Sähköt uusiksi

Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.

ViestiKirjoittaja ville päivämäärä To Heinä 13, 2006 9:45

Villa Edita kirjoitti:Mutta missään ei kielletä asentamasta johtoa, pistorasian tai kytkimen kalustetta seinään. Sähkölaki ja asetukset tulevat voimaan vasta itse johtokytkentöjä tehtäessä ja viimeistään siinä vaiheessa kun asennus tehdään jännitteelliseksi.

Anteeksi vain mutta täytyykö kaikki kieltää että ne ovat lainvoimaisia.
KTM:n päätöksessä kerrotaan vaatimukset ammattitaidosta sähköalan töissä, ja vähintään sähköalan ammattitutkinto tai 6 vuoden kokemus ja riittävät perustiedot takaavat sen ammattitaidon.
Muistaakseni koulussa opetettiin myös asentamaan ne johdot, ei esimerkiksi pyydetty kirvesmiehiä asentamaan niitä kun itse hörpin kahvia.
Eli tiedän kyllä että moni OSAA asentaa vaikka mitä, ja taas moni ei.
Ei ole ensimmäinen kerta kun johdot on vedetty valmiiksi ja "isäntä" unohti ilmoittaa jatkoksista eristeen sisällä kun johto loppui kesken.
Ammattitutkinto on kokonainen, ei pelkkä "kytkentätutkinto". :wink:
Jäsen

ViestiKirjoittaja Villa Edita päivämäärä To Heinä 13, 2006 14:21

Peppi kirjoitti:Kuka saa tehdä sähkötöitä?

Kiinteisiin sähköasennuksiin sekä sähkölaitteiden korjaukseen kohdistuvia sähkötöitä saavat yleensä tehdä vain ne sähköalan ammattilaiset, joilla on oikeus tehdä näitä töitä...

Tavallinen sähkönkäyttäjä voi tehdä ainoastaan eräitä vähäisiä töitä, jos varmasti osaa tehdä ne oikein ja on riittävästi perehtynyt työhön liittyviin ohjeisiin ja sähköturvallisuuteen...

Tuossa Pepin "oppikirjamaisessa" vastineessa tulee kaikki oleellinen oikeastaan ilmi. Normaali kaduntallaaja tuskin on tietoinen sähköturvallisuusmääräyksistä tai alan standardeista.
Niin kauan kuin alan tukuista ja rautakaupoista saa tavaraa ostettua ilman kummempia pätevyysvaatimuksia, niin tulee näitä "isännän" omia asennuksia vastaan.

Mielestäni tuosta sallittujen töiden listalta voisi hyvin ottaa pois tuon jatkojohdon tekemisoikeuden. Itse aina vanhaa johtoa korjaillessa tarkistan toisen pään kytkennän, kaiken varalta.

No joo, on tässä tätä sähköalaa opiskeltu koulunpenkillä.
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pakoistinen päivämäärä To Heinä 13, 2006 19:31

Sähkön kanssa ei tosiaan voi olla liian varovainen.. itse kokeilen aina mittarilla lampun kannat ja rungot jopa silloin kun vaihdan polttimoja. Emäntä kun tykkää vanhoista lampuista, niin niistä ei koskaan osaa olla ihan varma. Runkokin on usein metallia. Ei se montaa sätkyä vaadi jotta henki voi lähteä. Kertahan riittää... :evil:
Käyttäjän avatar
pakoistinen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja A-V päivämäärä Ma Heinä 17, 2006 10:28

sähkö on sinistä ja sattuu. siinä kaikki mitä perustallaajan tarvii tietää.

ite otin ainakin ammattimiehen vetämään sähköt uusiksi, pääsee kerralla ja kunnolla eroon vanhoista palohazardi alumiiniputkista (joissa haperot johtimet sisällä) ja tervakaapelista (uusi lamppu lämpiää, johto syttyy helposti). Hinnaksi koko alakerran kaapeloinnista (keskus vaihdettu jo) tuli 300euroa.
A-V
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Zener päivämäärä Pe Helmi 08, 2008 11:33

Kiusallista on olla sähköalan ammattilainen, jolla kuitenkaan ei ole lain mukaan pätevyyttä, kuten minä. Tuli pari ekaa vuotta opiskeltua sähkövoimaa, jonka jälkeen vaihdoin IT puolelle.

Sähköturvallisuuskurssit, jotka oikeuttavat alimmalle tasolle asentajaksi on siis käyty, mutta työkokemusta ei ole. Osaa tehdä, ja ymmärtää, mutta ei virallisesti saisi.

No nyt on sitten oma talo täynnä "isännän" asennuksia, jotka tosin varmasti huolella tehty ja testattu. Joku pitäisi periaatteessa löytää tarkastamaan nuo viritykset.
Zener
Jäsen
Jäsen

Re:

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ke Huhti 16, 2008 10:36

Zener kirjoitti:Sähköturvallisuuskurssit, jotka oikeuttavat alimmalle tasolle asentajaksi on siis käyty, mutta työkokemusta ei ole. Osaa tehdä, ja ymmärtää, mutta ei virallisesti saisi.

