Uulan petroliöljymaali

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion

Re: Uulan petroliöljymaali

ViestiKirjoittaja talotonttu päivämäärä To Syys 20, 2012 13:27

Juu, talo on maalattu. Ehkä sen jo ensi kesänä oppii itsekkin ymmärtämään ja siitä nauttimaan. Jotenkin on urakkavaihe päässä vielä päällä, kun muut omakotitalon hommat tässä vielä edessä.

http://www.geveko.fi/pellavaoljymaali kovasti perinteiseksi kehuvat tätäkin maalia. Uskon kyllä enemmän sinun lausuntoasi asiasta :)

Mitä tämä pellavaöljyalkydi sitten käytännössä tarkoittaa? Ja mitä nämä erot jälleenmaalauksessa ovat?
talotonttu
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Pekka Huhta päivämäärä To Syys 20, 2012 14:29

talotonttu kirjoitti:http://www.geveko.fi/pellavaoljymaali kovasti perinteiseksi kehuvat tätäkin maalia. Uskon kyllä enemmän sinun lausuntoasi asiasta :)

Mitä tämä pellavaöljyalkydi sitten käytännössä tarkoittaa? Ja mitä nämä erot jälleenmaalauksessa ovat?

Mä just kirjoitin aiheesta johonkin ketjuun, mutten nyt muista että minne.

Tuo Lappi on kohtuullisen simppeli aine, mutta sitä pellavaöljjyä on kuitenkin modifioitu (paksunnettu, polymeroitu) sen verran, että siihen pitää laittaa neljännes tärpättiä joukkoon, jotta se olisi lainkaan juoksevaa. Puhtaassa alkydimaalissa tämä suhde voi olla jopa yli puolet, ja siinä aidossa pellavaöljymaalissa tärpättiä ei tarvita ollenkaan. Toisaalta sitten taas tuommoinen maali kuivuu kovemmaksi kuin perinteinen pellavaöljymaali.

Eli erot on lyhyesti:
- Maalatessa maali on helppo, koska se on paksua jankkia ja kerrospaksuutta saa paljon kerralla.
- Maalikalvon paksuus on paksumpi kuin puhtaalla pellavaöljymaalilla
- Maalikalvo on kovempi
- Kahdesta edellisestä johtuen uudelleenmaalausten yhteydessä maalin pois raaputtamisen aika tulee aikaisemmin -> perinteisemmällä välttyy raaputushommilta pidempään.

Kyllä toi Lappi on kuitenkin se heti seuraavaksi paras vaihtoehto ihan puhtaasta pellavaöljymaalista eteenpäin, mutta kuitenkin selkeästi eri tuote.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja talotonttu päivämäärä To Syys 20, 2012 14:59

Kiitos tästä infosta!

Aika jännä, kun kesäkuun alussa käytin monta iltaa tutkien maaliasioita netistä, enkä oikeastaan ainakaan sillä juuri viisastunut. Lopulliset valinnat tehtiinkin kaupassa sen mukaan mitä sai ja tyytyväisiä ollaan (vaikkakin luulin ostaneeni perinteisiä pellavaöljyjä, kuten päätin).
Taidat kuitenkin olla ainoa, joka näistä alkydeistä infoa on tänne tiedon valtatielle kirjoittanut, koska aivan uutta tietoa. Enemmän tuntuu olevan jankkausta siitä ainoasta oikeasta tavasta maalata, mutta objektiivista selkeää tietopakettia ei ole tarjolla eri tuotteiden eroista.

Kaikki kama on hengittävää perinteisen reseptin mukaan tehtyä maalia punamullasta saniteettisilikoniin :)

Yksi asia kuitenkin näissä perinteisellä reseptillä tehdyissä ja pitkää perinnettä vaalivissa maalimainoksissa minua häiritsee... Eikös lyijyvalkoisen käyttö ole kiellettyä? Ja eikös ennenvanhaan sitä ollut kaikissa öljy maaleissa? Eli eikös nämä uudet säädökset periaatteessa sössi nämä mainoslauseet ihan suorilta?
talotonttu
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Pekka Huhta päivämäärä To Syys 20, 2012 15:18

Osapuilleen saman tiedon löytää jos jaksaa lukea Kailan pari ekaa maalausaiheista kirjaa lävitse ja siivilöidä sieltä sitten tiedon kaiken muun lomasta. Uusin kirja oli jo niin paatoksella kirjoitettu, että jäi jopa mulla puoleen väliin :-D

Kun asiakas haluaa hengittävää maalia niin minkä vaan voi väittää olevan semmoista. Kun mitään Virallista Määritelmää ei ole, niin sillä myyntiargumentilla saa myydä vaikka aaltopeltiä.

