Kotapadan sisuspata, saako mistään?

Ajatuksena kertoa mm. "järkevän" hintaisista tuotteista ja vinkeistä niiden hankintaan. Keskustelua myös tarjouksista ja käytetyn tavaran myyntipisteistä ja kierrätyskeskuksista.

Kotapadan sisuspata, saako mistään?

ViestiKirjoittaja fauwee päivämäärä La Kesä 23, 2018 19:59

Meillä on mökillä ulkosauna ja siellä veden lämmittämiseen kota pata.

Nyt olen tuumannut, että tarvitsisin uuden sisuspadan tuohon kota pataan. Kysymys kuuluu saako pelkkää sisusta mistään.

Syynä tähän on se, että pataa on lämmitetty liian kuumana ja pata on "kärähtänyt".

Kertokaa, jos tiedätte. :wink:
Käyttäjän avatar
fauwee
Jäsen
Jäsen

Re: Kotapadan sisuspata, saako mistään?

ViestiKirjoittaja Purola päivämäärä La Kesä 23, 2018 21:33

Minulla kävi tuuri tuon sisuksen suhteen: Joku oli jäteasemalla heittänyt Kota-padan metallinkeräykseen ja tuo sisäpata lähti välittömästi minun mukaani.

Käy nyt ensimmäisenä kyselemässä sitä paikallisilta romuliikkeiltä. Ne ovat muutenkin sellaisia mukavia paikkoja käydä tonkimassa, aina löytyy jotain "tarpeellista".
Käyttäjän avatar
Purola
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja ErkkiXC päivämäärä Su Kesä 24, 2018 8:54

Onko sitä Kotaa lämmitetty ilman vesiä vai kuinka se on kärähtänyt? Puhki vai vain hiukan rutussa? Reiät saanee hitsuutettua ja pienet rutut tuskin haittaa.
Itellä olis kyllä ulkosaunassa vanha 80l Kota, josta tulipesän valu melkein entinen ja ulkokuoressakin alaosassa jo reikiä ja menossa vaihtoon saunaremontin yhteydessä, uusi pienempi rosteri 50l Harvia-patakin on jo hommattu tilalle, kun Starkissa oli mallipata lähes puoleen hintaan, mutta ei vaan nyt lähiaikoina ennätä itse talon laajennuksen takia saunaa remppaamaan. Joskus näkyy mm Torilla lähes poisvientihintaan vastaavia, näkyvät vaan olevan aika suosittuja käytettyinä ja kunnossa olevat hyvän hintaisiakin.
Käyttäjän avatar
ErkkiXC
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tv43 päivämäärä Su Kesä 24, 2018 11:10

Käytettynä löytyisi pälkäneeltä , taitaa välimatkaa olla liikaa .
tv43
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja fauwee päivämäärä Su Kesä 24, 2018 22:08

ErkkiXC kirjoitti:Onko sitä Kotaa lämmitetty ilman vesiä vai kuinka se on kärähtänyt? Puhki vai vain hiukan rutussa? Reiät saanee hitsuutettua ja pienet rutut tuskin haittaa.
Itellä olis kyllä ulkosaunassa vanha 80l Kota, josta tulipesän valu melkein entinen ja ulkokuoressakin alaosassa jo reikiä ja menossa vaihtoon saunaremontin yhteydessä, uusi pienempi rosteri 50l Harvia-patakin on jo hommattu tilalle, kun Starkissa oli mallipata lähes puoleen hintaan, mutta ei vaan nyt lähiaikoina ennätä itse talon laajennuksen takia saunaa remppaamaan. Joskus näkyy mm Torilla lähes poisvientihintaan vastaavia, näkyvät vaan olevan aika suosittuja käytettyinä ja kunnossa olevat hyvän hintaisiakin.

Siinä on vain liian kovasti pidetty tulia ja vesi on palanut pohjaan. Siihen sisäpintaan on muodostunut sellainen tumma nahka. Ei ole puhki. Vielä toimii ok, mutta uusi sisus olisi tervetullut.
Käyttäjän avatar
fauwee
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja juha1 päivämäärä Ti Kesä 26, 2018 11:50

saisiko sitä puhtaaksi jollain soodapuhalluksella tms? hiekkapuhallus voi olla liian rankkaa, sehän hieman venyttää metallia kuitenkin. jos sillä nyt on merkitystä..
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
juha1
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja fauwee päivämäärä Ti Kesä 26, 2018 22:05

juha1 kirjoitti:saisiko sitä puhtaaksi jollain soodapuhalluksella tms? hiekkapuhallus voi olla liian rankkaa, sehän hieman venyttää metallia kuitenkin. jos sillä nyt on merkitystä..

Kyllä olen tuumannut tuota puhdistustakin. Se vois onnistua soodapuhalluksella tai sitten jollakin muulla konstilla, tiedä häntä.

Itse koko laitos on jo aika vanha, joten katselin uusiakin vedenlämmittimiä, mutta katsotaan nyt. Eikö tuohon joku konsti löydy... viini
Käyttäjän avatar
fauwee
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja ramirez päivämäärä Pe Kesä 29, 2018 12:11

fauwee kirjoitti:
ErkkiXC kirjoitti:Onko sitä Kotaa lämmitetty ilman vesiä vai kuinka se on kärähtänyt? Puhki vai vain hiukan rutussa? Reiät saanee hitsuutettua ja pienet rutut tuskin haittaa.

Siinä on vain liian kovasti pidetty tulia ja vesi on palanut pohjaan. Siihen sisäpintaan on muodostunut sellainen tumma nahka. Ei ole puhki. Vielä toimii ok, mutta uusi sisus olisi tervetullut.

Mitä se palanut pinta haittaa ?
ramirez
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

ViestiKirjoittaja fauwee päivämäärä Pe Kesä 29, 2018 14:23

ramirez kirjoitti:Mitä se palanut pinta haittaa ?

Vaari ehdotti uutta pataa, kun siitä pohjasta irtoaa sellaista pientä palanutta hilettä pesuveteen.
Ja siitä on puhuttu jo useampi vuosi nyt. Joten nyt on tullut aika hommata uusi sisus.
Käyttäjän avatar
fauwee
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja ErkkiXC päivämäärä Pe Kesä 29, 2018 16:04

fauwee kirjoitti:
ramirez kirjoitti:Mitä se palanut pinta haittaa ?

Vaari ehdotti uutta pataa, kun siitä pohjasta irtoaa sellaista pientä palanutta hilettä pesuveteen.
Ja siitä on puhuttu jo useampi vuosi nyt. Joten nyt on tullut aika hommata uusi sisus.

Minä kyllä kokeilisin hioa rälläkällä sen pohjan puhtaalle metallille. Jos menee puhki, niin tuota löytyy käytettyjä.
Käyttäjän avatar
ErkkiXC
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Hankintavinkit