Ei oo parempi minusta ainakaan. Tosin kuvakulmakin on eri. Mutta tuo valkoisen ja tummaksi petsatun "muodikas liitto" on tuossa vähän ahistavan näköinen. Ehdottomasti en olisi jättänyt tuota portaikkoa puun väriseksi (paitsi portaita), mutta en olisi laittanut valkoiseksikaan. Pidän erilaisista paneeleista, mutta en juurikaan puun värisistä, siitä tulee niin keskeneräinen tunnelma. Mutta jos asukkaat ovat tuohon tyytyväisiä, niin se on minusta se tärkein juttu.
Minä taas olen säästellyt joitakin kauniita sisrapaneeleja vanhalla lakkauksella, koska se on minusta varsin kaunis pinta. Joissain paikoissa hyväkuntoinen sormipaneelikin on varmasti kaunis kellastuneen lakattuna, kunhan sitä on sopivan vähän. Itse olen sitä mieltä, että puun väriä saa kyllä tiloissa olla, mutta ei todellakaan liikaa. Jos lattia on puun värinen, niin katto ja seinät eivät sitten ole (paitsi joku pieni pinta). Noin yleisesti siis yksi iso pinta puulla per huone riittää. Mutta puusta tykkään kyllä muuten pinnoissa, lankkulattia, paneelikatto ja osa seinistäkin paneelilla tehtynä on hieno homma. Niitä on kiva maalailla. En suinkaan valkoisella maalaisi seiniä vaan yhteen sopivilla, harmonisilla väreillä. (Miksei räväkilläkin väreillä, mutta itse olemme nyt selvästi harmonisessa vaiheessa, kumma kyllä.

)
Mutta kuten aloittaja suunnittelikin, kannattaa ensin kokeilla portaikon valaistusta niiden paneelittomien seinien ja portaiden maalaamisella. Siitä voi tulla tosi hyväkin yhdistelmä tummempiin sormipaneeleihin. (Lumi-maali on muuten aika ärhäkän valkoista. Kannattaa ehkä ostaa sitä ensin vain pieni purkki.) Ja tietysti kannattaa miettiä myös portaikon hyvää valaisua ihan ikkunoilla ja lampuilla. Meillä vedettiin portaikkoon paikka uudelle lampulle, kun halusimme seinäpaneeleiden väristä hämyisempiä. Vinkiksi vaan kaikille nuorille remppaajille, että hämäränäkö ei iän myötä suinkaan parane, joten valoisuudesta huolehtiminen on sijoitusta tulevaisuuteen.
Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.