Sormipaneelin maalaaminen

RMT:n sisustusnurkka naisille, miksei ukoillekin.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Sormipaneelin maalaaminen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Sormipaneelin maalaaminen saattaisi kuulua maalausosioon, mutta minä kun kaipaan sisustuksellista näkökulmaa.

Portaikko on meillä lähes kauttaaltaan lakattua, tummunutta, mutta jonkun silmään varsin kaunista vanhaa, alkuperäistä sormipaneelia. Vaimo on pirun riivaama, ja haluaa maalata (lue: maalauttaa, minun tekemänä) paneelit. Kaipaisin näkemystä/kokemusta moisen toimenpiteen suorittaneista. Maalamattomilta en tarvitse mielipiteitä, olette jäävejä :-D

Minkä väriseksi sormipaneeli maalautui teillä, tuliko siistiä ja salonkikelpoista jälkeä sekä - ennen kaikkea - oletteko tyytyväisiä vai harmittaako?
Jäsen

Re: Sormipaneelin maalaaminen

Viesti Kirjoittaja Alli »

No erinomaisen tyytyväinen olen. Meillä on maalattu monellakin värillä sormipaneelia, vaalein väri on kermanvaalea ja kyllä sekin peitti ihan hyvin. Maalina käytimme vesioheneteista Helmi-kalustemaalia. Lakatut pinnat pesin Teknoksen Maalarinpesulla ja sen jälkeen sudittiin Otexia pintaan (sen saa pintamaalin väriin sävytettynä, jos haluaa). Tämän jälkeen tehtiin mahdollinen paikkailu/kittailu, jos oli naulanreikiä tms. Ja sitten sudittiin päälle tuo Helmi. Helppoa kuin heinänteko.

Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
TeemuHL
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TeemuHL »

Koeta vielä ympäripuhua vaimo. Pääset helpommalla ja ei harmita jälkikäteen kun tuli maalattua. :razz:

Anteeksi, pakko oli kommentoida.
Alli
Jäsen
Jäsen

TeemuHL kirjoitti:Koeta vielä ympäripuhua vaimo. Pääset helpommalla ja ei harmita jälkikäteen kun tuli maalattua. :razz:

Ei tule onnistumaan! :cool:
Anteeksi, oli pakko kommentoida.

(Paitsi voi se vaimo suostua siihen, että sitä vanhaa sormipaneelia jää johonkin läntti malliksi. Meillä on tauluneliö alkuperäisväriä mm. sormipaneelista. Kyllä sen tunkkaisen, vanhan puunvärin kanssa on paha naisen asua samassa huushollissa.)

Alli
Kulmala
Jäsen
Jäsen

TeemuHL kirjoitti:Koeta vielä ympäripuhua vaimo. Pääset helpommalla ja ei harmita jälkikäteen kun tuli maalattua. :razz:

Sillähän minä täältä yritän harmistuneita mielipiteitä saada, jotta voisin niitä näyttää sitten tietokoneelta vaimolle... :lol:

jotenkin on mun silmään viehkeä tuo vanha sormipaneeli, ja jos sen maalaa niin paluuta ei ole
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Eipä yleistetä, täällä on nainen joka asuu samassa talossa ajan patinoiman paneelinsa kanssa ja vain kuolleen ruumiini yli sitä tullaan maalipensselillä huitomaan...:)

Oon vähän samaa mieltä TeemuHL:n kanssa että se maalaaminen voi alkaa jälkikäteen kaduttamaan sitten kun tämä valkoisen sisustuksen aikakausi näyttää samalta kuin 70-luvun oksennusoranssi nyt... Mutta makuasioitahan nämä, ja aika voimakas tahto pitää tällä hetkellä olla jos pystyy vastustamaan tuota valkoisen voittokulkua.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Katale
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Katale »

Meillä myös portaikko tummunutta ja osin likaantunuttakin paneelia - ja sellaisena pysyy (kunhan nuo liat jaksaisi edes joskus pestä). Totuuden nimissä myönnettäköön, että itselläkin ensimmäinen ajatus oli huitaista kaikki vaaleaksi. Mutta mies kielsi! Onneksi kielsi - ja onneksi uskoin - nyt nimittäin todennäköisesti harmittaisi. Jotenkin vaan kuuluu portaikkoon tuo fiilis, ja uskon edellisen kirjoittajan tapaan että vallitseva valkoisen hurma on vähemmän hurmaa vuosien päästä.

