tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Loka 03, 2020 17:38

Nöh niin, Trumppi sai koronan.

Mun luonteella ei kenellekään toivota pahaa, mutta pikkuisen saisi kyllä korona miekkosta riepotella.

Miljardööri tautiin tuskin kuolee, varsinkaan noin aikaisin havaittuun.

Eniten mua huolestuttaa se, että amerikkalaiset saattavat antaa miehelle sympatiaääniä.

Vaimon kai jätti yksi kotiin sairastamaan ja siirtyi itse huippusairaalaan.

- Honey, muista pitää kämppä siistinä, I'll be back.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Loka 04, 2020 21:03

pvalila kirjoitti:Nöh niin, Trumppi sai koronan.

Mun luonteella ei kenellekään toivota pahaa, mutta pikkuisen saisi kyllä korona miekkosta riepotella.

Eniten mua huolestuttaa se, että amerikkalaiset saattavat antaa miehelle sympatiaääniä.

Taitanee kiertää meitit kaikki ja voi olla jo kiertänyt, sen verran viheliäinen virus.

Aika vähän ollut tarinaa viimeaikoina...

Mutta mäkin sentäs päivitin puhelimen, tai no puhelimet. Nokian 7.2:t tuli nyt Huawein tilalle koko poppoolle. Ei mikään huippu mutta entisiin verrattuna suuri parannus kumminkin. 16GB =>128GB. Eniten noissa Huaweissa tökki tuo muistin vähyys, muuten kelvannut meille. Perusvarman tuntuinen luuri, sopii meille.

Alkanut ikkunoita preppaamaan. Julkkari huutaa että akkunat on entisöitävä. Viikko per klasi tahdilla, nyt on menossa toinen. Ulkoikkunat ja karmit ulkoa vain mutta on niitäkin 18kpl... Ihan vain skrapannut maalikaapimella ja sitten hionut. Aika monta pintaa yhdessäkin on jos/kun kunnolla tekee. En toki tiedä teenkö ihan väärin mutta näkyviin pintoihin Tikkurilan Akva ja näkymättömät jätän maalaamatta että henkittää...

Kitit myös vallan liitukitillä vai mitä se perinteinen onkaan. 1-2mm maalia ikkunaan luki ohjeissa. Siklillä sitten tarkkaan leikannut yli menneet ja sitä rataa. Melkoinen puuha!

Tuossa yksi pikkuinen ulkopuolen puolelta kuvattuna:

Kuva

Elämä on välillä vastamulkoista. Ei täydellinen mutta ei tullut otettua kuvaa millainen tuo etelänpuoleinen toinen pikkuikkunoista oli!

Tiedän, muovimaalia mutta ikkunoihin tarkoitettua ja kumista. Jospa tuo silti kestää hautaan saakka?
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Loka 04, 2020 22:44

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Nöh niin, Trumppi sai koronan.

Taitanee kiertää meitit kaikki ja voi olla jo kiertänyt, sen verran viheliäinen virus.

Aika vähän ollut tarinaa viimeaikoina...

Mutta mäkin sentäs päivitin puhelimen, tai no puhelimet. Nokian 7.2:t tuli nyt Huawein tilalle koko poppoolle. Ei mikään huippu mutta entisiin verrattuna suuri parannus kumminkin. 16GB =>128GB. Eniten noissa Huaweissa tökki tuo muistin vähyys, muuten kelvannut meille. Perusvarman tuntuinen luuri, sopii meille.

Alkanut ikkunoita preppaamaan. Julkkari huutaa että akkunat on entisöitävä. Viikko per klasi tahdilla, nyt on menossa toinen. Ulkoikkunat ja karmit ulkoa vain mutta on niitäkin 18kpl... Ihan vain skrapannut maalikaapimella ja sitten hionut. Aika monta pintaa yhdessäkin on jos/kun kunnolla tekee. En toki tiedä teenkö ihan väärin mutta näkyviin pintoihin Tikkurilan Akva ja näkymättömät jätän maalaamatta että henkittää...

Kitit myös vallan liitukitillä vai mitä se perinteinen onkaan. 1-2mm maalia ikkunaan luki ohjeissa. Siklillä sitten tarkkaan leikannut yli menneet ja sitä rataa. Melkoinen puuha!

