Tuhkaimuria ostamassa

Ajatuksena kertoa mm. "järkevän" hintaisista tuotteista ja vinkeistä niiden hankintaan. Keskustelua myös tarjouksista ja käytetyn tavaran myyntipisteistä ja kierrätyskeskuksista.

Tuhkaimuria ostamassa

ViestiKirjoittaja Annapellu päivämäärä Ti Marras 09, 2010 16:23

Hei vaan!

Osaatteko vinkata hyvää tuhkaimuria? Sellaista hinnaltaan kohtuullista, mutta toimivaa masiinaa...

Noitakin on varmaan vaikka yhtä jos toista vempelettä ja ei tämä blondi oikein ymmärrä... :wink:
Annapellu
Uusi jäsen

Re: Tuhkaimuria ostamassa

ViestiKirjoittaja kokki päivämäärä Ti Marras 09, 2010 17:28

Ite ostin tollaisen 30 euroa maksavan vehkeen (1000 wattinen) Honkkarista. Tollainen peltiastia tuossa ja ei mitää tuhkapussei ts pölypusei, en tiä onko kyl muissakaan, mutta tuo toimii nin kauan hyvin kunnes on suodatin tukossa. Suodatin lähtee kyllä helposti siipimutterilla irti ja sit pihamaaalle hakkaamaan sitä kiveen niin tuhkat levii siitä pitkin mannerta, voi tuon suodattimen myös pestä, mutta viimeksi ihan vaan koputin sitä puhtaaksi, että pääs imaseen takasta taas pois tuhkat. Aika nopee kyllä vetäsee tukkoon tuon suodattimen, mutta toistaiseksi ihan tyytyväinen, ei tartte kuitenkaan joka kerta olla viemässä tuhkia ulos kun alkaa laittamaan tulia.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
Käyttäjän avatar
kokki
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Alli päivämäärä Ti Marras 09, 2010 21:59

Kärcherin vesi/kuivaimuri ja tuhkanerotin ovat toimiva ja pitkäikäinen ostos - siksi minusta myös edullinen. Imuria voi käyttää muuhunkin remppaamispurun ja veden imuroimiseen ja käytimmepä tuota keväällä lehtimuhjun puhaltamiseen muutaman metrin kivipurosta (joka toimii samalla kivikaivona). Imuri toimi ihan hyvin, eikä tarvinnut tuumia pihan mölypuhaltimien hankkimista erikseen.

Tuossa imurimme ja samalla sivulla myös tuhkan esierotin. (On meillä varmaan vanhempi malli, koska se monia vuosia vanha.)
http://www.karcher.fi/fi/Tuotteet/Kotik ... 296500.htm

Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
Alli
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ke Marras 10, 2010 17:33

Jos mahdollista, niin koekuuntele härveli ennen ostoa. Osa pitää sellaista huutoa, ettei sitä ilman luureja kestä.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä Ke Marras 10, 2010 18:21

Tämän päivän sanomalehdissä oli K-raudan tarjousliite, olisikos nyt menossa jotkin Moukarointipäivät. Heti etusivulla oli tuhkaimuri hintaan 29,90 €.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Dervish päivämäärä Ke Marras 10, 2010 20:13

Itse katselin kanssa noita kiinan imureita jossain välissä, ja kärsserin lisäosa"imuria" myös.
Päädyin kuitenkin ostamaan einhellin teollisuusimurin, sai sitten puruja ja muuta remppajätettä
niillä siivoiltua, ja pussin kanssa sitten tuhkiakin. Ja imee vaikka märkääkin.
Pusseja tuntuu saavan noista höpöhöpömarketeista kohtuullisen edullisesti.

SE mikä tuollaisissa mättää, on se hemmetinmoinen mökä mikä niistä lähtee...
Käyttäjän avatar
Dervish
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Jamero päivämäärä To Marras 11, 2010 10:20

Itsellä ei kokemusta imureista vielä, mutta myös hankinta listalla.
Älkää hyvät ihmiset imuroiko noilla kärcherin, einhelin tai muilla
vastaavilla muovi imureilla tuhkaa vasta kun kolmen päivän päästä.
Meillä kerättiin tuhkat ennen muoviseen paksuseinämäiseen valuämpäriin,
mutta pönttöuunista otettu tuhka tuli pohjan läpi. Eikä ollut edellisen päivän
tuhkaa vaan toissapäiväistä. Joten jos joka päivä lämmittää, niin pitää olla
ehdottomasti peltikuorinen...

