Ikkunoiden vaihto

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
jope
Jäsen
Jäsen

Re: Ikkunoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja jope »

Juu ymmärrän kyllä että ikkunoiden korjaaminen ei ole rakettitiedettä. Siihen pystyy kuka vaan joka asiasta on kiinnostunut. Miksi olet ymmärtänyt että vihaisin vanhaa? :-D Pointti on lähinnä ammuskella alas näitä korkealentoisia haavekuvia ja menneiden parempien aikojen hekumointia koska paskan tekeminen ei ole mitenkään pelkästään tämän ajan ongelma. Paskaa on aina tehty ja tullaan aina tekemään. Paskaa ei tee arvokkaaksi se että se on vanhaa. Ja koska ollaan rintamamiestalo foorumilla niin voitaneen pääasiassa ymmärtää vanhalla talolla juuri mainittua jälleenrakennusaikakauden kamaa jolloin pääasia oli saada kansalle katto pään päälle eikä miettiä laadun viimeisiä siveltimenvetoja.
Olen kyllä ihan oikeasti jokusen pokan duunannut ja yleensä ei ole pelkällä maalilla selvitty. Ja kuten osuvasti kuvasit yhden pokan kustantavan puutöineen helposti jokusen satasen (ostotyönä) kannattaa miettiä mitä kustantaa kaikki pokat ja mitä uusi ikkuna. Kannattaa miettiä myös omaa ajankäyttöään koska vanhassa talossa on työtä yllinkyllin ilman pokaprojektiakin. Kaikki ei voi tai halua elää puutyö-zen elämää. Rempat venyy ja vanuu kun jäädään jumiin pikkuasioihin. Kannattaa ulkoistaa mahdollisimman paljon niin asiat etenee.

Ei ikkunan lahonkestolla pidä olla kovin suurta merkitystä. Jos on rakenteellinen puunsuojaus on tehty huonosti. Just sen vuoksi painepuun käyttöä ikkunoissa mm. tän alan jumala Kaila on ihmetellyt.

Kerro sä puolestaan mulle miksi "kaikki uusi on lähtökohtaisesti paskaa" Ja miksi esim. näissä ikkunajutuissa nimenomaan se vanhan kanssa turaaminen on niin ensiarvoista? Ja miksi uusi ikkuna mielletään automaattisesti viimeisen päälle maustetuksi tyyliin sopimattomaksi kerrostalo ikkunaksi? Miksei uusi ikkuna ei voi olla vanhan mallin mukaan tehty nykyaikainen laatutuote? :-D
shit happens
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Musta on jotenkin epäreilua syyllistää ihmisiä siitä, että ne ei jaksa/halua kunnostaa ikkunoitaan itse, vaan ostavat ja asennuttavat mieluummin uudet. Kaikin mokomin jos joku haluaa itse kunnostaa omat ikkunansa niin eihän se nyt ole keltään muulta pois, ihan siitä vaan ja vapaasti. Sitten se alkaa risoa, kun sitä samaa toimintamallia tuputetaan kaikille muillekin.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Tää on kyllä pitkästä aikaa mainioin ketju :-D Ei silti että vakavasta asiastahan tässä on kyse. Ikkunoita on rintsikoissakin jopa melkoinen läjä. Moni joka vaihtoa tai kunnostamista pohtii joutuu helposti turvautumaan lopulta kolikon heittoon lukiessaan.

Meillä on vanhat ikkunat ja tulee jäämään/olemaan. Lasi kerran meni yhdestä avattavasta ikkunasta rikki. Sen vaihto kiikutettuani pokan "edulliseen" lasitusliikkeeseen tattarisuolle maksoi kuitenkin sen verran paljon että alkoi hirvittämään se että mitäpä jos joku special energialasi sitten paukahtaa niin mitähän sen vaihto maksaa :shock:

