vesahy kirjoitti:Jos unohdetaan se, että olen syntymästäni asti ollut suuruudenhulle, niin kyllä koneessa pitää olla sen verran vääntöä, että satamillinen ruuvi uppoaa oksaiseen kohtaan. Ja kyllä siihen viereen voi silti pienemmän vääntoimen hankkia.
Tuolla jo vuosia sitten ketjun alussa kehuin rätiseviä ruuvivääntimiä ja edelleen olen samaa mieltä. Porakone ja ruuvinvääntö on eri asioita, varsinkin jos noita isompia ruuveja vääntelee. Oikosulkeva porakone ei vaan ole hyvä ruuvinvääntämiseen isommassa mittakaavassa, toki jos tarve vähäistä niin meneehän se porallakin. Nykyään on comboboxit varsin mukavasti hinnoiteltuja, itsellä ei ole tuosta Makitan kymppivolttisesta kokemusta. Edellinen porakone+ruuviväänninsarja oli 12 volttinen Makita n vuodelta 2006-7, siitä sanoi porakone työsuhteen irti (oma moka, 22mm terällä painoin sarjassa hirteen reikiä enkä antanut koneen yhtään levätä välillä) niin pari vuotta sitten vaihtui 14.4 v / 2.6 ah vastaavaan comboon, maksoi noin 300 euroa silloin. Kovin oli kehitys saman merkin sisällä mennyt eteenpäin, molemmat vehkeet tosi paljon kevyempiä, tehokkaampia ja käteensopivampia kuin aiemmat. Nykyään taitaa Makita tarjota isommassa päässä vain 18 volttista, niitä en ole kokeillut kuten myös nuo 1.3 ah vehkeet on jäänyt kokeilematta.
Yhteenvetona edellisestä: Itse tykkään erillisistä vehkeistä jolloin molemmat voivat olla suhteellisen keveitä ja käteensopivia. Eli otsikkoa siis uhoan, koska minulle tärkein akkukoneen käyttötarkoitus on ruuvien vääntö johon akkuporakone ei ole mielestäni paras ja poraamiset yritän mahdollisuuksien mukaan hoitaa kolmivaiheisella pylväsporakoneella. Akkuporakoneessa on kyllä kieltämättä hyvä vääntömomentti hitailla kierroksilla ja ne toimivat hyvin isojen reikäporien tai puuterien kanssa. Jos isojen ruuvien vääntö on hoidettava porakoneella niin silloin se vehje on väkisin iso ja painava. Itse olen sieluni menettänyt noille täriseville ruuvivääntimille siinä määrin että paluuta porakoneella vääntämiseen ei ole.
Ps. Markun tavoin itselläni Kamasa ja Makita pitkäaikaisia luottomerkkejä.