Tuossa yksi pikkuinen ulkopuolen puolelta kuvattuna:

Kuva

Elämä on välillä vastamulkoista. Ei täydellinen mutta ei tullut otettua kuvaa millainen tuo etelänpuoleinen toinen pikkuikkunoista oli!

Tiedän, muovimaalia mutta ikkunoihin tarkoitettua ja kumista. Jospa tuo silti kestää hautaan saakka?

Riippuu tietysti vähän siitä, kuinka kiiruusti sinne hautaan suunnistat. :roll:

Mutta kova jätkä olet! Mun pitäisi yhteen ikkunaan vaihdattaa lämpölasi enkä meinaa sitäkään työtä jaksaa teettää.

En ole jaksanut edes etsiä lasitusfirmaa, jota homma kiinnostaisi. Poka on risan lasin kera ollut verannalla koko kesän, kohta tulee talvi ja mä kai laitan risan takaisin paikalleen... :( :( :(
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Loka 04, 2020 23:10

pvalila kirjoitti:
Riippuu tietysti vähän siitä, kuinka kiiruusti sinne hautaan suunnistat. :roll:

Mutta kova jätkä olet! Mun pitäisi yhteen ikkunaan vaihdattaa lämpölasi enkä meinaa sitäkään työtä jaksaa teettää.

En ole jaksanut edes etsiä lasitusfirmaa, jota homma kiinnostaisi. Poka on risan lasin kera ollut verannalla koko kesän, kohta tulee talvi ja mä kai laitan risan takaisin paikalleen... :( :( :(

Voe kuule, tietänet, somessa aina vähän kiillotetaan kuvaa.

Totuus on täälläkin päässä että ihan alkoi tuo homma siitä että on niin paljon ikäviä hommia rästissä että kivampi hiljalleen rapsutella ja hinkutella hissunkissun että siten olla tekevinään jotakin, vaikka tärkeämpiäkin tehtäviä olisi...

Olet varmaan nähnyt autoja, joissa joku pistänyt lasin sisään anastamistarkoituksessa. Sitten olen nähnyt että sama auto tullut puolen vuoden päästä eteen, jossa ei ole vaihdettu kuin jätesäkki samaan ikkunaan mutta samoilla jesareilla kiinnitettynä. Ei aina ehdi, millään ei ehdi kaikkea :neutral:

Niin, se samperin talvi, se pakottanee erinäisiin juttuihin :( Nuohoojan sain sentäs aikaiseksi käymään. Nyt on Matti virallisesti tavallaan hyväksytetysti nuohottu ja piippu läpi käyty. Eihän kai nuohoaminen nykyisin enää muuta tarkoita että rassi menee läpi mutta kuitenkin.

Puita ei tosin ole lainkaan...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä To Loka 08, 2020 22:04

Toinen ikkuna menossa, puolta isompi kuin kuvassa. Seuraava on siitä puolta isompi. Sitten on kolmas menossa. Nyt vielä edellisestä uupuu toiselta puolen toinen kerros.

Mä olen vain vähän hämilläni siitä että teenkö jotenkin koko jutun väärin ikkunarempassa. Noudatan kirjaimellisesti kitin sekä maalin ohjeita. Kitin laittamisen jälkeen odottelen 2pvä nahistumista ja maalilla on 16h aika että voi vetäistä toisen kerroksen.

Noilla säännöillä menee ikkunan kanssa aina se 1vko. Toki voisi purkaa kaikki tuohon maahan mutta kun on hyvin rajallinen aika illassa niin en ehdi tuon enempää.

Olisikohan pitänyt ulkoistaa tuo kunnostus ja laittaa vain silmät kiinni ja olla tyytyväinen.

En sano että tekisin nyt oikein kunnolla mutta tullut mieleeni että ongelma on puuikkunan ja lasin välinen liitto. Lasi ei paljoakaan elä mutta puu venyy ja vanuu joka suuntaan ja sitä nyt yritän minimoida tjsp.