Jälkeenpäin tajusin kyllä itsekin että voisihan noihin vanhoihin pokiin mokoman itsekin vaihtaa mutta kun oli talvi ja rintsikkanoviisi kun olin niin ei ehtinyt näiden ikkunoiden fysiikkaa sen ihmeemmin pohtia.
Pekka Huhta kirjoitti:Eikä se puuseppäkään mikään putkimies ole
Ihan omia löpinöitäni vain: Yhden putkimiehen täällä käytyä päätin opiskella kotiputkimieheksi. Puuseppäkin kävi tuossa kesällä portaita rakentelemassa. Molempien loppusumma oli suunnilleen sama ja molemmat olivat täällä saman ajan eli 1 1/2 päivää. Kysymys: Kumpi oli kotona yhden yön välissä nukkumassa ja kumpi aihioita höyläämässä tuppeensahatusta puutavarasta + liimailemassa mittailemaansa kehitelmäänsä mutta toisella meni enemmän kuin se yksi yö ennenkuin pääsi jatkamaan :wink:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

jope kirjoitti:yhden pokan kustantavan puutöineen helposti jokusen satasen (ostotyönä) kannattaa miettiä mitä kustantaa kaikki pokat ja mitä uusi ikkuna.
Me kun pruukataan olemaan ennakkoluuloisia ja aina löytyy niitä, joiden mielestä se vanha on paskaa, koska se on paskaa. Pitää saada uutta ja kiiltävää, koska se on uutta ja kiiltävää. Edellisessä työpaikassa mua jaksoi syvästi ihmetyttää ihmisten valinnat. Tavallaan museoviraston valvomia kohteita ja museovirasto tarjosikin näissä kohteissa esimerkiksi ikkunoiden kunnostamiseen avustukseksi 40% kokonaiskustannuksista. Silti niitä hyväkuntoisia ikkunoita kannettiin karmeineen lavalle ja korvattiin uusilla puusepän vääntämillä, koska piti saada uutta ja hyvää. Niitä ei museovirasto sponsoroinut, mutta eipä se tahtia haitannut. Aina se kunnostaminen ei ole vaihtoehto, koska vanha ei kelpaa. :?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Kerro sä puolestaan mulle miksi "kaikki uusi on lähtökohtaisesti paskaa" Ja miksi esim. näissä ikkunajutuissa nimenomaan se vanhan kanssa turaaminen on niin ensiarvoista? Ja miksi uusi ikkuna mielletään automaattisesti viimeisen päälle maustetuksi tyyliin sopimattomaksi kerrostalo ikkunaksi? Miksei uusi ikkuna ei voi olla vanhan mallin mukaan tehty nykyaikainen laatutuote? :-D
Eikö tätä nyt ole täällä useampi ihminen jo tolkuttanut aika moneen otteeseen? Noihin jälkimmäisiin kysymyksiin en voi ainakaan itse antaa mitään muuta vastausta kuin sen, että vastaan on tullut vain muutamia yksittäistapauksia joissa minun silmäni ei ole erottanut vanhaa ikkunaa uudesta, valtaosassa tapauksista kyseessä on juuri tyyliin sopimaton kerrostaloikkuna joka näyttää vaan yksinkertaisesti väärältä ja jossa on kadotettu se 50-luvun keveys ja vaatimattomuus, jota minä ainakin näissä taloissa arvostan. Talot näyttää joltain möhkelöiltä kun niissä on liian paksut ja kömpelöt karmit tai hirsitaloromanttiset puuleikkaukset. Lisäksi olen asunut aika monessa uudessa ja vanhassa talossa viimeisten 10 vuoden aikana (kolmessatoista, jos nyt tarkkaan lasketaan) ja elänyt aika monenlaisten ikkunoiden kanssa enkä allekirjoita sitä, että uudet ikkunat olisivat nykyaikaisia laatutuotteita - pikemminkin kysyn tosiaan ihan samoin, miksei näin voisi olla, kun näinhän pitäisi olla? Yhdessä kämpässä on ollut hyvät uudet ikkunat, yhdessä hyvät 1900-luvun alun ikkunat, muissa jotain siltä väliltä.

