Huijauksen uhri...

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?

Huijauksen uhri...

ViestiKirjoittaja Särmä päivämäärä Su Heinä 09, 2017 17:15

Hei,
Olemme puolisoni kanssa ostaneet viimekesänä (2016) rintamamiestalon. Talo ostettiin ilman välittäjää. Talon myynti ilmoituksessa luki "vankka hirsirakenteinen rintamamiestalo. Myyjä esitteli meille talon ja siihen tehdyt remontit ja näytti alapohjasta hirsiparrua, mikä tuulettuvasta alapohjasta näkyi. Kaikki paperit oli kunnossa, remonteista oli tositteet ja kuitit. Taloon oli tehty mittavat remontit ja talo oli kaikin puolin hyvä. Viime viikolla kuitenkin paljastui, että talomme onkin purutalo, ei hirsitalo kuten se meille esiteltiin ja myytiin.
Olen porannut ulkovuoreen monta reikää talon eri sivuille ja kaikista tulee puru vastaan. Talon alapohjassa ollut hirsi oli vaan yksittäinen sokkelin päällä oleva hirsi, mistään muualta hirsirakennetta ei voinut nähdä eikä varmistaa.
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta tällaisesta tilanteesta?
Osaako kukaan neuvoa, mitä nyt tarkalleen pitäisi tehdä?

Olen soittanut kuluttaja neuvojalle ja sinne asiani on kirjattu, pyysivät viemään kuljttajariita lautakunnan käsiteltäväksi. Kauoan purun edellytyksen heidän näkemyksen mukaan ovat täyttynyt. Ongelma on kjitenkin se, että rahaa minulta on taloon uponnut jo 15000e.
Ehdottivat, että vaadin hinnan alennusta, minusta on mahdotonta arvioida talon hintaeroa hirsi/purutalon välillä, sillä en taloa olisi purutalona edes ostanut.
Myyjälle olen yrittänyt soittaa ja laittaa viestiä, mutta hän ei vastaa puheluihini, eikä viesteihini.

Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista...
Särmä
Uusi jäsen

Re: Huijauksen uhri...

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Heinä 10, 2017 1:11

Rintamamiestalot ovat vain harvoin hirsirunkoisia. Luulen, että tuona aikana hirsirunkoa pidettiin jopa purutaloa vanhanaikaisempana ja huonompana ratkaisuna (hirren eristävyys on huonompi kuin sahanpurun ja hirsirunko laskeutuu vuosien ajan ja elää muutenkin enemmän kuin purutalo).

Epäilen, ettei runkoratkausulla ole kummoista merkitystä rakennuksen nykyhinnallekaan. Myyjän antamien tietojen tulisi toki olla paikkaansa pitäviä silloinkin, kun niillä ei ole suurta merkitystä rakennuksen hinnan kannalta.

Harmittava juttu, mutta kun luin viestisi alkuosaa odotin paljon pahempaa yllätystä: hometta.

Minä luulen, että sinun kannattaa ensin tutustua kirjallisuuden kautta hirsirungon ja purutalon hyviin ja huonoihin puoliin: voipi olla, että päädyt siihen tulokseen, että kummallakin on puolensa eikä kumpikaan ole täydellinen vaihtoehto.

Niin, minä olen viimeiset kymmenen vuotta asunut purutalossa, jonka seinät on tojalevyn päälle rapattu. Harkinnassa minulla on mm. varsin perusteellinen eristysprojekti ja vielä sellaisella tavalla, ettei se hirsirungon kanssa olisi edes mahdollista (ajattelin pudottaa purut alas, koolata seinään paksuutta toiset 100 milliä lisää ja sitten puhkua seiniin märkää selluvillaa). Hirsirungon yhteydessä jos haluaa taloonsa 200 milliä modernia eristettä seiniin pitää sitten sietää se, että seinistä tulee 300 milliä paksut - se on monelle jo vähän liikaa.

