Mikä tasoite pinkopahvin saumoihin?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Honkimaki79
Jäsen
Jäsen

Mikä tasoite pinkopahvin saumoihin?

Viesti Kirjoittaja Honkimaki79 »

Uudet pinkopahvit seinissä, mutta osa saumoista kaipaa ohennuksesta huolimatta tasoitetta. Mitä tasoitetta suosittelisitte? Nurkissa on pari tuubia Oivan pikasilotetta. Voiko nuo käyttää seiniin ilman että on pelkoa halkeilemisesta? Pahvit on tarkoitus maalata pohjatöiden jälkeen.

Kiitti vinkeistä!

Honkimäki H.
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Re: Mikä tasoite pinkopahvin saumoihin?

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Hei.

Aina kiva kuulla, kun joku on valinnut taloonsa pinkiopahvit! Olen vuosien varrella pinkopahvittanut itselle ja tutuille seiniä ja kattoja. Yhdessä kohteessa seinien pahvit maalattiin.(Kattohan tietysti maalataan liitumaalilla, mutta se ei seiniin käy) Väkisin siihen seinään sauman kohdalle tietty jälki jää, ihan kuten muidenkin materiaalien saumoihin tai kuten tapetoidessakin. Mutta kun siististi hioo, niin ei niitä huomaa ellei erikseen etsi.
Me ei ainakaan lähdetty mitään tasoitetta laittamaan enkä lähtisi nytkään. Siinä joutuu helposti ojata allikkoon,ei tasoitettakaan huomaamattomaksi saa,ainakaan helpolla ja voi jopa tulla tuhruisempi jälki tasoitteesta.
Sitten on vielä se ongelma, että tasoite on materiaalina erilainen kuin pahvi, joten tasoite imee maalia eritavalla ja tämä näkyy. Niinpä saumoista voi tulla maalauksen jälkeen entistä näkyvämmät.
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Liisterillä paperi nauha päälle.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
Honkimaki79
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksista. Tässäkin asiassa on näköjään niin monta tapaa kuin tekijää! :) Osa neuvoo laittamaan tasoitetta ja osa taas hiomaan saumat ilman silotteita - paperinauha olikin taas yksi uusi vaihtoehto.

Tuossa hiomisessa meitä neuvottiin maalaamaan ensin yksi kerros, ettei pahvi kuluisi hiottaessa liikaa. Voitko kakluuni kertoa vähän vielä tarkemmin menetelmästäsi? Kuinka karkeaa santapaperisi oli? Itse hommasin 180:stä kittejä varten, ja testailin sitä pelkkään paperinkin.. saattaisi toimiakin ihan hyvin.

Tasoitteen kanssa kikkailu ei kyllä liikaa innosta, juuri mainitsemistasi syistä.

Hermanni
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Honkimaki79 kirjoitti:Kiitos vastauksista. Tässäkin asiassa on näköjään niin monta tapaa kuin tekijää! :) Osa neuvoo laittamaan tasoitetta ja osa taas hiomaan saumat ilman silotteita - paperinauha olikin taas yksi uusi vaihtoehto.
Tässä vielä meillä käytetty vaihtoehto. Tekee suoraan sellaisen ettei tarvitse mitään kikkailuja. Parhaiten tämä onnistuu kun repii itse uudet reunat niitten tehtaalaisten tilalle siten että valkoinen pintakerros jää ehjäksi ja sitä harmaata ei jää näkyviin. Eli siis ohennus tulee kokonaan takapuolelta. Se tehtaan ohennus on varmaan ok tapetin alle, mutta maalaukseen se käy huonommin, tällä tavalla tehdyt ovat onnistuneet paremmin kuin aiemmin laitetut tehtaan saumalaiset.

Jos johonkin kohtaan on jäänyt tehtaalainen tai muuten huono sauma, niin niihin ollaan vetäisty liitumaalia (jänisliimapohjainen) tai sitten muuten yksi maalikerros ylimääräistä ensimmäiseksi. Ei täältäkään suositusta millekään kiteille ja hiomisellekaan en itse ole kokenut mitään tarvetta, se kun rikkoo vaan suotta pintaa.
KMS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KMS »

Anteeksi pieni off-topic, mutta ajattelin että tämä sopisi tähän ketjuun: Minä haluaisin omaan torppaani pinkopahvit sisäverhouslaudoituksen päälle, enkä uskalla niitä itse lähteä laittamaan. Osaako kukaan sanoa, saisinko jonkun tekemään näitä Turkuun ja kuinka suuresta työmäärästä on kysymys, kun pinkopahvitettavien seinien kokonaispinta-ala on n. 50-60 m2?. Mulle meni valitettavasti koko torppa sisältä uusiksi, joten sisäseinille tulee nyt uusi raakaponttilaudoitus ja seinät ovat suoria.

