Siisti pintasähköläpivienti tapetoituun seinään ?
Siisti pintasähköläpivienti tapetoituun seinään ?
Nyt on remppa päässyt siihen pisteeseen, jossa se seisahtuu tai jatkuu kymmenen vuotta, eli viimeiset sähkövedot ja pintojen viimeistely.
Milläs tekisitte mm. otsikon mukaisen tuiki tärkeän detskun ? Siis hirrestä mennään läpi MMJ:llä (ei taida vaatia nykyään putkeakaan ympärille, vai...?) Reikä vaan ja tunkien tapetin reunat reikään, vai onko jotain hianompaa ? Kitistä tapetti varmaan saisi komeat rasvaläikät ympärilleen...
Päädyttiin siis jättämään sähköt pintaan, maalattiin vaan katon värisiksi katonrajassa. Tuli halvaksi ja helpoksi.
Milläs tekisitte mm. otsikon mukaisen tuiki tärkeän detskun ? Siis hirrestä mennään läpi MMJ:llä (ei taida vaatia nykyään putkeakaan ympärille, vai...?) Reikä vaan ja tunkien tapetin reunat reikään, vai onko jotain hianompaa ? Kitistä tapetti varmaan saisi komeat rasvaläikät ympärilleen...
Päädyttiin siis jättämään sähköt pintaan, maalattiin vaan katon värisiksi katonrajassa. Tuli halvaksi ja helpoksi.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Siihen kohtaan laitetaan muovinen läpivientikaulus, joita saa sähköliikkeistä. Mä en valitettavasti sille "virallista" nimeä ja epävirallista ei kehtaa sanoa
. Ennen piti tosiaan laittaa putkikin, mutta ei kaiketi MMJ:n kanssa.
Sen sijaan jos vedät pintoja niin vedä ihmeessä MPLM:llä eikä MMJ:llä. Kovavaippainen kaapeli on siistiä eikä ala roikkumaan kiinnikkeiden välissä. MMJ voi olla alkuun suoraa, mutta ei mene montaa vuotta kun se roikkuu pikkuisen joka kiinnikkeen välistä. Ja kiinnikkeinä Y-kiinnikkeet eli "APK-piikkikiinnikkeet" on huomaamattomimpia.
Pekka
Sen sijaan jos vedät pintoja niin vedä ihmeessä MPLM:llä eikä MMJ:llä. Kovavaippainen kaapeli on siistiä eikä ala roikkumaan kiinnikkeiden välissä. MMJ voi olla alkuun suoraa, mutta ei mene montaa vuotta kun se roikkuu pikkuisen joka kiinnikkeen välistä. Ja kiinnikkeinä Y-kiinnikkeet eli "APK-piikkikiinnikkeet" on huomaamattomimpia.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
No harmi, tulis asioista puhuttua niiden oikeilla nimilläPekka Huhta kirjoitti:Siihen kohtaan laitetaan muovinen läpivientikaulus, joita saa sähköliikkeistä. Mä en valitettavasti sille "virallista" nimeä ja epävirallista ei kehtaa sanoa.
MPLM ilmeisesti ei ole sitä alumiiniputkessa menevää wanhan ajan putkikaapelia eikä piikkikiinnikkeet peltisinkilöitä? Näitä tuskin saa mistään muuten kuin kuin rakennusapteekkihintaan ?Pekka Huhta kirjoitti: Ennen piti tosiaan laittaa putkikin, mutta ei kaiketi MMJ:n kanssa. Sen sijaan jos vedät pintoja niin vedä ihmeessä MPLM:llä eikä MMJ:llä. Kovavaippainen kaapeli on siistiä eikä ala roikkumaan kiinnikkeiden välissä. MMJ voi olla alkuun suoraa, mutta ei mene montaa vuotta kun se roikkuu pikkuisen joka kiinnikkeen välistä. Ja kiinnikkeinä Y-kiinnikkeet eli "APK-piikkikiinnikkeet" on huomaamattomimpia.
...Vanhoja metallivaippapintavetoja kun purin omasta tönöstä, niin läpiviennit oli hoidettu molemmin puolin siisteillä posliini(?)jakorasioilla, jotka ovat kauniita kuin korut...
Itseasiassa näin olen ajatellut, kunhan se aika kohtajoskus koittaa, jatkossakin toimia...
Rakennusapteekkihan niitä pieniä posliinijakorasioita edelleen toimittaa, mutta hinnat lienee aika suolaisia.
Noista Y-kiinnikkeistä kysymys; jos on kokemusta, niin vastailkaa, kiitos.
Kiinnikkeiden naulaosa ei ole kovin pitkä ja jos on puukuitulevyä 12+12=24mm seinässä, niin mitenköhän ko. kiinnike paikoillaan luotettavasti pysyy?
edit: MPLM-johtoa ja Y-kiinnikkeitä saa ihan esim. Onnisen tukusta...
jussi
Itseasiassa näin olen ajatellut, kunhan se aika kohtajoskus koittaa, jatkossakin toimia...
Rakennusapteekkihan niitä pieniä posliinijakorasioita edelleen toimittaa, mutta hinnat lienee aika suolaisia.
Noista Y-kiinnikkeistä kysymys; jos on kokemusta, niin vastailkaa, kiitos.
Kiinnikkeiden naulaosa ei ole kovin pitkä ja jos on puukuitulevyä 12+12=24mm seinässä, niin mitenköhän ko. kiinnike paikoillaan luotettavasti pysyy?
edit: MPLM-johtoa ja Y-kiinnikkeitä saa ihan esim. Onnisen tukusta...
jussi
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

