tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Heinä 27, 2020 18:58

Kiitokset vastauksistanne. Nyt on tosiaan aika vetää vähän jarrua (sehän mulle sopii...).

Täytynee tosiaan haarukoida ja hieroa ja tosiaan iso kiitos pohdinnoistanne. Tässä on vähän sellainen tuuliviiri hetki. Toinen päivä toinen ajatus ja heti seuraavaksi toinen mukamas superidea.

Onneksi tässä tosiaan alkaa kyllä täälläkin päässä ne Anttilan 1000W:n autosterot ja takaspoilerit että ilmanottoaukko konepeltiin Sarviksen pulkasta olla jo taakse jäänyttä elämää.

Jos herrat vaan jaksaa miettiä vielä mun kansssa vaihtoehtoja, niin jatketaan kunhan otan ensin jossain välissä parempia kuvia ja yritän hahmottaa sanallisestikin paremmin tuon rakenteen niin jospa kultainen keskitie löytyisi? Ei viittisi kyllä tyriä aivan täysin.

Täällä on muutamia rintsikoita, joissa liuskekivet olleet vissiin aina ja hyviltä yhä näyttävät. Se vähän mietityttää mikä niissä nykyään on vaikeaa? Oliko ennen tujummat myrkyt?

Mutta mutta älkää menettäkö toiveita siitä että jotain pohdintaa yhä täällä siis jatketaan ja kuinka arvossaan ovat kaikenlaiset mielipiteet.

Jipossa on jippo, muistan kyllä! :mrgreen:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ti Heinä 28, 2020 18:06

Spautio, Tuumalla on jo kivet tontilla. Toki niistä voisi rakentaa vaikka upean Grillin pihamaalle mutta luulen, ettei Tuumalla enää oikeasti ole muuta vaihtoehtoa kuin bygata niistä julkkari mökkiinsä.

- Eli on jo luvattu vaimolle...

No, Tuuman rempat ovat edenneet tänä vuonna upeasti ihan sokkelista riippumatta. Sen kanssa voi ottaa aikalisän ja vaikka porailla vähän tarkistusreikiä sinne rivinteerauksen välitilaan.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Heinä 31, 2020 22:39

PItkäkin loma loppuu aikanaan...

Kuusi viikkoa takana, maanantaina takaisin sorvin ääreen.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Elo 02, 2020 10:47

Onhan tuo liikuttavaa, että poika yrittää suojella koiraansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kor ... #gs.brlkzd

Samalla tuo kertoo siitä, ettei eri riskien suuruusluokasta ole mitään tajua. Koiran kuolema koronan takia on superharvinaista, mutta pyöräily noin ilman mitään koirankuljetuskoria on todella iso riski. Ja tuon kuskin kanssa, tuossa maassa, riski olisi iso ihan korinkin kanssa.

Mutta sekä poika että koira vaikuttavat onnellisilta. Pohjolan ihmisillä voisi kaiken turvallisuuden ja rationalisuuden keskellä olla jotain opittavaakin noista maista.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Elo 03, 2020 0:56

Tuuma, meikä otti älykellon taas käyttöön.

Mä olin siihen ihan tyytyväinen aikoinani, mutta mun oli pakko lopettaa sen käyttö kumihihnan takia.

Nyt mulle tuli AliExpressistä mallikohtainen metalliranneke enkä usko, että se saisi ranteeni hehkumaan punaisena.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Elo 15, 2020 23:54

Juuh, lomat loppuu aina aikanaan. Älykelloa mäkin koklasin. Ajattelin jospa olisi tullut jotain järkeviä päivityksiä. Ei ollut. Mulla tympeä Kospet, jossa oiva energiansäästömode mutta järjenvastainen. Silloin kellossa näyttö aina päällä... 3-4pvä se sillain potkii ja ollut sängyntolpassa ajannäyttimenä. Tyttären yksi vanha myös ajannäyttimenä mutta siinä parempi että voi pitää latauspiuhassa. 3-4v. jo ollut, ajassa.

Niin joo, hiljaista täällä ollut.

Mä otin sokkelista aikalisän ja aloin Monkeytä hämmästelemään.

Ei käynnistynyt, ei sitten millään.

Tulppa vaan kastui. Ostin tulpan, korvikekaasarin, kärjet ja lopulta kun en löytänyt puristuspainemittariani niin semmoisenkin. Ei paineita. Toki sormi tulpassa kertoi samaa mutten uskonut...

Pytty auki. Männänrenkaat aivan palasina :shock:

Oli kyllä aika nostalginen hetki availla konetta noin paloiksi.

