jää niin helposti ensi kesänä asentamatta! :lol: :lol: :lol:

Toisaalta hyvä on sekin, että olet jo kivet ostanut ja maksanut. Rempat siirtyvät tosi usein rahoituksen takia.

Vai pitäisikö sanoa, että rahoituksen puuttumisen takia... :-D

Jep, töihin lähtiessä, töistä tullessa keko muistuttaa olemassaolollaan. Se kasa on vähän hankalassa paikassa jos talvella sattuu tulemaan lunta...

Vähän jäi sukanvarteen budjetoidusta julkkari- ja kattorempasta. Alkaa olla jo aika hyvä näppituntuma kuinka paljon yli rempat menevät. Tuo näppis on toki vain voimassa silloin kun joku muu tekee... Omissa voi yhä sen piin 3,14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510 58209 74944 59230 78164 06286 20899 86280 34825 34211 70679 laittaa keroimeksi :( :wink:

Voi tuo onnistuakin ensi vuonna, edellyttää sen että saisin tehtyä sen prototyypin tuosta lyhyestä sokkelista.

Saattaa Spautio kiemurella tuskissaan mutta tämänhetkinen idea on että kaivanto tosiaan ensin ja sitten täydellinen pölyjen pyyhkiminen. Reilu kasteleminen. Isoimpiin koloihin s100 ja tosiaan noilla Finnfoameilla sitoisi sitten betoniruuvein ja isoin prikoin. Se sininen levy on tosiaan se parempi. Mihin se sitten on kadonnut ja miksi? Kylppäriin tuli lattiaan ja minusta mainio tuote.

Sitten kun S100 kuivunut, pultit pois ja tilalle sinkitty rappausverkko, silmäkoko 19mm. Prikoilla vain kiinni eikä huippukalleilla Wurthin vastaavilla. Käsirappauslaastilla sitten verkko piiloon ja odotusta se talvi. Sitten saneerauslaastilla kammattuna liuskekivet kiinni. Myöhemmin sitten S30:lla saumat, jotta pysyy hengittävänä pinta.

Tuhoontuomittu? :)
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä Su Heinä 26, 2020 21:45

tuuma kirjoitti:
Tuhoontuomittu? :)

Kyllä on! :-)

En tosin itsekään tiedä kuinka tuon korjaisin, vaikka aika pahuksen monta jippoa (muistaako herrat vielä kyseisen lehden, oli aivan mainio, ja mukana tuli aina jokin kasattava lelu tms) olen oman talon kohdalla joutunut tekemään noiden kivirakenteiden suhteen, välillä ihan onnistuneestikin, aina noi korjaustoimet ovat tapauskohtaisia, jos tuo Tuuman höttö on tuollaista saven ja liejun sekoitusta, kuin miltä kuvissa näyttää, niin melkein kyllä laittaisin sinne tosiaan jotain liima-ainetta sisältävää kamaa ensin kynsiksi, S100 ei tasan varmasti tartu tuohon kiinni, ja kuivuessaan / kutistuessaan on sitten viimeistään täysin irti.

Tuo Tuuman suunnitelma ainoastaan korjaa jo rapistunutta paalujenvälivalua hetkeksi paremman näköiseksi. Toisaalta kun ei ole tietoa mihin syvyyteen ne paalut menevät, ja kantavatko ne mitään, niin arvaako niihin lisätä kuormaa ankkuroimalla höttövalut niihin kiinni, jne? Vai pitääkö jatkossakin olla ns. liikuntasauma paalujen ja paalujen välisten höttövalujen välillä?
Tai sitten voisi tehdä paalujen + höttövalun ulkopinnan siistiksi kera vähintään sinkityn tiheäsilmäisen rappausverkon + kuitulaastin, ja sitten siihen päälle eristyslevy kiinni elastisella sanikalla?

Joka tapauksessa ne hötöt pitää kuitenkin valaa täydemmiksi, mutta laita nyt ihmeessä (tartuntojen lisäksi) jotain rautaa sinne höttövaluunkin, ei S100:llakaan ole yhtään mitään vetolujuutta ilman raudoitusta. Itse laittaisin mieluummin sitä S30:ntä joka soveltuu ohuempiin kerroksiin. Itse olen sillä valanut kaikenlaisia palkkeja ym, kestävät ihan saman kuin S100:lla tehdytkin, tosin ei nyt mitään WW2-bunkkeria olla tehty kuitenkaan, eli eivät ole joutuneet tositoimiin.
Spautio
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Heinä 26, 2020 23:02

