- on tullut semmoinen ajatus että kun taloa on alettu rakentaa v.55 niin pitääkö sen nyt minunkaan aikanani välttämättä vielä valmiiksi tulla?koeffte kirjoitti:juu aina omakotitalossa puuhaa riittää..mut eipä niistä kannata ressiä ottaa,tekee sen minkä tekee ja loput sitten joskus![]()
long live rintamamiestalot
Ensimmäinen 5kk RTM-asumista...Vaatteet jätesäkissä
Re: Ensimmäinen 5kk RTM-asumista...Vaatteet jätesäkissä
- csinos
- Jäsen

- Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
- Viesti:
Mä oon samalla laskukaavalla lohduttanu itseeni tuon keittiön kanssa. Et ku itse tein kaappirungot niin säästin tuhansia ja itse asentamalla vielä satasia päällekappalainen kirjoitti:Joop...mani mani...
On se kivaa päivän askareiden jälkeen heittää vasara nurkkaan, ottaa lapio ja rentoutua pihahommissa. Ajattelin kaivaa salaojat lapiolla. Köyhän on pakko yrittää. On ne ennenkin kaivettu lapiolla, joten miksen minäkin voisi kaivaa? Onneksi olen työtön. Laskin että saisin 4 tuntia tehdä töitä, jos joutuisin palkkaamaan toisen tekemään hommia tunniksi. Eli asiassa on positiivista 40 euroa/tunti säästö. Se tekee paljon se. Olo on heti rikkaampi.
Tämän talon piirustusnipussa on lappu, jossa rakennustarkastaja on hyväksynyt alakerran käyttöönotettavaksi v1952. Samassa lapussa on myös:"Yläkerta rakennettava mahdollisimman pian piirustusten mukaiseksi."Hower kirjoitti: - on tullut semmoinen ajatus että kun taloa on alettu rakentaa v.55 niin pitääkö sen nyt minunkaan aikanani välttämättä vielä valmiiksi tulla?
No se mahdollisimman pian on tarkoittanut v 1983, tekijänä toinen omistaja.
Nyt minä kolmantena isäntänä remppaan taloa huonokuntoisimmista kohdista rauhalliseen tahtiin.
-
kappalainen
- Jäsen

Kiitos taas kommenteista. Kun muilla ei ole kiire, mihin minulla sitten olisi. Helpottaa henkisesti, kun lukee, että muutkin ovat selvinneen vuosia urakoissaan, pikkuhiljaa. Helposti menee liikaa stressaamiseksi ja on aika pysähtyä. Eiköhän se tästä, kun itse tajuaa asian. Onnekseni pidän jatkuvasta väsäiilystä.
Heitin 'pari' hommaa jonotuslistalle ja keskityn tänä kesänä alapuunvaihtoon ja peltikaton maalaukseen ja osan kattoa purkuun ja aluskatteen aluskatteen asennukseen ja KALASTUKSEEN..Ja kun päätyseinä nyt tulee ulospäin, räystäs jää lyhyeksi. Olkoon toistaiseksi. Lahovaurio käytiin katsomassa myyjän toimesta ja todettu, että 'tee tarvikelista'. Se helpottaa hieman menoa, mutta aikaa silti rajattu määrä, mistähän sitä saisi lisää.
Vaatteet voin saada syksyllä pois muuttolaatikosta. Nyt päivät menevät remontoidessa, alku illat lapiodessa ja loppuillat talon piirustuksien tekoon.
Toivottavasti remonttijärjestyksenäi on oikea. Ensin on tarkoitus saada vesi, kosteus ja lämmin ilma pysymään ja kulkemaan siellä missä kuuluukin. Kantavat rakenteet terveeksi . Kai se on joku kynnys välillä maalattava vaimon iloksi, muutoin menee pari vuotta. Tulee tietysti nyt huoneen einä revittyä, josta oli tarkoitus tulla ruokailuhuone, joten ilmeisesti se on tehtävä talvella loppuun, vaikkei suunntelmissa ollut. Menenkin heti laittamaan sen verhotangon, josta on nuristu jo 5 kuukautta. Kun hommaa vetkuttaa siitä suuremman kiitoksen.