Biltemasta jarrusylinterien hoonauslaite, sillä kyse vain 39mm pytystä. Olikin jo porattu joskus. 39,50mm mäntäsarja ja yläpään tiivisteet mopokaupasta. Vähän harjoittelua miten ne männäntapin lukkorenkaat saikaan kätevästi ja . . . tokasta alkoi pörisemään :-D

Kuvatuksia:

Kuva
Kuva
Kuva

Apina ollut siis kukkatelineenä lukuisia vuosia eli jonkinlainen pelastus kai sitten.

Helpommallakin kai pääsisi :lol:

Toki hommaan liittyy kaikenlaista muutkin oheistoimintaa että rahanmenoa. V2 kompura, lasikuulapuhalluslaatikko, soodapuhalluspistooli, jne.

Niin, sitten tuli viive osissa niin jatkoin sokkelia. Spautio varmaankin oikeassa että Weber:in 410:llä olisi syytä tehdä. Opettelin kuitenkin ranneliikkeen, jolla S30 pläsähtää rappausverkon läpi tarttuvasti niin sillä nyt tehnyt täyttöjä/oikaisuja kun köyhä olen... Voinette ymmärtää jotain kun sanon että 8 säkkiä meni tänään noin 4m matkalle ja vasta puhutaan 10-50mm kerroksesesta. Jokunen 30mm vielä tarvitaan että alkaa olla suora ja täytetty tuo pieni osa...

Pahimmasta toki aloitin. Klo 7:00-22:00 meni aikaa ja selkä on nyt aivan jumissa... Kuvia ei ole eikä tule :-D
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Elo 16, 2020 0:53

Lueskelin jorinoitani jarrusylinterin työkalusta. Ssiis ihan vain hoonasin Monkeyn pytyn.

Pienenä tuli langettua ansaan että aina täytyy porauttaa. Näin vanhempana sitä jotenkin tajuaa mikä männänrenkaiden tehtävä on. Toki jos vimpan päälle haluaa niin sitten ylikokomäntää jne. Nyt oli halu saada vain mopedi käyntiin. Hoonaus onnistui ja puristukset palasivat.

Tuo uusi mäntä ja renkaat olivat ihan tarvikekamaa, joihin luotto on toki aina ollut niin ja näin. Halusin vain kumminkin koettaa että saako tuon ylipäätään tulille.

Vimpan päälle olisi kiva tuo tehdä mutta tajuttomasti löytyy tarvikeosaa mokomaan.

Aika herkästi muistaakseni sulaa nuo tarvikemännät jne.

Maalauksia sitten opiskelemaan. Alkuperäiset tarrat tuloillaan. Vallan ketjusuojaan myös rengaspainetarra. Ketjusuoja toki kiinasta kun oli vain 1,89€... Magneeton kotelon hommannut, alkuperäisen. Myyjä vähän laittoi että alkaa Japanissa olla muotti niin kulunut ettei välttis enää aivan priima.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä To Elo 20, 2020 12:33

No niin, tuo historia kukkapenkkinä selittää Monkeyn värityksen. Nuorena sä tuskin ajelit ihan noissa väreissä?

Mä olin tyytyväinen AliExpressin toimittamaan metallirannekkeeseen ja tein lisää tilauksia samaan puljuun.

Tilailin MT20RNL-adapterin (Makita battery to Ryobi tool) ja siihen kaksi vaihtoehtoista elektroniikkaa sisälle: toinen katkaiseen virransyötön kun akun napajännite laskee liian alas ja toinen alkaa vastaavassa tilanteessa vinkumaan.

En ole varma, kumpaa käytän. En ole varma edes siitä, että kumpikaan noista mahtuu adapterin sisälle. Virrankatkaisumoduulin rele on alimittainen, sen jatkoksi pitää laittaa jokin järeämpi rele.

- Satoja watteja ovat hetkelliset tehot eli virratkin ovat kymmeniä ämpäreitä.

Miksi juuri Ryobi? Mulla ei ole vielä yhtään akkukäyttöisä Ryobia, mutta päädyin siihen kun etsin itselleni sopivaa (=halvempaa) kakkosmerkkiä Makitan rinnalle. Esimerkiksi Makitan pistosaha (jigsaw) maksaa 229 egeä (ne halvemmat Makitan akkusahat ovat 12 voltin liukuakulle, mulla 18 voltin vehkeet). Ryobin saa noin 85 eurolla ja ihmiset ovat olleet siihen varsin tyytyväisiä.

Päämerkiksi Ryobi ei mulle sovi, koska Ryobi käyttää edelleen tappiakkua. Tappiakun takia monissa Ryobin työkaluissa on tosi paksu kahva, liian iso mun käpälilleni.

Parkside olisi ollut myös mielenkiintoinen kakkosmerkki. Sen saatavuus on kuitenkin Lidlin varassa: joskus saa, joskus ei.

