Kauanhan siitä on jo aikaa, kun kellarini rakennetta ihmettelin tuolla ”tuliko yllätyksiä” osiossa (http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=13&t=16986). No, kellari on elänyt omaa elämäänsä nämä vuodet, mutta nyt olisi aika laittaa se lopulta kuntoon. Jotain toki on jo tullut tehtyäkin, sillä kellaristamme menee vielä alemmalle tasolle portaat, jossa on vanha perunakellari. Tämä on muutettu


Lopulle alalle olisi tarkoitus tehdä olutpanimo sekä jonkinlainen iso harrastetila, joka saa toki valmistumisensa jälkeen toimia ”väistötilana” yläkertaremontin koittaessa. Ihan tarkkaa lopullista käyttötarkoitusta ei ole vielä neuvoteltu . Lisäksi portaat on tarkoitus uusia kokonaan, sillä nykyisellään ne eivät laskeudu käännöksessä, ja vievät täten paljon turhaa tilaa. Lähinnä tämä juontaa juurensa siihen, että keskikerrokseen haluamme lisää eteistilaa, ja sitä saamme helposti portaat kääntämällä. Tällöin myös kellarin portaat pitää kääntää, että niissä mahtuu kulkemaan. Saunaa ja pesutiloja ei ole tulossa kellariin, sillä ne sijaitsevat 80-luvun lisäsiivessä sekä ulkorakennuksessa.
90-luvulla kellaria on viimeksi entisöity. Jos aloitetaan lattiarakenteesta, niin se on/oli, tällainen: muovimatto - 5cm valu - 5cm styrox - muovi - hiekkamaa (talo sijaitsee hiekkaharjulla). Valun sisässä on sähkökäyttöinen lattialämmitys, joka nykyisellä rakenteella kuluttaa melkoisesti sähköä, mikäli talvella haluaa pitää kellaria lämpimänä. Seinärakenne on ollut paneeli - 5cm styrox - perusmuuri - 5cm styrox – patolevy. Lisäksi jossain kohdin sisäseinää näyttää olevan jonkinlaista tummaa pikeä/bitumia. Antura on noin 220cm välipohjan valusta, ja sokkelin maanpäällinen osa on noin 40-50cm.
Lähes kaikki paneelit ja muovimatto on purettu, ja alaosastaan perusmuuri oli kostea, ja jonkin verran homeen hajuakin ilmassa oli. Ilmeisesti on kapilaarisesti noussutta. No, nyt saa kuivua rauhassa, ja suojaimia toki käytin, kun tämän havaitsin.
Tarkoitus olisi kaivaa lattiaa noin 10cm anturan alapuolelle (tämän ilmeisesti uskaltaa tehdä), ja laittaa 150mm:n eristekerros (100mm salaojittavaa sekä 50mm EPS:ää). Siihen päälle sitten 80mm:n valu vesikierrolla (ilmeisesti vähintään tuo 80mm pitäisi olla). Kun kattoon on tulossa paneeliverhous ristirimakoolauksellaa, jää huonekorkeudeksi tällä rakenteella noin 2m, mikä on meidän käyttöön ihan riittävä. Lattian pinnoitteeksi on tulossa joko tiilikaakeli tai vesihöyryä läpäisevä maalipinta.
Seinistä sen verran, että koska yksi seinistä rajoittuu 80-luvun lisäsiipeen, ja kellarin huoneista tuolla seinustalla on

Kiva kun jaksoit lukea tänne asti, seuraavaksi niihin varsinaisiin kysymyksiin (toki rakenneajatuksianikin ja muita saa vapaasti kommentoida):
- Nyt kun lattian kaivaa auki, niin hiekkaharjulla asuvana mielessäni on myös Radon-putkiston laittaminen. Joo, on pitänyt mittauttaa tämäkin jo pitkään, mutta aina vaan ”unohtunut”. Joka tapauksessa jonkin verran taitaa vanhastaan löytyä taipuisaa 110mm:n salaojaputkea, ja ilmeisesti tämä sopii Radoninkin karkotukseen? Lueskelin vähän Uponorin ohjeita, ja siellä suositeltiin laittamaan katolle menevä poistoputki mahdollisimman keskelle rakennusta. Itselläni on ”huoltokanava” (60x60cm) kellarista kylmälle sivukkaalle olemassa, mutta tuo sijaitsee yhdellä talon seinustoista. Onko tuohon neuvoon muuta syytä kuin se, että huippuimuri tulee aikalailla räystäälle omassa suunnitelmassani? Piippuun en halua laittaa, kun kellariin tulevan hormin haluan säästää ilmanvaihdolle. Toisaalta mietin tässä myös mahdollisuutta, saisinko kylmältä vintiltä helposti varsinaiseen yläpohjaan tuon poistoputken tarvittaessa kääntymään. Ilmeisesti katolle asti pitää kuitenkin tuo Radonputki vetää?
- Sokkelin maanpäälliseen osaan on tilaa laittaa vain ~5cm eristettä, ettei laudoituksen ilmarako häiriinny. Mikäköhän tässä kannattaisi? Onko jollain firmalla eristeitä, jossa on rappauskin valmiina? Entä miten tuo maan alla olevan eristeen ja maanpäällisen osan sauma kannattaa laittaa?
- Jossain vaiheessa toki vuorossa on ulkovuorenkin uusiminen (nykyään 80-luvulla tehty lomalaudoitus ilmaraolla alkuperäisen päällä). Tähän liittyen olisi sellainen kysymys, että jos ihan ”karvalaudasta” tekee rimoituksen kera pystylaudoituksen, minkä paksuista kannattaisi käyttää? Olisiko hyvä olla paksumpaa kuin 7/8-tuumainen, esim. 1 tuuma tai vaikkapa 1¼-tuumaa? Leveydeksi ulkovuorelle ajattelin 6 tai 8 tuumaa riippuen lähinnä siitä, minkälaista tavaraa metsästä löytyy. Tuohon sokkelin eristämiseen vielä palatakseni, yhtenä vaihtoehtona on ollut sokkelin maanpäällisen osan jättäminen ennalleen, kunnes ulkovuorauksen uusin – sitten voisi ulkovuorausta tuoda vähän ulommas, ja saisi paremmin eristettyä sokkelia tarpeen vaatiessa.
- Koska kaivan vain kahdelta seinustalta, ja varsinkin, kun hiekkaharjulla asun, olen miettinyt salaojaputkien tarpeellisuutta. Talommehan sijaitsee loivalla rinteellä, ja rinteen puoleinen seinä on yksi kaivettavista. Viinikellarin seinissä olen toki havainnut jonkin verran veden kulkeutumista, mutta ko. seinä on jo yli 3 metriä maanpinnan alapuolella (ja ei sijaitse itse asiassa talon ”perusmuurin” kohdalla , vaan noin metrin talon sisäpuolella). Ja kalkkimaalillahan tuokin seinä on. Toisaalta rinteen puolella meillä on myös sadevesikaivo jo olemassa, ja siihen pääsisi suhteellisen helposti kaivuun aikana käsiksi. Kunhan varoo viemäri- ja syöttövesiputkea. Näin ollen varmaan aika helposti noille kahdelle seinustalle salaojatkin saisi vedettyä, mikäli niistä jotain hyötyä olisi.
Ehkä parempi jättää tämä tähän, ettei liian pitkää romaania tule kirjoitettua. Spekuloidaan uusilla kysymyksillä sitten, kun niitä taas ilmaantuu.