Jos katsoo asiaa jostain muustakin kun tuosta tehokkuusajattelunäkövinkkelistä, että remppa kuukaudessa valmiiksi vaan niin kaikki on onnellisia, makso mitä makso, niin voi ehkä ymmärtää että jollain ihmisellä saattaa olla muitakin arvoja. Kuten vaikka se, että se vanhan mallin mukaan tehty EI OLE SAMA ASIA kuin vanha. Ja miksi se vanhan kanssa turaaminen on nimenomaan "turaamista" kun ei se edes minun kätteni jäljiltä sitä läheskään aina ole ja minä nyt olen vain peruskoulun puukäsityötunneilla oppini saanut amatööri?

Kaikki uusi ei ole lähtökohtaisesti paskaa. Mutta kaikki uusi ei ole myöskään hintansa väärtiä. Aika moni asia ei kestä enää samalla tavalla kuin ennen, koska tämä nykyinen maailmanjärjestys perustuu ihan toisenlaiselle ajatusmallille kuin maailma 50 tai 60 vuotta sitten. Nyt se on valmistajan etu, että joku jääkaappi tai lapsen kumisaapas tai ikkunanpoka tehdään kestämään maksimissaan joku määrätty, mielellään aika lyhyt aika, koska lähtökohta on se, että ihminen haluaa kuitenkin sen määräajan loppupuolella jo uuden mallin tai version joka on sitten ainakin mielikuvissa parempi kuin vanha. Ennen koko tuotantoketjun ansaintalogiikka perustui täysin erilaiselle ajattelumallille ja asiat tehtiin kestämään ja rakennettiin niin, että niitä pystyi kunnostamaan kun ne hajosivat. Tämän vuoksi aika moni uusi asia on lähtökohtaisesti paskaa, mutta ihmiset ovat vaan niin tottuneet siihen paskaan että kaikki ottavat sen ylhäältä annettuna tosiasiana.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Jope: [quote]Olen kyllä ihan oikeasti jokusen pokan duunannut ja yleensä ei ole pelkällä maalilla selvitty.[quote]

-Itse en ole ikunaan yhtään ikkunaa enkä pokaa duunannut, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että nimenomaan jos vanhojen ikkunoiden kunnostus hyvin ja huolella tehdään, ei pelkällä maalilla pidäkään selvitä :wink:

Jope: [quote] Kannattaa miettiä myös omaa ajankäyttöään koska vanhassa talossa on työtä yllinkyllin ilman pokaprojektiakin. Kaikki ei voi tai halua elää puutyö-zen elämää. Rempat venyy ja vanuu kun jäädään jumiin pikkuasioihin. Kannattaa ulkoistaa mahdollisimman paljon niin asiat etenee. [quote]

Olen todellakin miettinyt oman ajankäyttöni ja päättänyt ulkoistaa vanhojen ikkunoideni kunnostuksen, koska vanhassa talossa on yllinkyllintyötä ilman pokaprojektiakin :lol:

Kympin verran palaa rahanpaskaa, ja entäs sitten?
Kuka mitenkin rahansa haluaa hassata, joku ostaa harrikan ja joku toinen rakentaa saakutin hienon koti-sauna-span kuituvaloilla ynnämuillakaikillaherkuilla tahi matkustaa maailman ympäri, jos minä saan kiksejä vahoista ikkunoistani, niin suokaa se minulle.

Samalla työllistän ainakin jonkin verran käsityöntaitajaa, eikä minusta ole pahitteeksi jättää jotain uutta hankkimatta, jos vanhan voi vielä korjata :-)
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
hanker
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hanker »

vastaan on tullut vain muutamia yksittäistapauksia joissa minun silmäni ei ole erottanut vanhaa ikkunaa uudesta
, Miksi se uusi ikkuna ei saisi erottua? Meissä omistajissa on paljon niitäkin jotka arvostavat enemmän uusia taloon sopivia ikkunoita.
Aika moni asia ei kestä enää samalla tavalla kuin ennen, koska tämä nykyinen maailmanjärjestys perustuu ihan toisenlaiselle ajatusmallille kuin maailma 50 tai 60 vuotta sitten.
Väitteesi ei perustu faktoihin, se nähdään vasta 50 vuoden kuluttua..
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

