Kivijalka pitäisi maalata ja maaliksi olen ajatellut kalkkisementtimaalia.
Kaupallisia tuotteita löysin Finnsecon KS ja Weberiltäkin Kulttuurikalkkisementtimaalin, mutta aloin vielä miettiä tuon maalin sotkemista itse, kun viime talven projektista jäi kalkkitahnaa reilu 20kg ylitse. Säilyyhän se tuleviin projekteihin, mutta voisi sen tähänkin nyt käyttää.
Mutta millaisilla suhteilla tuota kalkkisementtimaalia pitäisi sekoittaa ja tehdäänkö sitä vain yksi sarja (ei kuten kalkkimaalia esimerkiksi 10% - 20% - 25%)?
Ainekset ymmärtääkseni ovat kalkkitahna(löytyy), valkosementti(löytynee ainakin tilaamalla rautakaupoista), pigmentti(rautaoksidi pohjainen, pitäisi löytyä kaupaoista) sekä kalkkivettä(tätäkin jäi talvelta reippaasti).
Ensitöikseni ilmeisesti liotan pikmenttiä vedessä muutamia päiviä, että se kostuu kunnolla.
Sekoitanko sitten kalkkimaalin tahnasta suhteella X%, johon lisään valkosementtiä X% sekä pigmentin(max 10% ainesten kuivapainosta, mutta ymmärtääkseni sävy ei enää tummene 5% lisäyksen jälkeen)?
Millaisia suhteita sitten pitäisi käyttää?
Teenkö samantein 15% kalkkimaali johon saman verran valkosementtiä?
Weberin maalin ohjeessa noin 17kg kalkkimaalia(kalkin määrä tuntematon) lisätään 2kg sementtiä eli noin 11% suhteessa painoon.
Ohjeita olen yrittänyt kaivella netistä ja kirjoista jonkin verran, mutta vielä ei ole tullut vastaan.