Työturvallisuus

Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.

Työturvallisuus

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä To Touko 10, 2012 14:11

Käväisin äsken kirkolla hakemassa illaksi jotain syötävää. Kaupan kassalla oli taas kerran miehiä, joiden pukeutumisesta päätellen arvelen olevan rakennusmiehiä. Tyypillinen ostos oli laukku Koffia ja pari askia tupakkaa, joilalkin ehkä jotain evään puolta. En tiedä miten kauan tuo olutlaukku normaalisti kestää, mutta aika usein sitä käydään hakemassa lisää.

Itse olen ihan ehdoton siinä, että jos töitä tehdään, niin sitten ei oteta mitään piimää väkevämpää, varsinkin jos käytetään sirkkeleitä ja muita koneita tai kiipeillään telineillä. Eihän se tietenkään purkki tai kaksi vielä mitään varsinaista humatilaa tämän kokoiselle miehelle aiheuttaisi mutta kyllä se tarkkuuteen vaikuttaa.

Ja sitten ilalla vielä hypätään rattiin ja ajellaan kotiin.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

Re: Työturvallisuus

ViestiKirjoittaja joonak päivämäärä To Touko 10, 2012 15:22

vesahy kirjoitti: Eihän se tietenkään purkki tai kaksi vielä mitään varsinaista humatilaa tämän kokoiselle miehelle aiheuttaisi mutta kyllä se tarkkuuteen vaikuttaa.

Riippuen miehestä (tai naisesta) vaikutus voi olla positiivinen tarkkuuteen. Ja tämä ihan vakavalla naamalla sanottuna.

Mutta, en minäkään salli juopottelua työajalla jos mun pitää vielä maksaa palkkaakin. Omia pikku nikkarointehan tulee tietenkin tehtyä pikku pieru päissään. :mrgreen:
joonak
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Juha_P päivämäärä To Touko 10, 2012 15:40

Rupes aiheeseen liittävyä nuoruusmuisto naurattamaan.
Oltiin parikymppisenä olevinaan kovia automiehiä. Kaverin ooppelista katkes jakoketju jossain yhteydessä ja sitä sitten alettiin lauantaina korjaamaan.
Purettiin kone ja hörpittiin olutta. Kasattiin kone ja hörpittiin olutta. Homma jäi pikkusen kesken kun piti lähteä kylille.

Seuraavana päivänä piti jatkaa hommaa. Hetken mietittyämme tultiin siihen tulokseen, että otetaas uudelleen auki. Eiliset asentajat oli sen verran pöllyissä loppupäivästä, ettei konetta niiden jäljitä uskalla yrittää käynnistää. viini :mrgreen:
Viimeksi muokannut Juha_P päivämäärä To Touko 10, 2012 15:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Käyttäjän avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä To Touko 10, 2012 15:48

Juha_P kirjoitti:Seuraavana päivänä piti jatkaa hommaa. Hetken mietittyämme tultiin siihen tulokseen, että otetaas uudelleen auki. Eiliset asentajat oli sen verran pöllyissä loppupäivästä, ettei konetta niiden jäljitä uskalla yrittää käynnistää. viini :mrgreen:

Jäikö paljonkin osia yli?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Juha_P päivämäärä To Touko 10, 2012 16:08

vesahy kirjoitti:Jäikö paljonkin osia yli?

No ei sentään. Ja lopulta se olikin ihan OK kun avattiin.
Muistikuvat oli vaan vähän hatarat.....
Käyttäjän avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä To Touko 10, 2012 18:18

Juha_P kirjoitti:Muistikuvat oli vaan vähän hatarat.....

Mä en muista mittään.... (Juha "Watt" Vainio)
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Touko 11, 2012 21:06

Suuri osa tiettyjen alojen duunareista huojuu aika lähellä alkoholismia läpi elämänsä.

Ja aika usein viina on vienyt tosi taitaviakin kavereita.