Jos haluaa, paljon saa aikaan jo paremmalla valaistuksella, ja sitten tauluja, peilejä, valokuvia tai muuta seinille niin tulee hitusen kontrastia. Lattian ja portaiden värillä luonnollisesti myös merkitystä.

Mutta kukin tavallaan, tiedän kyllä että jos joku vaan kertakaikkisesti häiritsee niin vaikea sitä on kovin pitkään katsella. Joskus silmä vaan tottuu yllättäviinkin juttuihin tai suorastaan mieltyy niihin, kun sille antaa vähän aikaa. Aina kylläkään ei.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Hyvä että hengenkannattajia löytyy.

Pohdiskelin, että portaiden sisäkurvin valkoisen seinän ja katon kun maalaisi kokeeksi Tikkurilan lumi-maalilla (jos se nyt oikeasti on hohtavapaa kuin perusvalkoinen), ja jostain keksisi jonkun joka osaisi jotenkin fiksusti katon kautta -valaistuksen suunnitella, niin johan sitä valoa alkaa riittämään. Ja jos vielä maalaisi hernerokanvihreät portaat vähän valoisemmiksi.
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

No valkoinen on klassinen perusväri, eli sillä tavalla se ei oikeastaan ole koskaan varsinaisesti muodikas tai epämuodikas elementti (vähän kuin valkoinen antiikin kipsipatsaissa tai Aallon avaran ja modernin sisustuksen vaaleus ja selkeys koivukalusteineen ja valkoisine pintoineen), mutta tietysti vahojen kuluneiden puuesineiden ja -kalusteiden hillitön valkoiseksi tuunaaminen voi näyttää myöhemmillä vuosikymmenillä omasta ajastaan kertovana, aika kököltä trendiltä, jos se siltä näyttää jo usein jo nyt (mm. talonpoikaiskalustojen maalaaminen valkoiseksi - 80-luvullahan niitä petsattiin tummanruskeiksi vois sanoa "espanjantautisesti"). Mutta vanhat esineet jotka jo syntyessään ovat saaneet oman aikansa värityksen, ovat ehkä kuitenkin parhaimmillaan "omanvärisinään"? Tästä voi olla lukemattomia poikkeuksia..

Eli vaikka klassisesta valkoisen antamasta valoisuudesta huoneiden (puhtaiden perusvärien tai murrettujenkin sävyjen) tausta- ja päävärinä itse esimerkiksi pidänkin ja sitä suosin, mäkään en maalaisi esim. puunväristä, tummunutta ja patinoitunut portaikon tai kuistin sisarpaneelia jos minulla sellaista olisi. Se on jotenkin niin yhteenkuuluva ja oman aikansa tunnelmaa huokuva yhdistelmä, että klassinen sillä tavalla ihan itsestään, niin kuin monet 50-luvun aikaa kestäneet jutut jo tänä päivänä ovat. Rintapaneelia mä en taas missään tapauksessa jättäisi puunväriseksi, vaan se kuuluu samaan sarjaan kuin listat ja ikkunanpuitteen, eli siihen kuuluu se valkoinen tai muu klassinen seinän sävy ja maali. Muoks. Puunvärisenä puoli-/rintapaneeli näyttää saunapaneelilta, saunan yhteyteen kuuluvalta, toisin kuin sisar- tai sormipaneeli.
Viimeksi muokannut tintu, Ke Helmi 02, 2011 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Valkoista muistan nähneeni niin kauan kuin näillä silmillä olen maailmaa katsellut. Valkoinen kuultolakkaus tuli muotiin joskus viime vuosituhannen lopulla ja sitä en voi ymmärtää, se on kuin pohjamaalattua pintaa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Rosanna67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosanna67 »

En minäkään sormipaneelia menisi maalaamaan, jotenkin se olisi lähes pyhäinhäväistys.
Sisarpanelia voisin kuvitellakin malaavani, jos on oikein huonokuntoista (meillä on paikoitellen, mutta en kiirehdi kyllä maalaamaan), mutten silloinkaan ainakaan valkoiseksi, vaan esim. hennon roosan väriseksi.
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
Katale
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Katale »