Pekka
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Laurakaisa päivämäärä To Syys 20, 2012 17:35

Mietin tätä ketjua kun maalasin tänään meidän porttia peltikattomaalilla. Minä olen oppinut maalaamaan noilla vanhanajan maaleilla ja siksi pellavaöljymaalikäsiala on se omin. No, sain sudittua sellaisen aavistuksen punertavanruskean, pensseliraidallisen, säälittävän ja surkean kerroksen noiden porttien pintaan kun hommaan rupesin, tuntui että pensseli vaan siirtelee sitä maalia edestakaisin. Mietin että jo on perhanan huonoa maalia. Sitten muistin tämän käsiala-asian ja lisäsin vähän maalia sutiin. Sitten vähän lisää. Lopulta lotrasin omasta mielestäni ihan tolkuttomalla määrällä maalia ja a vot, jo tuli portista hyvä. Kokemus oli hämmentävä.

(Sitten tuli vesisade, jonka piti ennusteen mukaan tulla vasta huomenna. Ei ole enää hyvä se portti. Mutta se on eri tarina, siitä voi kirjoittaa vaikka siihen ketutusketjuun...)

Siis allekirjoitan kyllä tämänpäiväisen perusteella sen, että jos tuolla systeemillä yrittää pellavaöljymaalia sivellä seinään niin on kyllä varmasti aika kamalaa niin lopputuloksen kuin maalauskokemuksenkin osalta. Vertailun vuoksi maalasin tuossa joku aika sitten yhden ulko-oven sillä Uulan pö-maalilla ja oli kai minulla maalausvaatteet päällä mutta ei niissä näy olevan yhtään ruskeaa tahraa. Sitä pitää vaan oikeasti laittaa tosi vähän pensseliin verrattuna noihin vesiohenteisiin nykymaaleihin.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Re: Uulan petroliöljymaali - Gysinge

ViestiKirjoittaja koulukoti päivämäärä Ma Loka 01, 2012 17:51

Voi tätä maalauksen vaikeutta! Tai siis maalivalinnan....
Meillä edessä ison rakennuksen, vanhan koulun, ulkomaalaus. Talo on suojeltu ja museoviraston asiantuntijan mukaan petroliöljymaali ei käy, koska heillä on siitä niin paljon huonoja kokemuksia. Jälki vuosien päästä epätasaista jne. Mene ja tiedä.
Olemme maalanneet koulun 80-luvun lopulla Tikkurilan öljymaalilla, johon erikseen lisättiin vernissa. Maali on liituuntunut nätisti ja on nyt helppo harjata uuden maalipinnan alta pois. Eli maali ei sinänsä laadullisesti ollut tuolloin huono valinta, paitsi pigmentin osalta: Tikkurila oli juuri siirtynyt aitopigmentistä keinotekoisiin ja niin siinä kävi, että nuo 80-luvun lopun punamultasävyisellä öljymaalilla maalatut talot ovat kaikki lähinnä vaalean puolukkapuuron värisiä. Museoviraston mielestä punainen öljymaali ei ole oikea valinta missään tapauksessa, sillä "punainen kuuluu vain punamullalle" - näin siis museoviraston mielipide. Ei se mitään, minä myöskään NYT 30 vuotta viisaampana :shock: en maalaisi taloa missään tapauksessa enää punaiseksi... :oops:

Nyt sitten kuulin, että myös Uula on siirtynyt pigmenteistä pastoihin. Mitä tämä sitten tarkoittaakaan värisävyjen tunnelman ja varsinkin kestävyyden kannalta? Onko tästä jollakin tarkempaa tietoa !? Olin siis ajatellut maalata Uula öljymaalilla (kun se petroli ei käy..). Nyt sitten olen katsellut ruotsalaisen Gysingen maalikarttoja.
http://webshop.gysinge.nu/categories.ph ... ch-utomhus Gysingen maalit tehdään edelleen vanhoilla resepteillä ja pigmenttejä käyttäen.