Minun nähdäkseni tärkein juttu tuohon alimpaan (ja ilmeisesti ainoaan) hirteen liittyen on se, että ko. hirsi on homeeton ja terve yksilö: onko sen päällä sitten hirsirunko vai purutalo on sitten kertaluokkaa vähemmän tärkeä asia.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja warixenjalka päivämäärä Ma Heinä 10, 2017 13:08

Oletko kysynyt asiasta myyjältä?

Lisäksi tuli mieleen, että porasitko läpiasti reiät seiniin? Jos porasit vain 5 - 10 cm saatta siellä jossain hirretkin piillä.

Mutta jos todellakin on purutalo myyty hirsitalona, niin minun oikeustajuni mukaan pitäisi joku 10 % saada kauppahinnasta pois. Itse ainakin arvostan hirttä runkomateriaalina sen verran enemmän, vaikka purulaatikossa itse asustankin. Eipä silti. Ei se ole hassumpaa elo ollut purulaatikossakaan.
- Puolihullu varttisavolainen -
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja sarte päivämäärä Ti Heinä 11, 2017 15:52

Ikäväähän tuo on, mutta oikeuden silmissä puru vs. hirsi tuskin vaikuttaa kauheasti talon hinta-arvioon. Enemmän ovat yleensä kiinnostuneita iästä, jonka pohjalta "hinta" sitten määritetään. Eli hinnanalennus tuskin tulee kyseeseen kaupan purku lienee perustellumpaa tässä tapauksessa. Tuota tosin kannattaa enemmin pohtia oikeasti ammattilaisten kanssa. Foorumeilta saa turhan usein mutua, joksi omakin kommenttini voidaan suoraan laskea.

Sen verran vielä varmistaisin, että puru tosiaan on tullut vastaan joka ilmansuunnan seinältä ja alakerrasta. Esimerkiksi oma "hirsirintsikka" on oikeasti 3/4 hirsitalo ja yläkerran seinät on pelkkää purua. Alakerrassa eteisen seinät ovat purua loput hirttä. Aikoinaanhan näitä taloja on tehty milloin mitenkin, joten kannattaa vielä tosiaan tarkistaa kaikki paikat, ennen kuin lähtee kallista oikeusprosessia käymään läpi. Esimerkiksi paikanpäälle kannattanee kutsua ihan asiantuntija tutkimaan millaisesta talosta on oikeasti kyse.
sarte
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Leksa päivämäärä Ti Heinä 11, 2017 20:20

Minä onnittelisin itseäni kun purua on löytynyt. Talona purutalo on tiiveydeltään ja eristävyydeltään parempi kuin hirsirunkoinen ja huoneet on rakennettu keskellä taloa olevan hormiston ympärille, mikä mahdollistaa tehokkaan lämmityksen ja painovoimaisen ilmanvaihdon. Joten kyllä minusta et ole hävinnyt mitään, päinvastoin. Paitsi jos jostain syystä olet etsinyt nimenomaan hirsitaloa.

Alapohjassa näkynyt hirsi voi olla yksinkertaisesti sokkelin päällä kiertävä alajuoksu.
Leksa
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Reiska22 päivämäärä Ke Heinä 12, 2017 15:47

Itseäni kyllä korpeaisi tuollainen tilanne, kun taloa hankkiessa kriteerinä nimen omaan oli hirsirunko. Ei varmaankaan rahkeet riittäisi kaupan riitauttamiseen, mutta kyllähän tuota nyt kysyä voisi (kuten edelläkin neuvottiin).

Ilmeisesti koeporaukset on tehty vähän joka puolelle, joten siltä osin asia on varmistettu? Esim. meillä on talon "nurkassa" kiertävän rappukäytävän kohdalta ulkoseinät purueristeisiä, hirsirunko jää tuolta kohdin sisäpuolelle. Tällainen rakenne on varmaan aika mahdoton olla useammalla sivulla..
1929 rakennettu hirsitalo, jossa on aikas paljon työnsarkaa.
Reiska22
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle RMT:n hankinta - kysy kokeneemmilta