Ergonomian takia ostan porakoneet jne. jatkossakin Makitana, mutta esimerkiksi juuri pistosahaksi mulle kelpaisi oikein hyvin myös Ryobi.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä Pe Elo 21, 2020 23:39

Tuuman kukkapenkki-monkey saa nyt ihan uuden elämän, hienoa tuollainen historiallisten laitteiden entistäminen! Itseänikin olisi harmittanut nähdä ihan pelkästään puutarhan istutustelineenä tuollainen menopeli. Noihin sylinteri / mäntä -asioihin en osaa ottaa kantaa, mulla kun oli kaksitahtisia mopoja ja kevareita niin ne aina leikkasivat kiini niin että oli karseat jäljet sylintereissä, piti siis sylinterit porata isommiksi ja asentaa isompi mäntä, jne.
Tuuma voisi kokeilla ihan jotain Nitromorsia tai muuta kunnon liuotinta, siis ainakin kromattuihin Monkeyn osiin joissa on nykyään kromin päällä vihreä "suojamaali" ?
Spautio
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Elo 22, 2020 12:54

Mulla ei ollut kakarana mopoa mutta tällainen seikkailupaikka kylläkin:

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006610320.html

Mitään noin kivaa tai mitään noin vaarallista ei lapsille enää nykyisin tehdä.

Vahinko, ettei mun lapsuudestani ole valokuvia samalla tavalla kuin mun lasteni lapsuudesta on.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Elo 22, 2020 20:45

pvalila kirjoitti:No niin, tuo historia kukkapenkkinä selittää Monkeyn värityksen. Nuorena sä tuskin ajelit ihan noissa väreissä?

Mä olin tyytyväinen AliExpressin toimittamaan metallirannekkeeseen ja tein lisää tilauksia samaan puljuun.

Tilailin MT20RNL-adapterin (Makita battery to Ryobi tool) ja siihen kaksi vaihtoehtoista elektroniikkaa sisälle: toinen katkaiseen virransyötön kun akun napajännite laskee liian alas ja toinen alkaa vastaavassa tilanteessa vinkumaan.

En ole varma, kumpaa käytän. En ole varma edes siitä, että kumpikaan noista mahtuu adapterin sisälle. Virrankatkaisumoduulin rele on alimittainen, sen jatkoksi pitää laittaa jokin järeämpi rele.

- Satoja watteja ovat hetkelliset tehot eli virratkin ovat kymmeniä ämpäreitä.

Miksi juuri Ryobi? Mulla ei ole vielä yhtään akkukäyttöisä Ryobia, mutta päädyin siihen kun etsin itselleni sopivaa (=halvempaa) kakkosmerkkiä Makitan rinnalle. Esimerkiksi Makitan pistosaha (jigsaw) maksaa 229 egeä (ne halvemmat Makitan akkusahat ovat 12 voltin liukuakulle, mulla 18 voltin vehkeet). Ryobin saa noin 85 eurolla ja ihmiset ovat olleet siihen varsin tyytyväisiä.

Päämerkiksi Ryobi ei mulle sovi, koska Ryobi käyttää edelleen tappiakkua. Tappiakun takia monissa Ryobin työkaluissa on tosi paksu kahva, liian iso mun käpälilleni.

Parkside olisi ollut myös mielenkiintoinen kakkosmerkki. Sen saatavuus on kuitenkin Lidlin varassa: joskus saa, joskus ei.

Ergonomian takia ostan porakoneet jne. jatkossakin Makitana, mutta esimerkiksi juuri pistosahaksi mulle kelpaisi oikein hyvin myös Ryobi.

Ryobi Makitan akulla? Minusta kelpo kombo.

Mullekin on hiljalleen joku nurkanvaltaus tullut Makitoihin. Muistanette remppaporukalta unohtuneen pyörösahan? Ei oikein ole iljennyt käyttää kun toisen oma on. Siitä sitten ostin banggoodista vai olikohan juurikin aliexpressistä laturin, joka tosiaan ihan kelpo kauppapaikka kaikkeen kummalliseen...

Se "Makitan" laturi lataa akun ihan oikeaoppisesti täyteen, mikäli akun ledejä on uskominen. Nyt sitten tilasin orkkisakun 4.0Ah kun sain jonkun ihme 15% alennuksen batteryupgrade:sta.