PVC ja alumiinipokaiset ikkunat kai sitten ovat tulleet kehityksessä tuohon ongelmaan vastaan...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä To Loka 08, 2020 23:34

Plastaknad (Virosta ostetut PVC-ikkunat) ovat törkeän hyvät akkunat, mutta eivät ne teidän talon henkeen sovi. Eli hio sinä Tuuma vain, ja kittaa kans!

Hiekkaharjun patalaiskimus vaihtoi verannan oveen älylukon.

Yalen (=Boda, Abloy) älylukon ostin Torista hintaan 240 egeä, avaamaton paketti mutta luultavasti ilman takuuta.

(avioero kuulemma, yhdelle jäi lukko ja toisella kuitti).

Asentelin tänään ja soiva peli tuntuu olevan. Mä olin järkyttävän hidas asennusmies!

En vain halunnut tehdä virhettä, esimerkiksi lyhentää ruuveja liikaa.

Meillähän kävi viikko takaperin varas. Yritti takaovesta sisään, koputti sitten etuovelle ja jutteli hetken mun vaimoni kanssa. Väitti nähneensä jonkun, joka yritti murtautua vaimon autoon; tarkoitti kai itseään. Laputti sitten meidän naapuriin, jätti sinne lenkkitossunsa ja varasti mieleisemmät tilalle ja lopuksi varasti naapurin pojan auton.

Auto saatiin takaisin seuraavana päivänä; oli kai itse soittanut ja kertonut, mistä löytyy.

Noin kun tekee, ei kyse ole autovarkaudesta vaan pelkästä luvattomasta käyttöönotosta.

Katsokaapa Juutuupista nimimerkin Lock Picking Lawer videoita! Kaveri on kai lukkojen avaamista harrastava juristi ja aivan älyttömän helpon näköisesti lukot näyttävät aukeavan.

- Järkyttävin juttu on tämä: jenkkien poliisiautoissa haulikko on kiinni lukitussa telineessä, joka aukeaa sekunnissa kun osaa laittaa magneetin oikeaan kohtaan. Noita telineitä on myös poliisimoottoripyörissä.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Tilley päivämäärä Pe Loka 09, 2020 11:54

Lockpickinglawyer on kiinnostava ja avannut ainakin omat silmäni lukkojen tuomaan näennäiseen turvallisuudentunteeseen. Tosin varmastikin on yleisempää, että varas murtaa lukon voimalla kuin tiirikoi sen auki. Siltikin suosisin laadukkaita ja tukevia lukkoja, joita ainakaan ei voi millään vippaskonstilla ilman taitoja tai voimaa avata, niinkuin yllättävän monia Lockpickinglawyerin esittelemiä. Onneksi Suomessa paljon käytetyt Abloyt pärjäävät hyvin tässä suhteessa!

Mutta hieman ihmettelen lukkoseppien tahallaan antamaa väärää tietoa aiheesta. Miksi sanon näin? Pari vuotta sitten kun tähän muutettiin niin piti lukitus hoitaa kuntoon ensimmäiseksi, koska talossa oli ollut vuokralaisia, lukkojärjestelmänä Abloy Classic ja siten vanhoja avaimia teillä tietymättömillä ties kuinka paljon. Kysyin lukkosepältä, kannattaako vaihtaa lukot kokonaan uudempaan Abloyn järjestelmään vai vain sarjoittaa vanhat. Kysyin nimenomaisesti, onko uudemmat hankalampia tiirikoida. Lukkoseppä sanoi, että uudempien etu on vain se, ettei voi avaimia teettää ilman avaintenhallintakorttia, ja että Abloy Classic on yhtä tiirikoimaton kuin uudemmatkin. Tämähän ei selvästikään pidä paikkaansa, sillä Abloy Classic on osaavan tiirikoijan tiirikoitavissa erikoistyökalulla, niin sanotulla "Disc Detainer Pick":illä, joita kyllä pystyy tilaamaan Internetistäkin, ja joita käyttämällä ainakin Internetin huipputiirikoijat LockPickingLawyer ja BosnianBill saavat lukon auki parissa minuutissa. Kuitenkin esimerkiksi Abloy Protec2 on selvästi erittäin paljon hankalampi tiirikoida. LPL ei ole esittänyt onnistuvansa siinä lainkaan, BosnianBill esittelee vain brute-force-ratkaisun lukon rikkomiseen jos lukko on ilman taustaa jossain, ja joku tuntemattomampi huxleypig69 väittää tiirikoinnissa onnistuvansa, mutta videota on editoitu, hän ei näytä minkälainen työkalu on kyseessä (avain, osittainen avain?), ja sanoo Redditin kommenteissa, että häneltä menisi tällä itse rakentamallaan erikoistyökalulla noin tunti tiirikoida Protec2 -lukko, jota hän ei tunne ennestään.