Heitin 'pari' hommaa jonotuslistalle ja keskityn tänä kesänä alapuunvaihtoon ja peltikaton maalaukseen ja osan kattoa purkuun ja aluskatteen aluskatteen asennukseen ja KALASTUKSEEN..Ja kun päätyseinä nyt tulee ulospäin, räystäs jää lyhyeksi. Olkoon toistaiseksi. Lahovaurio käytiin katsomassa myyjän toimesta ja todettu, että 'tee tarvikelista'. Se helpottaa hieman menoa, mutta aikaa silti rajattu määrä, mistähän sitä saisi lisää.
Vaatteet voin saada syksyllä pois muuttolaatikosta. Nyt päivät menevät remontoidessa, alku illat lapiodessa ja loppuillat talon piirustuksien tekoon.
Toivottavasti remonttijärjestyksenäi on oikea. Ensin on tarkoitus saada vesi, kosteus ja lämmin ilma pysymään ja kulkemaan siellä missä kuuluukin. Kantavat rakenteet terveeksi . Kai se on joku kynnys välillä maalattava vaimon iloksi, muutoin menee pari vuotta. Tulee tietysti nyt huoneen einä revittyä, josta oli tarkoitus tulla ruokailuhuone, joten ilmeisesti se on tehtävä talvella loppuun, vaikkei suunntelmissa ollut. Menenkin heti laittamaan sen verhotangon, josta on nuristu jo 5 kuukautta. Kun hommaa vetkuttaa siitä suuremman kiitoksen.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
Kyllä, meitsi ainakin suosittelee, ehkei kaikille, mutta ainakin niille, jotka osaavat nauttia liikunnasta ja pennin venyttämisestä. Itse salaojitin lapiolla puolet taloni ympäryksestä viisi tai kuusi vuotta sitten, ja se on jäänyt mieleen ehkä hauskimpana tähänastisista remppaprojekteistani. Kun oli pari kuukautta kaivanut ja katkonut koivun juuria tunnin-pari joka ilta, alkoi olla fyysisesti aika hyvässä kunnossa.kappalainen kirjoitti:On se kivaa päivän askareiden jälkeen heittää vasara nurkkaan, ottaa lapio ja rentoutua pihahommissa. Ajattelin kaivaa salaojat lapiolla. Köyhän on pakko yrittää. On ne ennenkin kaivettu lapiolla, joten miksen minäkin voisi kaivaa?
Mutta oli siinä vastoinkäymisiäkin. Kuoppa oli kauan auki, ja lopulta tietenkin kaatosade osui näille kulmille. Kellariin pääsi vettä ja maata sortui kuoppaan ennen kuin letku oli ehditty laskea paikalleen. Eli tuli vähän ylimääräistäkin työtä. Kaivuhommien aikana meni myös hajuaisti sekaisin. Nokkaan tuli ilmeisesti hajukeräset halvaannuttava tulehdus jostakin maanalaisesta bakteerista. Kahvi, tupakka ja rasvaiset ruoat alkoivat haista kuvottavilta. No, vuoden kuluttua nenä oli kuitenkin jälleen kunnossa ja kyseiset tuotteet alkoivat maistua, valitettavasti...
/Hande
-
Norppa72
- Jäsen

- Viesti:
Koska kuulun tähän ei-kaivaja, eikä laudoittaja puoleen asukkaista(en kirjoita esim. hameväkeen, koska osa hameväestä kaivaa ja laudoittaa todella mallikkaasti) niin symppaan vaan muulla tavoin tuota säästö ja aikatauluhommaa. Muutimme joulukuussa uuteen RMT-kotiimme, emmekä ole saaneet aikaiseksi oikeastaan - mitään.