Käsittääkseni omaan käytöön saa (ainakin ennen sai) tehdä ilman urakointilupia, kunhan on vaadittava pätevyys. Työkokemusta vaaditaan vasta urakointioikeuksien saamiseen, ammatillisen pätevyyn omaa heti kun asentajan paperit on kourassa.

Eli yritä saada ulos nuo asentajan paperit, esim. ammatillisen aikuiskoulutuksen kautta. Ihan oikeasti et kursseja joudu suorittamaan, saat ne siirtoina edellisestä oppilaitoksestasi. Tai parhaassa tapauksessa käy edellisessä oppilaitoksessasi täydentämässä opintoja: asentajan paperit saattavat tipahtaa suoraan käteen.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re:

ViestiKirjoittaja Toppo päivämäärä Ke Huhti 16, 2008 11:47

Zener kirjoitti:Kiusallista on olla sähköalan ammattilainen, jolla kuitenkaan ei ole lain mukaan pätevyyttä, kuten minä.

Joo - sama homma.. Tämmösissä tapauksissa ajatukset väkisinkin karkaa siitä mitä "saa" ja "ei saa" tehdä siihen että entä jos kuitenkin tekee? Ja sitten talo palaa? Yhden oikeusoppineen lonkalta heittämä näkemys oli että vakuutusyhtiön on näytettävä toteen palon johtuneen (törkeästä?) laiminlyönnistä sähköasennuksissa, ennenkuin voivat sillä perusteella vetäytyä korvausvastuusta.. Ja koulutuksen saaneen ja asian osaavan - mutta ilman voimassa olevia lupia oikein tekemät sähkötyöt ei hänen käsityksensä mukaan täytä sellaista tunnusmerkistöä.. Tämä oli tosiaan lonkalta heitto ilman varsinaista asiaan perehtymistä, mutta miltä kuullostaa? Tietoa? Kokemuksia? (Toivottavasti ei sentään.. :roll: )

Ja ennenkuin joku heittää että eihän siinä vakuutuskorvauksilla ole mitään merkitystä jos henkiä menee - niinkuin valitettavan usein näitten purupesien paloissa taitaa mennä - niin olen samaa mieltä. Mutta silti nukun itse paremmin yöni talossa jossa on _oikein_ tehdyt ja mitoitetut _uudet_ sähköt, kuin talossa jossa on räpsiviä kontakteja purua puolillaan olevissa rasioissa ja 10x määrä kuormaa kuin mitä alkuperäisiä sähköjä tehdessä olisi voitu kuvitella odottamassa että remontti etenee pisteeseen jossa oikeanlaisen paperin omaavan urakoitsijan hanslankari voi käydä ne kaikki kerralla uusimassa.. Nimittäin etenkin siinä vaiheessa syntyy houkutus vedellä itse sähköjä kun talossa asutaan samalla kun sitä remontoidaan - ja sähkötyöt etenee siinä muun remontin ohessa - eli periaatteessa sähkäri saisi käydä harvase ilta kytkemässä taas pätkän eteenpäin vanhaa pois ja uutta peliin..

Mutta eipä sitä liikaa voi korostaa että teoria ja käytäntö pitää todella olla hanskassa - tai muuten kumpparit jalkaan ja toinen käsi taskuun! :wink:
Toppo
Jäsen
Jäsen

Re: Re:

ViestiKirjoittaja JJ72 päivämäärä Pe Syys 05, 2008 9:10

>Kiusallista on olla sähköalan ammattilainen, jolla kuitenkaan ei ole lain mukaan pätevyyttä, kuten minä.

Selvittelin eilen, mulla olis 2v työkokemuksen (kiinteistöjen sähköasennuksista) päässä tuo kelpoisuustodistus,
jolla siis saisin tehdä itselle ja lähisukulaiselle... Hieman on juu turhauttavaa, kun tietää miten pitää tehdä, ja
on tehnyt monta vuotta itselle näitä hommia, mutta kun ei saa tehdä virallisesti... No empä ole moisesta välittänyt,
sitä mukaa olen sähköt uusinut kun on remppa edennyt, uudet syötöt joka huoneelle on tullu vedettyä taululta asti,
eikä kaduta :cool: Vastaan on tullut monenlaista viritystä ja suurin osa on ollut tosiaan niitä alkuperäsiä metallipääl-
lystettyjä johtoja. Kyseessä siis vanha talo josta ei ole kuin yksi ainoa piirrustus, eli piirrustus jossa on piirrettynä
talo ulkoapäin kolmesta ilmansuunnasta ja huonejako kellarikerroksen ja keskikerroksen osalta. Oma tupa oma lupa :twisted:

>Käsittääkseni omaan käytöön saa (ainakin ennen sai) tehdä ilman urakointilupia, kunhan on vaadittava pätevyys.
>Työkokemusta vaaditaan vasta urakointioikeuksien saamiseen, ammatillisen pätevyyn omaa heti kun asentajan paperit on kourassa.

