termax puukattila

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
mikavv
Uusi jäsen

termax puukattila

Viesti Kirjoittaja mikavv »

Tarkoituksena olisi hankkia termax natura 40 käänteispalokattila ja perään 3000 litran varaaja.Jos jollakin kokemusta kattilasta niin kaikki tieto tulisi tarpeeseen.Lämmitettäviä neliöitä on noin 250.
paavo
Jäsen
Jäsen

Re: termax puukattila

Viesti Kirjoittaja paavo »

mulle tuli 60kw natura ja perään 3400l varaaja asennus tosin vasta 2012.
neliöitä 300m2
hcjyrkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hcjyrkka »

Terve

Olen myös päätymässä samaiseen yhdistelmään Termax natura 40kW ja 2000-3000l varaajaan (akvaterm) aurinkokierukka valmiudella.
Mutta itse asiaan. Täällä oli toisessa ketjussa aiemmin puhetta näistä kattiloista ja esille tuli, että Rican (Atmos) ja Termaxin (Orlan) saa tilattua ulkomailta esim. Saksan ebaysta huomattavasti halvemmalla. Myös Landdomatit ja termiset venttiilit ovat huomattavasti huokeampia.
Kaikki kunnia maahantuojille ja heidän vastuunkannolleen, mutta jos siis haluaa nähdä hieman vaivaa niin voi säästää ihan mukavasti.
-Jyri
jari h
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jari h »

hcjyrkka kirjoitti:Terve

Olen myös päätymässä samaiseen yhdistelmään Termax natura 40kW ja 2000-3000l varaajaan (akvaterm) aurinkokierukka valmiudella.
Mutta itse asiaan. Täällä oli toisessa ketjussa aiemmin puhetta näistä kattiloista ja esille tuli, että Rican (Atmos) ja Termaxin (Orlan) saa tilattua ulkomailta esim. Saksan ebaysta huomattavasti halvemmalla. Myös Landdomatit ja termiset venttiilit ovat huomattavasti huokeampia.
Kaikki kunnia maahantuojille ja heidän vastuunkannolleen, mutta jos siis haluaa nähdä hieman vaivaa niin voi säästää ihan mukavasti.
Olin ymmärtänyt, että nuo mainitut kattilat valmistetaan Suomessa. Olin jo menossa Riihimäellä käymään Metallikalusteessa. Laskeeko ylimääräinen kuljettaminen hintaa vientitukien takia vai valmistetaanko noita samoja kattiloita myös jossain muualla?
hcjyrkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hcjyrkka »

Terve

Orlan (termax) tehtaat ovat Puolassa ja Tsekeissä.
http://www.eko-vimar.com.pl/index.php?f ... yment,61,0
Ja Tsekeistä näyttäisi tulevan Atmoskin (Rica)
http://www.atmos.cz/english/kotle-001-kotle-na-drevo

Luultavasti eivät myy suoraan tehtaalta (en ole vielä kysellyt), mutta joku foorumilainen oli tilannut 40kW Orlanin Saksan ebaysta ja se oli kustantanut alle 3 kiloeuroa kotipihaan toimitettuna. Toivottavasti se joku voisi tämän ketjun nähdessään kertoa miten homma oli sujunut.
-Jyri
paavo
Jäsen
Jäsen

taitaapi samaisen 40kw termaxin saada onniseltakin alle 3000€.
60 kw maksoi marraskuussa 3700+50kuljetus kotiin onniselta verolla.
chesha
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja chesha »

Terve!

Itsellä ollut 2-vuotta Termax Natura 60KW + 3000l akvaterm varaaja. Suosittelen 3000l varaajan kanssa 60 KW:sta koska lämmitystyö on aivan olematonta sillä varaaja lämpiää yhdellä latauksella koska kattilan varastopesä on niin suuri. Viime kesänä avasin mielenkiinnosta kattilan päällä olevan huoltoluukun ja totesin siellä sekä savuputkissa olevan pelkkää harjalla lähtevää hienoa pölytuhkaa eli automaattinuohous näyttää toimivan erittäin hyvin. Lisäksi suosittelen ejektorityylistä savukaasuimuria ja vedontasaajaa niin palamisprosessin saa toimimaan täydellä hyötysuhteella kaikissa olosuhteissa.

