Ekovilla. Mitä ilmandulkupaperia rappusiin?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?

Ekovilla. Mitä ilmandulkupaperia rappusiin?

ViestiKirjoittaja jjh päivämäärä Su Syys 08, 2019 23:48

Mulla on työn alla yläkertaan vievien rappusten eristäminen/lisäeristäminen.
Tarkoitus olisi laittaa kellariin vievien rappusten kautta yläkertaan vievien rappusten ”koteloihin” ekovillaa.

Ekovillalta neuvottiin laittamaan paperi ekovillan alapuolelle, sekä yläpuolelle.
(Kumpikin on ns. lämmintä tilaa)

Mutta se paperi, mitä laatua?
Onko sillä nyt tässä tapauksessa väliä jos haen esim. Paavo ilmansulkupaperia?
https://www.puuilo.fi/ILMANSULKUPAPERI-30m2

Toinen kysymys. Kellarin puolelta pääsi kätevästi myös kurkistamaan välipohjaan.
Oon ollut siinä uskossa että tässä talossa on vain purua eristeenä, mutta näyttäisi siltä että purujen päälle on tässä kohdassa laitettu lasivillaa. Ilmeisesti silloin kun edellinen asukas on remontointi aulatilan.. (lattialämmitys+kaakeli).
Hieman puistattaa ajatus lasivillasta tuolla, mutta onko siitä haittaa? Ainakin osin pystyisi ottamaan pois, mutta ei yhtään huvittaisi lähteä repimään aulan lattiaa auki. Villa ja purut ovat täysin kuivia ja kuin uutta.
jjh
Jäsen
Jäsen

Re: Ekovilla. Mitä ilmandulkupaperia rappusiin?

ViestiKirjoittaja lehmikangas päivämäärä Ma Syys 09, 2019 21:06

Itse olen kahden lämpimän tilan välisiin rakenteisiin laittanut toiselle puolelle oikean ilmansulkupaperin hyvin teippeineen kaikkineen. Toiselle puolen jotain kevyempää vahvistamatonta remonttipaperia ja kirjoittanut vielä sinne tänne että "tämä vain pölysuoja". ettei joku vedä joskus vääriä johtopäätöksiä. Hyvä paperi lämpimämälle puolelle, mutta voi riippua osin rakenteesta (esim panelointi vai levy jne kummalla puolen).

Tuo linkittämäsi Arvo ilmansulkupaperi on hyvä tuote.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Wespa päivämäärä Ma Syys 09, 2019 22:27

lehmikangas kirjoitti:Tuo linkittämäsi Arvo ilmansulkupaperi on hyvä tuote.

Vähän ihmeellinen tuo tuotekuvaus, ensin todetaan että "pidättää vesihöyryä", ja sitten kuitenkin todetaan että sopii hengittäviin rakenteisiin. Kumpikohan se nyt sitten oikeasti on? Jos veikata pitäisi niin sanoisin että ei päästä vesihöyryä lävitseen, eli en laittaisi, mikäli tarkoituksena on pitää rakenteet höyrynsuluttomina.
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)
Käyttäjän avatar
Wespa
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja jjh päivämäärä Ma Syys 09, 2019 23:28

Wespa kirjoitti:
lehmikangas kirjoitti:Tuo linkittämäsi Arvo ilmansulkupaperi on hyvä tuote.

Vähän ihmeellinen tuo tuotekuvaus, ensin todetaan että "pidättää vesihöyryä", ja sitten kuitenkin todetaan että sopii hengittäviin rakenteisiin. Kumpikohan se nyt sitten oikeasti on? Jos veikata pitäisi niin sanoisin että ei päästä vesihöyryä lävitseen, eli en laittaisi, mikäli tarkoituksena on pitää rakenteet höyrynsuluttomina.

Tällaisia arvoja löytyi:
Ekovilla X5 vesihöyryn läpäisevyys (Sd) on 0,7
Arvon sama luku 0,61

Tiedä nyt näistä sitten.

Mulla olisi tosiaan tulossa yläkerran rappusiin. 1 keskikerroksen puolelle rappujen lautoja vasten ja toinen paperi ekovillan jälkeen kellarin puolelle. Molemmat lämpimiä tiloja. Kellarin puoli talvipakkasilla hitusen viileämpi.
jjh
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Reiska22 päivämäärä Ti Syys 10, 2019 6:54

Pari viikkoa olen laitellut välipohjaan tuota Arvo-ilmansulkupaperia. Kyseessä on näppituntumalta ihan tavallinen ruskea paperi, jossa kohtuu harva muoviristikko vahvikkeena. Verkon silmäkoko jotain 10 x 10 mm, eli aika harvaa on. Verkon mukaisesti on helppo leikata suoraan ja taitella, suosittelen ehdottomasti kyseistä tuotetta. Paikallisesta rakennusliikkeestä pääsi hetkeksi loppumaan, ja jouduin ostamaan jotakin "Eko"-paperia. Siinäkin on jonkinlainen verkkovahvike, mutta vielä paljon harvempi ja repeää helpommin.

Välipohjan alapintaan siis laitan noita yllä mainittuja, lattialankun alla välttäisi varmaan jokin ihan perus paperi.
1929 rakennettu hirsitalo, jossa on aikas paljon työnsarkaa.
Reiska22
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Remontointi yleisesti