tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Elo 23, 2020 0:04

Hienoa että Pvalila jaksaa laittaa viestiä vähän kuin wanhaan aikaan :-D

Vähän on sellaista hyytymisen tynkää näkynyt kaikkien kirjoitteluissa. Noh, tyyntä ennen myrskyä, sanotaan...

Juu, noh, se alkaa meillä vissiin olla ehtoo puolella kaikenlainen innostus, sekoilu ja häröilykin. Viisauteenkin joskus joku vetoaa kun hidastuu ajatukset :lol:

Toisaalta, hosumisessa on se huono puoli että tekee niin kovin paljon ja käyttää energiaa ihan jonnin joutavaan ja sitten vielä joutuu korjaamaan jälkikäteen eli oikeastaan tupla/tripla aika menee nuorena verrattuna siihen että vähäsen tässä nyt kyräillään ja hyräillään.

Ai niin, piti laittaa se että mähän perustin silloin taannoin firman, jonka liikevaihto taisi olla kerran yhtenä tilikautena jopa vähän yli 100€.

Iso helpotus oli kun lopetin, toki melkein 2 vuotta piti vielä ottaa verotuksessa huomioon ja tilitsto teki veroilmoitukset korvausta vastaan. Minusta aika hullua pitää yritystä suomessa tyhjäkäynnillä.

Nyt on aivan huippua olla kun ei tarvitse alveja tilittää, vaikka kuulemma alvi täytyy maksaa aina :-D

Tietty yritys pöytälaatikossa näinä pöljinä aikoina ei ole oikeastaan mitenkään typerää.

Pvalila, mulla on aivan täydellisen varma käsitys siitä että musta ei ole yrittäjäksi ja se on tavallaan jollain lailla sun ansiota. Se että sen kokeili ihan itse oli äärimmäisen tärkeää,että voin sen sanoa omakohtaisena kokemuksena.

Kaikki kivet on käännettävä :-D

Silti vähän kutittaa jos löytäisi sellaisen super liikeidean niin olisi tavallaan latu valmis, voihan sellainen idea vielä tulla +50, voihan?
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä Su Elo 23, 2020 22:52

tuuma kirjoitti:Sokkelia nyt tehnyt vesisateessa. Oikaistuna on nyt sellainen 6m johon sisältyi kolme nurkkaa. Tuo oli testirupeama ja nyt suunnilleen tiedän miten teen loput. Rappausverkko tiukkaan noin 10mm irti seinästä on se juju millä toimii. Sitten se kura josta tykkään on weber 137. Sopivan sitkeää ja tarttuvaa että suht edullista budjettiini.

Oikaisuohjureiksi seuraavissa sivuissa aion kokeilla L-muotoista teräspalkkia, jonka voi sitten jättää sinne. Laudalla sitten liu'utan noita ohjureita pitkin ylimääräiset kurat pois. Toki tuo 137 ei kestä kuin sellaisen max. 10-15mm täytön mutta sitten vain useaan kertaan.

Näillä nyt kai sitten mennään, tympeän hidasta ja raskasta hommaa mun ruumiinrakenteelle mutta menköön nyt sitten vaikka hyötyliikuntana kun en muuten tee muuta kuin käännä hiivatin virta-avainta :(

Taisin Tuumalle mainostaakin tuota Serpo 137:ää, sitä on tullut käytettyä itse ehkä ainakin 100 säkkiä (tai enemmän) kun edellisen talon, ja tän nykyisenkin ulko- ja sisäseinien oikomiset olen sillä tehnyt :) Kalista se on nykyään, edellisen, uudiskohteen, Tuusulaan rakentamamme tuvan aikoihin (2002-2004) tuo Serpo 137 maksoi alle 9e/säkki.

Teräspalkki on kurja siitä kun se alkaa ruostumaan ja korkaa samalla tasoitteet irti itsestään.