hanker kirjoitti:
Aika moni asia ei kestä enää samalla tavalla kuin ennen, koska tämä nykyinen maailmanjärjestys perustuu ihan toisenlaiselle ajatusmallille kuin maailma 50 tai 60 vuotta sitten.
Perustuu nimenomaan käytännön kokemukseen ja faktoihin-
Jos vertauskohdaksi otetaan vaikka tekniset laitteet niin tuotteiden lyhytikäisyys kestämättömyyden vuoksi perustuu nimenomaan faktoihin. Se on jopa tavoitteena tuotteiden suunnittelussa. Puhutaanpahan vaikka pesukoneista, digiboxeista tai polkupyöristä. Laatu nykyaikana tarkoittaa nopeassa syklissä vaihtuvia teknisiä ominaisuuksia, ei kestävyyttä ja pitkäikäistä käyttöä. Olennaista on tavaran nopea kierto ja kertakäyttöisyys.
- sanoo Salora Riviera vm -59 kuunteleva laatutietoinen kuluttaja.
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

hanker kirjoitti:
Tämä asia on kyllä nähtävissä paljon aikaisemmin, jo nyt. Voi vaikka etsiä graafia kaatopaikkojen käytöstä.
Kyllä melkein järjestäen minkä tahansa vempaimen hajotessa vastaus on, että ei kannata korjata, osta uusi. Enkä puhu mistään 10-15 vuotta palvelleista härpättimistä vaan 1-5 vuotta. Alle vuotiset vaihdetaan yleensä takuun piikkiin suoraan uusiin. Kyllä nykyään vielä laadukastakin tavaraa saa ja niitä vielä pystyy ja kannattaa korjatakin, mutta valtaosa tarjotusta ja valitettavasti ostetustakin on tuota kertakäyttökuraa.
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

jope kirjoitti:
Hower kirjoitti:
Sinänsä nämä Jopen kommentit selventävät asiaa; näkökulma on enemmänkin........
No kylläpä nyt meni jutut vähän punakapinaksi ja salaliitoiksi. Käy lukasemassa vaikka kkuulan viesti. Kaveri ymmärsi heti pelin hengen. Jos et vieläkään yummar palkkaa seppä duunaamaan ikkunoitasi ja nyppimään niistä lahoja 45e/h. Mielenkiinnolla seuraan sivusta kauanko kärsivällisyyttä ja vanhan kunnioitusta piisaa kun laskut juoksee...... :-D :-D :-D
Yummarran, näinhän se on: Käsityö maksaa ja esimerkiksi rakennuttajien kannalta nykyisin muotiin tullut kivitalojen ulkopintojen paikallamuuraus ja rappaus ovat tietysti pelkästään hintaa silmälläpitäen täysin pe..stä. Nopeampaa ja halvempaa on rakentaa talot 60-70-luvun tyyliin sandwich-elementeistä tai ruiskutella muutaman millin kerros rappauslaastia suoraan eristeen päälle... Tuosta uudesta, ihanasta ja Edullisesta rappaustavasta on tullut Ruotsista niin paljon huonoja kokemuksia, että osa valistuneista suomalaisrakennuttajista on siirtynyt takaisin perinteisempään kivitalorakentamiseen ulkoseinien osalla.
70-lukulaisten lähiöiden sandwich-elementit ovat tätänykyä käytännössä purkukunnossa. Kuinkas Jope mahtaa olla 100-200 vuotta vanhojen täystiilitalojen ulkoseinien kanssa? Joutuuhan niidenkin ulkopintoja joskus rappailemaan ja korjaamaan, mutta se lienee aikaaviepänä puuhana älytöntä. Kannattaisi ehkä päällystää polttomaalatuilla alumiinipelleillä?
Että tämmöstä punakapinaa...
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Miksi se uusi ikkuna ei saisi erottua? Meissä omistajissa on paljon niitäkin jotka arvostavat enemmän uusia taloon sopivia ikkunoita.
Siksi, koska minä olen arkkitehtooninen puristi, mitä tulee 50-lukuun... Toki se on eniten makukysymys, ja siten hyvin kiistanalainen. Ja toisaalta sellainen asia, jossa voi opettaa itsensä helposti elitistiksi esimerkiksi tutustumalla arkkitehtuuriin ja eri aikakausien tyyleihin. Mutta jotenkin tuntuu, että jos sitä eri aikakausien rakennusten kulttuurihistoriallista arvoa sinänsä ei pidä minään,siis ettei vaan näe sitä vanhan rakennusosan tai huonekalun tai alkuperäisenä säilyneen talon merkitystä, eikä vaikkapa nyt tässäkin ketjussa pilkahdellut ekologisuus ole itselle tärkeää, ja tuntee olonsa kotoisaksi rautakaupoissa ja tykkää pistää rahaa uuteen enemmän kuin korjata vanhaa, niin sitten se vain on niin eikä siihen ilmeisesti minkäänlainen herättely tai kyseenalaistus auta. Minulle sellainen maailmankuva näyttäytyy historiattomana, ympäristön kannalta täysin kestämättömänä ja jotenkin aika lannistavana, mutta valtaosa ihmisistä on luultavasti siinä maailmassa kuin kotonaan - tuskin tämä systeemi muuten olisi tällaiseksi muotoutunut.