Ostin sittemmin huvikseni Makitan rikkaimurin, jossa ihan pölynimurin pääkin. Oikein kätevä pikkuimurointeihin. Noh, katsotaan nyt jospa mäkin Ryobi adapterin :-)
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Elo 22, 2020 20:54

Spautio kirjoitti:Tuuman kukkapenkki-monkey saa nyt ihan uuden elämän, hienoa tuollainen historiallisten laitteiden entistäminen! Itseänikin olisi harmittanut nähdä ihan pelkästään puutarhan istutustelineenä tuollainen menopeli. Noihin sylinteri / mäntä -asioihin en osaa ottaa kantaa, mulla kun oli kaksitahtisia mopoja ja kevareita niin ne aina leikkasivat kiini niin että oli karseat jäljet sylintereissä, piti siis sylinterit porata isommiksi ja asentaa isompi mäntä, jne.
Tuuma voisi kokeilla ihan jotain Nitromorsia tai muuta kunnon liuotinta, siis ainakin kromattuihin Monkeyn osiin joissa on nykyään kromin päällä vihreä "suojamaali" ?

Juuh, tähdennän että tuo ei ole se mikä mun siskollani oli, joka kulkeutui mun käyttöön Tuo on vain sellainen löytö.

Se on se malli, jossa kromiosat olikin mattamustia. Punainen runko mutta silti musta penkki. Vuosiluku ajoitusta Brandt:ilta saakka rungonnumeron mukaan hain mutta silti luulen että tuo on ehkä 1983. Mun käytössä oli 1982, jossa musta runko. Voi olla 1984 myös?

Niin mullakin mun oikea mopo oli sitten 2-tahtinen ja niiden kanssa enimmäkseen sen jälkeen crossipyöriä jne. Ei sitä monkeytä tarvinnut koskaan purkaa mutta tosiaan 2-tahtisia usein :-D

Eka nelitahtinen moottori, jonka purin, olikin sitten 99tbo... Senkin toki ensimmäiseksi porautin kun niin tosiaan 2-tahtisille aina tehtiin jos kone oli auki. Turha homma vissiin sekin mutta oli se hienoa saada lohko ja kansi koneistamolta putipuhtaana takaisin.

Juuh, maalinpoistoa, hiomista ja puhaltamista tiedossa talvella. Katsotaan nyt mikä siitä tulee, näyttelyesine ei kumminkaan. Kilpiin olisi kiva saada ja jos vaikka junnulle sitten kun täyttää 15v.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Elo 22, 2020 20:56

pvalila kirjoitti:Mulla ei ollut kakarana mopoa mutta tällainen seikkailupaikka kylläkin:

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006610320.html

Mitään noin kivaa tai mitään noin vaarallista ei lapsille enää nykyisin tehdä.

Vahinko, ettei mun lapsuudestani ole valokuvia samalla tavalla kuin mun lasteni lapsuudesta on.

Jepulis, silloin opittiin kantapään ja yläpään kautta asiat mitä ei kannata tehdä :lol: :lol: :lol:

Juu, kuvatuksia ei ole paljoakaan lapsuudesta, varsinkaan niistä jutuista joista vanhemmat eivät tiedä mitään...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Elo 22, 2020 21:06

Sokkelia nyt tehnyt vesisateessa. Oikaistuna on nyt sellainen 6m johon sisältyi kolme nurkkaa. Tuo oli testirupeama ja nyt suunnilleen tiedän miten teen loput. Rappausverkko tiukkaan noin 10mm irti seinästä on se juju millä toimii. Sitten se kura josta tykkään on weber 137. Sopivan sitkeää ja tarttuvaa että suht edullista budjettiini.

Oikaisuohjureiksi seuraavissa sivuissa aion kokeilla L-muotoista teräspalkkia, jonka voi sitten jättää sinne. Laudalla sitten liu'utan noita ohjureita pitkin ylimääräiset kurat pois. Toki tuo 137 ei kestä kuin sellaisen max. 10-15mm täytön mutta sitten vain useaan kertaan.

Näillä nyt kai sitten mennään, tympeän hidasta ja raskasta hommaa mun ruumiinrakenteelle mutta menköön nyt sitten vaikka hyötyliikuntana kun en muuten tee muuta kuin käännä hiivatin virta-avainta :(
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Elo 22, 2020 22:46

Hienoa, että Tuuma on jaksanut painaa sokkelia eteenpäin!

Mulla on vauhti aivan kateissa. Kesä oli komea ja lomaa vaikka kuinka, nythän tässä pitäisi olla energiaa täynnä... :roll:

Firman tilinpäätösjutut (deadline heinäkuun loppu) puristivat musta mehut, vaikka ei mun oikein mitään tehdä tarvinnutkaan.

Vanhat haavat vain avautuvat aina tuossa hommassa.

Jokunen vuosi sitten, huonon tilikauden jälkeen, kirjanpitäjä sanoi mulle ohimennen: firman kassasta näyttäisi puuttuvan noin 36 tonnia rahaa...Onneksi nuo ajat ovat takana.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Projektit