Siis Protec2:n tiirikointi kestää ainakin 30 kertaa kauemmin kuin Classicin. Minusta tässä on selvä ero. LPL:kin sanoo jossain videoissa, että vaikka jonkun hankalan lukkotyypin tiirikointi voi olla mahdollista, ei sitä käytännössä kenttäoloissa kukaan tee vaan etsii helpomman keinon. Minusta olisi hyvä, että lukkoseppä kertoisi nämä erot rehellisesti. Tai onhan toinen vaihtoehto, että hän ei tiennyt, että Abloy Classic voidaan tiirikoida. Mikä antaisi minusta kyllä melko kehnon kuvan ammattitaidostaan, jos ei seuraa alaa niin hyvin että tietäisi tuollaisen asian. Todennäköisempää oli että hän tiesi, mutta yritti pitää asian tavallaan ammattisalaisuutena ja tuudittaa asiakas valheelliseen turvallisuudentunteeseen (tieto lisää tuskaa). Ongelma on vain, että nykyään ei Internetin ansiosta juuri ole sellaisia ammattisalaisuuksia, jotka eivät olisi kenen tahansa selvitettävissä kun hetken aiheeseen perehtyy. Ja jos joku asia on lukkosepän opiskeltavissa, on se murtovarkaankin opiskeltavissa.
Tilley
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Loka 09, 2020 16:18

Abloy Classic antautui jo 60-luvulla, kun sen tiirikointia varten kehitettiin (vankilan metallipajalla...) nk. vempele.

Hassua, etteivät Abloyn lukot ole suositumpia kuin mitä ovat. Siis maailmalla, ei Suomessa.

Tuo Yalen lukon lukkorunko on suunniteltu ja kai valmistettukin Suomessa. Sikäli outo sähköinen lukko ettei siinä ole varalta mekaanista lukkopesää.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Loka 11, 2020 21:54

En haluaisi antaa varkaille vinkkiä mutta minusta aikalailla heidän kyvyttömyyttä osoittaa se että lukollisten ovien kautta yrittää sisään...

Upottava akkukäsisirkkeli paljon helpompi tapa, toki voi kämppä tulla niskaan jos kantavaan osuu...

Ajatellut tuollaista etälukkoa siksi että olisi joku nettiostos parempi heittää kuistille kuin sanoa että jättää pihalle vesisateeseen.

Vähän hitaita nuo paristoilla varustetut. Yale toki vähän niinkuin yksi parhaista.

Sokkeli jäi tauolle kun piti normi talven tulon mukaan alkaa tulla yöpakkasia jo, ei tullut. Ikkunoiden kanssa puuhastellut mutta alkaa olla kosteusprosentit sitä luokkaa että jätän senkin tauolle.

Ah, ihanaa olla vain taas puoli vuotta ja möllöttää. :wink:

Pakko laittaa yksi tosi juttu elämästä. Lukkoseppä tuli kerran sarjoittamaan lukon kertsitaloon eli ns. vaihtamaan lukot kun olin yhä sisällä vain kummissani ja hämilläni. Ex:n toimesta. Katselin aikani touhua ja jätin sitten vanhat avaimet pöydälle että poistuin paikalta. Ainahan nuo jäljet jättää ja vikaa on kaikissa mutta kummallinen tilanne, lukkosepän tilanne oli tosi inhottava. Huikkasin kuitenkin että muista pistää ovi lukkoon :lol:
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Tilley päivämäärä Ma Loka 12, 2020 12:01

pvalila kirjoitti:Abloy Classic antautui jo 60-luvulla, kun sen tiirikointia varten kehitettiin (vankilan metallipajalla...) nk. vempele.