Ja mitä tulee siihen, perustuuko väitteeni nykyisten tuotevalmistajien ansaintalogiikasta faktoihin vai ei... Siihen voisi olla tosiaan vierailu lähimmällä kaatopaikalla ihan herättelevä kokemus. Tai käynti Ikeassa. Tai jonkun teknologiaa hyödyntävän, laitteita valmistavan yrityksen toimintaan perehtyminen. Tai vaikka jonkun tämän hetken markkinointigurun kirjoittaman opuksen lukeminen. On, anteeksi vaan, minusta vähän naiivia väittää että tuotteiden valmistus olisi tänä päivänä samoilla periaatteilla toimivaa kuin se oli 50 vuotta sitten, kun arkikokemus ja ympärillä hyörivä markkinatalous kertovat ihan toisenlaista tarinaa.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Mites kun olen joissain paikoissa nähnyt sameiksi menneitä lämpölasielementtejä,niissä tapauksissa ainut korjaus mahdollisuus on kai lasin vaihto?Mikähän on nykyikkunoissa käytetyn lämpölasin kestoikä(siis ennenkun alkaa tuommosta mahdollista samentumista ilmaantumaan)?Samentuminen johtuu käsittääkseni siitä,että lasien välitila menettää ilmatiiviytensä.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Kiitos Jope ettet provosoitunut vaikka toi mun edellisen postin sävy oli vähän luvattomankin hyökkäävää. Musta nämä on ihan hyviä pointteja, ja taidan tajuta etten itsekään ole perustellut kantaani kovin selkeästi. Mä kun pidän sittä niin itsestään selvänä.
jope kirjoitti:Juu ymmärrän kyllä että ikkunoiden korjaaminen ei ole rakettitiedettä. Siihen pystyy kuka vaan joka asiasta on kiinnostunut. Miksi olet ymmärtänyt että vihaisin vanhaa? :-D Pointti on lähinnä ammuskella alas näitä korkealentoisia haavekuvia ja menneiden parempien aikojen hekumointia koska paskan tekeminen ei ole mitenkään pelkästään tämän ajan ongelma. Paskaa on aina tehty ja tullaan aina tekemään. Paskaa ei tee arvokkaaksi se että se on vanhaa. Ja koska ollaan rintamamiestalo foorumilla niin voitaneen pääasiassa ymmärtää vanhalla talolla juuri mainittua jälleenrakennusaikakauden kamaa jolloin pääasia oli saada kansalle katto pään päälle eikä miettiä laadun viimeisiä siveltimenvetoja.
On ihan totta että rintamamiestalojen joukossa on huonosti tehtyä, mutta kaikkein paskimmat on kuluneet loppuun muutama kymmenen vuotta sitten. Eikä 40-50-luvun taitteessa tehdyt rintsikat enää mitään ihan pula-ajan tuotteita ole.

