Meitin kaupunkikämpässä (rivarikolhoosi vm -89) vaihdettiin pari vuotta sitten parikymmentä sumentunutta 3-kerros lämpölasielementtiä uusiin. Ja nyt niitä alkuperäisiä on taas sumentunut lisää, joten tästä voisi päätellä että parikymmentä vuotta kestävät jotenkuten. Näistä nykyisistä en osaa sanoa, voivat olla parempaa tekoa tai sitten ei.jarkkis kirjoitti:Mites kun olen joissain paikoissa nähnyt sameiksi menneitä lämpölasielementtejä,niissä tapauksissa ainut korjaus mahdollisuus on kai lasin vaihto?Mikähän on nykyikkunoissa käytetyn lämpölasin kestoikä(siis ennenkun alkaa tuommosta mahdollista samentumista ilmaantumaan)?Samentuminen johtuu käsittääkseni siitä,että lasien välitila menettää ilmatiiviytensä.
Ikkunoiden vaihto
Re: Ikkunoiden vaihto
Jotenkin tässä keskustelussa on osittain lähtenyt mopedi käsistä. Enkäpä minäkään vastaa alkuperäiseen kysymykseen, ei ole tietoa eikä kiinostusta viilailla noita uu-arvoja. Lähtökohdat päätökselle kunnostaako vanhat vai hankkiiko uudet on jokaisella erilaiset. Meillä talossa oli 80-luvun ikkunat ns.rimpularistikoilla. Mielestäni tilanne ei huonontunut lainkaan kun tilalle tuli nykyaikaiset ikkunat perinteisellä puitejaolla ja aidoilla jakopuitteilla olevat ikkunat. Piharakennuksessa on kunnostettu vanhat ikkunat ja osin teyhty itse uudet puiset vanhan mallin mukaan. Olen kuitenkin tyytyväinen molempiin ratkaisuihin. Tarpeet ovat erilaiset.
Pitkän aikaa olen ollut pois foorumilta mutta näin tämä juupaseipäs- keskustelu kirvoitti palaamaan. Jokainen tavallaan näiden kunnostamis ja korjaamisasioiden kanssa...joku kuitenkin alenevassa polvessa myy tai ajaa tämänkin töllin puskutraktorilla nurin
Pitkän aikaa olen ollut pois foorumilta mutta näin tämä juupaseipäs- keskustelu kirvoitti palaamaan. Jokainen tavallaan näiden kunnostamis ja korjaamisasioiden kanssa...joku kuitenkin alenevassa polvessa myy tai ajaa tämänkin töllin puskutraktorilla nurin
Niskaote remonteista jo vuodesta 2000.
-
nummentie 434
- Jäsen

Tottahan Henkkakin toisaalta haastaa, onhan tässä elämässä isompiakin asioita ko jotkut ikkunat,
mutta eikö tämä nimenomaan ole keskustelupalsta
Minusta tämä nimenomainen keskustelu on ollut ihan hyvä.
Itse noiden mummolan pullantuoksuisten ikkunoiden ystävänä olin ensin suorastaan pöyristynyt Jopen ajatuksista, mutta pikkuhiljaa hän saanee armon hänkin, kullakin meistä on oma käsityksensä asioden kannattavuudesta, tärkeydestä ja kauneudesta...
Ja Pelkanko mummo se ei pullaa leiponut?
Mun mummo kyllä leipoi, usein ja hyvää, mutta muutoin oli mummosta kyllä idylli kaukana....

mutta eikö tämä nimenomaan ole keskustelupalsta
Minusta tämä nimenomainen keskustelu on ollut ihan hyvä.
Itse noiden mummolan pullantuoksuisten ikkunoiden ystävänä olin ensin suorastaan pöyristynyt Jopen ajatuksista, mutta pikkuhiljaa hän saanee armon hänkin, kullakin meistä on oma käsityksensä asioden kannattavuudesta, tärkeydestä ja kauneudesta...
Ja Pelkanko mummo se ei pullaa leiponut?
Mun mummo kyllä leipoi, usein ja hyvää, mutta muutoin oli mummosta kyllä idylli kaukana....
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Ei kai tuohon voi mitään yleissääntöä sanoa, sillä alkaahan tuollakin tekniikalla jo ikää olemaan ja varmasti mahtuu joukkoon hyviä ja huonoja toteutuksia.jarkkis kirjoitti:Mites kun olen joissain paikoissa nähnyt sameiksi menneitä lämpölasielementtejä,niissä tapauksissa ainut korjaus mahdollisuus on kai lasin vaihto?Mikähän on nykyikkunoissa käytetyn lämpölasin kestoikä(siis ennenkun alkaa tuommosta mahdollista samentumista ilmaantumaan)?Samentuminen johtuu käsittääkseni siitä,että lasien välitila menettää ilmatiiviytensä.