No tulihan se oikeekin nimi sieltä. Mee vaan sähköliikkeeseen ostamaan kourallista persereikiä.

MPLM ja piikkikiinnikkeet on ihan tavallista sähköliikekamaa, kyllä säkärit ne tunnistaa kun pyytää vain. MPLM on metallivaippaista, mutta siinä on vielä muovikuori pinnassa, se on vaan siistimpää kun sen saa oiottua jäykäksi putkeksi seinälle.
En tiedä ootko tekemässä koko sähköhomman itse, mutta sähkärit yleensä tunnistaa kyllä jos pyytää että tehdään noilla kamoilla.
Se Y-kiinnike pysyy kyllä seinässä haltekseissakin jos ne on hyvässä paikassa ylhäällä. Siitä saa myös semmoisen version jossa on 35 mm naula, niin että se yltää läpikin asti.
Finnparttian kuvastosta voi kurkkia noita. Hinnathan on kamalan näköiset, mutta hintaerot näkee. Ei MPLM:kään oo kun kolmanneksen kalliimpaa.
http://www.finnparttia.fi/
Pekka
MPLM ja piikkikiinnikkeet on ihan tavallista sähköliikekamaa, kyllä säkärit ne tunnistaa kun pyytää vain. MPLM on metallivaippaista, mutta siinä on vielä muovikuori pinnassa, se on vaan siistimpää kun sen saa oiottua jäykäksi putkeksi seinälle.
En tiedä ootko tekemässä koko sähköhomman itse, mutta sähkärit yleensä tunnistaa kyllä jos pyytää että tehdään noilla kamoilla.
Se Y-kiinnike pysyy kyllä seinässä haltekseissakin jos ne on hyvässä paikassa ylhäällä. Siitä saa myös semmoisen version jossa on 35 mm naula, niin että se yltää läpikin asti.
Finnparttian kuvastosta voi kurkkia noita. Hinnathan on kamalan näköiset, mutta hintaerot näkee. Ei MPLM:kään oo kun kolmanneksen kalliimpaa.
http://www.finnparttia.fi/
Pekka
-
Labyrint64
- Jäsen

-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Se asennustyökalu on tosiaan tärkee, itse oon viilannut semmoisen 12 mm messinkipyörötangosta. Mutta se kaupan työkalu pitää kiinnikkeen tukevammin paikallaan lyödessä, messinginpätikkä on oikeestaan vaan vähän modifioitu tuurna.
Pekka
Pekka
Re: Siisti pintasähköläpivienti tapetoituun seinään ?
Mistä tuollaisen työkalun saa? Olen yrittänyt kissojen ja koirien kanssa metsästää sellaista. Sähkömiehellä oli metallinen, johon sai vaihdettua pään liittimen koon mukaan...Hommaa niiden y-kiinnikkeiden asentamiseen työkalu. Eli muovijutska johon kiinnike laitetaan ja vasta sitten hakataan. Säilyy kiinnike siistimmän näkösenä.
Re: Siisti pintasähköläpivienti tapetoituun seinään ?
kamelisko kirjoitti:Mistä tuollaisen työkalun saa? Olen yrittänyt kissojen ja koirien kanssa metsästää sellaista. Sähkömiehellä oli metallinen, johon sai vaihdettua pään liittimen koon mukaan...
Kyllä noi ainakin täällä päin Suomea on ihan rautakauppojen perus hyllytavaraa. K-raudat, Bauhaus, Clas Ohlson,... missä nyt vain on sähkökamaa myynnissä. Tai sitten tilaat paikallisen sähköasennusliikkeen kautta.
Älä tee tänään sitä minkä huomenna voit jättää tekemättä.
Entinen rintamamiestalollinen, nykyinen funkkiskuution säilöjä.
Entinen rintamamiestalollinen, nykyinen funkkiskuution säilöjä.