On hyvää ja on huonoa, mutta minusta sitä pitäisi katsoa tapauskohtaisesti. Ja toisaalta, joskus vähän huonostikin rakennetun tekee arvokkaaksi se että se on vanhaa. Se on aikansa kuva, jonkun epäonnistunut neronleimaus. Semmoinen voi olla perusteltua jättää jonnekin olemaan ettei muut pöljät tekisi samaa virhettä uudestaan.
Olen kyllä ihan oikeasti jokusen pokan duunannut ja yleensä ei ole pelkällä maalilla selvitty. Ja kuten osuvasti kuvasit yhden pokan kustantavan puutöineen helposti jokusen satasen (ostotyönä) kannattaa miettiä mitä kustantaa kaikki pokat ja mitä uusi ikkuna. Kannattaa miettiä myös omaa ajankäyttöään koska vanhassa talossa on työtä yllinkyllin ilman pokaprojektiakin. Kaikki ei voi tai halua elää puutyö-zen elämää. Rempat venyy ja vanuu kun jäädään jumiin pikkuasioihin. Kannattaa ulkoistaa mahdollisimman paljon niin asiat etenee.
Yllättäen mä kyllästyin omien pokieni kunnostamiseen jossain vaiheessa ja ulkoistin sen homman ikkunapuusepälle. Jos kaksi metriä korkean, 55 cm leveän kolmiruutuisen ikkunanpokan kunnostaminen maksaa 145 euroa miinus kotitalousvähennys, niin en mä sitä mitenkään mahdottomana rahana pitäisi. matalammat, 145x45-senttiset oli sitten enää jotain 120 miinus kotitalousvähennys, paitsi yksi poka joka oli alunperinkin niin paskasti rakennettu että se tehtiin kokonaan uusiksi. Mutta ei meillä päätetty että kaikkien tilalle tehdään uudet, vaan katottiin että mistä selviää korjaamalla ja mikä tehdään kokonaan alusta.

Mutta joo, se ulkoistaminen on toisinaan ihan viisasta. Mä korjasin itse ne millä oli kiire ja sitten kun omat kiireet suuntautui toisiin asioihin niin kuskasin parina kesänä ikkunapuusepälle noita laseja sen verran kun oma tili sieti viedä.
Ei ikkunan lahonkestolla pidä olla kovin suurta merkitystä. Jos on rakenteellinen puunsuojaus on tehty huonosti. Just sen vuoksi painepuun käyttöä ikkunoissa mm. tän alan jumala Kaila on ihmetellyt.
No tässä olet kyllä aika oikeassa. Mutta silti: ikkuna on julkisivun kallein osa ja sen takia ne on perinteisesti tehty mahdollisimman hyvästä tavarasta. Se kompensoi huonoa huoltoa: mun ikkunoita oli maalattu kuulemma viimeksi 60-luvulla ja osassa ei ollut maalin hilettäkään jäljellä, vähän kitinpätkiä ja lasit roikkui lasitusnaulojen varassa. Silti niistä tuli ihan hyvät kun puu oli hyvää.
[/quote]

Helvetin hyvä kysymys :-D

Ihan ensisijaisesti mun täytyy myöntää että onhan tää periaatekysymys. Kun kaikkialta tarjotaan vain ja ainoastaan ikkunoiden vaihtoa ilman vaihtoehtoja, niin minusta on perusteltua että joku pitää esillä vaihtoehtoista tapaa toimia. Arviolta 80% ikkunoista on kuitenkin kunnostettavissa ja se että ne kannattaisi kategorisesti kantaa kaatopaikalle ei ole minusta järkeä.