Meillä on alakertaan vaihdettu -75 uudet ikkunat, tuolloin oli kanssa vallalla myntivaltteina että säästävät energiaa, mukavemmat ja vähemmän pestävää. Nämä ikkunat on tennyt "vanhan mallin mukaan" paikallinen jo siihen aikaan eläkkeellä ollut puuseppä, jossain määrin puoliteollisesti hän noita valmisti itse kierrellen etsimässä kohteita. Noista näkee selvästi että ei ne alkuperäiset ole, yläkerrassa on vanhat ikkunat ja kyllä ero on täysin selvä kun sitä ulkoa katsoo (omasta mielestäni yläkerran ikkunoiden eduksi), sisänäkymästä puhumattakaan. Itse olen melkoinen puristi vanhojen talojen suhteen ja mietinnässä oli että vaihdetaanko nuo takaisin vanhoihin (tallessa navetanvintillä) vai reerataanko ne.
Nuo sitten jäivät paikalleen, osin sen takia että joskus tulisi jotain valmista, osin sen takia että ne ovat jo siinä pitkään olleet, nämä tehty kunnollisesta puusta ja sinällänsä osa rakennuksen historiaa - kaikki muu 70-80 lukujen remonttien jäämistä purettiin pois, nuo oli parasta (*). Tänä kesänä nuo reerattiin, aikaa meni ja monesti kävi mielessä että olisi pitänyt vaan laittaa ne vanhat kuntoon. No ne saavat vielä odottaa vuoroansa.
Lämpölaseista - vanhaisäntä sanoi että kaksi elementtiä meni muutaman vuoden vanhana takuuvaihtoon. Yhdessä on välillä hieman sumua. Muut kirkkaita. Eli noilla ikää nyt 35 vuotta.
* Muokkasin vähän: parasta noissa remonteissa oli kylläkin se, että vanhaa ei silmittömästi ollut purettu, ainoastaan laitettu joka paikka täyteen lastulevyä purkamatta vanhoja alta pois. Samaten katot oli laskettu 60-luvulla 30-senttiä ja alta löytyi alkuperäiset katot kattolistoineen jne. Mm kaikki talon tulisijat ja alkuperäiset ovet ovat säästyneet ja ulkopuolikin suht 20-luvun ilmeessä lateksilla maalattuna (nyt poistettu). Monet lähiseudun talot ovat kokeneet paljon karumman uudistamisvimman.
Tuli nyt taas niin kautta rantain tuutin täydeltä maalaisromantiikkaa ja samaa ennenkin kuultua tarinaa että eipä tuohon paljoa ole lisäämistä. Näköjään on täysin mahdotonta käsitellä ikkuna-asiaa pelkkänä ikkuna-asiana vetämättä mukaan koko settiä kulutus/kilpailuyhteiskunnan nyansseista verrattuna entisaikojen yleiseen idyllisyyteen.Laurakaisa kirjoitti:Eikö tätä nyt ole täällä useampi ihminen jo tolkuttanut aika moneen otteeseen? Noihin jälkimmäisiin kysymyksiin en voi ainakaan itse antaa mitään muuta vastausta kuin .......
Jos onni on aidosti kunnostetut vanhat akkunat niin ilman muuta semmoset kannattaa hankkia. Tunne itselle miellyttävistä valinnoista on elämänlaadun ja mielenterveyden kannalta tärkeä juttu. Sitä ei kannata toisarvoisilla faktoilla pilata.....
shit happens
Miten nuo kaikki liittyy käsillä olevaan ikkuna-asiaan?Hower kirjoitti:jope kirjoitti:Yummarran, näinhän se on: Käsityö maksaa ja esimerkiksi rakennuttajien kannalta nykyisin muotiin tullut kivitalojen ulkopintojen paikallamuuraus ja rappaus ovat tietys.....
Että tämmöstä punakapinaa...
Tokihan sinä voit itsellesi teettää perinteistä tiilimuurausta ja rappausta jos se harkkorakentamista enemmän miellyttää. Valinta on vapaa..Kannattaa vaan katsoa että rapparit muistaa laittaa rapninkiin sementtiä.Ennenvanhaan sitä oli tapana säästää kun oli yleisesti piukkaa. Aikakauden pinnoituksia kuvaillaan nasevasti kananpaskarappaukseksi...
Täälläpäin on jonkunverran noita paljon parjattuja sandwich elemettitaloja ja on aikalailla liioiteltua sanoa niiden olevan kaikki purkukuntoisia.....