Itse olen tehnyt niin noissa paljon oikomista vaativissa seinissä että olen vaan läntännyt seiniin pieniä kakullisia Serpo 137:ää, ja sitten vatupassin, ja pitkän suoran laudan kanssa olen niitä laittanut oikeisiin korkeuksiin ja about suoriin linjoihin, antanut kuivua päivän pari, ja sitten liipannut seiniä niiden kakkujen mukaan. Helpompi olisi varmaan laittaa muoviproput ja ruuvit, ja niiden mukaisesti liippailla?

Niin ja Tuuma, toi 137 vaatii hiukan jälkihuoltoa, olisi ihan hyvä kastella sitä ainakin muutaman päivän välein, ei siis läpimäräksi mutta sen verran ettei pääse halkeilemaan. Niin ja kyllä sillä saa ainakin tuuman paksuisia kerroksia tehtyä (huono läppä, myönnän) :lol: edit: näillä keleillä ei sen kummempaa jälkihoitoa tarvita :)
Spautio
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Elo 29, 2020 21:32

Spautio kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Sokkelia nyt tehnyt vesisateessa. Oikaistuna on nyt sellainen 6m johon sisältyi kolme nurkkaa. Tuo oli testirupeama ja nyt suunnilleen tiedän miten teen loput. Rappausverkko tiukkaan noin 10mm irti seinästä on se juju millä toimii. Sitten se kura josta tykkään on weber 137. Sopivan sitkeää ja tarttuvaa että suht edullista budjettiini.

Oikaisuohjureiksi seuraavissa sivuissa aion kokeilla L-muotoista teräspalkkia, jonka voi sitten jättää sinne. Laudalla sitten liu'utan noita ohjureita pitkin ylimääräiset kurat pois. Toki tuo 137 ei kestä kuin sellaisen max. 10-15mm täytön mutta sitten vain useaan kertaan.

Näillä nyt kai sitten mennään, tympeän hidasta ja raskasta hommaa mun ruumiinrakenteelle mutta menköön nyt sitten vaikka hyötyliikuntana kun en muuten tee muuta kuin käännä hiivatin virta-avainta :(

Taisin Tuumalle mainostaakin tuota Serpo 137:ää, sitä on tullut käytettyä itse ehkä ainakin 100 säkkiä (tai enemmän) kun edellisen talon, ja tän nykyisenkin ulko- ja sisäseinien oikomiset olen sillä tehnyt :) Kalista se on nykyään, edellisen, uudiskohteen, Tuusulaan rakentamamme tuvan aikoihin (2002-2004) tuo Serpo 137 maksoi alle 9e/säkki.

Teräspalkki on kurja siitä kun se alkaa ruostumaan ja korkaa samalla tasoitteet irti itsestään.

Itse olen tehnyt niin noissa paljon oikomista vaativissa seinissä että olen vaan läntännyt seiniin pieniä kakullisia Serpo 137:ää, ja sitten vatupassin, ja pitkän suoran laudan kanssa olen niitä laittanut oikeisiin korkeuksiin ja about suoriin linjoihin, antanut kuivua päivän pari, ja sitten liipannut seiniä niiden kakkujen mukaan. Helpompi olisi varmaan laittaa muoviproput ja ruuvit, ja niiden mukaisesti liippailla?

Niin ja Tuuma, toi 137 vaatii hiukan jälkihuoltoa, olisi ihan hyvä kastella sitä ainakin muutaman päivän välein, ei siis läpimäräksi mutta sen verran ettei pääse halkeilemaan. Niin ja kyllä sillä saa ainakin tuuman paksuisia kerroksia tehtyä (huono läppä, myönnän) :lol: edit: näillä keleillä ei sen kummempaa jälkihoitoa tarvita :)

Serpoista tosiaan usein kirjoittelit. Alitajuntaisesti toki r-kaupan hyllyjä kolusin kun eivät perinteiset mönjät oikein vain toimineet. Toki vanhanajan laastihemmot viittaavat kintaalla näihin nykyisiin mutta ei se auttanut kuin vain taipua kun ei hermo kestä noiden perinteisten kanssa. Vika saattaa olla toki siinä että yritin jotain perinteisillä mikä ei ole edes mahdollista.