Kyllä sitä kokemusta vaaditaan tuohon kelpoisuustodistukseenkin, jollet sitten ole juuri valmistunut sähköasentaja.
Käyttäjän avatar
JJ72
Jäsen
Jäsen

Re: Sähköt uusiksi

ViestiKirjoittaja Tuulenhovi päivämäärä Pe Syys 05, 2008 9:38

Jostain muistaisin kuulleeni, että jos tekee sähkötyöt itse, niin riittää, että lain mukaan pätevä käy tarkastamassa työn..? Siis tämä olisi ok ainakin siinä tapauksessa, jos sähkötyöt tehnyt on saanut hommaan koulutuksen. :roll:
Lieneekö näin vai olenko keksinyt jutun itse? :-) Saa siis korjata, jos joku tietää asiasta tarkemmin...
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
Käyttäjän avatar
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pexi67 päivämäärä Su Huhti 05, 2009 21:08

Tosta ammattitaidosta. olen omassa talossa löytänyt sähköfirman tekemän johtojatkoksen, pinta-asennus jakorasia (pieni)
jonka kautta jatkettu viisi eri vaihetta. sain kivan tällin kun eka luulin että on vaan kolme vaihetta ja jatkoin...!
itse oppineena "sähkärinä" hirvitti kyseinen asennus ja kroppa oli kipeenä muutaman viikon. sen jälkeen olen tehnyt sähkötyöt itse vaikka koulutusta ei ole.
-pexi :-D
kaikki, on helppoa kun sen vaan oppii?
pexi67
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja HillyMan päivämäärä Su Huhti 05, 2009 21:30

Kun muistaa että ammattilaistenkin tekemät kytkökset aina mitataan. Omat virityksetkin pitäis saada mitatuksi että voi varmasti ne hyvät yöunet ottaa vaikka tietää tasan tarkkaan että on ne oikein tehnyt. Pitää vaan löytää se joka ne mittaa ja ennen kaikkea tekee pöytäkirjan jossa on se nimi alla.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Käyttäjän avatar
HillyMan
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja rautarunnari päivämäärä Su Huhti 05, 2009 22:35

on niin sähäkkää väkeä tällä palstalla, että kertokaa.
pitääkö päätaululta yläkerrasta alakertaan tuleva 5x6mm MMJ vetää putkessa ? siis pitääkö, vai "vain kannattaisi" ?

ja on pakko hillymannille heittää, että valitettavan usein jää mittaamatta varsinkin pienemmät urakat, vaikka olevinaan ammattilainen käy tekemässä. ehkä laatu hieman paranee nyt kun kiireetkin (????) helpottavat..

onkos jollain vastauksia, mitä sähkömies vastaa kun kysytään mittauspöytäkirjaa ? :mrgreen:
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Käyttäjän avatar
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja HillyMan päivämäärä Ma Huhti 06, 2009 18:09

En osaa sanoa pitääkö mutta mä vedin kun sattu oleen 32mm siniraitaa ylimääräisenä, on ainakin riittävän tukeva suojaputki :mrgreen:
Kyllä mulla oli ajatuksena saada joku tekee mittaukset tonne kellariin vaikka valoja lukuunottamatta kaikki tuleekin vikavirtojen taakse, katotaan onnistuuko vai jääkö haaveeksi.

Niin jos ei niitä kytköksiä mitata niin se on sama kuka ne tekee (no ei sentään), varsinkin "ammattilaisilla" tahtoo jäädä niin paljon löysiä liitoksia ja muutenkin sähläystä että ne varsinkin pitää mitata. Ei toki saisi näin yleistää mutta sattuuhan niitä virheitä ja erheitä kaikille, sähkömieskin on ihminen vaikka ei uskoisi :wink:
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Käyttäjän avatar
HillyMan
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja maanma päivämäärä Ke Kesä 03, 2009 12:37

rautarunnari kirjoitti:Pitääkö päätaululta yläkerrasta alakertaan tuleva 5x6mm MMJ vetää putkessa ? siis pitääkö, vai "vain kannattaisi" ?
onkos jollain vastauksia, mitä sähkömies vastaa kun kysytään mittauspöytäkirjaa ? :mrgreen:

MMJ on laitettava suojaputkeen eristeen sisällä ja läpiviennissä. Putki voi olla kova tai ns. kurkkuputki. Seinän läpivienneissä olen nähnyt pelkästään kovia.

Ojennetaan mittauspöytäkirja tietenkin - sekin kertoo paljon jos sen on osannut täyttää ja ensin saanut jostain.
Käyttäjän avatar
maanma
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja rautarunnari päivämäärä Ke Kesä 03, 2009 15:02

jeps, tuo tuli selväksi, kun sähkäri kävi kytkemässä tauluja.
sähkömies muuten asensi päätaulun, mittarin ja kellon toiseen paikkaan, samoin alakerran ryhmätaulun kytki uudestaan, kun vaihdettiin tuoreempaan.
arvatkaa, tekikö mittauksia ? sen verran, että totesi vikavirtojen toimivan..
heh.
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Käyttäjän avatar
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Rajoitukset ja määräykset rintamamiestaloa remontoidessa