Ei kovinkaan paljoa kiinnosta mitä talojen seinille kuuluu kahdensadan vuoden päästä mutta mainittu polttomaalattu pelti voisi olla erittäin hyvä vaihtoehto. Siellä pysyy se tiili takana tallessa ja suojassa. Voi ottaa myöhemmin esiin jos siltä tuntuu......
shit happens
Tuotanoin, ehkä tästä on jo tarpeeksi jauhettu, mutta nimenomaan ne luettelemasi seikat, jotka tekevät mielestäsi vanhoista ikkunoista huonoja, laittaa kyllä hymyilemään kun pitää mielessä minkälaista "laatua" viime vuosikymmeninä on hyvistä ajoista, rakennusvalvonnasta, stadardoinneisa, vaatimustasosta, intternetistä ja hyvistä työkaluista huolimatta saatu aikaan.jope kirjoitti: Tunne itselle miellyttävistä valinnoista on elämänlaadun ja mielenterveyden kannalta tärkeä juttu. Sitä ei kannata toisarvoisilla faktoilla pilata.....![]()
Niitä esittämiäsi faktoja:
No edit vielä edelliseen eli ulkoseinien rappauksista:Tunnetut syyt on esim. Pula-aika. Ennenvanhaan ei ollut sitä materiaalikirjoa mitä nykyään on. Ei myöskään työkaluja ja tiedonhankinta kanavia kuten tätä internettiä. Palkat oli mitä oli joten ei ollut monella perusrintsun tekijällä mahdollisuutta palkata ammattitaitoista työvoimaa joten oli pakko tehdä ihan itse. Rakennusvalvontaa juurikaan ollut joten kukin sai säveltää kykyjensä mukaan. Myöskään tavarantoimittajilla ei ollut ei ollut standardointeja ja jokainen sävelsi omilla systeemeillään. Yleinen vaatimustasokaan ei ollut sitä mitä nykyään. Ei ollut kovin tavatonta sekään että niitä ikkunoita ei koskaan tehty valmiiksi jne. ym. Voit sitten itse pohtia mitä haittoja em. aiheuttaa.....
- voinhan muistaa väärinkin, mutta kananpaskaseiniksi sanottiin kai niitä kivitalojen kevyitä sisäväliseiniä, jotka tehtiin jonkun ins. Kanasen kehittämästä massasta; "Kanasen paskaa" - "kananpaskaa". Ulkoseiniä sillä ei rapattu. Korjannet asian jos muistan väärin.Jope: Aikakauden pinnoituksia kuvaillaan nasevasti kananpaskarappaukseksi
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

jope kirjoitti:Tuli nyt taas niin kautta rantain tuutin täydeltä maalaisromantiikkaa ja samaa ennenkin kuultua tarinaa että eipä tuohon paljoa ole lisäämistä. Näköjään on täysin mahdotonta käsitellä ikkuna-asiaa pelkkänä ikkuna-asiana vetämättä mukaan koko settiä kulutus/kilpailuyhteiskunnan nyansseista verrattuna entisaikojen yleiseen idyllisyyteen.Laurakaisa kirjoitti:Eikö tätä nyt ole täällä useampi ihminen jo tolkuttanut aika moneen otteeseen? Noihin jälkimmäisiin kysymyksiin en voi ainakaan itse antaa mitään muuta vastausta kuin .......![]()
![]()
Ei vaan, musta tämä on ollut hyvä ketju. Kukaan ei ole ihan peruuttamattomasti polttanut päreitään, monia erilaisia mielipiteitä on esitetty ja ehkä me kaikki ollaan joko opittu jotain taikka ainakin saatu vähän toisenlaista vinkkeliä. En kiellä keskustelua jatkamasta, mutta ainakin mulla on semmoinen olo että kauhean montaa uutta vinkkeliä ei taida olla tulossa ja jos me vielä vähän aikaa jatketaan niin kohtapuoleen kaikki alkaa pursua oikeutettua närkästystä oman totuutensa puolesta ja sit ei taas kellään ole kivaa. Mä olen tässä vähän haistavinani lämpenevien proppujen tuoksua...
