Pekka Huhta kirjoitti:
Pvalila voi vinkua ihan niin sarkastisesti kuin haluaa siitä että "mitäs se muille kuuluu mitä mä talolleni teen", mutta esimerkiksi mulla nyt vaan on agenda sen suhteen että mikä mun mielestä on säilyttämisen arvoista.
En mä nyt tule helposti syyllistämään ketään sormi ojossa että "nyt teit väärin, pura heti noi uudet ja vanhaa tilalle" koska se mikä on jo hävitetty on hävitetty. Mutta en voi siltikään olla ajattelematta että mulle itselleni jokainen mun neuvon ansiosta säästetty kaunis detalji taikka isompi kokonaisuus on kumminkin ikioma pieni voitto. Silloin sitä "pilaamatonta" jää isompia ja pienempiä jytysiä seuraavillekin etsittäväksi ja löydettäväksi.
Aivan noin en kirjoittanut, vaikka ehkä mielessäni ajattelinkin...Salliiko kaima, että vingun vähän lisää?
Oman taloni suhteen mulla on hyvä omatunto, tästä ei edellisen omistajan lisäsiiven jälkeen olisi enää millään tehty museoviraston suojelukohdetta.
Alkujaan me etsimme tonttia, tämä paikka vain sattui tulemaan vastaan ja luovuimme uuden rakentamisesta.
Naapurissa on ehkä tulossa myyntiin todellinen helmi, rintsikka huippuhyvien yhteyksien päässä Helsingin keskustasta (3 minuuttia kävellen juna-asemalle) ja talo on alkujaan huonekalupuusepän itselleen rakentama taideteos (eikä sitä ole kukaan pilannut, kuten termi kuuluu); tuo talo on oikeasti entisöinnin arvoinen ja toivon, että se löytää oikean ostajan.
Sata-ampeerisia on jäljellä tosi vähän, mutta rintsikoita riittää, koska ne eivät ole taloiksi erityisen vanhoja vaan useinkin suunnilleen elinkaarensa puolivälissä. Mun mielestäni erityinen yhteiskunnallinen vastuu liittyy lähinnä siihen, että omissa jutuissaan ottaa huomioon alueen yleisen arkkitehtuurin eikä (sinällänsä ehkä komealla talolla) pilaa kokonaista kaupunginosaa (vrt. Enson pääkonttori).
Suomessa ei tunneta ollenkaan autoluokkaa nimeltä practical classic, meillä tunnetaan vain museoautot, jotka ovat täsmälleen alkuperäistä vastaavia. Englannissa autoja saa omistajan oikeuksin muuttaa enemmän ja muutettuna vanhat autot ovat edelleen arkikäytössä, eivätkä vain satunnaisesti kauniina kesäiltana.
(* itsesensuuri iski, melkein tuli sivallettua rumasti lastenkasvatukseen liittyen *)