Uula lattiamaali. Vinkkejä maalaukseen?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion

Uula lattiamaali. Vinkkejä maalaukseen?

ViestiKirjoittaja Kimmo_M päivämäärä To Maalis 15, 2018 14:07

Uuden mäntylautalattian maalaus edessä. Maaliksi on valittu uulan lattiamaali.
Oksalakan varmaan tarvitsee oksankohtiin?
Täytyykö maalia ohentaa? Testimaalauksen perusteella levittyy hyvin ohentematta, mutta onko esim. tarttuvuus parempi jos eka kierroksen sutii ohennettuna? Ohennettuna maalia saisi mahdollisesti paremmin lautojen rakoihin jotka on näillä keleillä isoimmillaan?
Käykö ohennukseen tavallinen lakkabensiini?
Kimmo_M
Uusi jäsen

Re: Uula lattiamaali. Vinkkejä maalaukseen?

ViestiKirjoittaja Rosvolinna päivämäärä To Maalis 15, 2018 21:45

Ensimmäinen kerros kannattaa ohentaa. Pineenitärpätti tai Uula yleisohenne olisi valintani tässä tilanteessa.
1947-2020 - Yks yhteen Klubi-askin kannen piirustusten kanssa
Käyttäjän avatar
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja lehmikangas päivämäärä To Maalis 15, 2018 23:48

Tuo oksalakkaus kiinnostaa itseänikin. Usein olen lukenut että se on niin pieni vaiva, että kannattaa tehdä. Mutta olisihan se hyvä jos osaisi paremmin ennakoida minkälaiset oksat tulee lakata. Jos (ja kun) kaikki lakkailee niin aikaa kuluu.

Olen käyttänyt itse liuotettua shellakkaa ja Tikkurilan oksalakkaa. Toistaiseki en ole huomannut eroa että kumpi on parempi, molemmista on joitakin kohtia tullut läpi. Tai sitten on jäänyt joku paikka lakkaamatta. Toisaalta, jätin myös yhden komeron alta lakkaamatta kokeeksi ja sieltä ei tullut yksikään läpi.

Eli ei vinkin vinkkiä, kysymyksiä vain. --> Ei kannata maalata itseään nurkkaan. Ja rakoihin maalattaessa olen käyttänyt myös erillistä lisäpurkkia missä enemmän ohennettua. Tähän lisäksi ihan pieni pensseli, tyyliin taidemaalaukseen soveltuva jäykkä on ollut apuna.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kariharrikari päivämäärä Pe Maalis 16, 2018 13:21

Itse en ole käyttänyt Uulan lattiamaalin kanssa oksalakkaa. En näe sille tarvetta, koska oksat eivät paista edes valkoisesta maalista läpi.
Käyttäjän avatar
Kariharrikari
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kimmo_M päivämäärä Pe Maalis 16, 2018 13:54

Väri on punainen eli melko tumma sävy.
Oletteko käyttäneet ohentamiseen muuta kuin tuota uulan yleisohenninta? Taitaa tulla 100km reissu suuntaansa jos tuota lähtee metsästämään.
Kimmo_M
Uusi jäsen

Palaa alueelle Maalaus ja maalit