Viime keväänä tehtiin kaupat -56 rakennetusta rintamamiestalosta. Vähän muuton jälkeen tavaroita purkaessa olin haistavinani lievän homeen hajun. Haju ei ollut tuntunut talossa aiemmin. Hajun pystyi paikallistamaan kellarin portaikkoon. Joku kosteusmittaaja asiaa kävi ihmettelemässä, mutta ei ollut asiasta mitenkään huolissaan, joten asia jäi. Kesällä haju ei vaivannut.
Syksyn tullen hajun pystyi taas haistamaan tietyssä kohtaa portaikkoa. Kylmillä ilmoilla betoniportaiden ja seinäpaneelin välistä tuntui pieni kylmä tuulahdus, joten ajattelin ilmavirran tuovan ulkoa mätänevien lehtien ja maan hajua. Nyt pakkasilla sitä ei pysty enää sillä selittämään.
Eilen laitoin kokeeksi pölyrätin rakoon, josta haju tulee. Tänään haistelin rättiä ja haju oli jäänyt siihen selvästi.
Haju ei siis ole tarttunut vaatteisiin, eikä sitä haista muualla talossa. Melko tarkkaan olen nenä lattialistoissa käynyt talon läpi. Olenkin harkinnut alkavani homekoiraksi.
Vähän olen paneeleita ehtinyt irroittelemaan kyseiseltä seinältä ja alta paljastui styroksi, jotka on peitetty "Falukorv" -muoveilla. Säästö se on ollut pienikin säästö..
Nyt pitäisi alkaa seinää tarkastelemaan ja kyselisinkin neuvoja, miten asiassa kannattaa edetä? En usko ongelman olevan kovinkaan suuri, koska haju tuntuu portaikossa ainoastaan kahden paneelin levyisellä alueella.
Olettaisin, että seinän rakenne on seuraavanlainen (sisältä ulos): paneeli-muovi-koolaus ja styroksit-harkko-rappaus
Kellarissa ei ole havaittu kosteutta ja ilmanvaihto on toimiva. Patolevyt ja salaojat on tehty edellisten asukkaiden toimesta 10 vuotta sitten. Talo on hiekkaharjulla.
Itse järkeilin ongelman olevan betoniportaiden (ulkoseinää vasten) aiheuttaman kylmäsillan. Ilman mukana pääsee kosteus tiivistymään seinään ja muhimaan sinne. Turhaa arvailuahan tämä..
Kiitokset jo etukäteen kaikista vinkeistä!
Saku