Talon löytyessä muistan miten ylevänä toitotin, että "meillä ei ole mikään kiire" ja että "halutaan rauhassa tutustua taloon", jotta tiedetään miten eletään ja remontoidaan sen mukaan.. No. Sen jälkeen fiilikset ovat vaihdelleet kuin rakastuneen sydänkäyrä mutta kun keskiarvon laskee, taidamme ole vielä olla tiukasti "jalat tuulettuvassa alapohjassa". Ulkoiset paineet ovat mitä ovat mutta pahimmat paineet saa aikaan itse. Muun stressin kerääntyessä, alkaa sama seinälevy hyppäämään silmille, mikä edellisellä viikolla on ollut vielä täysin siedettävä. Vaikka se on helpommin sanottu kuin tehty, kannattaa yrittää pysyä itselleen armollisena, ja pitää myös tavoitteen realistisena.(jos olisimme itse pitäneet -emme koskaan olisi muuttaneet rintamamiestaloon vieraalle paikkakunnalle...) Mutta kun moni muuttaa tämän tyyppiseen taloon elämän laadun vuoksi - niin jos vain voi, ei kannata huonontaa sitä laatua itse olemalla liian ankara itselleen. Aina on jotain remontoitavaa mutta hyvä kalastushetki, täydellinen aamukahvi pihalla(jota kylläkin pitäisi vähän raivata) tai vaikka sammaleisella nurmella(joka juuristoa pitäisi vahvistaa) juokseva jälkikasvu - ovat niitä kallisarvoisia hetkiä, jotka tekevät päivistä muistamisen arvoisia.
Talon löytyessä muistan miten ylevänä toitotin, että "meillä ei ole mikään kiire" ja että "halutaan rauhassa tutustua taloon", jotta tiedetään miten eletään ja remontoidaan sen mukaan.. No. Sen jälkeen fiilikset ovat vaihdelleet kuin rakastuneen sydänkäyrä mutta kun keskiarvon laskee, taidamme ole vielä olla tiukasti "jalat tuulettuvassa alapohjassa". Ulkoiset paineet ovat mitä ovat mutta pahimmat paineet saa aikaan itse. Muun stressin kerääntyessä, alkaa sama seinälevy hyppäämään silmille, mikä edellisellä viikolla on ollut vielä täysin siedettävä. Vaikka se on helpommin sanottu kuin tehty, kannattaa yrittää pysyä itselleen armollisena, ja pitää myös tavoitteen realistisena.(jos olisimme itse pitäneet -emme koskaan olisi muuttaneet rintamamiestaloon vieraalle paikkakunnalle...) Mutta kun moni muuttaa tämän tyyppiseen taloon elämän laadun vuoksi - niin jos vain voi, ei kannata huonontaa sitä laatua itse olemalla liian ankara itselleen. Aina on jotain remontoitavaa mutta hyvä kalastushetki, täydellinen aamukahvi pihalla(jota kylläkin pitäisi vähän raivata) tai vaikka sammaleisella nurmella(joka juuristoa pitäisi vahvistaa) juokseva jälkikasvu - ovat niitä kallisarvoisia hetkiä, jotka tekevät päivistä muistamisen arvoisia.
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
-
kappalainen
- Jäsen

Sehän on hyvä bakteeri, kun tupakka haisi pahalle. Minulle sellainen pöpö. Moni tarvitsisi sellaisen, ettei viina maistu.haelomaa kirjoitti:Kyllä, meitsi ainakin suosittelee, ehkei kaikille, mutta ainakin niille, jotka osaavat nauttia liikunnasta ja pennin venyttämisestä. Itse salaojitin lapiolla puolet taloni ympäryksestä viisi tai kuusi vuotta sitten, ja se on jäänyt mieleen ehkä hauskimpana tähänastisista remppaprojekteistani. Kun oli pari kuukautta kaivanut ja katkonut koivun juuria tunnin-pari joka ilta, alkoi olla fyysisesti aika hyvässä kunnossa.kappalainen kirjoitti:On se kivaa päivän askareiden jälkeen heittää vasara nurkkaan, ottaa lapio ja rentoutua pihahommissa. Ajattelin kaivaa salaojat lapiolla. Köyhän on pakko yrittää. On ne ennenkin kaivettu lapiolla, joten miksen minäkin voisi kaivaa?
Mutta oli siinä vastoinkäymisiäkin. Kuoppa oli kauan auki, ja lopulta tietenkin kaatosade osui näille kulmille. Kellariin pääsi vettä ja maata sortui kuoppaan ennen kuin letku oli ehditty laskea paikalleen. Eli tuli vähän ylimääräistäkin työtä. Kaivuhommien aikana meni myös hajuaisti sekaisin. Nokkaan tuli ilmeisesti hajukeräset halvaannuttava tulehdus jostakin maanalaisesta bakteerista. Kahvi, tupakka ja rasvaiset ruoat alkoivat haista kuvottavilta. No, vuoden kuluttua nenä oli kuitenkin jälleen kunnossa ja kyseiset tuotteet alkoivat maistua, valitettavasti...