No, on talvi aikaa miettiä. Talo on niin valtaisan kokoinen, että on lievä rimakauhu. :( Pelkästään värin valinta on vaikeaa, sillä pelkään, että vanha punainen ajan kanssa antaa väriä pintaan. Ekä haluaisi enää kokea samaa eli värin muuttumista joksikin aivan toiseksi. Olen kokeillut nyt keltaisen sävyjä. Vuorilautoja en haluaisi enää maalata valkoiseksi, sillä kymmenen vuoden kuluttua - viimeistään - ne ovat harmaat. Kaikki ideat ovat tosi tervetulleita :-D . Olisi myös kiinnostava kuulla, miltä nyt näyttää esim kymmenen vuotta sitten petroliöljyllä maalattu talo?

http://aurinkolanka.blogspot.fi/
koulukoti
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja PetteriKivimäki päivämäärä Ke Loka 03, 2012 22:30

Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Käyttäjän avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja EEmeli1 päivämäärä To Loka 04, 2012 8:01

^^ Mielenkiintoista tuo museoviraston kanta teillä. Omistan myös kultturihistoriallisesti arvokkaan, suojellun talon. Museoviraston väki kävi kesällä ja kävimme keskustelua maaleista, maalaamisesta sekä sävyistä. Täällä museoviraston kanta oli, että petrooliöljymaali sopii oikein hyvin, mutta sävyistä olisi syytä valita haluttua sävyä muutama aste tummempi, sillä petrooliöljymaalilla maalatessa sävy vaalenee vanhetessaan.
EEmeli1
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Pekka Huhta päivämäärä To Loka 04, 2012 14:26

Tuokin "museoviraston kanta" on vähän erikoinen juttu. Käyttäisin noissa teidänkin tapauksissa vaikka termiä "museoviraston edustajan mielipide", koska noissa on kaiketi kyseessä yksittäiseen kohteeseen annettu arvio eikä mikään jäykkä linjanveto.

Tuo tikkurilan Lin-pellavaöljymaali oli aika tuskallinen kokeilu. saman ilmiön saa tosin aikaan ulkona millä vain pellavaöljymaalilla, jonka sävyttää synteettisillä pigmenteillä. Ekana vuonna näyttää tosi kivalta ja sen jälkeen tosi hirveältä.

Uulan uudet vesiohenteiset maalit (Into, Ilona) sävytetään kyllä Tikkurilan kartalla, mutta pellavaöljymaali on yhä ihan luonnonpigmenteillä tehtyä. Sen puoeen ei tarvitsisi olla huolissaan.

Mutta eihän Uula ole suinkaan maailman ainoa pellavaöljymaalivalmistaja. Perinteisiä saa Ruotsista (vaikkapa Allbäck, Ottosson) ja Suomessa Uulan lisäksi esim. Kymen Palokärki tekee perinteistä pellavaöljymaalia tilaustuotteena.

Kansakoulujen väreille on ollut olemassa värimalleja, mahtaisiko rakennustaiteen museosta löytyä apuja. On ollut hyvin näyttäviäkin väriyhdistelmiä, vaikka nyt sitten okrankeltaisesta oranssimpi kirkas seinä ja lämpimänruskeat nurkkalaudat tai sitten jokin vaalea seinäpinta vihreillä nurkkalaudoilla.

Koulujen ja asemarakennusten kuvia ja piirustuksia katselisin, niistä löytyy hienoja yhdistelmiä.

Pekka
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja EEmeli1 päivämäärä To Loka 04, 2012 20:18

Anteeksi virheellinen termi :roll: Näinhän se on, että tapauskohtaisesti, kulloisenkin tapauksen mukaan, yksittäisen henkilön mielipiteitähän nämä on. Mutta korjausavustuksen saantiin ELY-keskukselta tai museovirastolta tällä kylläkin on merkitystä, mikä maali on sallittua ja mikä ei...
EEmeli1
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja koulukoti päivämäärä To Loka 04, 2012 20:39

Kiitos kommenteista! Olen tosi iloinen tuosta vinkistä nimenomaan etsiä niitä vanhojen kansakoulujen värimalleja, toivottavasti löytyy! :-D . Tuollaisen oranssinkeltaisen ruskeilla nurkkalaudoilla haluaisin nähdä! ja tämä meidän kohde on alunperin ollut vaalean harmaa jugendin vihreillä nurkkalaudoilla.