Niin, olikos tämä "vempele" itse asiassa ensimmäinen tällainen "Disc Detainer Pick".
Tilley
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Loka 12, 2020 15:17

Tilley kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Abloy Classic antautui jo 60-luvulla, kun sen tiirikointia varten kehitettiin (vankilan metallipajalla...) nk. vempele.

Niin, olikos tämä "vempele" itse asiassa ensimmäinen tällainen "Disc Detainer Pick".

Heh, se Vempele on niin kuuluisa vempele, että siitä on tehty oma sivu Wikipediaan: :lol: :lol: :lol:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vempele

Jostain syystä minä luulen, että tällaisen härvelin tietävistä ihmisistä 95% on miehiä. Olisi varmaankin 100% mutta naisia on poliiseina ja vanginvartioina ja he kyllä tietävät, mistä vekottimesta on kysymys.

Jostain syystä lukot eivät naisia kiinnosta. Esimerkiksi Tuuman vaimo on tosi taitava käsityöihminen ja hänestä olisi varmasti kehittynyt myös taitava tiirikankäyttäjä.

Minä olin kansakoulun kolmannella luokalla ja kotona sairaana. Villi kakara kun olin, niin mut oli laitettu koulun johtajaopettajan oppilaaksi (Leevi Lauttamus oli hänen nimensä). Serkkuni soitti ovikelloa ja kertoi, että opettaja pyysi mut sairaana kouluun sen verran, että avaisin pallovaraston oven: hän oli unohtanut avaimensa sinne sisään.

Toisenlaisella kotikasvatuksesta musta olisi voinut tulla jotain muuta kuin DI ja erityisopettaja... :roll: :roll: :roll:
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ke Loka 14, 2020 22:25

pvalila kirjoitti:
Tilley kirjoitti:

Heh, se Vempele on niin kuuluisa vempele, että siitä on tehty oma sivu Wikipediaan: :lol: :lol: :lol:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vempele

Jostain syystä minä luulen, että tällaisen härvelin tietävistä ihmisistä 95% on miehiä. Olisi varmaankin 100% mutta naisia on poliiseina ja vanginvartioina ja he kyllä tietävät, mistä vekottimesta on kysymys.

Jostain syystä lukot eivät naisia kiinnosta. Esimerkiksi Tuuman vaimo on tosi taitava käsityöihminen ja hänestä olisi varmasti kehittynyt myös taitava tiirikankäyttäjä.

Minä olin kansakoulun kolmannella luokalla ja kotona sairaana. Villi kakara kun olin, niin mut oli laitettu koulun johtajaopettajan oppilaaksi (Leevi Lauttamus oli hänen nimensä). Serkkuni soitti ovikelloa ja kertoi, että opettaja pyysi mut sairaana kouluun sen verran, että avaisin pallovaraston oven: hän oli unohtanut avaimensa sinne sisään.

Toisenlaisella kotikasvatuksesta musta olisi voinut tulla jotain muuta kuin DI ja erityisopettaja... :roll: :roll: :roll:

Hih, en ole tiennytkään että sinulla noin herkkä ote lukkomaailmaan :-) Lukot, kamerat, kännykät jne. Tekee sinusta tietyn profiilin siitä miksi sinusta tuli DI :-D

Meillä on tuvassa maskitehdas... Vaimo vääntää ompelukoneen laakerointi hehkuen uutta maskia kaikille kavereilleen.

Verottaja rajoittaa vähän toimintaa, sillä ehkä moni ei tiedä niin käsitöistäänkin on ilmoitettava verottajalle. Vaimo on niin tunnollinen että varppina saa verottaja/valtio rahansa kun ei ole valtio itse pystynyt tuohon vastaamaan niin ottaa sitten käsityöläiseltä, "hyväntekijänä" toki siitä maksun. Hyväntekijä tuossa lainauksessa valtio... Hyvä Suomi! :-D

Ranskassa Pariisi ja 8 muuta kaupunkia aloitti öisen ulkonaliikkumiskiellon, mietoja ovat meitin toimet. Räkäposkella saa mennä ja tulla. Eniten ihmetyttää tuo unohdus siitä että ei se maski toimi muuta kuin silloin jos sitä oikeaoppisesti käytetään. Nyt vai heitetään auton oven taskuun ja sitten siellä muhineena seuraavana päivänä taas sama lärviin.

