Vanhojen ikkunoiden palautus

Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.

Vanhojen ikkunoiden palautus

ViestiKirjoittaja Sananjalka päivämäärä Su Maalis 21, 2010 15:38

En ole kirjoittanut tänne aiemmin mitään, vaikka jonkin aikaa olen palstaa lueskellut. Nyt oli rekisteröidyttävä, kun kuulin parista lähteestä pelottelua ikkunaremonttiin liittyen.

Taloni ei ole rintamamiestalo, vaan vanhempi noin 100-vuotias hirsitalo, mutta en ole löytänyt vanhempiin taloihin keskittyvää keskustelufoorumia (saa kyllä vihjaista, jos sellainen on). Taloon on tehty aikojen saatossa kaikenlaista tyypillistä peruskorjausta ja tavoitteena on kunnostaa talo vastaamaan enemmänkin sitä 100 vuoden takaista olemusta. Yksi pieleen tehty asia on ikkunat, jotka on ilmeisesti 70-luvulla vaihdettu suurempiin 3-lasisiin. Vintiltä löytyi parit T-malliset ikkunat, jotka ovat varmaan olleet talossa aikoinaan. Haluaisimme vaihtaa suurten ikkunoiden tilalle taloon paremmin sopivat vanhat ikkunat.

Huolestunut olen nyt siksi, että minulle on sanottu ettei taloon välttämättä saa lupaa asentaa vanhoja ikkunoita, koska ne ovat kylmät eivätkä täytä jotain energiasäädöksiä. 70-luvun ikkunat vetävät jumalattomasti, mutta onhan niissä sentään se kolmas lasi... Onko tosiaan niin, että emme välttämättä saa laittaa taloon aitoja vanhoja 2-lasisia ikkunoita?
Sananjalka
Jäsen
Jäsen

Re: Vanhojen ikkunoiden palautus

ViestiKirjoittaja vesamaan päivämäärä Su Maalis 21, 2010 17:21

Sananjalka kirjoitti:Huolestunut olen nyt siksi, että minulle on sanottu ettei taloon välttämättä saa lupaa asentaa vanhoja ikkunoita, koska ne ovat kylmät eivätkä täytä jotain energiasäädöksiä. 70-luvun ikkunat vetävät jumalattomasti, mutta onhan niissä sentään se kolmas lasi... Onko tosiaan niin, että emme välttämättä saa laittaa taloon aitoja vanhoja 2-lasisia ikkunoita?
Vanha viisaus: tyhmä ei tiedä ja viisas ei kysy, eli oma tupa, oma lupa. Kukas sen tietää kieltää jos ei keltään kysy. :wink:
vesamaan
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Sananjalka päivämäärä Su Maalis 21, 2010 18:22

Lupia on joka tapauksessa hankittava muihin toimenpiteisiin ja asuinpaikkakuntakin on sen verran pieni, että taloremontistamme huhutaan ja ihmiset käyvät pällistelemässä. Pelkäänpä siis, että ikkunoiden vaihto luvatta tulisi ilmi...
Sananjalka
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuner päivämäärä Su Maalis 21, 2010 18:42

Itse olen visioinut lämpölasielementtien asennusta sisäpokiin. Kovin suurta esteettistä haittaa siitä ei tulisi, mutta eristyskyky kasvaisi merkittävästi. Vaikka kohtuullisen halvaksi tulisikin, niin takaisinmaksuaika on silti sen verran pitkä että enpä tiedä jaksaako nähdä vaivaa. Mutta ehkä tapauksessasi kannattaisi(?)

Pesuhuoneen ikkunan kohdalla harkitsen tuota kyllä vakavasti, sillä nykyiseen kondensoituu vettä niin hulluna että pilaa vielä pokan. Hoituisi kätevästi samalla kun skrabaan ja maalaan pokat uusiksi.
Käyttäjän avatar
tuner
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja KMS päivämäärä Su Maalis 21, 2010 20:57

Moi,

Eikai vanhan talon suhteen päde mitkään ikkunasäädökset? Itse ainakin vaihdoin 50-luvulla moidernisoidut vanhoihin täyskunnostettuihin.

k
KMS
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Oto Hascak päivämäärä Su Maalis 21, 2010 21:58

Sananjalka kirjoitti:Onko tosiaan niin, että emme välttämättä saa laittaa taloon aitoja vanhoja 2-lasisia ikkunoita?

Oman kunnan rakennustarkastaja olisi paras mies vastaamaan, mutta pari valaistunutta arvausta/huomiota...

