Putket jäässä

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
HoppuHanna
Jäsen
Jäsen

Putket jäässä

Viesti Kirjoittaja HoppuHanna »

Talo oli pakkasviikonlopun tyhjänä, maanantaina hanoista ei tullut vettä. Putkarit kävivät sulattelemassa mutta ongelma olikin talon alla olevassa putkessa. Huomenna vesilaitos tulee sulkemaan vedet tontille ja uusi sulatusyritys...
Tuossa maan alla kulkevassa putkessa ei taida olla minkään sorttisia lämpövastuksia (onko edes oikea sana?) Onko kukaan korjannut putkiaan niin että niissä olisi lämpövastukset ja mitä tuo kustansi? Putkisto on muutenkin vasin kylmässä tilassa pannuhuoneessa jossa ei ole mitään varsinaista lämmitystä. Jatkossa siivotaan pannuhuoneesta rojut ja konsultoidaan sähkömiestä minkälainen esim irtopatteri sinne sopisi. Suurempaa remppaa en nyt tee, tarkoituksena on päästä eroon öljylämmityksestä vuoden- parin sisään ja laittaa maalämpö. Silloin voi samalla eristellä ja lämmitellä hieman kiinteämmillä ratkaisuilla (esim yksi vesikiertoinen patteri pannuhuoneeseen tms).
Juu, ja olin alkuun ajatellut että antaa putkien sulaa itsestään keväällä, mutta sitten valistettiin että just sillä metodilla ne putket halkeavat...
pete73
Jäsen
Jäsen

Re: Putket jäässä

Viesti Kirjoittaja pete73 »

Tuossa http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... roups=3105 ratkaisuja putken sulana pysymiseen.
Putki- ja sähkömiehet noista osaa kertoa lisää....

Kannattaa toki se pannuhune pitää plussan puolella vaikkapa ihan irtopatterilla tai puhaltimella, niitä saa jo parilla kympillä kaupoista :-)
Ei tilapäiseen ratkaisuun kauheasti kannata rahaa laittaa....
-58 rmt, 112m2+kellari, ILP+VILP+ jämä kaksikko sähköllä, ei lisäeristystä
kulutus 2009-2010 noin 18500kWh+n. 2m3 puuta
HoppuHanna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HoppuHanna »

Kiitos paljon.
Joo, se irtopatteri laitetaan mutta sitä ennen pitää tyhjentää pannuhuone kaikesta rojusta...
pete73
Jäsen
Jäsen

Kannattaa tosiaan sen putken kulkureitin varrelta raivata ylimääräiset romut ensimmäisenä... Mulla se jäätymisen syy ilmeisesti oli juurikin romukasan alle jäänyt putki johon sitten pääsi avoimesta tuloilmaräppänästä valumaan kylmä ilma joka ei lämmennyt... Sen joulun lälkeen ei enää ole jäätynyt, kun raivasin sen nurkan josta putki kulkee, tukin sen räppämän ja huolehdin puhaltimella että se huone pysyy lähempänä kymmentä astetta...
Mulla on vesimittari pannuhuoneessa, josta putki kulkee lattiaa pitkin ulkoseinän vieressä viereisen varastohuoneen nurkkaan, josta sokkelin läpi suoraan maahan. Sieltä nurkasta se sitten oli jäätynyt ja lopullinen "tulppa" oli vajaa puolimetriä sokkelin ulkopuolella. Se tuloilmaräppänä oli juuri sen sokkelin läpi menevän vesijohdon yläpuolella....

edit... vähän sekava sepustus... liittyy osittain myös tuohon toiseen ketjuun kirjoittamaani :oops: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=7&t=13818
as77
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja as77 »

pete73 kirjoitti:... nurkasta se sitten oli jäätynyt ja lopullinen "tulppa" oli vajaa puolimetriä sokkelin ulkopuolella.
hyvällä säkällä voi saada lämpöä johdetuksi itse putkia pitkin tuollaisen puoli metriä. Itse pidin muinaisessa rivarin päädyssä kasaa 9 watin elektroniikkaharrastelusta jääneitä vastuksia jäätyvän putken kylkeen kiinnitettynä. Sit' vaan jäätyessä muuntajalla virta vastuksiin ja odottelun jälkeen alkoi vesi taas virrata.