terv,

Kaapo
hämäläinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hämäläinen »

Kurkkaapa Metsänkylän navetan sivuja. Siellä on lista, johon on kerätty osaajia ja käsityöläisiä eri puolilta Suomea, jospa sieltä löytyisi.
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

KMS kirjoitti:Anteeksi pieni off-topic, mutta ajattelin että tämä sopisi tähän ketjuun: Minä haluaisin omaan torppaani pinkopahvit sisäverhouslaudoituksen päälle, enkä uskalla niitä itse lähteä laittamaan.
Vähän asian sivuun menee tämäkin. Mielestäni pelkästään uskaltamisen puutteesta ei kannata pelätä itse tekemistä, jos muuten on aikaa ja halua tehdä. Kaksi tuohon hommaan tarvitaan. Jokaisella tuota tekevälläkin on joskus ollut se ensimmäinen kerta. Tuo on yllättävän nopeaa hommaa sitten kun kaikki alkuvalmistelut on muuten tehty.

Tässä on museovirason ohje asiasta
http://www.nba.fi/tiedostot/9b92c731.pdf

Liisterinä oman kokemukseni mukaan vehnäjauholiisteri toimii parhaiten. Kaupan selluloosaliisteri kuivuu liian hitaasti ja saumat tuppaa sitä käytettäessä aukeilemaan tämän takia.
kamelisko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kamelisko »

Mä laitoin saumoihin vielä päälle liisterillä (vehnäjauho) molemmilta reunoilta revityn makulatuuripaperikaistaleen. Tuli tosi hyvä eikä näy yhtään maalin alta.

Kyllä se pinkopahvin laitto yksinkin tuntui onnistuvan, eipä apukäsistä tosin haittaakaan ole. Eikä ole vaikeaa ollenkaan.
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Mä olen samaa mieltä kun "markokoo". Pinkopahvin tehdasohennus on huono, koska rosoisena siitä on vaikea saada siistiä.Kiemurtelevaa leikkauspintaa on vaikea saada hiottuakin. Mä olen tehnyt niin, että olen leikannut tehdasohennuksen pois ja ohentanut itse nurjalta puolelta. Tapettiveitsellä ohut viilto pahvin nurjalle puolelle ja sitten repinyt tätä viiltoa pitkin reunaa pois. Jos oikein haluaa hienostella, niin nurjaa puoltakin voi hinoa vielä hennosti santapaperilla. Tämä ei kyllä ole mieelstäni tarpeen jos pahvin päälle tulee vielä tapetti. Päälle jäävää saumaa olenn hionut hennosti hienolla santapaperilla (240). Pitää hioa hennoin liikkeinm ettei paperi lähde rullaantumaan ja hiomasuunta päällimmäisestä pahvista alempaan. Toisinpäin hioessa saataa pahvin sauma lähteä rullaantumaan.

Seinien pahvittamien ei ole vaikeaa. Katon kanssa on omat hankaluutensa, mutta seinien pahvittamisen kyllä oppii suhteellisen pienellä harjoittelulla. Tärkää on oppia kostuttamaan pahvi tasaisesti ja oikealla vesimäärällä. Liikaa kostutettu pahvi repeää kiristyessään ja liian vähän kostutettu ei kiristy. Mä olen antanut pahvien vettyä monta tuntia. Liisterinä itse tehty vehnäjauholiisteri. Yksinkin seinää saa pahvitettua, mutta mielummin mukaan apulainen, ihan kuten tapetoinnissakin.

Tällaisia kokemuksia minlla.
Honkimaki79
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksista! Ehdottomasti paras keino on saada saumat piiloon on juuri tuo tarkka ja huolellinen pahvin ohentaminen. Meillä vain pahvit kiinnittänyt porukka ei ollut tarpeeksi huolellinen joka saumassa, enkä itse ehtinyt olla paikalla vahtimassa. Me päädyttiin laittamaan pahimpiin paikkoihin ihan kevyet tasoitteet, ja muutkin saumat hiottiin ekan maalikerran jälkeen. Ei tuolla saumoja näkymättömiin saa, mutta onpahan sitten "vintagefiilistä". :)

Hermanni
Vastaa Viestiin