Tuumahan voisi valaa liuskekivet jonkinlaisten moduulien pintaan ja sitten vain latoa nuo moduulit talonsa eteen. Jos mökki sitten sortuu niiden moduulien takaa niin moduulit voi raijata seuraavan asumuksen julkkaria komistamaan. :twisted: :twisted: :twisted:

Vakavasti puhuttuna Spaution pointti on hyvä: talon kantavuus on niin tärkeä juttu että sitä kannattaa aina vähän parantaa kun siihen on mahdollisuus. En minä usko Tuuman talon sortumassa olevan mutta ihan perusteltua olisi toteuttaa remppa niin, että lujuus aivan selkeästi paranee lähtötilanteeseen verrattuna. Eli ihan samalla idealla, jolla Tuuma yläkerrankin rempan toteutti.

Mua vaivaa myös se, että Tuuman fokus on ihan selvästi siinä kivipinnassa. Valtaosa seinärakenteesta on piilossa maata vasten, missä kunnossa nuo seinät ovat?

Ihan kuin Tuuma olisi nuori jannu, joka haluaa autoonsa paljon tehoa ja makean spoilerin; Spautio ja minä olemme vanhoja patuja, jotka saarnaavat, että jarrut pitää ensin päivittää, iskarien pitää olla tikissä ja kulutuspintaakin pitää löytyä. :lol: :lol: :lol:
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä Su Heinä 26, 2020 23:50

pvalila kirjoitti:Tuumahan voisi valaa liuskekivet jonkinlaisten moduulien pintaan ja sitten vain latoa nuo moduulit talonsa eteen. Jos mökki sitten sortuu niiden moduulien takaa niin moduulit voi raijata seuraavan asumuksen julkkaria komistamaan. :twisted: :twisted: :twisted:

Vakavasti puhuttuna Spaution pointti on hyvä: talon kantavuus on niin tärkeä juttu että sitä kannattaa aina vähän parantaa kun siihen on mahdollisuus. En minä usko Tuuman talon sortumassa olevan mutta ihan perusteltua olisi toteuttaa remppa niin, että lujuus aivan selkeästi paranee lähtötilanteeseen verrattuna. Eli ihan samalla idealla, jolla Tuuma yläkerrankin rempan toteutti.

Mua vaivaa myös se, että Tuuman fokus on ihan selvästi siinä kivipinnassa. Valtaosa seinärakenteesta on piilossa maata vasten, missä kunnossa nuo seinät ovat?

Ihan kuin Tuuma olisi nuori jannu, joka haluaa autoonsa paljon tehoa ja makean spoilerin; Spautio ja minä olemme vanhoja patuja, jotka saarnaavat, että jarrut pitää ensin päivittää, iskarien pitää olla tikissä ja kulutuspintaakin pitää löytyä. :lol: :lol: :lol:

Mä en missään nimessä halua lähteä kyseenalaistamaan Tuuman järjenjuoksua, mutta minuakin on hiukan ihmetyttänyt noiden liuskekivien asentaminen, siis en itse uskaltaisi asentaa sellaisia edes meidän suoraan kallioon valettuun taloommekaan (poislukien tuo pieni sakara joka on tolppien nokassa), ei kallioon perustettu talokaan ole tarpeeksi stabiili liuskekivipinnoitukselle, siis Suomen sääolosuhteissa.
En haluaisi aiheuttaa turhaa mietittävää Tuumalle, mutta onkohan hänen taloonsa syytä tehdä anturaperusteinen rivinveeraus myös ulkopuolelle? :D (no ehkei sentään :) ) Tuuman talo on kait rinteessä, ja vaimonsa on saanut pihastaan aivan mielettömän hienon, Tuumalla ei liene muita vaihtoehtoja kuin lapioida talonsivustoja auki kottariin (hän kun on insinööri niin ymmärtänee aloittaa rinteen alapäästä kaivuun :D) siis jos joskus meinaa salaojaremppaan ryhtyä.
Jos siellä on täysi kellari, ja se on tehty tuollaisesta tavarasta, niin ei se ainakaan täysin kunnossa voi olla. Ehkä se rivinteerausväli ei ole täyttynyt vielä mullasta tai mitä siellä onkaan täyttönä (tuskin ainakaan singeliä 8-16mm kera rätin ja Isodränien kuitenkaan?).

Eikö Tuumalle kelpaisi jokin vähemmän haasteellinen sokkelipinnoitus kuin tuo vaikea liuskekivi? Kivisirotepintakin sopii oikein mainiosti tuollaiseen modernisoituun rintsikkaan?
Spautio
Jäsen
Jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Projektit