Työttömyysjaksot yleensä saavat orastavan päihdeongelman täyteen kukkaansa.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Zaffodi päivämäärä La Touko 12, 2012 9:36

Joskus muinoin tuli kierreltyä telakoilla ja remppalaivoissa, kyllä siellä osa porukkaa tosiaan vetäisi ihan rehelliset kännit joka ilta. Itsekin tuli siinä ainakin se yksi ehtookalja telkkarin ääressä napattua. Piti kuitenkin olla itse paremmassa kuosissa aamuisin kun oli neuvotteluita sun sellaisia... Muutamat lopputilit oli pakko antaa kun ei se korkki pysynyt sitten päivisinkään kiinni.
Siitä porukasta justiinsa kuulin että yksi oli ryypännyt itsensä hengiltä.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja PetteriKivimäki päivämäärä La Touko 12, 2012 10:30

Mikäs se on se tarina jostain Stadin starbusta, joka Lepakon kulmilla dokas kolinaa. Paisti sillon kun maalitehtaan heebot kävi hakee sen sekottaa maalit johki perinnetorppaan, sit se veti pari päivää konjakkii..

Yksi olut on ehdoton maksimi kesken raksahommien, toisesta katoaa terä. :roll:
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Käyttäjän avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Juha_P päivämäärä La Touko 12, 2012 10:56

PetteriKivimäki kirjoitti:Yksi olut on ehdoton maksimi kesken raksahommien, toisesta katoaa terä.

Vai sormi? :shock:

Sama sääntö on täälläkin. Tosin wappuna sokkelin vierustaa lapiolla kaivaessa tuli otettua toinenkin mutta siinä nyt ei isoa vahinkoa olisi pystynyt tekemäänkään. :lol:
Mulle on muistakin kuin turvallisuusyistä muotoutunut säännöksi, ettei arki-iltana oteta sitä yhtäkään kaljaa.

Kun on päässyt/joutunut seuraamaan ja ihmettelemään, kohtuullisen matkan päästä onneksi, kuinka joidenkin "ammattilaisten" elimistö voi kestää (kymmenien?) vuosien yhtämittaista dokaamista. Siis ihan jokapäivästä kännissä olemista. Päivä alkaa parilla kaljalla ja päättyy ehtoolla käytännössä sammumiseen.

Tosin kyseistä tai vastaavaa elämäntapaa vaalivia henkilöitä on menestynyt ainakin taiteen ja liikkejohdon aloilla ihan kansainväliseen kuuluisuuteen asti. Aikansa.
Käyttäjän avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä La Touko 12, 2012 19:47

PetteriKivimäki kirjoitti:Yksi olut on ehdoton maksimi kesken raksahommien, toisesta katoaa terä. :roll:

Minulla se yksikin on Lidlin alkoholiton olut, joka tosiaan maistuu oluelta eikä vedellä jatketulta pilsneriltä. Ja sitä saa eurolla kaksi purkkia. Illalla sitten vaikka Guinnesia!
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ves_ku päivämäärä La Touko 12, 2012 20:55

Termi haponkestävä matka-asentaja on tullut valittettavan tutuksi. Kyllä näitä paljon vastaan tulee kun työkseen paljon reissailee. Kummallista on se, että aina aamulla ollaan kuitenkin työkunnossa ja jälkikin on priimaa. Itse ei pystys moiseen.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tessu päivämäärä Ti Touko 15, 2012 1:49

monissa työpaikoissa ei alkoholi enää käy kuvioihin niin kuin ennenvanhaan rakennustyömailla,siellä oli savujaisia,harjakaisia ym nyt senverta kova työtahti ja tarkat säännöt!
Hirvittää vaan nykyään nuo AINEET mitä jotkui käyttää, ne kun ei heti näykkään päällepäin,en semmosta heppua kyllä haluis työpariks!
tessu