Jos todella tehdään vanhan mallin mukainen laatutuote, niin se vanha malli tarkoittaa mun silmissäni jämptisti samaa ikkunaa kuin mikä siinä oli. Siis pokaa joka saadaan samaan karmiin kuin vanha. Ja semmoisten tekemisessä kategorisesti läpi talon ei ole oikein järkeä jos nyt vanhoistakin tulee kunnolliset kunnostamalla. Mitä sitten tulee "uusiin samannäköisiin", niin ne ei nyt kuitenkaan ole samannköiset. Ikkunajaon vaihtaminen ja pikkuruutuikkunoiden korvaaminen yhdellä isolla taikka sen päälle liimatulla alumiiniritilällä on niitä tyypillisiä virheitä, mutta vaikka tehtäisiin ihan samalla jaollakin, niin ne on kovin erilaiset.

Vanhat ikkunat on silmiinpistävän siroja. Uudet ovat järjestään vähintään puolitoista kertaa leveämmästä tavarasta tehtyjä. Jos nyt ajatellaan vaikka metri kertaa metri ikkunaa, niin pokan leveyden kasvattaminen 25 mm:llä pienentää yhtäkkiä ikkunan kokoa 10%. Vanhasta sirosta pokasta tulee massiivinen ja raskas. Uusi ikkuna ei koskaan näytä samalta kuin se vanha.

Nää voi kuulostaa hifistelyltä ja elämälle vieraalta yksityiskohtien hieromiselta, mutta mulle tollaiset yksityiskohdat on osa historiaa. 50-60-luvulla suomalaista talonpoikaisantiikkia vietiin junalasteittain keskieurooppaan, koska täällä niitä vihattiin köyhyyden osoituksena. Nyt sitä tavaraa ei enää ole ja joka helvetin madonsyömästä leipävartaasta saa maksaa nelinumeroisia rahoja. Samalla tavalla vanhoja "köyhiä" taloja on jyrätty surutta, eivvätpähän ole muistuttamassa menneestä köyhyydestä. Suomen rakennuskannasta vain muutama hassu prosentti on yli 50 vuotta vanhaa, muualla maailmalla luku on aivan toisenlainen. Meillä ei ole historiaa eikä kykyä säilyttää mitään niin pitkään että siitä ehtisi tullakaan historiaa.

Mulla ei ole uutta vastaan mitään muuta kuin se että yleensä sen uuden tilalta hävitetään vanhaa. Jos edes joku osa ihmisistä oppii kyseenalaistamaan sen vanhan silmittömän hävittämisen joka viime vuosikymmeninä on ollut maan tapa niin mä olen jo edes jotenkin tämän inttämiseni tarkoituksen saanut läpi :D

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Pekka Huhta kirjoitti: Vanhat ikkunat on silmiinpistävän siroja. Uudet ovat järjestään vähintään puolitoista kertaa leveämmästä tavarasta tehtyjä. Jos nyt ajatellaan vaikka metri kertaa metri ikkunaa, niin pokan leveyden kasvattaminen 25 mm:llä pienentää yhtäkkiä ikkunan kokoa 10%. Vanhasta sirosta pokasta tulee massiivinen ja raskas. Uusi ikkuna ei koskaan näytä samalta kuin se vanha.
Tää on varmaan universaalisti totta. Ulkoisesti ne vanhat oli meilläkin sirommat eli siinä mielessä nätimmät, ja valoaukko oli isompi. Tosin meillä pimeässä viihtyvä mies pitää ne kaihtimet alhaalla koko ajan joten käytännön vaikutukset on mulle vielä epäselvät.. :roll: :lol:
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Täytyy nostaa kyllä Pekalle hattua rakentavasta otteesta ja hyvistä perusteluista. Oma "Talot näyttää joltain möhkelöiltä" -kommentti ei ehkä tuossa muodossaan saavuta ihan samanlaista luottamusta lukijakunnassa... :lol: Mutta tiedänpä nyt, mistä se möhkelövaikutelma johtuu.
Vastaa Viestiin