Sinun kirjoituksissa puhumasi Serpo nimi sitten taasen sotki mut kun yrityskauppoja vissiin tehty välissä ja on Saint-Gobain, Weber ja Vetonit sopivasti sotkenut tuotenimet... Samanlailla toki muutkin tuotenimet muidenkin yrityskaupoissa ryvettyvät.

F1 talli Williams myytiin niin saa nähdä minkälainen nimi sieltä tulee vaikka uhottu että nimi ei muutu...

Tuo ruuvijuttu ei toimi, sillä menin... Jotenkin tuppaa tulemaan esiin ja liippailu ärsyttää kun tapit haittana.

Tuo kakku juttu paljon parempi.

Mutta hiphei, jokseenkin ajatusasteella voisikin toimia siten että tekisi sellaisia soiroja, jotka suoria/vaaterissa ja niitä betonisoiroja pitkin sitten laudalla/vatupassilla liippaisi ylimääräiset pois.

Huvittavaa näissä rempoissa itse tehden on se että juuri kun oppii miten pitäisi tehdä ja tekeekin niin sitten sitä taitoa ei enää tarvitsekaan kun täytyy oppia jo joku muu taito :-D

137 on kyllä mainio. Se että on joku VTL (valumaton täyttölaasti) voisi toki olla vielä parempi... 3x kalliimpi toki.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Elo 29, 2020 21:49

Jotain tuollaista nyt sit tuloillaan. On kyllä aikalailla peffasta noiden laittaminen. Sitten alkaa saumaaminen ja sitä rataa.

On kyllä työläs ratkaisu

Senhän te toki jo varoititte, mutta kai se sitten on hieno?

Täydellistä jumppaa jumiutuneelle keholle!

Kuva

Ainoa pelastus on lähes 3hp rälläkkä, toki isompiakin olemassa mutta kyllä tuossa mulle on tarpeeksi pitelemistä :-D

Kuva

Oikeat kivimiehet osaavat napautella oikeasta kohdasta kiveä haluttaessa sopivan muodon mutta mä muutaman (kymmenen) kokeiltua tulin ratkaisuun että vähän yli puolenvälin kun leikkaa ja sitten pallopäällä napauttaa niin halkeaa halutusti. Jos on alle puolenvälin niin halkeaa kivi mistä ikinä itse haluaakaan...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Elo 29, 2020 22:30

Huh huh, Tuumalla on kivikova urakka menossa!

Onko tarkoitus hoitaa koko sokkeli kuntoon vielä syksyn aikana?

Mä en ole saanut taaskaan yhtään mitään aikaiseksi. En ole edes levännyt.

Odottelen Kiinasta Ryobi-Makita -adapteria.

Baukkarissa on Ryobin koneista osta kolme, maksa kaksi -tarjous.

Ryobi on aika hyvä 18 voltin viimeistelynaulaimissa. Mun vanha viimeistelynaulain on aika finaalissa: välillä lyö nätisti, välillä rumasti.

Ryobin erikoisuus on se, että se todellisuudessa on pneumaattinen naulain: laitteessa on oma, pieni kompressori eli sähkönkulutus itse naulan lyönnin aikana on nolla.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Elo 29, 2020 23:27

pvalila kirjoitti:Huh huh, Tuumalla on kivikova urakka menossa!

Onko tarkoitus hoitaa koko sokkeli kuntoon vielä syksyn aikana?

Mä en ole saanut taaskaan yhtään mitään aikaiseksi. En ole edes levännyt.

Odottelen Kiinasta Ryobi-Makita -adapteria.

Baukkarissa on Ryobin koneista osta kolme, maksa kaksi -tarjous.