Ja mitä meteliin tulee, niin eihän sitä kauaa imuroida kerralla.
Jamero
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja Alli päivämäärä To Marras 11, 2010 11:23

Se esierotin Kärcherissäkin on TIETYSTI peltikuorinen. Sinnehän se tuhka jää. (Meillä on kyllä Kärcherin oma säiliökin metallia, eikä siinä käytetä mitään pusseja.)

Mutta hyvä on tosiaan mainita, että tuhka säilyy hyvinkin kuumana pitkään. Myös säiltysastian tulee olla metallinen - ja kannellinen. Moni on jätekatoksensa tai ulkohuonerakennuksensakin polttanut väärin säilytetyllä tuhkalla.

Meillä neljän uunin tuhkia säilytetään tuossa tuhkan esierottimessa pihalla seuraavaan uunin imuroitipäivään. Silloin kylmennyt tuhka kipataan jätesäkkiin ja säilytetään kevään ja kesän puutarhatarpeisiin. Puhdas puuntuhka on hyvä hivenlannoite ja kalkitsija. Kourallinen neliölle keväällä ja syksyllä ei ole ainakaan liikaa. Hapanta maata kaipaavillekin voi silloin tällöin antaa hieman tuhkaa hivenainelannoitteeksi.

Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
Alli
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Pekka Huhta päivämäärä To Marras 11, 2010 19:16

Mulla ei ole imuria vaan pelkästään lipallinen tuhka-astia johon voi vetää tuhkat suoraan uunista. Mä olen käyttänyt myös näitä imuriin liitettäviä tuhkapönttöjä ja jos nyt verrata pitää, niin mieluummin mä tota pikkuaskia kannan uunilta toiselle kuin haalaan pölynimuria, tuhkapönttöä ja kasaa letkuja ympäriinsä.

Tommoisen taittelee itse jostain kanisterista vartissa, niin se on toikin mun purkki tehty.

En nyt mollaa että "vaan nössöt käyttää tuhkaimuria", tarjoanpahan vaan toidenlaisen kulman asiaan. Musta yksinkertaiset asiat on kauniita ja tuolla yksinkertaisella pöntöllä homma hoituu omaan makuun helpommin kuin koneella. Ei muuta kuin lippa luukun reunalle ja kaapimaan tuhkat astiaan. Jos avaa pellin ennen aktia niin pikkuisen pölisevä tuhkaimeytyy hormiin eikä tuosta tule mitään sotkua. Irtoämpäri ja takkasettien tuhkakihvelit on kyllä aika sottaisia, mutta itse olen ihan tyytyväinen tuohon keksintööni.

Pekka
Liitteet
Tuhkalaatikko1.jpg
Tuhkalaatikko1.jpg (84.39 ) Katsottu 24197 kertaa
Tuhkalaatikko.jpg
Tuhkalaatikko.jpg (70.64 ) Katsottu 24232 kertaa
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Dervish päivämäärä To Marras 11, 2010 20:29

Pekalla kyllä näppärän näköinen "lippaämpäri".
Eipä tuota tuhkia tule imuroitua edes kovin useasti, välillä putsaa pesät paremmin ja hormeista vetäisee kanssa, ja ei todellakaan alle kakspäiväsiä tuhkia.
Käyttäjän avatar
Dervish
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja fauwee päivämäärä To Marras 03, 2016 20:31

Nostetaanpas vanhaa ketjua ylös.

Onko tuhkaimureissa kehitystä tapahtunut?

Mitä suosittelette tämän hetken hyväksi hankinnaksi?

Tietysti saisi olla sellainen, että voisi remppahommissa muutenkin käyttää hyväksi.

Kertokaa, jos tiedätte. :cool:
Käyttäjän avatar
fauwee
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja KariFS päivämäärä La Marras 05, 2016 18:40

Vähän toistakymmentä vuotta on mulla ollut tulisijoja asumuksissani, en ole vielä kertaakaan tuhkaimuria kokenut tarvitsevani. Kertokaas nyt yksinkertaiselle että mitä sillä tehdään ja miksi?

Tai no, kai joku avotakka on hyvä imuroida jos on vaikka kissoja, koiria tai pieniä lapsia taloudessa...

Mutta itsellä on piisannut peltinen kannellinen ämpäri Ikeasta ja sitten semmoinen takkavälinesetissä tullut pieni lapio jolla tuhkalaatikon ohi varisseet tuhkat saa siirrettyä nätisti ämpäriin.