Ne pässinkivekset oli ihan hyvä harhautus tuossa sivu takaperin. Mä jouduin tyytymään puolikkaaseen valmiiksileikattuun päkään niin etten pääse sillä leuhottamaan, mutta laitetaan nyt romanttiseksi haihatteluksi puoli tuntia sitten valmistunut höylä. Kun on tarpeeksi pöpi estetiikan perään niin sitten tekee tollaisia sen sijaan että ajelisi järkevästi oikotasohöylällä niinkuin rehellisen heteromiehen kuuluu
Pekka
- Liitteet
-
- Omakrenov.jpg (55.17 KiB) Katsottu 8128 kertaa
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Nojoo, toinen loppukevennys mikä tuli mieleen tuosta rkm. Kanasen nimestä kehitetystä "kananpaska"-seinästä. Kun spurgut ennen osti pullon "Teijaa" niin nimihän oli väännös Sorbuksesta; Sorbus... soppa... sopanen...Teija. Jos joku ei tiedä niin oli semmonen TV-kuuluttaja Teija Sopanen. Ja Sorbus oli viinaa, sjonka valmistus kai lopetettin vähän aikaa sitten...
Että tämmöinen "ikkunahuomio" tällä kertaa. Lasitavarasta nyt kumminkin oli kyse....
Että tämmöinen "ikkunahuomio" tällä kertaa. Lasitavarasta nyt kumminkin oli kyse....
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Ihan samaa mieltä siitä, että ketju on ollut hyvä ja keskustelu varsin virkistävää - ehkä pelkistä ikkunoista ei piisaisi näin moneksi sivuksi asiaa mutta ainakin voidaan todeta että ei se ikkuna ihan niin yksinkertainen asia olekaan... Ketjun aloittajan nimimerkki ei ollut tässä kohtaa siis enne
Tämä menee nyt kehu mies päivässä -osastolle, mutta tuohon Pekan kommenttiin haluan omalta osaltani vielä kauniiksi lopuksi todeta yhden jutun:

(Kun ei se ole vielä 2010-luvullakaan mikään itsestäänselvyys, uskokaa pois.)
Tämä menee nyt kehu mies päivässä -osastolle, mutta tuohon Pekan kommenttiin haluan omalta osaltani vielä kauniiksi lopuksi todeta yhden jutun:
Minusta tämä foorumi on kiva monesta syystä, mutta yksi syy on se, että täällä en ole törmännyt ikinä minkäänlaiseen tytöttelyyn ja vähättelyyn, vaikka näissä remppa- ja taloasioissa kyse ei olekaan mistään perinteisesti naiselliseksi tulkitusta elämän osa-alueesta. Kiitos siitä teille, kaikki palstan fiksut miehet!Mä paasaan ihan samaa asiaa, mutta onhan siinä aina äijän korvaan toki pitsireunus kun sen nainen sanoo
![]()
(Kun ei se ole vielä 2010-luvullakaan mikään itsestäänselvyys, uskokaa pois.)
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Kyllä se ikkuna on hyvinkin yksinkertainen asia kun puhutaan nimenomaan ikkunasta, mutta kun lähdetään rönsyämään tekniikan ulkopuolelle niin yksinkertaisuus katoaa... ja samoin tapahtuu myös varsinaiselle asialle.Laurakaisa kirjoitti: - ehkä pelkistä ikkunoista ei piisaisi näin moneksi sivuksi asiaa mutta ainakin voidaan todeta että ei se ikkuna ihan niin yksinkertainen asia olekaan...
Ikkunan valmistusmateriaalit eivät sanele sen muotoilua ja siten istuvuutta talon ilmeeseen (joka tosin on puhtaasti subjektiivinen näkemys/kokemus puhuttaessa rm-taloista, jolla yksittäisen kappaleen tasolla harvemmin on mitään todellista kulttuurihistoriallista arvoa). Vielä vähemmän sen valmistusajankohta vaikuttaa ikkunan muotoiluun: Ikkuna tehdään aina niiden kuvien mukaan, jotka tekijällä on kädessä kun työ alkaa. Ikkunat saa ostettua tasan sen näköisinä kuin haluaa: Olemassa on paljon muitakin vaihtoehtoja kuin ikkunatehtaan tarjousvalikoima ja täysin luettelovalikoimien ulkopuoleltakin voi tehdä hankintoja.
Kaiken kaikkiaan tämän aiheen ja keskustelun näennäinen monimutkaisuus syntyy vain siitä että yksi puhuu tekniikasta ja muut puhuvat väljästi tekniikkaan liittyen siitä miten subjektiivisesti kokevat aiheen "uusi ikkuna rm-talossa".
Hyvä keskustelu aiheesta joka tapauksessa tuli, saiko alkuperäinen kysyjä vastauksen kysymykseen.. toivottavasti. Eurot on euroja ja samaan asiaankin käytettyinä (RMT ikkunat) ne voidaan samat eurot käyttää aika monella eri tavalla. Se mikä on toisen mielestä järkeä on taas toisen mielestä järjetöntä, näin se oli ennen tätä keskustelua ja myös sen jälkeenkin.