Ryobi on aika hyvä 18 voltin viimeistelynaulaimissa. Mun vanha viimeistelynaulain on aika finaalissa: välillä lyö nätisti, välillä rumasti.

Ryobin erikoisuus on se, että se todellisuudessa on pneumaattinen naulain: laitteessa on oma, pieni kompressori eli sähkönkulutus itse naulan lyönnin aikana on nolla.

Ajoitus on tärkein, puhutaan... Alle +10 ei sovi tehdä ulkona sementtiperustaisia töitä. Taktinen veto, kroppaa voi huoltaa seuraavat 6kk kun Suomi laskeutuu pian ajatustöihin... Pikkuisen vain kokeilin sokkelitöitä. Totta puhuakseni tarkoitus oli hakea ratkaisuja ja materiaaleja loppu töihin, ensi vuonna, tai seuraavana...

Pitkä on matka aina Kiinasta mutta yhtä hämmästyttävää on se että kutakuinkin 99% aina tulee.

Rajuissa töissä tykkään piuhakoneista. Se että käsisirkkeleissä jo akkuvehkeet peittoaa oli vähän ylläri mutta noissa kivihommissa tupataan nauramaan noille piuhavehkeille kun tuppaavat vetäisemään bensamoottorin käymään ja nauramaan meikäläisen "kivitehtaalle".

Jännää että se mun Ryobi, minkä sä vinkkasit baukkarin käytettyjen/palautettujen osastolta on piuhakone kun Ryobi taitaa nykyjään ratsastaa vallan että kaikki olisivat piuhattomia. Se Ryobi ainakin ollut ihan kelpo,isolla laikalla ainakin. Herkästi polttaa nopean 16A sulakkeen kynnistäessä mutta se onkin voima mikä puhuu. Fillarin takavanteessa olisi meloinen lähtö jos laikka olisi kiinni takanavassa, ei palaisi pinna, vaan pinnat :lol:

Ryobi naulain sähköpneumaattinen? F1 venttiilit ovat myös pneumaattisia. Kauan sitten jo ihmettelin miksei tavan autoissakin voisi olla. Nokka-akseli, hihna/ketju ovat jotenkin typeriä.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Elo 30, 2020 10:42

Vanhaan aikaan talvisin käytettiin lämmitettäviä muotteja tai sitten betonin sisään upotettiin lämmityslangat, jotka mahdollistivat massan lämmittämisen sähköllä. Ja tietenkin muottien päälle laitettiin valun jälkeen lämpöeristeteet.

Nykyisin kuljetuskalusto on parempaa ja massa saadaan työmaalle kuumana; talvetkaan eivät ole enää niin kylmiä. Talvibetonointi on helpompaa kuin ennen.

Iso muutos on toki sekin, että elementtien aikakaudella paikallavalettavaa on enää aika vähän.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Elo 30, 2020 10:53

Tajusin äsken oudon jutun.

Suomen hävittäjähanketta trollataan aivan uskomattoman vähän. Tuntuu, kuin itänaapurille olisi aivan yhdentekevää mihin koneeseen Suomi päätyy.

Olisi luullut, että Venäjän oma trolliarmeija tykittäisi kommentteja asiasta. Ja suomalaiset "hyödylliset idiootit" vahvistaisivat sitä.

Mutta ei! Jokseenkin täysi hiljaisuus asian ympärillä.

Luultavasti naapurille sopii oikein hyvin, että Suomi kaataa valtavan määrän rahaa hankkeeseen, joka oikeasti ei maan puolustusta vastaavassa määrin vahvista. Alkaakohan ohjuskalusto olla hiljalleen sellaisella tasolla, ettei isoilla, hitailla, miehitetyillä ilma-aluksilla ole intensiivisen sotatilan aikana asiaa ilmaan?

