Asbestiputki

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.

Re: Asbestiputki

ViestiKirjoittaja pjokinen päivämäärä To Huhti 21, 2016 13:22

Keijo kirjoitti:Kunnollinen kuminaamari kannattaa olla... Jos levyn vielä sumuttaa kosteaksi, niin pölyä ei juurikaan tule.

Tuossa ne tärkeimmät. Jos yhtään enemmän tykkää remonttia tehdä vanhoissa nurkissa, niin ehdottomasti ostakaa Scott AutoFlow setti. Maksaa mutta on paras moneen, kevyt kokomaski, puhallin pitää linnsin auki ja takuu varmasti suodattaa kaiken paskan hyvän suodatin valikoiman ansiosta. Yksi suodatin kestää ikuisuuden kun käyttää edessä karkea suodattimia. Itselläni on moinen, päivän päätteeksi imurilla karkeasuodatin puhtaaksi ja taas hommat jatkuu. akku kestää koko päivän. Perään vielä kertakäyttöinen koko haalari, niin saa turoilla urakalla.

Kohteen kastelu kannattaa tehdä noissa puruissa ja koittaa saada suoraan säkkiin kamat. Putkipuruissa ensin kastelu, sitten pussit kohteen ympärille ja pätkissä kamat ulos. Siistiä ja lähes pölisemätöntä. Imureihinkin saa H13/H14 suodattimia, joilla saa asbestin talteen, imuri tosin on tuon jälkeen muuhun käyttöön kelpaamaton, mutta eipä tarvitse vuokrailla tai ostella speciaali kamoja.
pjokinen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kajaste päivämäärä Ma Syys 05, 2016 9:37

Selvitin tätä mineriitin purkua juuri, kun olen hankkinut kyseisillä levyillä päällystetyn talon. Uusittu lainsäädäntö koskee tosiaan vain rahalla tehtäviä töitä. Omaa taloa saa purkaa itse vapaasti, kunhan ei aiheudu vaaraa sivullisille. Asbestitöitä valvova Aluehallintoviranomainen siis kertoi näin. Tuolla moottoroidulla kokomaskilla, kertishaalarilla ja kostuttamalla aion minäkin purkaa omani.
Kajaste
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja Rakennusinsinööri päivämäärä Ma Syys 05, 2016 14:23

Kajaste kirjoitti:Selvitin tätä mineriitin purkua juuri, kun olen hankkinut kyseisillä levyillä päällystetyn talon. Uusittu lainsäädäntö koskee tosiaan vain rahalla tehtäviä töitä. Omaa taloa saa purkaa itse vapaasti, kunhan ei aiheudu vaaraa sivullisille. Asbestitöitä valvova Aluehallintoviranomainen siis kertoi näin. Tuolla moottoroidulla kokomaskilla, kertishaalarilla ja kostuttamalla aion minäkin purkaa omani.

Kiitos! Olen tätä tietoa etsinyt pariinkin otteeseen, mutta en ole löytänyt. Ja kun itsellä purku ei vielä ole ollut ajankohtainen niin tarkempi selvittely on jäänyt siihen.
Rakennusinsinööri
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Zaffodi päivämäärä Ti Syys 06, 2016 20:43

Kajaste kirjoitti:Selvitin tätä mineriitin purkua juuri, kun olen hankkinut kyseisillä levyillä päällystetyn talon. Uusittu lainsäädäntö koskee tosiaan vain rahalla tehtäviä töitä. Omaa taloa saa purkaa itse vapaasti, kunhan ei aiheudu vaaraa sivullisille. Asbestitöitä valvova Aluehallintoviranomainen siis kertoi näin. Tuolla moottoroidulla kokomaskilla, kertishaalarilla ja kostuttamalla aion minäkin purkaa omani.

Juu, kyseessä on työsuojelulainsäädäntö joka ei päde jos tekee itse. Toki varovaisuutta kannattaa aina noudattaa.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja kallistus päivämäärä Pe Elo 17, 2018 8:12

Onko ihan turhaa hommaa laittaa kellarissa katossa kulkeviin asbestiputkiin päälle vaikka muovia jeesusteipillä kiinni, jotta ei vahingossakaan pölähdä jos sattuu jollain kolauttamaan alkavan kattohiomisprojektin yhteydessä...
kallistus
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Keijo päivämäärä Pe Elo 17, 2018 10:30

Ei varmaan kunhan laitat sen jesarin niin, ettei sitä pois repiessä pölise...

Jos ne putket on kipsinauhalla päälystettyjä, niin kannattaa vetäistä niihinkin remontin yhteydessä joku maali pintaan tai jos enemmän jaksaa näperrellä, niin isogenopakia. Tulee siistimmän näköiset, helpompi siivota jatkossa eikä pölise sitten myöhemminkään.
Keijo
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Spautio päivämäärä Pe Elo 17, 2018 15:20

EIkö ne eristeet kannattaisi poistaa sieltä asap. ovat ikuinen riesa muuten, ja jos tulee putkirikko tai muuta äkillistä saneeraustarvetta niin poishan ne pitää saada joka tapauksessa, ja se aiheuttaa tarpeetonta viivytystä? Täällä on ollut muistaakseni keskustelua niiden purkamisesta asbestia kastellen jne. Helpompi varmaan kattoakin olisi hioa jossei siellä putkissa ole eristeitä?
Spautio
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja mako päivämäärä Ma Syys 03, 2018 20:22

Kasteluna kannattaa käyttää primeria ja sekaan vettä imeytyy ja
Tekee siitä lähes yhtä kamaa. Näin tehty ensiapuna joskus.
mako
Jäsen
Jäsen

Edellinen

Palaa alueelle Lämmitys, ilmanvaihto, putket ja sähkö