Sähköt uusiksi

Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.

Re: Sähköt uusiksi

ViestiKirjoittaja Sarsa päivämäärä Ti Heinä 28, 2009 16:24

Meillä kanssa menee talon KAIKKI sähköt uusiksi rempan yhteydessä. Sähkärin kanssa jutusteltiin ja hän totesi, että mittaa kaikki piiloon laitetut johdot ennen sähköverkkoon kytkemistä.

Samassa rytäkässä lähtee myös pihassa tolpasta tolppaan risteilevät ilmajohdot kiertoon ja korvataan maakaapeleilla.
Sarsa
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kannikka päivämäärä Ke Helmi 23, 2011 19:50

Olen tehnyt sähköasentajan töitä nyt jotakuinkin 5 vuotta ja olen huomannut että monesti asiakas itse haluaa osallistua johtojen vetoon. Se on ihan ok jos niitä sillon vetelee kun on itse siinä opastamassa ja sanomassa mitä kaapelia vetää minnekin ja mihin rasiat tulee. Joskus olen kuitenkin törmännyt niihinkin missä ollaan innokkaana itse vedetty kaapelia ilman mitään tietoa mitä kaapelia olis pitäny vetää ja vielä pahempi on se että osa kalusteista on menty itse kytkemään. On aika holtiton sähkäri jos menee tekemään mittauspöytäkirjoja ja laittamaan nimeään paperiin jos ei itse ole kytkenyt kaikkia johtojen päitä. En ainakaan itse koskaan siihen suostu.

Eli jos haluatte osallistua niihin sähkötöihin niin pyytäkää siltä sahkäriltä että näyttää ja vaikka piirtää paperille että mitä vedetään ja mistä minne. Ja jätätte kytkemisen sille sähkärille ja vaaditte että tarkastaa jälkensä.
Käyttäjän avatar
Kannikka
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: http://s123.photobucket.com/albums/o308 ... anen/talo/

ViestiKirjoittaja sähkökylmäDI päivämäärä Ma Huhti 09, 2012 11:47

Jep. Olen samaa mieltä. --- Kriittiset työvaiheet kuten johtimien kytkennän haluan tehdä itse.

Jos nyt ei puhuta pelkästään yhden pistorasian lisäämisestä niin mulla tapana on ensin tehdä yleissilmäys kohteeseen ja sen jälkeen istahtaa tilaajan kanssa keittiön pöydän ääreen työpiirustuksen laatimisen merkeissä. Toteutustapa ja vedot yhdessä miettien sekä asiakas että allekirjoittanut pääsevät samalle kartalle aiotun työn luonteesta. --- Ja samalla tulee tarkistettua isännän osaamisen taso (ja työhalukkuus) aputöihin osallistumisen osalta.

Mikäli osaaminen ja ajatusten kulku synkkaa niin työtä voidaan tehdä porukalla jolloin lakimääräisesti puhutaan opastetun henkilön työpanoksesta. Vastuu työstä on toki pätevyyden haltijalla ja hänen työnantajallaan kuten kuuluukin.
Sivutoimiyrittäjä. Sähköasennus, ilmalämpö, kylmäala ja automaatio. Y-tunnus 2421019-2.
Käyttäjän avatar
sähkökylmäDI
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja Luupaa päivämäärä La Heinä 28, 2012 17:09

Mites vanhan pääkeskuksen uusinta - onko kallista lystyä?
Pääsulake 40A. 3-vaihetta toki. 30 sulaketta, joista 3 menee yläkerran keskukseen (jossa 12 sulaketta). Kellarissa ei omaa keskusta olekaan.

Ilmeisesti uusittu 70-80-luvun taitteessa, mutta nyt ois tarvetta vähän entrata tuota huonetta paremmaksi ja siirtää pääkeskus toiselle seinälle - ei kauas, vain viereiselle seinälle kulmittain toiseen huoneeseen, varmaan 20-30cm päähän.

Olen Tampereella kysellyt pariltakin sähkäriliikkeeltä, mutta eivät ole vaivautuneet edes tulemaan katsomaan arviota työn määrästä.

Sähkönkulutusta olisi näppärää seurata myös, onkohan sellaisia sulakkeita olemassa, jossa olisi sähkömittari itsessään.
Tai pääkeskusta, jossa voisi seurata sulakepaikkakohtaisesti kulutusta. Okei, hieman hullu ajatus - mutta olisi aika näppärää seurata sähkönkulutusta noin. Onhan noita seurantamittareita nurkat täynnä, mutta ei niitä muista lukea riittävän usein (=liikaa hommaa). Suoraviivaisinta olisi kerätä luvut talteen kerran kuussa suoraan keskuksesta.
Luupaa
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Juha_P päivämäärä La Heinä 28, 2012 17:18

Luupaa kirjoitti:Tai pääkeskusta, jossa voisi seurata sulakepaikkakohtaisesti kulutusta. Okei, hieman hullu ajatus - mutta olisi aika näppärää seurata sähkönkulutusta noin. Onhan noita seurantamittareita nurkat täynnä, mutta ei niitä muista lukea riittävän usein (=liikaa hommaa). Suoraviivaisinta olisi kerätä luvut talteen kerran kuussa suoraan keskuksesta.