Nuohooja käy kerran vuodessa, rassaa takan poskikanavat ja imuroi sitten nuohousluukkujen kautta, mutta emminä ymmärrä miksi takan pesä pitäisi imuroida :roll:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
KariFS
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja fauwee päivämäärä La Marras 05, 2016 20:02

KariFS kirjoitti:Nuohooja käy kerran vuodessa, rassaa takan poskikanavat ja imuroi sitten nuohousluukkujen kautta, mutta emminä ymmärrä miksi takan pesä pitäisi imuroida :roll:

Kyseessä puilla lämmitettävä kesämökki, jossa ei talvisin paljoa käydä. Eikä siellä muuten käy paljon nuohoojakaan oli sitten kesä tai talvi.

Minun mielestä tuhkaimuri olisi tosi kätevä laitos minun tarpeeseeni. Eli nuohoan itse ja pidän tulisijat kunnossa itse mahdollisimman pitkälti. Jottei sanomista tule, niin kyllä se sutari joskus käy, mutta tosi harvoin. Toivottavasti ei haittaa Teitä. :oops:

Minä haluaisin vaan, ehdotuksia hyvästä (tuhka)imurista. Ja tiedustelen samalla on kehitystä vuosien aikana tapahtunut. :wink:
Käyttäjän avatar
fauwee
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Marras 05, 2016 20:09

Aika turha kapine tuhkaimuri. Tänne ostin taannoin. Letku on metallia, suodatinpatruuna paperia. En oikein ole oivaltanut koko vimpaimen hyödyllisyyttä. Betonipölyäkin imee sen 10s, kunnes suodatin tukossa. Nokipölyllä ei mene kuin 5s...

Kerran oli tontilla tamppaava Hiltin pölynimijä. Se kyllä toimi. Juju on se että tamppaa itsensä suodattimen välillä puhtaaksi.

Olen rikkakihvelin kannalla yhä :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja KariFS päivämäärä La Marras 05, 2016 20:56

fauwee kirjoitti:
KariFS kirjoitti:Nuohooja käy kerran vuodessa, rassaa takan poskikanavat ja imuroi sitten nuohousluukkujen kautta, mutta emminä ymmärrä miksi takan pesä pitäisi imuroida :roll:

Kyseessä puilla lämmitettävä kesämökki, jossa ei talvisin paljoa käydä. Eikä siellä muuten käy paljon nuohoojakaan oli sitten kesä tai talvi.

Minun mielestä tuhkaimuri olisi tosi kätevä laitos minun tarpeeseeni. Eli nuohoan itse ja pidän tulisijat kunnossa itse mahdollisimman pitkälti. Jottei sanomista tule, niin kyllä se sutari joskus käy, mutta tosi harvoin. Toivottavasti ei haittaa Teitä. :oops:

Minä haluaisin vaan, ehdotuksia hyvästä (tuhka)imurista. Ja tiedustelen samalla on kehitystä vuosien aikana tapahtunut. :wink:

Nojuu, "to each his own" niinku ameriikkalaiset diplomaattisesti sanovat :-) Mulla pyöri nurkissa semmoinen isäukon hankkima Hyundai-merkkinen tuhkaimuri, oletettavasti Tokmannilta hankittu. Kyllä se imi eikä meteli ollut paha. En sillä kuitenkaan tuhkaa koittanut imuroida, tuskin isäkään sitä oli käyttänyt. Aluksi ajattelin sille jotain muuta verstaskäyttöä, purujen, pölyn ym imemiseen mutta päädyin sen sitten myymään kympillä pois. Mutta siis, kyseinen Hyundai-pönttö vaikutti ihan laadukkaasti rakennetulta eikä tosiaan äänikään ollut mikään paha. Suodatin oli sellainen aika harva.

Edellisessä kämpässä puolestaan oli pannuhuoneessa vanha tavallinen koti-imuri, edellinen omistaja oli itse nuohonnut öljykattilaa ja imuroinut kys electroluxilla pesän pohjan. Onnistuuhan se, mutta kyllä hieman yskitti kun kokeilin :oops:

Niin, se nuohooja joka meillä meillä käy, käyttää jotain peltikuorista tavallisen verstasimurin näköistä konetta. Niitähän saa esim Biltemasta alkaen n 60€ hintaan, paremmat filtterit niissä on varmasti kuin noissa "varsinaisissa" tuhkaimureissa. Yhteen pölypussiin mahtuu vaikka kuinka monen nuohouksen noet, pussin kanssa imurin tyhjennys on paljon siistimpää.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
KariFS
Jäsen
Jäsen

Seuraava

Palaa alueelle Hankintavinkit