RintamamiesTaloWiki

Tänne voit jättää erittäin tervetulleita ideoita foorumin ja koko sivuston kehittämiseksi. Heitä ajatuksella.

RintamamiesTaloWiki

ViestiKirjoittaja maanma päivämäärä Ke Tammi 23, 2008 12:16

Olisiko RintamamiesTalo Wikipediassa "järkee"?
Käyttäjän avatar
maanma
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Labyrint64 päivämäärä Ke Tammi 23, 2008 15:15

Ehdottomasti mutta itse kaipaisin mieluiten oikeaa tietoa eli tuollaiselle wiki-sivulle pitäisi saada lueteltua esim. kaikki rmt-taloaikana käytetyt seinärakenteet sekä niiden hyvät ja huonot puolet. Lisäksi pitäisi ehdottomasti kertoa mitä materiaaleja voi käyttää esim. sisäseinissä ja millä edellytyksillä.

Jos wiki on samanlainen kuin täällä kirjoittelevien mielipiteet niin antaa olla. Täältä palstalta sentään osaa suodattaa asioita eli tietää että kirjoittajat ovat "amatöörejä" eikä ota kaikkea tosissaan mutta tuollaisen wiki-sivuston pitäisi olla oikeaa tietoa eikä kirjoittajan henkilökohtaista mielipidettä.

Hyvä esimerkki on AD-Lux niminen verkkokauppa josta saa lukea melkoista "valistusta" miten joku valo on vääräntyyppinen ja millaisia valaisimia ei saisi edes myydä koska valo ei ole samanlaista kuin päivänvalo. Herää kysymys onko taloissa oleva pimeyskään enää terveellistä; ulkonahan on esim. kesäiltaisin yölläkin melko valoisaa mutta ihminen vain keinotekoisesti tekee sisätiloista pilkkopimeitä. Sairasta.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Pekka Huhta päivämäärä Ke Tammi 23, 2008 15:59

Mä tykkään kanssa että wiki on periaatteessa hirveän hyvä ajatus, mutta epäilen sitä kyllä myös käytännössä. Tämmöiset kaikkien editoitavat jutut rämettyvät ajan myötä aika ikäviksi ja itse en ainakaan viitsi mitään wiki waria ruveta käymään siitä että saako siellä olla mun mielipide vai jonkun muun. Jos mä kirjoitan sinne mielipiteeni ja joku muu käy sitä editoimassa, niin en jaksa ruveta sitä enää vääntämään takaisin. Mikä lopulta johtaa siihen että kun sinne on jokaisen mielipide kirjattu samaan tekstiin niin siellä on todennäköisesti aika julmasti ihan asiavirheitä eikä lopputulema oo oikeen sitä eikä tätä. Ei maistu hongalt eikä haavalt, niinkun Anundilan Kalkke sanos. :-D

Aina löytyy joku irvileuka joka sinne jaksaa provosoinnin merkeissä tai ihan rautakauppiaan opastamana vääntää jotain juubaa kummittelemaan nurkkiin. Ja voihan ihmisillä olla ihan yleisiäkin harhaluuloja, joista sitten vaan tulee entistä vakiintuneempia "kun se oli siellä intternetissäkin".

Mä olen omia juttujani ruvennut pikkuhiljaa keräämään tonne mun omaan blogiin, mutta semmoista ihan hirveää energiaa ei oikeen ole eri eristemateriaalien tai työtapojen analyyttiseen tutkiskeluun. Olishan se hyvä että joku yleisluontoinen opus aiheesta löytyis, mutta musta sen pitäis olla kirja eikä wiki.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Labyrint64 päivämäärä Ke Tammi 23, 2008 18:21

Onse jännää miten paljon löytyy moitittavaa rm-talojen rakenteista mutta kuitenkaan kukaan ei kerro miten ne korjataan. Esimerkkinä lisäeristys. Olipa tämän päivän kauppalehdessä mainio vinkki VTT:n teknologiapäälliköltä miten maailma pelastuu rmtaloja eristäen. Taloihin pitää laittaa 10 cm lisäeristys sekä ennen sitä poistaa purut seinien välistä ja vaihtaa mineraalivillaan. Ikkunat pitää vaihtaa lämpölaseiksi joissa on joku lämmön takaisin heijastava pinta. Nyt tietenkin valtiovalta käyttää konsulttina VTT:tä joka kertoo meille sen oikean korjaustavan - jos kerran teille ei ole se selvää.