-
Ketsuppitahra
- Jäsen

Ja ihan sama tietenkin koskee aikaa, eli onko ihmisellä aikaa investoitavaksi hommaan X vai olisko järkevämpi käyttää sekin aika johonkin muuhun hommaan (esim. ylitöihin, jotta vois sitten ulkoistaa remonttinsa)matrismik kirjoitti:Hyvä keskustelu aiheesta joka tapauksessa tuli, saiko alkuperäinen kysyjä vastauksen kysymykseen.. toivottavasti. Eurot on euroja ja samaan asiaankin käytettyinä (RMT ikkunat) ne voidaan samat eurot käyttää aika monella eri tavalla. Se mikä on toisen mielestä järkeä on taas toisen mielestä järjetöntä, näin se oli ennen tätä keskustelua ja myös sen jälkeenkin.
Jotta kannattaisi pitäisi jäädä käteen n. 50€/h, eli olettaen että tuloveroprosentti on luokkaa 35% pitäisi ylitöistä bruttona tulla 76,92€/h. Mikä tarkoittaa 38,46€/h normituntiliksaa mikäli oletetaan että tuo em. tuntiliksa juoksee 100%:n tunneilla oltaessa. Mikä taas tarkoittaa n. 6150 €/kk normikuukausipalkkaa.Ketsuppitahra kirjoitti:(esim. ylitöihin, jotta vois sitten ulkoistaa remonttinsa)
Tunnen kohtuullisen hyvin työt joita ainakin tekniikan parissa työskenneltäessä noilla palkoilla tehdään ja myös sen että harvalle tuota palkkaa nauttivalle maksetaan sentin senttiä ylitöistä. Toisaalta taas tuota palkkaa nauttivien alaisille usein maksetaan ylityöt, mutta työnjohto ja suorittava porras taas ei monesti kuitenkaan pääse edes puoleen tuosta.
... jotta sellasta vaan että on joillakin sitten varmaan julmat palkat tai reilut työnantajat tai jopa molempia
Pahoittelut off topicista
EDIT: Unhotin näköjään rakennusalan sosiaalirahan, elikkäs kotitalousvähennyksen, mutta en jaksa korjata vaan jatkan elämistä toivossa että vapaan markkinatalouden nimissä tehtäisiin kerrankin jotain oikeudenmukaista ja moinen kilpailun sekä hinnoittelun vääristäjä poistettaisiin kiireimmän vilkkaa.
-
Ketsuppitahra
- Jäsen

No, jos mulla menee 5 päivää johonkin remppahommaan x siinä missä ammattilaisella menis 5 tuntia, niin kyllähän mun nyt kannattaa ennemmin istua siellä ylitöissä tekemässä sitä mitä mä osaan se aika, mitä se ammattilainen tekee sitä mitä se osaa. Päästään molemmat helpommalla ja nopeemmin. Kysymys ei ole pelkästään rahasta, vaan myös ajasta ja mielenrauhasta ja muusta aineettomasta.Aaltju kirjoitti:Jotta kannattaisi pitäisi jäädä käteen n. 50€/h, eli olettaen että tuloveroprosentti on luokkaa 35% pitäisi ylitöistä bruttona tulla 76,92€/h. Mikä tarkoittaa 38,46€/h normituntiliksaa mikäli oletetaan että tuo em. tuntiliksa juoksee 100%:n tunneilla oltaessa. Mikä taas tarkoittaa n. 6150 €/kk normikuukausipalkkaa.Ketsuppitahra kirjoitti:(esim. ylitöihin, jotta vois sitten ulkoistaa remonttinsa)
Tunnen kohtuullisen hyvin työt joita ainakin tekniikan parissa työskenneltäessä noilla palkoilla tehdään ja myös sen että harvalle tuota palkkaa nauttivalle maksetaan sentin senttiä ylitöistä. Toisaalta taas tuota palkkaa nauttivien alaisille usein maksetaan ylityöt, mutta työnjohto ja suorittava porras taas ei monesti kuitenkaan pääse edes puoleen tuosta.
... jotta sellasta vaan että on joillakin sitten varmaan julmat palkat tai reilut työnantajat tai jopa molempia![]()
Pahoittelut off topicista
EDIT: Unhotin näköjään rakennusalan sosiaalirahan, elikkäs kotitalousvähennyksen, mutta en jaksa korjata vaan jatkan elämistä toivossa että vapaan markkinatalouden nimissä tehtäisiin kerrankin jotain oikeudenmukaista ja moinen kilpailun sekä hinnoittelun vääristäjä poistettaisiin kiireimmän vilkkaa.