ViestiKirjoittaja kappalainen päivämäärä La Touko 19, 2012 8:29

Huomaan hieman vitsailevan asenteen asiaan...
Entinen työnantaja käski alkoholisoituneen kaverin kanssa katolle. Miehellä oli se vaihe jo menossa ettei tasamaalla työmaalla ensikäynnillä pysynyt pysytyssä, vaan kellahti autosta suoraan marjapuskaan. Kaikkea vaarallista on tullut tehtyä, mutta tämä oli ensimmäinen ja ainoa työmaa kun kieltäydyin menemästä töihin. Työjohtaja järjesti sitten minulle v...mäisen homman ja laittoi sinne katolle toisen juopon, joka ei ollut niin nirso työkaveristaan. Ensimmäisenä päivänä kaveri sitten putosi voltilla heti verannan katolta, joka onneksi 'vain' 2,5 metriä korkea. Lonkka ja olkapää murtui. Nyt on mies kuollut alkoholiin.
Sitten sainkin määräyksen mennä tämän toisen juopon kanssa tekemään työn loppuun. Kieltäydyin edelleen.
Paikallisella suurtyömaalla sain rautakangesta päähän kun tenukeppi purki muottilautoja ja jalka sekä rautakanki vähän lipsahti katosta. Onneksi oli kypärä. Kenkää sai välittömästi, kun päällikkö seisoi vieressäni.

Kun työkaveri oli minulle kaveri, niin en halunnut hänelle hankaluuksia. Ongelmaa pahensi se, että hän ei halunnut lopettaa juomista, kun asiasta keksustelimme. Olimme myös vapaa-ajalla ystäviä. Hän tiesi kuolevansa alkoholiin, joi silti. Kysyin ja hän sanoi haluavansa kuolla. Silloin olin voimaton. Tiesin taustat ja ymmärsin. Annoin asian tapahtua, enhän sitä estääkään voinut.
Harmittavan usein työkaverit eivät puutu tähän alkoholin käyttöön, vaan hiljaa hyväksyvät, varsinkin sen pari kaljaa tai pikku-tissuttelun, kunhan ei ihan jurrissa ole. Alkoholisti tarvitsee ympäristön tukea ja se on ympäristölle raskasta. Kumpi sitten on raskaampaa, tukeminen vai juopuneen katselu.

Olen itse kokenut alkoholisoitumisen aikoinaan. Silti en ikinä mennyt edes krapulassa töihin. Olin pois. Se onnistui sikäli, että töissä ei tarvinut olla, vaan homman piti olla valmis tiettyyn päivään mennessä, muun ei ollut väliä kun työnsä hoiti. Krapula tekee epävarmaksi. Kaikilla sitä ei tietty ole. Kyllä se viina silti sotkee asiat. Kun aamulla korkkaa, se päivä on miinusta elämässä.

Töissä pitää nollaraja olla vapaa-aikana on sama paljonko juo. Näkyy se usein kyllä maanantain työtehossa. Alkoholi ja työ on ehdottomasti pidettävä erillään toisistaan. Myös kotona. Kyllä sitä näkee: 5 kaljaa ja moottorisaha käymään. Itse olen nuoresta viisastunut tässä asiassa ympäristön vuoksi. Näin kaikenlaisia vammoja, kun tuttavapiirissä oli paljon alkoholisteja.
Nyt on mennyt jo reilu pari vuotta, eikä ole tullut maistettua lainkaan. Yksinkertaisesti kyllästyin alkoholiin vallan, eikä se oikein sovi ajatusmaailmani kanssakaan yhteen. Korvasin sen puuseppäharrastuksella. Moraalinen krapula on silti vaivannut vuosia, anteeksi ei itselleen osaa antaa ja menneisyyden kanssa eläminen on joskus tiukkaa. Onneksi tänään on tänään.
Matka rintamamiestalon ympäri kestää kauemmin kuin maailmanympärysmatka - Elämys sekin.
(Pahoittelen jatkuvia kirjoitusvirheitäni.)
kappalainen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja STN päivämäärä Pe Loka 17, 2014 8:56

Vanha sanontahan on, että "EU pilasi hyvän työmaajuopottelun".

Mutta sen verran ketjun aiheeseen liittyvää, että ainakin eräällä työkaverillani oli tapana hakea perjantaisin ruokatunnilla kaupasta illan kaljat ja viinat (asui maaseudulla ja ei halunnut töiden jälkeen jäädä kauppaan tai tehdä erillistä reissua), mutta ei hän niitä korkannut työaikana, vaikkakin saattoi se kaupassa muille näyttää, että hakee asennuskaljaa.
STN
Jäsen
Jäsen

Seuraava

Palaa alueelle Rajoitukset ja määräykset rintamamiestaloa remontoidessa