Elän vahvassa luulossa, että vanhat "perinteiset" ikkunat saa asentaa. Pienen pieni mutka saattaa olla matkassa etenkin tässä tapauksessa, kun rakennuksen ulkonäkö muuttuu jopa oleellisesti. Vaaditaanko silloin teillä päin maailmaa uudet julkisivupiirustukset?

Koska teillä ei ole tarpeeksi niitä vanhoja ikkunoita karmeineen, niin yhtenä vaihtoehtona on puusepällä teettäminen. Tässä tapauksessa ikkunoista on helppo tehdä rakenteeltaan ja ulkonäöltään vanhat, mutta samalla päivittää se sisäpuite lämmöneristyskyvyltään uusia vastaamaan eli hyvät tiivisteet ja lämpölasielementti. Tällöin ei voi rutista huonosta eristyskyvystä. Voi olla yllättävän vaikeaa löytää koko taloon ikkunat karmeineen, siis vanhat ja käytetyt, samaa sarjaa olevat.

KMS kirjoitti:Eikai vanhan talon suhteen päde mitkään ikkunasäädökset?
Vielä. Kyllä sieltä on kovaa vauhtia tulossa uudet säädökset/määräykset, joilla puututaan remontoinnin yhteydessä vanhan rakennuksen energiatehokkuuteen tai pikemminkin sen puutteeseen.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: www.suorakon.com

ViestiKirjoittaja Sananjalka päivämäärä Ma Maalis 22, 2010 8:58

Kiitos vastauksista. Olen sen verran kysynyt rakennusvalvonnasta, että uudet julkisivupiirrokset kuulemma pitää olla.

Paljonkohan vanhan mallin mukaan teetetyt HYVÄT uudet ikkunat maksavat noin suunnilleen? En ole nähnyt talosta yhtään vanhaa valokuvaa, piirustusta tms., joten on ihan arvailua ovatko vintillä olleet ikkunat joskus kuuluneet taloon. Osaan pitäisi teettää karmit joka tapauksessa. Tyyliin tuntuisivat kuitenkin sopivan, vaikka yksi T-ikkuna on vähän muita pienempi ja en osaa päättää missä kohdin taloa se olisi ollut. Vintillä ja kellarissa on sentään alkuperäiset ikkunat. Luulen, että halvemmalla pääsisi kun löytäisi jostain sarjan suht oikeankokoisia vanhoja ikkunoita ja kunnostaisi ne ainakin enimmäkseen omin avuin.
Sananjalka
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Oto Hascak päivämäärä Ma Maalis 22, 2010 10:28

Sananjalka kirjoitti:Luulen, että halvemmalla pääsisi kun löytäisi jostain sarjan suht oikeankokoisia vanhoja ikkunoita ja kunnostaisi ne ainakin enimmäkseen omin avuin.
Se on ihan varma asia, että jos ostat vanhat ikkunat (puitteet+karmit) ja kunnostat ne itse, niin homma on halvempaa kuin uusien teettäminen puusepällä. On vaan yllättävän hankalaa löytää koko taloon sopiva sarja, ei niitä tahdo olla liikaa markkinoilla. Ei mahdotonta missään nimessä, mutta saattaapi olla työn takana. Työnmäärä on myöskin yllättävän suuri eli vanhojen ikkunoiden kunnostuksesta ei tahdo yhden kesäloman aikana selvitä.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja jope päivämäärä Ma Maalis 22, 2010 16:41

EI vanhoja kolmelasisia ikkunaelementtejä kannata kyllä alkaa vaihtamaan uusiin kaksipokaisiin elementteihin. Sitten ne vaihdetaan taas vähän ajan kuluttua vähemmän lämpöä hukkaaviin.... :-D
Kuten taisi jo tulla ilmi ne kannattaa vaihtaa alkuperäisen näköisiin tai henkisiin rakenteeltaan nykyaikaisiin ikkunoihin. Niin täälläpäin on tehty suojelukohteissakin. Veikkaisin että niitä saa ihan kaikilta ikkunatoimittajilta omilla villeilläkin mitoilla. Ja hinnat tuskin paljon poikkeaa vastaavasta modulimittaisista.
Sitä voi ottaa talon kaikista ikkunoista aukkomitat ja marssia lähimpään rautakauppaan kyselemään mitä akkunat kustantaa. Mallistosta vaan katsotaan tyyliltään sopivat mallit. Kova homma on edessä siinäkin kun puolilahoihin karmeihin aletaan paikkaamaan puuta ja sovittamaan karmeihin paikattuja puolilahonneita pokia. Tiedän kun olen hommaa tehnyt enkä todellakaan suosittele.....
shit happens
Käyttäjän avatar
jope
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja A13 päivämäärä Ma Maalis 22, 2010 17:10

