Mistä ruuveja tuumakierteellä?

Ajatuksena kertoa mm. "järkevän" hintaisista tuotteista ja vinkeistä niiden hankintaan. Keskustelua myös tarjouksista ja käytetyn tavaran myyntipisteistä ja kierrätyskeskuksista.

Mistä ruuveja tuumakierteellä?

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä Ke Helmi 08, 2017 12:49

Minulla on kaunis Porin Matti emaloiduilla luukuilla mutta tuhkaluukun kansi on irronnut kaukalosta ja kiinnitysruuvit ovat kadonneet kauan sitten. Olen yrittänyt kiinnittää kannen metrisillä M6-ruuveilla mutta ne kiertyvät vain sen vajaan kierroksen ja siitä olen päätellyt, että alkuperäiset ruuvit ovat olleet Whitforth-kierteellä. En haluaisi alkaa uusia kierteitä siihen jenkaamaan.

Olen kysellyt aika monesta paikasta, mutta nuoremmille myyjille nuo ruuvit ovat mystiikkaa ja vanhemmille nostalgiaa. Hyllyissä ei vaan tavaraa löydy, ei muuten edes Würthiltä, josta viime viikolla kävin kysymässä. Luulisi, että jossain niitä edelleen on, kyllä tässäkin valtakunnassa sen verran on vanhojen englantilaisten autojen ja moottoripyörien harrastajia.

Mistä löydän kaksi pientä ruuvia?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

Re: Mistä ruuveja tuumakierteellä?

ViestiKirjoittaja Muuttaja päivämäärä Ke Helmi 08, 2017 13:00

Tuumacid Riihimäellä, Liukkosen Pultti Lahessa.
Noita kahta käyttäny amerikanauton osien kaa. Liukkosen pultilla on ainakin järkyttävät hyllyrivistöt eri pultteja ja muttereita.
Lotolla vaan vaikia ostaa, että onko tosiaan BSW, UNC, UNF..

Mutta kysy nyt ainakin noista.
Muuttaja
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja lmfmis päivämäärä Ke Helmi 08, 2017 13:46

Jos on oikea koko tiedossa niin Ebay.com löytää myyjiä.
Käyttäjän avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

ViestiKirjoittaja JTP73 päivämäärä Ke Helmi 08, 2017 22:46

Mäntsälässä on liike nimeltä Ruuvikauppa, hyllystä löytyy kyllä valikoimaa, kannattaa kysäistä. Löytyy tuumaset yms erikoisemmat tavarat melko kattavasti, itse ainakin löytänyt useasti tarvitsemani nippelit sieltä.
Käyttäjän avatar
JTP73
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja ranch_k&k päivämäärä To Helmi 09, 2017 15:28

Espoon pultti kirkkonummella masalassa. Hyllyssä on aika monenlaista pulttia ja kierteitä on mistä valita, osaava henkilökuntakin on. Jos on pulttihuolia, itse sinne suksin suoraan.
ranch_k&k
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja KariFS päivämäärä To Helmi 09, 2017 19:18

Biltemassakin on tuumakokoisia ruuveja. Halkaisija on varmaan 1/4", ja jos on reilusti tiuhemman näköinen kierre kuin M6:ssa niin on ehkä UNF, ja jos samannäköinen/vähän harvempi niin UNC.

Saattaa se tietysti olla joku muukin, mutta "eksoottisista" nuo SAE-jenkkikierteet ovat yleisimmät.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
KariFS
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä Pe Helmi 10, 2017 12:14

Tuskin mitään kovin eksoottista kun kysymyksessä on 60-luvun Porin Matti. Olin niihin aikoihin nuorena poikana harjoittelijana telakalla ja siellä rakennettiin laivopja Neuvostoliittoon. Muistan aivan varmasti, että silloin käytettiin vain Whitforth-kierteisiä ruuveja. Metrisiä kai oli jossain, mutta aika eksoottisia ne silloin vielä olivat.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja KariFS päivämäärä Ma Helmi 20, 2017 22:12

No ne vitvoortit on nykyään aikas eksoottisia :)
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
KariFS
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä Ti Helmi 21, 2017 17:35

Voi olla että löytyy läheltäkin. Liiterin nurkassa on hylly ja laatikko, jossa kaikenlaista museoikäistä tavaraa. Täytyypä
kaivella.
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Markku&Rintsikka päivämäärä Ma Maalis 13, 2017 23:08

Onkohan Baltic Bolt vielä Nummelassa hengissä?
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Syys 15, 2017 9:13

vesahy kirjoitti:Tuskin mitään kovin eksoottista kun kysymyksessä on 60-luvun Porin Matti. Olin niihin aikoihin nuorena poikana harjoittelijana telakalla ja siellä rakennettiin laivopja Neuvostoliittoon. Muistan aivan varmasti, että silloin käytettiin vain Whitforth-kierteisiä ruuveja. Metrisiä kai oli jossain, mutta aika eksoottisia ne silloin vielä olivat.

Kumma juttu, että itään kelpasi muu kuin millinen kierre.

Kuuleman mukaan mikropiiritkin siellä valmistettiin 2,5 millin jalkajaolla, kun lännessä jako on tuuman kymmenysosa. Pidemmässä lutikassa tuolla erolla oli jo varmaankin merkitystä, eivät jalat enää osuneet samoihin reikiin.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Hankintavinkit