- Oleellista ei ole vain IT-ohjusten nopeus, tarkkuus eikä toimintavarmuus: oleellista on myös niiden hinta. Jos ohjuksista tulee riittävän halpoja ja niitä riittää joka toiseen kylään niin vapaaehtoisia lentokoneen puikkoihin on vaikea löytää.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Tilley päivämäärä Ma Elo 31, 2020 9:53

pvalila kirjoitti:
Luultavasti naapurille sopii oikein hyvin, että Suomi kaataa valtavan määrän rahaa hankkeeseen, joka oikeasti ei maan puolustusta vastaavassa määrin vahvista. Alkaakohan ohjuskalusto olla hiljalleen sellaisella tasolla, ettei isoilla, hitailla, miehitetyillä ilma-aluksilla ole intensiivisen sotatilan aikana asiaa ilmaan?

- Oleellista ei ole vain IT-ohjusten nopeus, tarkkuus eikä toimintavarmuus: oleellista on myös niiden hinta. Jos ohjuksista tulee riittävän halpoja ja niitä riittää joka toiseen kylään niin vapaaehtoisia lentokoneen puikkoihin on vaikea löytää.

Kyllä hävittäjille monenlaista käyttöä on. Tällä hetkellä Hornetit JASSM-risteilyohjuksineen ja JDAM-pommeineen ovat Suomen pisimmälle kantava maahan vaikuttamaan pystyvä asejärjestelmä. Toki sotatilassa Suomen pitäisi vastustajaa tarkemmin valita taistelunsa, koska kalustoa ei ole menetettäväksi asti. Ei ilmassa kannata olla jos ei siellä tarvitse olla. Tyypillisin käyttötarkoitus hävittäjille sodassa on kai torjua vastustajan ilmasta -maahan hyökkäyksiä ja niiden saattohävittäjiä. Matalalla lentäviä maasta ilmaan -koneita ei ole helppo torjua ilmatorjunnalla, tarvitaan hävittäjiä. Toisaalta vastustajakaan tuskin samanaikaisesti ampuu maasta ilmaan -ohjuksia kun omia koneita on ilmassa.

Mitä itse kannatan seuraavaksi hävittäjäksi? Puolensa ja puolensa. F-35 on ylivoimainen stealth-kyvyiltään, mutta monimutkaisena vikaherkkä ja kallis ylläpitää, varaosien kuten nanomateriaalipinnoitteen valmistaminen ei varmaankaan onnistu kotimaassa. Muutenkin nykymonimutkaisuusasteen sotakalustossa on aivan varmasti takaporttinappi, eli koneen valmistajamaa pystyy kytkemään koneen pois päältä etänä halutessaan. Eurooppalaiset vaihtoehdot olisivat tämän takia houkuttelevia, mutta Gripen ei taida oikein olla vielä edes valmis, Eurofighter alkaa olla aika vanha ja en tiedä osaavatko ranskalaiset sitten paremmin tehdä hävittäjiä kuin autoja? Koska muissakin valinnoissani olen konservatiivinen, Super Hornet ei olisi huono valinta. Tukialuskoneena se on robusti (kuten nykyisetkin Hornetit ovat osoittaneet) ja pysyy toimintakunnossa hyvin, jolloin koko konekalusto on käytössä eikä puolet huollossa. Mutta luotan siihen, että puolustusvoimissa on osaavaa porukkaa miettimään hankinnan kaikkia puolia juurta jaksain, eikä minun tarvitse sitä onneksi päättää.
Tilley
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ke Syys 02, 2020 0:52

Jos olen rehellinen, niin minä en ymmärrä tuota stealthiä ollenkaan.

Ymmärrän, että koneen heijaste eteenpäin voidaan pudottaa vaikka kymmenesosaan. Mutta jos vihollisen tutkaverkko tarkastelee aluetta joka suunnasta (plus kamerat optisesti ylhäältä avaruudesta) niin miten hitossa lentokoneen kokoista kappaletta voi olla huomaamatta?

