"Pilattu" RMT?

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Rosanna67
Jäsen
Jäsen

Re: "Pilattu" RMT?

Viesti Kirjoittaja Rosanna67 »

Mun taas oli aika vaikea löytää meitä noista kuvauksista. :roll:
Kaipa me olemme lähinnä noita Puuhakkaita puunhakkaajia, meillä tää vaan on ihan ykköskoti, eikä mikään kesäasunto, eikä ole noita lapsenlapsiakaan...
Toisaalta meissä on myös aika paljon Kylmiä realisteja ja myöskin pehmeitä konservatiiveja. :lol:

Muut kategoriat tuntuvatkin sitten jo vieraammilta...

Aijoo... Howerille piti sanomani, että täällä maalla kyllä jokainen itseään kunnoittava, maata omistava ihminen kasvattaa koko vuoden perunansa ihan itse.
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Mun taas oli aika vaikea löytää meitä noista kuvauksista.
No samoin, mutta Laurakaisan ilmaisu kategorioista oli osuva, eli ei kai kukaan ihan puhtaasti ole mitään. Kai? Kaikki oman elämänsä cocktaileja, enemmän tai vähemmän mitäkin :-D Tai korkeintaan jotain noista ei ollenkaan. Ja sitten on myös puolisot enemmän tai vähemmän toisistaan eroavaisia jne jne - ja siinä yritetään luovia. Olikos tuolla niitä lusmuja ollenkaan, joiden takia omakotiasuminen pitäisi tehdä luvanvaraiseksi :lol: Mutta ihan hauskaa profilointia sinänsä.
matrismik
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja matrismik »

Kysymys oli alunperin "Pilattu RMT"

Mun ihan henk. koht mielepide on pilattu on sellainen, jota ei voi enää mitenkään palautta alkuperäiseksi ja joka näkyy selkeästi talossa. Hyväksyn kuitenkin "uudet" menetelmät, jos ne auttavat säilyttämään taloa, ovat teknisesti ja taloudellisesti hyvin perusteltavissa, lisäävät merkittävästi asumismukavuutta tai turvallisuutta.

Meidän talossa on alunperin ollut mun tietojen mukaan koksilämmiteinen vesikierto systeemi, vaihdettu suoraan sähköön -89. Onhan ILPpi talon henkeä vastaan ja siten myös pilaamista, mutta ei tuo suorasähkökään ole alkuperäinen, koksin saatavuus on nykyään aika heikkoa :lol: Näitä kompromissejä joutuu jossain kohden väkisin tekemään, vesikierotoisesta systeemistä on enää jäljellä perimä tiedon lisäksi reijät 80-luvun parketissa.

Oma inhokki lista menee näin 1) tyyliin sopimattomat elintasosiivet 2) niin pieniksi pilkotut tontit että voit lukea omasta ikkunasta naapurinkin lehdet 3) muovit, muovimatot ja laminaatit niin rakenteissa, lattioissa, tasoissa tai katoissa 4) lasikuitutapetit 5) liian modernit keittiöt ja kylppärit aivan väärässä ympäristössä.

Muilla inhokki listoja?
kotitalo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kotitalo »

KariFS kirjoitti: Itteenikin ällöttää noi eri suuntiin laudoitukset ja valetasakerrat mitä joskus näkee, karaatilevyistä ja piparkakkuikkunoista puhumattakaan.
Minä miellän sen niin, että talo on sen asukkaita varten ja talosta tehdään koti itselle ja perheelleen, ei naapureille tai ohikulkijoille. Tai palstan besser-wissereille. :-) Karaaattilevyt pysyvät vuosikymmeniä hyvinä, kun ne on oikein laitettu eivätkä pilaa taloa. Moni ratkaisi aikoinaan korkean talon toistuvat ja hankalat maalaamiset huoltovapailla karaattilevyillä. 3-kymppiset eivät vielä ymmärrä, että yhtenä päivänä he ovat jo liian vanhoja kiipeilemään pitkin seiniä. Nykyajan maaleista en tiedä, mutta ei ne ainakaan ennen ikuisia olleet.

Ja mitä tulee elintasosiipiin, niin ehkä tekijöillä on ollut joku syy tehdä siitä juuri sellainen kuin minkä aikoinaan rakensivat. Silloin kun niitä rakennettiin sen ajan ihmisillä oli sen ajan viisaus. Nykyisin voidaan ajatella toisin. Ennen kuin hutkii, voisi mennä kysymään heiltä itseltään, miksi rakensivat juuri siten ja sellaisen. Ehkä vanhenivat ja halusivat sisälle saunan ja wc:n, kun alkoi tulla ikää ja sairauksia. Kun ne olivat uudemmissakin taloissa, miksei olisi saaneet rintsikoissa asuvat saada samoja mukavuuksia elämäänsä?!
Eikö voisi vähän yrittää ymmärtää eikä vaan arvostella?
Viimeksi muokannut kotitalo, To Loka 21, 2010 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Tässä juuri postilaatikkoon oli ilmestynyt joku rakennusalan ilmaisjakelu, Suomelan tyyppinen mutta ei Suomela ja teemana juuri rintamamiestalot. Sisältönä toki valtaosin normaalia uusia portaita vanhojen tilalle ja vinyyliverhoustakin siellä kehuttiin, mutta yhdestä artikkelista bongasin vallan hyvää analyysiä rintamamiestaloista ja pohdintaa siitä, miksi niitä ei enää tehdä ja vanhatkin alueet alkavat näyttää kovin sekalaisilta ja tyylitajuttomasti muokatuilta. Selityksen mukaan sodanjälkeinen aika oli vaatimatonta ja yhteisöllistä, ihmiset olivat tyytyväisiä kun saivat samanlaisen talon kuin muutkin. Nykyään kaikki haluavat talon juuri minulle ja minun perheelle, ei naapureille tai ohikulkijoille. Sen näköinen on kaupunkikuva kuin ovat kaupunkilaisetkin.

Yhtenäiset rintamamiestaloalueet ovat harvinaisia ja jokainen itseilmaisun osoitus säröyttää entistä hiljaista harmoniaa. Maassa riittää tontteja joille voi rakentaa ihan sellaisen tönön kuin haluaa, niin onko ihan pakko tulla huutamaan sitä omaa itseä juuri rintamamiestaloalueille?

Noita yksittäisiä inhokkeja on varmaan kaikilla, voisin luetella niitä tässä pitkän listan mutta se on osoittautunut tällä palstalla varmaksi kiistojen aiheuttajaksi. Vähän voisi kuitenkin itse kukin miettiä ennenkuin yhteisessä kaupunkimaisemassa rakennustaiteellisen äänensä korottaa ja jollakin omasta mielestä vallankin erinomaisella yksityiskohdalla koristaa omaa taloa. Jos sitä ei naapureille ja ohikulkijoille tehdä niin sopisiko että tekee niitä sitten vaikka sisätiloihin, paremmin niitä siellä pystyy itsekin ihailemaan.
rvee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rvee »

Itse yritämme noudattaa niin talon - kuin elämänkin suhteen mm. Bill Gatesin "markkinoimaa" asennetta - "Keep It Simple".
Mukavasti on toiminut, kun suhteuttaa omaan elämään - mikä nyt sattuu meillä jokaisella olemaan erilainen, onneksi! :-D
Vastaa Viestiin