Kalkkisementtimaalin valmistus itse

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion

Kalkkisementtimaalin valmistus itse

ViestiKirjoittaja ossis päivämäärä Ti Kesä 27, 2017 9:49

Kivijalka pitäisi maalata ja maaliksi olen ajatellut kalkkisementtimaalia.
Kaupallisia tuotteita löysin Finnsecon KS ja Weberiltäkin Kulttuurikalkkisementtimaalin, mutta aloin vielä miettiä tuon maalin sotkemista itse, kun viime talven projektista jäi kalkkitahnaa reilu 20kg ylitse. Säilyyhän se tuleviin projekteihin, mutta voisi sen tähänkin nyt käyttää.

Mutta millaisilla suhteilla tuota kalkkisementtimaalia pitäisi sekoittaa ja tehdäänkö sitä vain yksi sarja (ei kuten kalkkimaalia esimerkiksi 10% - 20% - 25%)?
Ainekset ymmärtääkseni ovat kalkkitahna(löytyy), valkosementti(löytynee ainakin tilaamalla rautakaupoista), pigmentti(rautaoksidi pohjainen, pitäisi löytyä kaupaoista) sekä kalkkivettä(tätäkin jäi talvelta reippaasti).

Ensitöikseni ilmeisesti liotan pikmenttiä vedessä muutamia päiviä, että se kostuu kunnolla.
Sekoitanko sitten kalkkimaalin tahnasta suhteella X%, johon lisään valkosementtiä X% sekä pigmentin(max 10% ainesten kuivapainosta, mutta ymmärtääkseni sävy ei enää tummene 5% lisäyksen jälkeen)?

Millaisia suhteita sitten pitäisi käyttää?
Teenkö samantein 15% kalkkimaali johon saman verran valkosementtiä?
Weberin maalin ohjeessa noin 17kg kalkkimaalia(kalkin määrä tuntematon) lisätään 2kg sementtiä eli noin 11% suhteessa painoon.
Ohjeita olen yrittänyt kaivella netistä ja kirjoista jonkin verran, mutta vielä ei ole tullut vastaan.
ossis
Jäsen
Jäsen

Re: Kalkkisementtimaalin valmistus itse

ViestiKirjoittaja 48tönö päivämäärä Ti Kesä 27, 2017 12:07

Joo ei ole oikein löytynyt hyvää kirjaa, jossa olisi kylmiä ohjeita eri perinnemaalien valmistukseen ja sävytykseen.
Suurin osa on näitä "90 % viisastelua nykymaaleista ja muutama puolivillainen ohje seassa"
48tönö
Jäsen
Jäsen

Re: Kalkkisementtimaalin valmistus itse

ViestiKirjoittaja ossis päivämäärä Ke Kesä 28, 2017 11:07

Näin se näyttää olevan.
Youtubesta löytyi muutamia videoita joissa käytiin läpi kalkilla ja sementillä maalausta. Näissä henkilöt tekivät kalkkimaalitkin useasti vain kuivasta rakennuskalkista eivätkä tahnasta. Käytettyistä 'lisäaineista' löytyi sitten juustottunutta maitoa sekä ihraan. Perinnemeininkiä siis :-D

No taitaa olla, että tämäkin pitää mennä kokeilun ja erehdyksen kautta.
Kommenttia ehkä kaipaisin kuitenkin, että kuinka paksua tuon pitäisi olla? Kalkkimaalihan on ihan lirua, mutta tehdäänkö tästä sitten paksumpaa?

Jos tekisi 20% kalkkimaalin, siihen ehkä saman verran valkosementtiä ja sitten niiden painosta vaikka tuo 5% pigmenttiä. Meneekö pahasti pieleen?
ossis
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Maalaus ja maalit