Jos se olisi paikoillaan niin sokeuden vielä jotenkin ymmärtäisi, mutta sehän liikkuu järkyttävällä vauhdilla.

Maailmassa, jossa eri tutkat eivät ole integroituja toisiinsa stealth kuulostaa mahdolliselta. Mutta etteikö kone näkyisi mihinkään suuntaan?

Mun mielestäni tässäkin on kyse pohjimmiltaan hahmontunnistuksesta. Ja sillä alalla tekoäly kehittyy todella nopeasti. Tavallaan stealth on kuin löisi vetoa sen puolesta, että mekaniikka tulee kehittymään nopeammin kuin elektroniikka.

Matalasti kehittynyttä vihollista vastaan stealth kuulostaa minustakin kovalta sanalta. Mutta itänaapuri on aina ollut taitava tutkien kanssa ja noiden koneiden suunniteltu käyttöaika on vasta joskus vuosien päässä.

Ruotsalaisten mainostama elektroninen häirintä kuulostaa uskottavammalta: kone emitoi luontaisen heijasteen lisäksi ties mitä häirintäsignaalia, se kuulostaa realistisemmalta kuin luontaisen heijasteen eliminointi.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Tilley päivämäärä Pe Syys 04, 2020 8:27

Kyse ei ole siitä, etteikö stealthia havaittaisi. Viimeistäänhän se aisti-ilmavalvonnalla havaitaan, kun mennään tarpeeksi lähelle vihollista (paitsi jos lennetään 15 km korkeudessa, kuten B-2). Vaan että se havaitaan vasta paljon lähempänä kuin ilman stealthia. Tämä tuo merkittävän edun, eli voidaan toimia isommalla alueella tulematta havaituksi. Nyky-stealthit pyrkivät minimoimaan tutka-pinta-alaa monessa suunnassa tietokonealgoritmien avustamalla muotoilulla, mutta varmaankin takaapäin havaittavuus on paras, koska moottorin suuttimia on vaikea muotoilla mitenkään toisin.

Tuo skenaario jonka esitit, että tutkat tarkkailevat monesta eri suunnasta, tarkoittaisi, että ollaan syvällä vihollisen alueella tekemässä jotain hyökkäystehtävää? Suomen ilmavoimat tuskin sellaisia juuri suunnittelee, olen käsittänyt että pyritään puolustamaan lähinnä omaa aluetta ja ehkä tekemään rajan pintaan jotain iskuja jos siellä vihollisen kaukovaikutteisia asejärjestelmiä on. Yhden järjestelmän tutkien yhteistoiminta (S-400) on todellisuutta, mutta lentokone-, maa- ja satelliittitutkien yhteisverkosto, jota tekoäly analysoi niin nopeasti, ettei kone ole jo tuntemattomassa paikassa kun analyysi on saatu valmiiksi, kuulostaa kyllä vielä scifiltä. Mutta mene ja tiedä, ehkä se "10 vuoden" (insinöörien koodinimi asialle, jota ei ole vielä edes alettu keksimään) päästä toteutuisi. Riittävän nopea tietoliikenne eri alustojen välillä on ongelma, ja sitä pystyy häiritsemäänkin. Hävittäjistä maa-asemalle tarvittaisiin jokin optinen laser-viestinvälityslinkki? Awacsista se onnistuisikin varmaan.
Tilley
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Syys 05, 2020 0:57

Luotettavahan se on että oikeita valintoja teemme. Toki jokseenkin luulen ettei ihan taida mennä välttis ihan nappiin valinnat. Ei ole mitään kantaa noihin hävittäjiin, IT-mies...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Syys 05, 2020 1:02

Kivimies,tekee kivijuttuja.

