5 vuoden matka päättyy

Jokaiselta rintamamiestalon omistajalta on varmasti monesti kysytty: "Löytyikö yllätyksiä". Vanhat talot saattavat joskus todellakin kätkeä sisäänsä niin iloisia kuin surullisiakin yllätyksiä. Remontoidessa niihin sitten törmää.

5 vuoden matka päättyy

ViestiKirjoittaja Muuttaja päivämäärä Ti Syys 29, 2020 10:45

Kirjoitellaanpa tänne, ihan vain koska..

5 vuotta sitten ostettiin vanha hyvin alkuperäinen rintamamiestalo. Jälestäpäin onpi hyvä aina jälkiviisaana sanoa että joitain varoitusmerkkejä oli, joita ei silloin osannut yhdistää, vaan nyt osaa. No mutta, jossittelu ei johda mihinkään.

Katto rempattiin heti, yläkerran kylmä vintti eristettiin makuuhuoneesta, "ujosti" veti sieltä, ja sit kaikkea pikkuremppaa, tapetointia yms. Pihasaunaa rempattiin, kellariin uusia ovia. Onneksi kattoa lukuunottamatta ei mitään isoa.

Ainakun puhutaan näistä homeoireista, ja ikävä kyllä myös nitten psykosomaattisesta luonteesta välillä. Itse olen kausityössä kesäajat, ja kesällä siis käyn kotona käytännössä nukkumassa ja viikonloput vietän pihalla aina kun mahdollista melkein muutenkin. Talvi talven jälkeen oireet paheni, ja sairaalassakin kahteen kertaan käynyt, muutama kerta jätin käymättä, kun oli hengenahdistuksia, outoja rintatuntemuksia, näköhäiriöitä, ihmeellisiä lihas/ rintakipuja yms. Itse en osannut näitä ikinä oikein yhdistää taloon, ja oireet kun hävisi aina kesän mittaan, se vähän niinkuin unohtui taas koko asia.

No, nyt tässä taannoin emäntä valitteli että haisee ( itse en haista mitään), ja homepilkkuja kuulema ollut pestyissä vaatteissa..? No ei kai, puretaan ja katotaan, se sen kummempaa ole.

Noh, löydökset oli sitten luokkaa että koko talon kattavan kellarin puolelta tutkien, koko helvetin lattia-ala umpihomeessa, tukipuineen kaikkineen, villat aivan mustat. Menetettävää kun ei oikein ollut, niin olkkarin lattiaan reikäporalla reikä. Jumalauta, kaikki mustaa sielläkin ja se dunkkis.

Pikku välipoikkeama, purin tuota kellaria viikonloppuna sen 2 päivää, 2 päivää siitä etiepäin oikein pahana rintakivut, ihmeelliset lihasten kihelmöinnit, ja näköhäiriöt. Nyt olen pysytellyt visusti pihalla, nukkuen vain sisällä, ja helpottanut taas, vähän on vielä ihme lihaskipuja. Pikku googlaus; nuo on kaikki mahdollisia hometalon oireita. Minulla näköjään aika pahana. Perheellä ei oo ollu oikein muuta vuosien saatossa kun korkeintaan nuhaa tavallista enempi, ja vaimolla joskus särkeny lihaksia.

Hyvinkin nopea kustannuslaskelman, sisältäen muttei jääden, kaivaa koko sokkeli ja kellari auki, eristää se, puhaltaa kreosootit, korjata kellari muutenkin; koko alakerran lattia runkoineen pitäisi vaihtaa, tuolla kosteusasteella voi alapuutkin olla jo vaihtokunnossa osittain, huoneet pitäisi rempata, lvi-remppa edessä.. Ei käytännössä tarvinu pitkälle laskea kuin paljon tulisi remppoihin uppoamaan rahaa, ja ennenkaikkea sitä jo muutenkin haastavaa perhe-aikaa.
Päätös oli helppo. Eikun talo alas. Nyt katsostellaan joskos minkälaisen lainan sitä saisi. TIlalle tulee ihan tilanteesta johtuen pakettitalo, yllätyin jopa positiivisesti sellaisessa käydessäni. Mukana lähtee vanha 50m2 piharakennus, tämä oli jo ostaessa tiedossa että vähän huonossa kunnossa pikkuhiljaa, saunan pääty hyvä, toinen pääty huono.