Ja jos arvostaa perinteistä rakennustapaa, niin Suomessa on yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet tekemään uusia ikkunoita perinteisiä materiaaleja ja ratkaisuja käyttäen. Tämä tarkoittanee sitä, että ikkunat ovat ns. perinteiseen tapaan huollettavissa kestämään vaikka maailman tappiin, toisin kuin nämä ns. nykyaikaiset ikkunat, joita rautakaupassa osataan neuvoa. Itse olen joskus lueskellut Sydänpuun nettisivuja, mutta varmaan niitä muitakin on. Toinen hyvä vaihtoehto on käyttää pätevää ja ammattiylpeää puuseppää tekemään halutut ikkunat valikoidusta puutavarasta. Sellainen voi löytyä jopa omalta paikkakunnalta, kannattaa katsoa vaikkapa Metsänkylän navetan osaajat-sivuja.
A13
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Sananjalka päivämäärä Ma Maalis 22, 2010 18:52

Sain yksityisviestillä vinkkiä siitä, miten paljon ikkunoiden teettäminen maksaisi puusepällä: meidän tapauksessa ehkä viitisen tuhatta euroa. Ei taida olla varaa sellaiseen. Muutaman ikkunan voisi kyllä teettää, jos muuten löytyisi sarja sopivia ikkunoita. Omaa aikaa ikkunoiden kunnostukseen löytyy kyllä. Lähistöllä on joitain taloja, joihin on vaihdettu ns. perinteisen mallisia, mutta uusia ikkunoita (ehkä sieltä lähimmästä rautakaupasta). Eivät näytä hääveiltä ja tällainen amatöörikin huomaa eron lähemmin tarkasteltuna.

Nykyiset ikkunat ovat hirvittävän rumat ja huonokuntoiset, eli ne on vaihdettava joka tapauksessa. Tuoko kolmas lasi oikeasti niin paljon eristävyyttä, että sen takia kannattaa hankkia vanhoja rumemmat ja paljon kalliimmat ikkunat? Kaiken lukemani perusteella olisin päätynyt siihen, että ei.
Sananjalka
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Oto Hascak päivämäärä Ma Maalis 22, 2010 18:58

jope kirjoitti: Kuten taisi jo tulla ilmi ne kannattaa vaihtaa alkuperäisen näköisiin tai henkisiin rakenteeltaan nykyaikaisiin ikkunoihin. Niin täälläpäin on tehty suojelukohteissakin. Veikkaisin että niitä saa ihan kaikilta ikkunatoimittajilta omilla villeilläkin mitoilla. Ja hinnat tuskin paljon poikkeaa vastaavasta modulimittaisista.
Henkilökohtaisesti näen itse mieluiten vanhassa talossa puusta tehdyt puitteet (lue: pokat) sekä karmit. Ulkopuite aukeaa ulos ja sisäpuite sisään. Sisäpuitteeseen voi sen lämpöelementin ympätä, jos sen avituksella yönsä nukkuu paremmin. Alumiinia ja muovia on korkeintaan siinä listassa, joka on lämpölasielentin lasien välissä. Tuplakynte ainoastaan sisäpuitteeseen ja mieluummin ei siihenkään. Jos alkuperäinen kyselijä löytää tuollaiset ikkunat uudistuotantona K-raudasta tai Rautiasta, niin sitten annan suosiollisen siunaukseni tälle ikkunaremontille! :mrgreen: Muussa tapauksessa jatkettakoon hyvän puusepän tai vanhojen kunnostettavien sarjojen metsästystä. :mrgreen:

Sananjalka kirjoitti:Sain yksityisviestillä vinkkiä siitä, miten paljon ikkunoiden teettäminen maksaisi puusepällä: meidän tapauksessa ehkä viitisen tuhatta euroa.
Kaiveleppa jostain vielä tarjous niistä pulkki-ikkunoista, joita suuret ikkunavalmistajat tuputtavat. Ihan vaan vertailun vuoksi. :-D

Pelkka on sellainen ajokoira, että se metsästää sulle alta aikayksikön vinkin hyvästä ja kierrätettävästä sarjasta. :wink:
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pelkka päivämäärä Ma Maalis 22, 2010 19:33

Niinhän mä vähän taidan olla...

Mä vannoutuneena perinneihmisenä ja melkein-kaiken-vanhan tunteellisena korjaajana komppaan kyllä sitä että kun kerran ikkunat on joka tapauksessa vaihdettava niin vaihtoehtoja on joko 1) rumat kalliit uudet 2) kauniit kalliit uudet tai 3) kauniit kohtuuhintaiset tai halvat vanhat ikkunat. Silloin kun voi omalla työllä tehdä suurimman osan hitaahkosta puhdistuksesta ja pintakäsittelystä niin homma kyllä kannattaa.