Sokkelin kun hion kuppilaikalla ja jätin pihalle FFP2 maskin niin se oli aikalailla homepilkkuja täynnä aamulla. Ei huvittanut vetäistä enää uudelleen naamariin.

Vähän vain pelottaa se että kun ei tuota keittämistä sitten älytä tehdä ja kuivattaa niin ihmiset vetävät homeitiöitä oikein huolella aina aamuisin nokkaansa ja taas syytetään rakennuksia kun kaikki homealtistuvat nyt sitten tämän viheliäisen viruksen sivutuotteena.

edit: Ai niin, vaimo hommasi etiäisenä tjms. virallista suodatinkangasta reippaasti kesällä. Sitä en tiedä voiko yksityishenkilö vähentää sen sitten verotuksessaan, josta on alvit maksettu, alvihan täytyy maksaa aina... :-D
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Loka 17, 2020 1:03

Paljon pitää sun vaimosi maskeja tehdä, ennen kuin hänen pitää alv-velvolliseksi ilmoittautua (raja oli ennen 50.000 markkaa ja nykyisin suunnilleen sama summa euroina).

Jos vaimosi osti kankaan normikaupasta niin sitten hän maksoi siitä alvin. Jos osti yksityiseltä niin tuo yksityinen maksoi siitä alvin, kun kankaan kaupasta osti.

Jos vaimosi olisi alv-rekkarissa, niin sitten hän saisi vähentää kankaan hinnassa olevan alvin. Mutta vastaavasti hänen pitäisi periä alv maskien myyntihinnasta: maskien hinta on korkeampi kuin materiaalin ostohinta eli tappiota tuosta vain tulisi.

Puhumattakaan joka kuukausi tehtävistä pakollisista alv-ilmoituksista.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Loka 17, 2020 1:09

pvalila kirjoitti:Paljon pitää sun vaimosi maskeja tehdä, ennen kuin hänen pitää alv-velvolliseksi ilmoittautua (raja oli ennen 50.000 markkaa ja nykyisin suunnilleen sama summa euroina).

Jos vaimosi osti kankaan normikaupasta niin sitten hän maksoi siitä alvin. Jos osti yksityiseltä niin tuo yksityinen maksoi siitä alvin, kun kankaan kaupasta osti.

Jos vaimosi olisi alv-rekkarissa, niin sitten hän saisi vähentää kankaan hinnassa olevan alvin. Mutta vastaavasti hänen pitäisi periä alv maskien myyntihinnasta: maskien hinta on korkeampi kuin materiaalin ostohinta eli tappiota tuosta vain tulisi.

Puhumattakaan joka kuukausi tehtävistä pakollisista alv-ilmoituksista.

Emme löytäneet mitään rajaa aiheesta. 50 tonttua, vaikka vanhoja markkoja, vaatisi tosiaan sen että myös minä osallistuisin, kissat ja katit että männynkävyt. Toki raja minusta tulisi vastaan jo aiemmin, ompelemiskone on mekaaninen laite, joka vaatii huoltoa. Se ainakin kohta tulee vastaan!

Kyllä mä jostain luin että kaikki pitää ilmoittaa jos yksityishenkilönä tekee, vaikkapa vain villasukkia. Villasukat toki huimia lahjoja...

Lahjat ovat juttu erikseen. Niitä saa antaa mutta vain vähän.

Perintöäkään ei voi lahjoittaa eteenpäin.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Loka 17, 2020 1:25

Tulot pitää ilmoittaa ihan pienetkin mutta tuo alv-juttu tulee nykyisin vastaan vasta kymppitonnissa.

- Alvirekisteriin saa hakeutua pienemmälläkin liikevaihdolla mutta kymppi jos tulee täyteen niin sitten on pakko rekisteröityä.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Projektit