Totta: vain yksittäisen museoviraston edustajan mielipide, mutta nimenomaan hänen lausunto vaikuttaa tuohon mainittuun ELY-keskukselta saatavaan korjausavustukseen. Avustus on iso apu näissä isohkoissa kulttuurihistoriallisesti arvokkaissa kohteissa, joten korjausavustukseen lausunnon antaneen museoviraston edustajan mielipidettä on noudatettava. Lisäksi koska minulla ei ole itselläni tietoa/kokemusta petrolimaaleista ja edustaja sanoo että heillä on huonoja kokemuksia näistä: jälki onkin ollut muutaman vuoden kuluttua kirjavaa, niin kyllähän sitä sitten uskoo. Olis tosiaan kiva kuulla kokemuksia noin 5-10 vuotta sitten petroliöljymaalilla maalatuista kohteista. Onko sulla Pekka tietoa tuosta Gysingen maalista? Minulla on aivan lähinaapurissa Antiikkiverstas Wilman myymälä, joka edustaa ja myy kyseistä maalia.

koulukoti
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä To Loka 04, 2012 20:42

EEmeli1 kirjoitti:Mutta korjausavustuksen saantiin ELY-keskukselta tai museovirastolta tällä kylläkin on merkitystä, mikä maali on sallittua ja mikä ei...

Tulevatkohan ne tarkastamaan, millä maalilla maalaus on tehty?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja EEmeli1 päivämäärä To Loka 04, 2012 20:51

Tulevat :lol: eihän ne meilläkään muuten olisi vierailleet, jos ei tarkistus käynnillä ja kuiteistahan näkee mitä maalia on ostettu, mikäli avustuksen meinaa saada.
EEmeli1
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja koulukoti päivämäärä To Loka 04, 2012 21:24

Kiitos tuosta ottossonfärg-linkistä Petteri! Hyviä videoita ja vinkkejä talven yli opiskeltavaksi :cool: . Löytyy näköjään jotain tuolta Kymen Palokärjen sivuilta suomeksikin: http://kauppa.kyminpalokarki.fi/categor ... fargmakeri.

Kyllähän se lähtökohtaisesti on selvä, että jos avustuksilla korjaa, niin pakkohan se on totella maksajaa -tai maksun hyväksyjää :roll: . Me saimme avustusta lahovaurion korjaamiseen (korjattu) ja ulkomaalaukseen (ensi kesänä)... ja avustus maksetaan vasta kun työ on tehty -asianmukaisesti :-)

koulukoti
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Pekka Huhta päivämäärä Pe Loka 05, 2012 10:26

Jos ihan oikeasti maalataan suojeltua taloa johon halutaan tehdä asiat oikein, niin täytyy muistaa, että petrooliöljymaali on yhäkin pula-ajan säästömaali eikä samaa ainetta kuin pellavaöljymaali. Kun tehdään ihan oikeasti oikein ja haetaan parasta ja pitkäikäisintä ratkaisua, niin kyllä se sitten on kuitenkin pellavaöljymaalin paikka. Ei pula-ajan maalista ole tullut täyttä pellavaöljymaalia millään, vaikka ajat muuttuu. Sikäli olen kyllä niiden museoviraston ihmisten kanssa samaa mieltä.

Gysingen maalista mulla ei ole kokemusta. Mulla oli itse asiassa vähän semmoinen mielikuva että Gysinge olisi myynyt Ottossonin värejä omassa purkissaan, mutta sen suhteen olin väärässä: kyllä niillä on omat maalit.

Listataan nyt nuo ruotsalaiset valmistajat

http://www.linoljeprodukter.se/ Allbäck
http://www.ottossonfarg.com/ Ottosson Färgmakeri
http://webshop.gysinge.nu/categories.ph ... 2C-pigment Gysinge
http://www.wibofarg.se/ WIBO Färg

Jos ruotsi taipuu, niin kannattaa vähän lueskella sikäläisiä keskustelupalstoja kokemuksista.

koulukoti kirjoitti:Kiitos kommenteista! Olen tosi iloinen tuosta vinkistä nimenomaan etsiä niitä vanhojen kansakoulujen värimalleja, toivottavasti löytyy! :-D . Tuollaisen oranssinkeltaisen ruskeilla nurkkalaudoilla haluaisin nähdä! ja tämä meidän kohde on alunperin ollut vaalean harmaa jugendin vihreillä nurkkalaudoilla.

Yksi kaveri opiskelee Oulussa arkkitehdiksi ja yrittää erikoistua restaurointipuolelle. Se laittelee yhtä kansakoulua kuntoon, voisin kysellä, että onko sillä tarkempia koordinaatteja että mistä se on itse etsiskellyt värimalleja.

Pekka
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Maalaus ja maalit