Haittaako? Ei oikeastaan. Olin oikeasti ihan helvetin tyytyväinen löytäessäni nuo löydökset, ja oltuani sen jälkeen helvetin kipeä tutuin oirein muutama päivä, sain itse itselleni vahvistuksen mistä kaikki ihme oireet ovat johtuneet. Ei ole meinaan mukavia oireita, vielä kun sairaalassakaan ei mitään syytä löydetä.
Ainut asia mikä oikeasti ärsytti oli appi-ukko, aivan sama lukeeko hän tämän vai ei, ei häntä muut tunnista. Asenne oli alusta asti se että pitäisi joko korjata, tai myydä tonttina pois ja ostaa lotolla toinen samanmoinen vanha talo tilalle; tilannehan ei olisi muuttunut miksikään, ihan yhtä huono tuuri olisi voinut käydä. Siinä kohen meni vati nurin kun pitäisi kuulema olla kuntotarkastusraportin tekijää ynnä talon myyjää viemässä oikeuteen. Jumalauta mä sanon, tästä ei lie tarvi avata yhtään enempää mikä tuossa vituttaa..

Herättääkö minkäänlaisia ajatuksia, tai vaikka kysymyksiä? Mulla on, olosuhteet huomioiden, jopa ihan hyvä fiilis, juuri tuon takia että löyty oireille syy. Nyt pankin päätöstä odotellessa. Homma lähinnä kiikastaa isosta tontista ison kaupungin keskusta-alueella, 499m2 rakennusoikeutta ja nykykaavan mukaan saisi rakentaa 2 paritaloa. En haluaisi joutua lohkomaan tätä, lohkomispäätöskin oli jo edellisen omistajan toimesta haettu, vaan pitää tämän loistavan tontin itsellä. Seuraava vaihtoehto on sitten se lohkoa ja pitää itse puolet, sijainti on niin loistava. Tontille pakettitalo + autotalli, ja hirsinen pihasauna. Vielä näemmä saa semmoiseenkin luvan.
Muuttaja
Jäsen
Jäsen

Re: 5 vuoden matka päättyy

ViestiKirjoittaja oldtimer päivämäärä Ti Syys 29, 2020 13:54

Ihan mielenkiinnosta kyselen juurisyytä siihen miksi lattia on päässyt niin huonoon kuntoon, että aivan läpi homeessa? Katselin vanhoja viestejä, mutta en saanut kokonaiskuvaa mistä se olisi voinut johtua.
oldtimer
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Muuttaja päivämäärä Ti Syys 29, 2020 23:07

En nyt ole asiasta varma, eikä oikein kiinnosta alkaa sillä spekuloimaankaan, se kun ei johda minnee ja aiheuttaa vaan harmaita hiuksia.

Veikkaan silti että ensisoitot olisi ollut nähtävissä jo 5 vuotta sitten, jos kuntotarkastaja, omistaja, tai minä itse oltais raotettu lautoja kellarin katosta.
Muuttaja
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja HUIKRA päivämäärä Ke Syys 30, 2020 12:03

Eipä tuollaista tuhoa saa aikaiseksi vain viidessä vuodessa, varsinkin jos ei ole itse edes kajonnut tuohon kohtaan. Siihen nähden riitelystä ei varmaan saisi rahaa kuin lakimiehet. Aika paljon on noissa oikeudessa olleissa tapauksissa pistetty ostajalle vastuuta itse selvittämisen suhteen. Harva kuitenkaan ymmärtää asioista ostohetkellä niin paljoa.

Toivottavasti rahat irtoaa ja pääset nauttimaan isosta tontista. Ei se rintsikassa asuminen ole elämän päätarkoitus.
Käyttäjän avatar
HUIKRA
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: http://elpantalo.blogspot.fi/

ViestiKirjoittaja Muuttaja päivämäärä Ke Syys 30, 2020 13:35

Ei varmastikkaan tule 5 vuodessa. Jäännyt huomaamatta, kun sekä edellisellä että itselläkkään ei ollut kellari kuin romuvarastona. Nyt saavutettiin vaan piste että se alko tuoksua ja näkyä sisällä. Itsehän en edes vieläkään olisi asiaa huomannut jos emäntä ei olisi valittanut hajua.

Edellisestä omistajasta ei ole kyllä pahaa sanaa tai ajatusta, vanha talo elinkaaren ehtoopuolella. Jos syyttelemään alkaisi, voisi ihan yhtlailla kattoa peiliinkin ettei ostaessa tarkistanut laajemmin.
Mä näkisin asian niin että ostettiin aikoinaan tontti, kiinteistöt oli plussaa. Ja pankki jo orastavasti näyttää vihreää valoa.
Muuttaja
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Tuliko yllätyksiä...