Samassa artikkelissa Kimmo Tiilikainen pohti pitäisikö öljylämmityksestä luopua lämmitysöljyn veronkorotuksilla. Hän ihmetteli miten Ruotsissa on luovuttu öljylämmityksestä paljon nopeammin kuin Suomessa. Johtuisiko siitä että Ruotsissa valtio on tukenut öljyn vaihtamista pellettiin.

Minäkin lisäeristän tuon talon ulkoapäin heti kun valtio maksaa siihen jotain kunnon tukea. Selvitin mitä tukia nykyään olisi mahdollista saada ja semmoinen kuin kunnan perusparannuksen korkotuki olisi mahdollista saada mutta korkotukea saisi vain perusparannukseen menevästä koron osasta sekä lopullinen tuki olisi ollut vuodessa noin 200 euron luokkaa. Tähän summaan olisi joutunut täyttämään oman työhistorian, selvittämään kaikki tulot ja menot sekä ihmissuhteet. Ajattelin että olkoon.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Re: RintamamiesTaloWiki

ViestiKirjoittaja Ari päivämäärä Ke Tammi 23, 2008 18:30

maanma kirjoitti:Olisiko RintamamiesTalo Wikipediassa "järkee"?

Olen aiemmin vastanneiden kanssa samaa mieltä eli ei ehkä toimi. On asioita jotka tuolla tavoin toki voisi toteuttaa kuten tarkastuslista, rakenteet ja ehkä muita faktoja joista ei voi muodostua erimielisyyksiä.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Käyttäjän avatar
Ari
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja whiski päivämäärä Ke Tammi 23, 2008 19:11

Tuo "Wiki" on kuten useimmat on todenneet, kaksiteräinen miekka. Tarkoitukseltaan hieno, mutta toteutus hmm, ei toimi silloin kun kyse on monen koulukunnan erimielisyyksien temmellyskenttä. Siihen sopii minusta tämä foorumi paljon paremmin, kukaan ei pääse muuttamaan kirjoittajan kommenttia, paitsi siis itse!

Täällä voi ja saa keskustella eri ratkaisuista ja kommentoida niitä. Kun vielä lukee vanhoja ja uusia viestejä , niin aina oppii uutta, eikä silti tarvitse kaikkiin kommentoida mitään. Tämä portaali on ollut yksi parhaimmista, jos ei paras mihin olen törmännyt, joten jätetään "Wiki" vaan reilusti pois :razz:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
whiski
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja lapanen päivämäärä Ke Tammi 23, 2008 21:26

whiski kirjoitti:Tuo "Wiki" on kuten useimmat on todenneet, kaksiteräinen miekka. Tarkoitukseltaan hieno, mutta toteutus hmm, ei toimi silloin kun kyse on monen koulukunnan erimielisyyksien temmellyskenttä. Siihen sopii minusta tämä foorumi paljon paremmin, kukaan ei pääse muuttamaan kirjoittajan kommenttia, paitsi siis itse!

Täällä voi ja saa keskustella eri ratkaisuista ja kommentoida niitä. Kun vielä lukee vanhoja ja uusia viestejä , niin aina oppii uutta, eikä silti tarvitse kaikkiin kommentoida mitään. Tämä portaali on ollut yksi parhaimmista, jos ei paras mihin olen törmännyt, joten jätetään "Wiki" vaan reilusti pois :razz:

Täsmälleen samaa mieltä, moni asia on ns. koulukuntakysymyksiä, joten yhtä ja ainoaa oikeaa faktaa ei ole missään aiheessa. Pelkkää riitaa ja erimielisyyksiä se Wikin perustaminenkin aiheuttaa ja taas ollaan "back to square one". Jokainen suodattaa sen, minkä katsoo aiheelliseksi. Sen sijaan foorumin indeksointi voisi olla paikallaan. Eli tehtäisiin nyt jo olevista (ja tulevista) säikeistä erillinen hakemisto aiheen mukaan ja tarkasti, eli esim. Maalaus->Ulkomaalaus->Perinne->Punamulta. Jotain tähän suuntaan. Mielipiteitä saa esittää...
Käyttäjän avatar
lapanen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja maanma päivämäärä Ke Tammi 23, 2008 22:34

Perinteinen wiki pyrkii olemaan tietosanakirja. Minulla oli mielessä jotain sellaista, tyyliin

Ullakon eristäminen asuinkäyttöön

1. Sovellettavat rakennusmääräykset
1.1 Voimassa olevat säädökset
1.1.1 Säädösten teknisiä detaljeja
1.2. Vanhentuneet säädökset
2. Rakennusmääräysten soveltaminen
2.1 Alkuperäisin materiaalein
2.2 Modernein materiaalein
2.3 Sekarakentein
3. Alkuperäinen toteutustapa
4. Modernit toteutustavat ja niiden tyyppiongelmat
jne.
No ehkä vähän kunnianhimoista ...
Käyttäjän avatar
maanma
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Ari päivämäärä To Tammi 24, 2008 0:43

maanma kirjoitti:Perinteinen wiki pyrkii olemaan tietosanakirja. Minulla oli mielessä jotain sellaista, tyyliin

Ullakon eristäminen asuinkäyttöön

1. Sovellettavat rakennusmääräykset
1.1 Voimassa olevat säädökset
1.1.1 Säädösten teknisiä detaljeja
2. Rakennusmääräysten soveltaminen
2.1 Alkuperäisin materiaalein
2.2 Modernein materiaalein
2.3 Sekarakentein
3. Alkuperäinen toteutustapa
4. Modernit toteutustavat ja niiden tyyppiongelmat
jne.
No ehkä vähän kunnianhimoista ...

Siitä sitten vaan GO GO :-D
--------------------------------------------------------------------------------------------
Käyttäjän avatar
Ari
Admin
Admin

ViestiKirjoittaja whiski päivämäärä To Tammi 24, 2008 10:59

Ihan samalla linjalla :wink: ! Tosin tuli heti mieleen

Miten sovellat näillä säädöksillä olevan rakenteen uudiskorjaukseen, jos kyseinen rakenne ei ole korjauskohteena, mutta kuitenkin joudut sen kanssa tekemisiin uudistaessasi vanhaa. Onko kanta että korjatakaan vanhalla säädöksellä hyväksytty uuden säädöksen mukaiseksi, vai mikä? :lol:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
whiski
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja maanma päivämäärä Pe Tammi 25, 2008 10:58

Hmm ... vai pitäiskös kirjoittaa kirja ...
Käyttäjän avatar
maanma
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja whiski päivämäärä Pe Tammi 25, 2008 14:58

Tuo on hyvä idea ja kun saat Pekan vielä kaveriksi, niin alkaa jo olemaan kirjalle valmista matskuakin :razz:
Wanha wirttynyt Whiski

whiski
Jäsen
Jäsen

Wikikko

ViestiKirjoittaja KTj päivämäärä Ke Tammi 30, 2008 9:52

Eikös tuota valmista tietopankkia voisi käyttää ja lisätä sinne rintamamiestalo osaston?

http://www.merlintreks.com/wik/index.php/Etusivu
Käyttäjän avatar
KTj
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Maalis 31, 2008 20:07

Ajattelin nostaa tämän ylös, koska itse juuri löysin haluamani tiedon tuolta wikiko:sta. Jos joku haluaa/jaksaa/huvittaa kirjoitella sinne.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Tuoski päivämäärä Ti Elo 26, 2008 12:01

Tuossa itsekkin mietin, että tälläinen wiki voisi olla aika pirun näppärä.
Käyttäjän avatar
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Seuraava

Palaa alueelle Terveiset ylläpidolle