Kuva
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Syys 06, 2020 22:47

Tilley kirjoitti:Kyse ei ole siitä, etteikö stealthia havaittaisi. Viimeistäänhän se aisti-ilmavalvonnalla havaitaan, kun mennään tarpeeksi lähelle vihollista (paitsi jos lennetään 15 km korkeudessa, kuten B-2). Vaan että se havaitaan vasta paljon lähempänä kuin ilman stealthia. Tämä tuo merkittävän edun, eli voidaan toimia isommalla alueella tulematta havaituksi. Nyky-stealthit pyrkivät minimoimaan tutka-pinta-alaa monessa suunnassa tietokonealgoritmien avustamalla muotoilulla, mutta varmaankin takaapäin havaittavuus on paras, koska moottorin suuttimia on vaikea muotoilla mitenkään toisin.

Tuo skenaario jonka esitit, että tutkat tarkkailevat monesta eri suunnasta, tarkoittaisi, että ollaan syvällä vihollisen alueella tekemässä jotain hyökkäystehtävää? Suomen ilmavoimat tuskin sellaisia juuri suunnittelee, olen käsittänyt että pyritään puolustamaan lähinnä omaa aluetta ja ehkä tekemään rajan pintaan jotain iskuja jos siellä vihollisen kaukovaikutteisia asejärjestelmiä on. Yhden järjestelmän tutkien yhteistoiminta (S-400) on todellisuutta, mutta lentokone-, maa- ja satelliittitutkien yhteisverkosto, jota tekoäly analysoi niin nopeasti, ettei kone ole jo tuntemattomassa paikassa kun analyysi on saatu valmiiksi, kuulostaa kyllä vielä scifiltä. Mutta mene ja tiedä, ehkä se "10 vuoden" (insinöörien koodinimi asialle, jota ei ole vielä edes alettu keksimään) päästä toteutuisi. Riittävän nopea tietoliikenne eri alustojen välillä on ongelma, ja sitä pystyy häiritsemäänkin. Hävittäjistä maa-asemalle tarvittaisiin jokin optinen laser-viestinvälityslinkki? Awacsista se onnistuisikin varmaan.

Tuo sun mainitsema 10 vuotta on kuitenkin vain neljännes koneiden ajatellusta palvelusiästä.

Eikä se musta tunnu oikein realistiselta sekään, ettei Venäjä edes yrittäisi mitään ratkaisua, joka neutralisoisi stealthilla saavutettavan edun.

Eri tutkien antaman infon yhdistäminen ei palvelisi vain stealth-koneiden havaitsemista vaan sodan johtamista laajemminkin. Eli luulisi tuon olevan kovasti työn alla kaiken aikaa muutoinkin?

Stealth ei tule Suomelle ilmaiseksi. F35 on kallis kone ja sitä on kallis ylläpitää. Lisäksi stealthista pitää maksaa hintaa toisella tapaa: tutkanäkyvyyden ehdoilla suunniteltu kone tuskin on optimaalinen aerodynamiikan jne. suhteen. Suoritusarvot ovat aika kaukana kaksimoottorisiin vaihtoehtoihin verrattuna.

Miksi Suomi hankki juuri lentokoneesta ammuttavia risteilyohjuksia? Hävittäjän avulla voidaan kai kasvattaa ohjuksen kantamaa mutta ei kai Suomi niin kauas rajoiltansa halua iskeä? Lentokonemallista ohjusta ei kai pysty maasta ampumaan, on pakko laittaa kone ilmaan ja vaarantaa se? En minä näitä(kään...) asioita tunne, kunhan vain ihmettelen.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Syys 06, 2020 23:05

tuuma kirjoitti:Kivimies,tekee kivijuttuja.

Kuva
n

Hienosti olet taas edistynyt!

Minä en ole saanut mitään aikaiseksi. Tai yhden ihan pikkujutun kyllä: otin Kiinasta saapuneen adapterin ja Makitan akun mukaani ja kävin rautakaupassa varmistumassa, että adaptointi todella toimii ja Ryobi potkii Makitan akulla. Potkii se.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Projektit