/Hande
Täällä ei onneksi ole kaivettavaa kuin puoli metriä ja sekin on soraa... koko tontti on kuin. Soraseutua.
Olen edelleen ajatellut koko salaojan tärkeyttä muutoin kuin keväisin, kun vesi ei imeydy jäiseen maahan ja se taas hoituisi kaadoilla. Kun ei sitä vettä ole talon reunustalla niin ei ole. Patolevy voisi olla pakallaan. Kaivoin tuossa 3 metriä (1 Metri leveä) anturan alareunaan ja paikkasin halkeaman juotosbetonilla. Aikaa kaivamiseen meni reilu ½ tuntia. Päivässä kaivaa talon sivun. Ja kun lasken maanpintaa talon ympäriltä, täyttämistä jää vielä vähemmän. Maatkin saan talosta 3 metrin päähän hukattua...ja jos tiukkaa tekee, vaimo kaivaa, kun se aina kehuu tekevänsä 'miesten' hommat. Hyvä idea...Minulla onkin muuta tärkeää ja kiirellistä.
-
kappalainen
- Jäsen

Näinhän se menee. Itse olen yleensä ollut aika rauhallinen asioissa ja nyt tuo stressi yllätti ja talousasiat siinäkin kai eniten vaassa painaa. Asumisen älytön kallistumien huolestuttaa enemmän kuin korkojen nousu. Eli jatkan rauhoittumista ja suunnittelen pihaa. Olen luonteeltani touhuaja, aina tekemässä jotain, joten lapiohomma on terapiaa parhaimmillaan. Aivot lepää ja ruumis väsyy. Olen vain vähän kiukkuinen, paljonko esim puutavara maksaa. Joku vatää välistä ja pahasti. Pitää etsiä toinen kanava. Saisin kaiketi tukkeja, jos sahautan itse.Norppa72 kirjoitti:Koska kuulun tähän ei-kaivaja, eikä laudoittaja puoleen asukkaista(en kirjoita esim. hameväkeen, koska osa hameväestä kaivaa ja laudoittaa todella mallikkaasti) niin symppaan vaan muulla tavoin tuota säästö ja aikatauluhommaa. Muutimme joulukuussa uuteen RMT-kotiimme, emmekä ole saaneet aikaiseksi oikeastaan - mitään.
-
kappalainen
- Jäsen

On se vaan kiva lapioida. Jotenkin vaan hyvä päivä. Patolevyä ja eristettä kaivanut perustuksen juureen...
Ensin piti laittaa terassin (katon alla talossa syvennyksessä) kaiteen tolppaan kulmarauta. No sitten pitikin vaihtaa tolppa...kun tolpan ottaa pois, voi yhtä hyvin tehdä koko kaiteen.
Kun kaiteen irrroitti, terassin lattialaudat irtosi siinä samassa, kun niitä muutaman joutui kumminkin purkamaan kaiteen vuoksi. Ne oli maalattu, joten höyläillen maalit pois ja valttia pintaan.
Oli siinä pari huonoa runkopuutakin...irroittelin sitten nekin.
Nyt kun oli tuon kulmaraudan asennukseen riittävästi tilaa, sopi väliin myös lapio vaikka poikittan. Ajattelin, ettei sinne terassin alle kukaan ryömi myöhemmin, joten laitetaanpa nyt patolevy ja eristettä saman tien, kun tilaa on. Ja kun nyt kerran kaivamaan aloin, niin samantien sitä sitten kaivaa talon nurkalle asti.
No perustushan oli sitten vähän 'laho'. Ajattelin että samantein tuohon valan 100mm valun kylkeen että vahvistuu ja menee halkemat pinnasta pois. Olipa sitten isompikin halkeama, kun sokkeli oli poikki. Se tuli juotosbetonilla kuntoon. Mihin lie meni, kun 1½ säkkiä upposi. Sisältä kyllä tukin halkeaman lattian alta rakennusliimalla ettei eristeeksi tullut juotosbetoni. Kun tuon vispilän kanssa heilui, tein samaan syssyyn kunnon betoniset tolpat terassille kulmiin. Ennestään alapuussa kiinni. Niihin on mukavampi tällätä kiinni.
