Mineraalivilla ilman höyrynsulkua?

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.

Mineraalivilla ilman höyrynsulkua?

ViestiKirjoittaja Kipsi päivämäärä Ti Maalis 05, 2019 10:23

Kyseessä puolitoistakerroksinen talo, alakerta hirsirunkoa ja yläkerta puurunko. Tuossa yläkerran katosta epsira (jonkin sortin styroksia?) levyjä purkaessa huomasin että seinän ja katon rajasta pilkottaa villat suoraan ilman minkään sortin paperia tai muovia. Tarkemmat tutkimukset osoittivat että seinän rakenne on sisältä ulospäin: 3 kerrosta tapettia, gyproc, n. 200 mm kivivillaa ja tuulensuojalevy. Sen takana sitten sivu-ullakko. Nykyään jos tuollaisen tekisi niin kyseessä olisi varmaankin rakennusvirhe, koska sieltä puuttuu höyrynsulku. Talo on rakennettu 80-luvulla ja kai jo siihen aikaan on ollut yleisesti tiedossa, että mineraalivillojen kanssa pitäisi olla höyrynsulku?

Eniten minua asiassa mietityttää miten koko torppa ei ole läpensä homeessa? Rakenne on kuitenkin tuollaisenaan ollut jo noin 30 vuotta pystyssä. Mietiskelen vain, että pitäisikö seinät alkaa purkamaan että höyrysulun saisi lisättyä... Samalla pitäisi varmaan lattiakin avata jotta sulun saisi järkevästi liitettyä alaspäin. Toisaalta jos tuo on noinkin pitkään ollut eikä ongelmia ole ollut, niin ehjän korjaaminen tuntuu vähän tyhmältä...
Kipsi
Uusi jäsen

Re: Mineraalivilla ilman höyrynsulkua?

ViestiKirjoittaja tv43 päivämäärä Ti Maalis 05, 2019 11:02

En olisi huolissani jos toiminut noinkin . Onhan niitä vaihdettu purueriteitä villoihin ulkoapäin .
Yksi talo tutulla -70 luvulla vaihto eikä mitään ole ilmennyt . Toisessa purkutalossa oli villat mustunut
Ilmavuotojjen kohdalta , mutta kuiva ja homeeton sekin . Jotenkin se vain on että toisessa paikassa
jokin ratkaisu toimii , ja toisessa ei .
tv43
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Rosvolinna päivämäärä Ti Maalis 05, 2019 23:54

Ei tuo välttämättä mikään huono ratkaisu ole - onhan tuo toiminut jo vuosikymmeniä. Uskoisin tuon kipsilevyn toimivan riittävänä höyrysulkuna. Minulla on tallissa väliseinänä kipsilevy-kivivillarakentella. ja toinen puoli on kylmä ja toinen lämmin. Ei mitään ongelmaa. Villa pääsee haihduttamaan kosteuden ja ei pamahda homeeseen.

Talon vintille olen laittanut tuplakipsit, ekovillan ilman erillistä höyrysulkua. Kaikki saumat olen tiivistänyt akryylilla - luulisi kipsilevyn papereiden toimivan höyrysulkuna.
Hyvä talo tulee pystyä hävittämään biojätteen seassa
Käyttäjän avatar
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ke Maalis 06, 2019 0:01

Rosvolinna kirjoitti:Ei tuo välttämättä mikään huono ratkaisu ole - onhan tuo toiminut jo vuosikymmeniä. Uskoisin tuon kipsilevyn toimivan riittävänä höyrysulkuna. Minulla on tallissa väliseinänä kipsilevy-kivivillarakentella. ja toinen puoli on kylmä ja toinen lämmin. Ei mitään ongelmaa. Villa pääsee haihduttamaan kosteuden ja ei pamahda homeeseen.

Talon vintille olen laittanut tuplakipsit, ekovillan ilman erillistä höyrysulkua. Kaikki saumat olen tiivistänyt akryylilla - luulisi kipsilevyn papereiden toimivan höyrysulkuna.

Tärkeintä tosiaan kaiketi että harvenee ulospäin. Tykkään enempi jos laitetaan ilmansulku, ei höyrynsulkua (muovi). Sitten kun se höyry mun järjen mukaan menee mm. kipsilevyn papereiden läpi ja tasaantuu sitten lopulta sinne kivivillaan, jolle annetaan mahdollisuus päästää se lävitseen ulkoilmaan kun ei itse pysty kosteutta pahemmin sitoa niin eiköhän tuo ole lähes parhain mahdollinen ratkaisu :roll:

Kaksi tiivistä pintaa ja välissä jotain eristettä on minusta se killeri, jolloin ollaan ongelmissa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Tuplavee päivämäärä Ke Maalis 06, 2019 20:23

Meillä oli haltex, kipsi, 50mm mineraali, 150mm hirsi, jne..

Vähän ilmavuotojen aiheuttamaa tummumaa villoissa muttei muuta mainittavaa
Tuplavee
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kipsi päivämäärä To Maalis 07, 2019 7:41

Taidanpa teipata paperin gyprocin yläreunasta katon paperiin, että saan katon ja seinän välisen kulman ilmavuodon tukittua. Ei taida maksaa vaivaa alkaa seiniä purkamaan....
Kipsi
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja Rosvolinna päivämäärä To Maalis 07, 2019 12:12

Tuohon liitoskohtaan olen käyttänyt muovitonta ilmansulkupaperia 10-15c soiroina. Rypistin mutkille ja uitin liisterissä. Painelin saumaan pienen joustovaran. Tuo teippi ei oikein jaksa ajan hammasta.
Hyvä talo tulee pystyä hävittämään biojätteen seassa
Käyttäjän avatar
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Eristäminen