Jos keskus uusitaan niin sinnehän saa erillisiä kWh-mittareita vaikka kuinka monta.
Mullakin on mittaus pesutilojen lattialämmitykselle ihan vaan mielenkiinnon takia.

Luupaa kirjoitti:Ilmeisesti uusittu 70-80-luvun taitteessa, mutta nyt ois tarvetta vähän entrata tuota huonetta paremmaksi ja siirtää pääkeskus toiselle seinälle - ei kauas, vain viereiselle seinälle kulmittain toiseen huoneeseen, varmaan 20-30cm päähän.Olen Tampereella kysellyt pariltakin sähkäriliikkeeltä, mutta eivät ole vaivautuneet edes tulemaan katsomaan arviota työn määrästä.

Toi voi olla yllättävänkin iso ja hankala työmaa jos keskukselta lähtevät ryhmjäohdot ei yletä keskuksen uuteen paikkaan. Homma paisuu kun kaapeleitakin joutuu uusimaan ties minne asti. Ehkä siksi ei kiinnosta täystyöllistettyjä sähköliikkeitä.
Käyttäjän avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä To Joulu 27, 2012 13:21

Luupaa kirjoitti:Ilmeisesti uusittu 70-80-luvun taitteessa, mutta nyt ois tarvetta vähän entrata tuota huonetta paremmaksi ja siirtää pääkeskus toiselle seinälle - ei kauas, vain viereiselle seinälle kulmittain toiseen huoneeseen, varmaan 20-30cm päähän..

Meillä tehtiin niin, että ilmajohdot vaihdettiin maakaapeleiksi ja ne kytkettiin talon aivan toiselle puolelle uuteen keskukseen ja sitten vedettiin väliaikainen linkkikaapeli uudesta keskuksesta vanhaan, näin kaikki toimi kuten ennenkin. Sitä mukaa kun uusia johtoja asennetaan, niin sähkäri kytkee vanhoja johtoja virrattomiksi ja kohta ollaan päästy siihen, että koko vanha keskus voidaan repiä johtoineen irti keittiön seinästä.

Luupaa kirjoitti:Mites vanhan pääkeskuksen uusinta - onko kallista lystyä?
Pääsulake 40A. 3-vaihetta toki. 30 sulaketta, joista 3 menee yläkerran keskukseen (jossa 12 sulaketta). Kellarissa ei omaa keskusta olekaan.

Meillä maksoi ulkona oleva mittauskeskus noin 600 euroa ja sisällä oleva päätaulu vajaan tonnin, molemmat ABB:n valmistamia. Käytössä on 2-aikatariffi. Molemmat keskukset olivat suoraan käyttö- ja kytkentävalmiita, suojakytkimiä on ihan tarpeeksi ja molemmissa keskuksissa on vielä paljon laajennusvaraakin. Päätaulussa on ohjaukset lattialämmitykselle, lämminvesivaraajalle ja jollekin muullekin, mitä en just nyt muista. Ja sitäpaitsi en ole edes alan miehiä.

Ai niin, Fortum laskutti uuden mittauskeskuksen kytkemisestä ja yhden sähkötolpan uudelleenharustamisesta 200 euroa. Heillä on kiinteä hinta eikä se ollenkaan tuntunut pahalta kun kaksi miestä oli tontilla runsaat puoli päivää ja toivat haruksetkin tullessaan. Siitä saisi kai vielä kotitalousvähennyksenkin työn osalta mutta ei se taida kovin montaa euroa tarkoittaa.

Tällainen se meidän pääkeskus on
Kuva
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja maurilyly päivämäärä To Joulu 27, 2012 13:27

vesahy kirjoitti:
Luupaa kirjoitti:Ai niin, Fortum laskutti uuden mittauskeskuksen kytkemisestä ja yhden sähkötolpan uudelleenharustamisesta 200 euroa. Heillä on kiinteä hinta eikä se ollenkaan tuntunut pahalta kun kaksi miestä oli tontilla runsaat puoli päivää ja toivat haruksetkin tullessaan. Siitä saisi kai vielä kotitalousvähennyksenkin työn osalta mutta ei se taida kovin montaa euroa tarkoittaa.

Se tarkoittaa 90 euroa palautusta (jos työn osuus 200 eur)
Käyttäjän avatar
maurilyly
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: http://huvilointia.blogspot.fi

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä To Joulu 27, 2012 13:32

Ahaa, olikos se lasku kokonaan työtä? Täytyypä tarkistaa. Fortumin neuvontaan vaan ei tahdo päästä ja niiden sähkömiesten mukaan se erittely pitää erikseen tilata.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tessu päivämäärä La Helmi 16, 2013 2:55

Jos yhdenhuoneen sähköjen muutos aiheutta näin pitkän ketjun on kyllä suotavaa käskeä se sähkäri paikalle,voipi olla kaikille parempi!
tessu

Edellinen

Palaa alueelle Rajoitukset ja määräykset rintamamiestaloa remontoidessa