Kaivettua tuli 15 metriä patolevyä ja eristettä. Eristeen jätin niin, että siitä on helppo jatkaa, kun laittaa salaojat, jotka voikin kaivaa samalla, kun kävelee takaisin terassile päin, ja menisihän siinä samalla sadevesiputkikin.
Olisi eristettäkin pihassa, joten jos rahaa olisi ulkopaneeleihin, laittaisin terassi kohtaan seinään lisäeristyksen.
Puusepän hommia tehneenä ei sitten terassin kaide kulmarautoja tarvitse.
Nyt kuumeisesti mietin mihin laittaisin tuon kahden euron kulmaraudan, ettei hukkaan menisi...
Ensin piti laittaa terassin (katon alla talossa syvennyksessä) kaiteen tolppaan kulmarauta. No sitten pitikin vaihtaa tolppa...kun tolpan ottaa pois, voi yhtä hyvin tehdä koko kaiteen.
Kun kaiteen irrroitti, terassin lattialaudat irtosi siinä samassa, kun niitä muutaman joutui kumminkin purkamaan kaiteen vuoksi. Ne oli maalattu, joten höyläillen maalit pois ja valttia pintaan.
Oli siinä pari huonoa runkopuutakin...irroittelin sitten nekin.
Nyt kun oli tuon kulmaraudan asennukseen riittävästi tilaa, sopi väliin myös lapio vaikka poikittan. Ajattelin, ettei sinne terassin alle kukaan ryömi myöhemmin, joten laitetaanpa nyt patolevy ja eristettä saman tien, kun tilaa on. Ja kun nyt kerran kaivamaan aloin, niin samantien sitä sitten kaivaa talon nurkalle asti.
No perustushan oli sitten vähän 'laho'. Ajattelin että samantein tuohon valan 100mm valun kylkeen että vahvistuu ja menee halkemat pinnasta pois. Olipa sitten isompikin halkeama, kun sokkeli oli poikki. Se tuli juotosbetonilla kuntoon. Mihin lie meni, kun 1½ säkkiä upposi. Sisältä kyllä tukin halkeaman lattian alta rakennusliimalla ettei eristeeksi tullut juotosbetoni. Kun tuon vispilän kanssa heilui, tein samaan syssyyn kunnon betoniset tolpat terassille kulmiin. Ennestään alapuussa kiinni. Niihin on mukavampi tällätä kiinni.
Kaivettua tuli 15 metriä patolevyä ja eristettä. Eristeen jätin niin, että siitä on helppo jatkaa, kun laittaa salaojat, jotka voikin kaivaa samalla, kun kävelee takaisin terassile päin, ja menisihän siinä samalla sadevesiputkikin.
Olisi eristettäkin pihassa, joten jos rahaa olisi ulkopaneeleihin, laittaisin terassi kohtaan seinään lisäeristyksen.
Puusepän hommia tehneenä ei sitten terassin kaide kulmarautoja tarvitse.
Nyt kuumeisesti mietin mihin laittaisin tuon kahden euron kulmaraudan, ettei hukkaan menisi...
- csinos
- Jäsen

- Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
- Viesti:
Noista 'ylijääneistä' lähtee helpolla homma lapasesta; mä aloin tekeen ylijäämästä kanikerrostaloa ja päädyin ostaan vaikka ja mitä jotta sain sen valmiiksi. Ylijääneistä rakentui myös tipuhäkki, mutta kakskymmentä tipua vaatii koirankuppia kehittyneemmät ruoka- ja juomakipot... Nyt pitäs löytää jostan jollekin ylimäärästä kattopeltiä, en millään viitsis ostaa kanien ulkokoppeihin erikseen katetta kun ne kopitkin on tehty ylijäämä-kierrätysvanerista..kappalainen kirjoitti: Puusepän hommia tehneenä ei sitten terassin kaide kulmarautoja tarvitse.