Tämä nyt ei varsinaisesti enää liity aiheeseen, mutta jäin miettimään tuota valkoisen värin käyttöä. Onhan se toki klassinen ja tietyille pinnoille luonnollinen valinta. Mutta jotenkin mulla on mielikuva, että ainakin näissä 50-luvun tölleissä sitä on aikoinaan käytetty varsin vähän, en tiedä olenko väärässä. Ainakin meillä kaikki käsittääkseni alkuperäiset pinnat (haltex-kattoa lukuunottamatta) on tasan tarkkaan jotain muuta kuin valkoista: monenkirjavaa tapettia, sinivihreää ja harmaata lattiaa, punaisia ja turkooseja seinälevyjä... Jopa punaisia kattolistoja. Ja sitten sitä lakattua paneelia. Ihan vaan mielenkiinnosta jäin tässä pohtimaan, en tarkoita että näissä ei kukaan saisi ikinä mitään valkoiseksi maalata, onpa tuota tullut itsekin sudittua. Joissakin tiloissa ripsakka valkoinen näyttää parhaalta, mutta jotenkin oma fiilis yhä enemmän kallistuu tuonne värikylläisyyden puoleen.
Rosanna67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosanna67 »

Tässä muuten portaikon panelit maalattu valkoisiksi. http://ripsitetta.blogspot.com/2010/09/maanantai.html
Onko parempi jälkeen kuin ennen?
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
Alli
Jäsen
Jäsen

Rosanna67 kirjoitti:Tässä muuten portaikon panelit maalattu valkoisiksi. http://ripsitetta.blogspot.com/2010/09/maanantai.html
Onko parempi jälkeen kuin ennen?
Ei oo parempi minusta ainakaan. Tosin kuvakulmakin on eri. Mutta tuo valkoisen ja tummaksi petsatun "muodikas liitto" on tuossa vähän ahistavan näköinen. Ehdottomasti en olisi jättänyt tuota portaikkoa puun väriseksi (paitsi portaita), mutta en olisi laittanut valkoiseksikaan. Pidän erilaisista paneeleista, mutta en juurikaan puun värisistä, siitä tulee niin keskeneräinen tunnelma. Mutta jos asukkaat ovat tuohon tyytyväisiä, niin se on minusta se tärkein juttu.

Minä taas olen säästellyt joitakin kauniita sisrapaneeleja vanhalla lakkauksella, koska se on minusta varsin kaunis pinta. Joissain paikoissa hyväkuntoinen sormipaneelikin on varmasti kaunis kellastuneen lakattuna, kunhan sitä on sopivan vähän. Itse olen sitä mieltä, että puun väriä saa kyllä tiloissa olla, mutta ei todellakaan liikaa. Jos lattia on puun värinen, niin katto ja seinät eivät sitten ole (paitsi joku pieni pinta). Noin yleisesti siis yksi iso pinta puulla per huone riittää. Mutta puusta tykkään kyllä muuten pinnoissa, lankkulattia, paneelikatto ja osa seinistäkin paneelilla tehtynä on hieno homma. Niitä on kiva maalailla. En suinkaan valkoisella maalaisi seiniä vaan yhteen sopivilla, harmonisilla väreillä. (Miksei räväkilläkin väreillä, mutta itse olemme nyt selvästi harmonisessa vaiheessa, kumma kyllä. :-D )

Mutta kuten aloittaja suunnittelikin, kannattaa ensin kokeilla portaikon valaistusta niiden paneelittomien seinien ja portaiden maalaamisella. Siitä voi tulla tosi hyväkin yhdistelmä tummempiin sormipaneeleihin. (Lumi-maali on muuten aika ärhäkän valkoista. Kannattaa ehkä ostaa sitä ensin vain pieni purkki.) Ja tietysti kannattaa miettiä myös portaikon hyvää valaisua ihan ikkunoilla ja lampuilla. Meillä vedettiin portaikkoon paikka uudelle lampulle, kun halusimme seinäpaneeleiden väristä hämyisempiä. Vinkiksi vaan kaikille nuorille remppaajille, että hämäränäkö ei iän myötä suinkaan parane, joten valoisuudesta huolehtiminen on sijoitusta tulevaisuuteen.

Alli
TeemuHL
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TeemuHL »

Meidän raput näyttää tällä hetkellä tältä. Portaista on maalit rapsuteltu ja ne maaltataan tod. näk. vaalean harmaalla. Vaimo oli jo maalaamassa kaikkea valkoiseksi / vaaleaksi, mutta sain ylipuhuttua. Vaimo on nyt itse sitä mieltä ettei missään tapauksessa maalata. Vaaleutta saadaat tarpeeksi rappujen värillä. Ja tuo valkoisten ikkunanpuitteiden ja patinoituneen sisarpaneelin yhdistelmä hivelee silmää. Eli valkoinen sopii hyvin vanhoihin paneeleihin, mutta valkoista riittävän vähän!

Ja taas tuli mielipiteitä mitä et kaivannut :lol:
Vastaa Viestiin