lämmönlähteenä kai voisi ajatella lämpöpuhallinta tai peräti muovin juottamisessa ym:ssä käytettyä kuumailmapuhallinta. Mutta VAROVASTI, tulipaloja on aiheutettu jo liikaakin näissä sulatushommissa
hirsimökki maalla vm. 1910, talo vm. 1955, TKK r-os 1966-1969, VTT rakennustekn.lab 1969-1972
pete73
Jäsen
Jäsen

:-D molemmat puhallintyypit oli käytössä.. lämpöpuhallin koko päivän ja kuumailmapuhaltimella lämmittelin mitä uskalsin.. sehän siinä oli osaltaan ongelmana että ei ollut varmaa tietoa mistä on jäässä, täällä kun luntakin tuli reilummin vasta joulun jälkeen.. olisi varmasti ajan kanssa johtunut lämpö perille asti, ehkä päivä pari lisää ilman vettä :mrgreen:
Lopulta, kun sain sulun kiinni tontin laidalta, ruuvasin mittarin pois putken päästä ja työnsin puutarhaletkun sinne putkeen jäähän kiinni, sitten porakonepumpulla lämmintä vettä ämpäristä sinne putkeen ja jää suli hetkessä...
Eipä tuollaista muovista vesijohtoputkea uskalla aivan miten sattuu kuumailmapuhaltimella kuumentaa.. Ja se tulipalovaara pitää myös pitää mielessä, kun sen puhaltimen kanssa häärii pitkin nurkkia. On tainnut tänäkin talvena muutama talo palaa sulatuksien takia :(
as77
Jäsen
Jäsen

> Eipä tuollaista muovista vesijohtoputkea uskalla aivan miten sattuu kuumailmapuhaltimella kuumentaa

SORRY! Unohtui sanoa etta minulla jäätyvät putket olivat KUPARIA
(oli muuten lämpimän veden hanaan menevä, kylmään menevä ei jäätynyt)
Viimeksi muokannut as77, La Helmi 26, 2011 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hirsimökki maalla vm. 1910, talo vm. 1955, TKK r-os 1966-1969, VTT rakennustekn.lab 1969-1972
katket
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja katket »

Jatkanpa nyt tähän ketjuun kun täällä tämmöinen on.
Mulla tulee vettä kaikkialta muualta, vessasta ja kylpyhuoneesta, mutta keittiön kylmävesiputki on jäässä. Ne on vahnat kupariputket. Oisko oletettavaa että tämän viikonlopun lauhtuminen aukaisisi sen vai pitääkö mun tehdä jotain. Se on mennyt jäähän ennenkin ja aina on auennut sillä että hanaa pitää auki.
as77
Jäsen
Jäsen

katket kirjoitti: Oisko oletettavaa että tämän viikonlopun lauhtuminen aukaisisi sen vai pitääkö mun tehdä jotain.
kulkeeko putki sokkelin lähellä? Jolloin pikatemppuna voisi käydä ulkopuolelta eristämässä styroxilla ja/tai lumella. Kuparin hyvä puoli on että itse tosiaan sain alakaapista lattianrajasta johdetuksi lämpöä jäätulppaan.

Maaperässä tiettävästi on syvemmällä aika vakio +7 astetta eli sekin sulattaa (hitaasti) kunhan eristyksillä estää "kylmän tunkeutumisen" putken luo
katket
Jäsen
Jäsen

as77 kirjoitti:
katket kirjoitti: Oisko oletettavaa että tämän viikonlopun lauhtuminen aukaisisi sen vai pitääkö mun tehdä jotain.
kulkeeko putki sokkelin lähellä? Jolloin pikatemppuna voisi käydä ulkopuolelta eristämässä styroxilla ja/tai lumella. Kuparin hyvä puoli on että itse tosiaan sain alakaapista lattianrajasta johdetuksi lämpöä jäätulppaan.
Putki tulee keittiön vierestä olevasta vessasta (jossa vettä tulee), kulkee sisäseinässä lämpöisellä puolellla, tekee sitten kulman ja tulee keittiön alakaapista ylös. Täällä keittiön alakaapissa on reikä josta putki tulee ja sieltä vetää. Jossain siellä se jäätynyt kohta on.