T: Simo
Kojootti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kojootti »

chesha kirjoitti:Terve!

Itsellä ollut 2-vuotta Termax Natura 60KW + 3000l akvaterm varaaja. Suosittelen 3000l varaajan kanssa 60 KW:sta koska lämmitystyö on aivan olematonta sillä varaaja lämpiää yhdellä latauksella koska kattilan varastopesä on niin suuri. Viime kesänä avasin mielenkiinnosta kattilan päällä olevan huoltoluukun ja totesin siellä sekä savuputkissa olevan pelkkää harjalla lähtevää hienoa pölytuhkaa eli automaattinuohous näyttää toimivan erittäin hyvin. Lisäksi suosittelen ejektorityylistä savukaasuimuria ja vedontasaajaa niin palamisprosessin saa toimimaan täydellä hyötysuhteella kaikissa olosuhteissa.

Jaahas, minkäköhänlainen savukaasuimuri on ejektorityyppinen savukaasuimuri? Käsittääkseni Termaxeissa on puhallin, ei imuri.
jari h
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jari h »

hcjyrkka kirjoitti: Orlan (termax) tehtaat ovat Puolassa ja Tsekeissä.
http://www.eko-vimar.com.pl/index.php?f ... yment,61,0
Ja Tsekeistä näyttäisi tulevan Atmoskin (Rica)
http://www.atmos.cz/english/kotle-001-kotle-na-drevo
Järkytys, mut eipä tullut tutkittua valmistusta sen paremmin, vaikka muuten olen koittanut vertailla. Tehdäänkö suomessa vain alapalokattiloita vai niitäkään? Mitenkähän Jäspin Econaturen laita on...
chesha
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja chesha »

Terve!

60 KW Termaxissa on 2kpl puhaltimia (Puhaltavat ensiö- ja toisioilmaa). Minulla on sellainen savukaasuimuri joka on käytänössä suoraputki piipun päässä jonka sivulla on puhallin jolla puhalletaan ilmaa putkeen eli kiihdytetään savukaasujen virtausta (Erittäin tehokas systeemi). Tälläisen etuna on se että savukaasuimurin puhallin ei ole savukaasujen kanssa tekemissä ja koska imuri ei tuki piippua sitä ei tarvitse pitää päällä kokoajan vaan ainoastaan tarvittaessa. Itse pidän imuria päällä talvikeleillä ainoastaan sytytysvaiheessa että kylmä piippu lähtee hyvin vetämään ja kesällä matalapaineiden aikana. Lisäksi kannattaa huomioida Termaxin asennuksessa että kattila ohjaimesta saa monenlaisia ohjauksia (mm. latauspumppu) jota ei ainakaan vm.2009 kattilan ohjekirjassa ollut mainintaa. Vedontasaaja on taas hyvä olla tuulisten kelien varalle koska ainakin minulla ilman vedontasaajaa tuulisilla keleillä kattila "huokaili" voimakkaasti ja ensiö- ja toisioilmakanavien "takaiskuluukut" ryskyttivät välillä aikasta lailla voimakkaasti (Nyt ainoastaan vedontasaaja paukuttaa mutta kattila hyrisee tasaisesti). Siirryin aikoinaan öljylämmityksestä puulämmitykseen ja täytyy sanoa että ensimmäinen talvi meni harjoitellessa ja järjestelmän parantelemisessa (Imuri, vedontasaaja. latauspumpun ohjaukset jne.) mutta se kannatti koska nyt kattila toimii kuin "unelma".

yläpalo eläkeläinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja yläpalo eläkeläinen »

paavo kirjoitti:taitaapi samaisen 40kw termaxin saada onniseltakin alle 3000€.
Onko kyse tästä onnisesta? http://www.onninen.com/group/Pages/Default.aspx
Kiinnostaisi tietää miten tuolta saisi tarjouksen pyydettyä?
Olen jo kysellyt muutamia tarjouksia käänteispalokattiloista, ja nyt olen kahden vaiheilla, joko atmos, tai termax. Veda 35 on myös yksi vaihtoehto, mutta kun hintaa kysyin niin kaffet meni väärään kurkkuun. Minusta aika suolaisen hintainen niin yksinkertaiseksi kattilaksi. Jäspi econaturessa näyttäisi olevan ne tulipesän liekkireiät aika pienet(ainakin kuvissa).
hva570
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hva570 »