Se edellyttää tietenkin joko sen alkuperäisen mallin kaivamista "jostakin" (esimerkiksi naapureilla saattaisi olla valokuvia - minunkin perheeni lapsuudenkuvissa näkyy naapurin talot) taikka sitten sen päättämistä että tällainen tai tuollainen malli olisi hyvä, ja niiden metsästämistä - joko koko satsi kerrallaan taikka sitten pikkuhiljaa.

Mä olin varautunut kaivelemaan oman taloni "uudet" (lue: vanhat komeat kunnostettavat ikkunat 20 cm paksulla karmilla ja vanhalla lasilla) ikkunat yksi kerrallaan sieltäsuntäältä, mutta sitten löytyikin kaikki yhdestä paikasta, purkupalkalla. Yleensähän noista pyydetään jotain, ja hyvistä kannattaa maksaa jonkun verran.

Esimerkiksi noissa mun ikkunoissa ja karmeissa on käytetty niin hyvää puuainesta että mä käyn joka päivä hivelemässä niitä autokatoksessa ihan vaan siksi.

Tosiaan kuten jope sanoikin niin mitään reikäisiä tai lahoja ei kannata kunnostaa, ei kenenkään (paitsi rakennuskonservaattoreiden, kuten tuo meidän erinomainen perinnemies Oto), mutta kyllä noin muuten laatuun kannattaa satsata jättämällä ne bulkkitehtaiden sanonkomitkä ostamatta ja kunnostamalla vanhat. Tai jos ei ala löytyä niin teettämällä puusepällä - eihän niitäkään tarvitse kaikkia samana vuonna teettää, ja pintakäsitellä voi itse. Kannattaa kysellä.

Mitä tuohon kolmanteen lasiin tulee niin ei se ole mikään autuaaksitekevä: se ilmaväli (mitä isompi, sen parempi) kahden lasin välissä on ratkaisevampi esim. äänen kulkemisen estymisessä. Mullakin on tollaset onnettomat 80-luvun kolmikerroslasit ikkunoissa joista ei edes pääse ulos jos ois tarve, ja niissä lasit on muutaman sentin päässä toisistaan. Tosi karmeet. Ne vaihdan hissukseen talon tyyliin paremmin sopiviin vanhoihin ikkunoihin.

Järjen lisäksi näissä jutuissa saa ja kannattaa kuunnella myös tunnetta sekä esteettistä omaatuntoa. Ihmiset tekee paljon hoopompiakin asioita taloilleen kuin rumien ikkunoiden vaihtaminen sopusuhtaisiin...

pelkka
Käyttäjän avatar
pelkka
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Tomppa päivämäärä Ma Maalis 22, 2010 22:33

Heitäppä Sananjalka nyt vähän informaatiota että minkälaisia,millä mitoilla ja montako kappaletta olisi tarvetta löytää niin ehkäpä neuvoja ja apuja mahdollisista tarjokkaista olisi helpompi vinkata.Voisi ihan ostoilmoitusta harkita tuonne Osto-osioon.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Hirsipirttihirmu päivämäärä Ma Maalis 22, 2010 23:01

Nämä energiamääräykset ei ilmeisesti (tietenkään) koske loma-asuntoja? Itse olen menossa kesällä ikkunarestaurointikurssille ja mahdolliselle tulevalle mökilleni en kyllä suostu muita ikkunoita laittamaan kun vanhat.

Jossain vaiheessa oli haaveena hirsikehikon siirtäminen (ihan siis taloksi ei mökiksi), mutta sit jo luovuin ajatuksesta näiden uusien energiamääräysten takia, sillä vanhat ikkunat ja ovet tekevät mielestäni taloon juuri sen oikean tunnelman. Mutta jos ymmärsin tästä ketjusta oikein, niin vanhoihin ikkunoihin olis mahdollista asentaa lämpölasit, niin ne menis läpi? Mutta sekään ei vaan tunnu tunnelman kannalta oikealta... Kai se on kohta tilattava Kastellilta talopaketti ja opetella muovin hajuun :evil:

En vaan ymmärrä sellaisia energiamääräyksiä, että hyvää vanhaa tavaraa pitää heittää pois ja laitetaan uutta tilalle. Eikö kaikista energiaa säästävin vaihtoehto olis kunnostaa ja säilyttää ne vanhat? Vai kuinka älyttömän näkymätöntä se uusien ikkunoiden valmistaminen muka on noin ympäristön kannalta :roll:
Käyttäjän avatar
Hirsipirttihirmu
Jäsen
Jäsen

Seuraava

Palaa alueelle Rajoitukset ja määräykset rintamamiestaloa remontoidessa