Minua ei haittaa se etten saa kylmää vettä keittiössä, mutta huolestuttaa voiko tapahtua jotain vakavampaa. Voiko putki haljeta?
Kuumaa vettä kyllä tulee, kannattaisko sitä valuttaa jos se vaikka lämmittäis kylmäputkea.
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://palaios.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kauppis »

Hei EI MISSÄÄN NIMESSSÄ kuumailmapuhallinta, edes tukkafööniä putkien sulatukseen!

Joka ketaleen vuosi palaa useita taloja, kun on sohittu rakenteet kytemään justiinsa noilla "ne on niin näppäriä"- vehkeillä. Jos ajattelet vertailun vuoksi nestekaasutöhöä: lähtisitkö sillä suhuttelemaan rakenteissa näkyvää putkea sulaksi? Yhtä tuhoisa.

Ennemmin halpsikaupasta lämmitin, missä on puhallin ja jonkinmoinen tehonsäätö, eli termostaatti tmv. Ja se huokailemaan, muistaen ne turvaetäisyydet syttyvistä materiaaleista (yleensä noin 1m) Ohjenuorana: käs puhallukseen jäävälle pinnalle. Jos kättä polttaa hitaasti kymmeneen laskiessa, on puhku liian lähelä.

Niin ja auton sisätilalämppäriä ei ole tarkoitettu tunnista toiseen ajettavaksi. Eikä sisätiloissa. Etenkään.
isompi leka tänne!
katket
Jäsen
Jäsen

No minulla aukesi putki tunti sitten. Valutin kuumaa vettä melko pitkään, jonka jälkeen jätin hanan tiputtamaan hiljalleen. Tehtiin lasten kanssa kauppareissu ja kun tultiin takaisin ja kokeilin kylmäpuolta, rupesikin hiljalleen aukeamaan. Olin kyllä jo mielessäni suunnittellut hiustenkuivaajaa muttei sitä sitten tarvinut.
rvee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rvee »

Viime viikolla meni pesuhuoneessa pyykinpesukoneen kylmävesiputki jäähän.
Olinkin pari päivää pesemättä pyykkiä, ja ko. putki nousee lattialämmitetyn pesuhuoneen ulkoseinää pitkin ylös...

No, pieni lisälämmitin puhaltamaan saunajakkaran päälle seinään ja saunaan tulet.
Puhallin hurisi pari tuntia ja kiukaan lämmön laskin pesuhuoneeseen saunan ovi auki.
Mukavasti lämpesi ja taas alkoi vesi virtaamaan.
Finnfoamit kävi mies laittamassa ulkoseinään varmuuden vuoksi, pakkasethan mukavasti vielä jatkuivat yli kolmenkympin hyvinkin... :-D
as77
Jäsen
Jäsen

katket kirjoitti:... huolestuttaa voiko tapahtua jotain vakavampaa. Voiko putki haljeta?
tuohan oli kupariputki. Itselläni ja edellisellä asukkaalla muinaisessa rivarissa monenkaan jäätymisen jälkeen ei mitään vuotoja. Kupari venyy aika paljon. Mutta käyttömukavuudenkin vuoksi kannattaa pakkasen pääsy putkeen vastaisuudessa estää

(Mainitussa rivarissa tuollaista eristämistä turhaan olin vaatinut toistuvasti. Erityisesti harmitti kun kerran kotiin tullessa huomasin, että seinänvierus oli kaivettu auki köynnöksen istuttamiseksi. Mutta styroxia ei oltu viitsitty pistää sokkelia vasten)
katket
Jäsen
Jäsen

Mutta käyttömukavuudenkin vuoksi kannattaa pakkasen pääsy putkeen vastaisuudessa estää
Mitenhän tuon estäisi. Tarkoitukseni olisi tehdä keittiöremontti jolloin kaapit otetaan pois ja sitten voisi myös katsoa mitä lattian alla on. Tämä tapahtuu sitten kun rikastun ja lakkaan köyhtymästä eli ei ihan lähivuosina :)

Mitähän väliaikaisratkaisua ensi kesänä tekisi?
Vastaa Viestiin