Kannattaa tosiaan laittaa tohon 3 kuution vesimäärään laittaa 60 kw kattila,menee jo 75 cm kalikka sisään ja riittävä määrä kerralla.
Nämä puolan ja tsekkien tehtaat eivät ole enään mitään pikkupajoja,ovat tehneet tuhansia jos eivät satojatuhansia kattiloita vuosiensaatossa.
Jos Suomi on kaikessa EU:ssa etulinjassa niin tässä lämmityskattila asiassa ollaan vielä takapajula.
Monessa keski-euroopan maassa ei ole enään vuosiin saanut myydä esim:yläpalokattiloita päästöjen takia,eiköhän kohta Saksakin vaadi että kattila pitää olla labda ohjattu?
Itse ostin EBAY.de huutokauppa sivuilta, eli Saksan .
Kannattaa katsoa hakusanoilla kyseiseltä sivulta mitä siellä on tarjolla ja mihin hintaan.
Sofort kaufen tarkoittaa että voit ostaa tavaran suoraan ruudussa näkyvään hintaan+ lähetyskulut.
Sinun pitää rekisteröityä että voit tehdä kauppaa kyseisillä sivuilla.
Onnistuu vissiin nykyään suomen EBAY sivuilla ja samat tunnukset käy kaikissa maissa, USA,englanti,saksa,yms
Sivun alalaidassa on maat joissa voi tehdä kauppaa ja "klikkaamalla" pääset kyseisen maan sivuille.
Voi olla esim helponpaa mennä Englannin sivuille ja hakea sieltä (Yleensä samat tuotteet löytyy sieltä) jos Saksan kieli tuntuu vaikealta.
Kannattaa kysyä myyjältä lähettääkö Suomeen ja paljonko rahti on.
Yleensä tähän riittää muutama yksinkertainen Englannin kielinenlause jos lontoo ei muuten taivu.
Vähän saatto olla sekava selitys,mutta nyt ei ehdi eikä jaksa tähän aikaan muutakaan.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

yläpalo eläkeläinen kirjoitti:
paavo kirjoitti:taitaapi samaisen 40kw termaxin saada onniseltakin alle 3000€.
Onko kyse tästä onnisesta? http://www.onninen.com/group/Pages/Default.aspx
Kiinnostaisi tietää miten tuolta saisi tarjouksen pyydettyä?
Olen jo kysellyt muutamia tarjouksia käänteispalokattiloista, ja nyt olen kahden vaiheilla, joko atmos, tai termax. Veda 35 on myös yksi vaihtoehto, mutta kun hintaa kysyin niin kaffet meni väärään kurkkuun. Minusta aika suolaisen hintainen niin yksinkertaiseksi kattilaksi. Jäspi econaturessa näyttäisi olevan ne tulipesän liekkireiät aika pienet(ainakin kuvissa).
Onninen on tukku eikä taida myydä suoraan loppuasiakkaalle.
paavo
Jäsen
Jäsen

Sama onninen ,mutta jos jollakin tutulla on firma tai itsellä niin tili auki kyseiseen lafkaan ja sitten voipi ostella.
Kaivureita meilläki vain on ja normaali ostot suodatinkangasta ja viemäri/muita maahan haudattavia putkia.
50 kw veda tarjous oli 4100€, 60kw temesteel=eneka 4700€, 60kw laka 6000€. selvittelin myös liettua ja latvian kattila tehtaiden ja tukkujen hintoja, niin valurautakattila oli ainoa minkä olisi voinut ostaa mutta siinäkin hyötysuhde huono.
Harri68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Harri68 »

Tämä ei nyt liity just Termaxiin, mutta tämmöinen mielenkiintoinen blogi on/oli olemassa.

http://lambda.blogit.fi/

T

Harri
Vastaa Viestiin