Tuoksut

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
Ruisleipä
Jäsen
Jäsen

Tuoksut

Viesti Kirjoittaja Ruisleipä »

Kiitos loistavasta sivustosta. Olen oppinut näinä kuukausina palstalta paljon. Ihan kuin tuttujen ja turvallisten sukulaismiesten juttuja olisi kuunnellut.

Nyt on oman talon osto edessä. Sukulais- ja tuttavarakentajat ovat pitäneet talosta, ja erityisen hyvä kuntotarkistaja (tutun kautta tieto) oli tarkkana, tehokkaana.

Mietiskelen hajua, joka on tullut vastaan aiemminkin vanhoissa taloissa. Tässä talossa se leijuu heti sisään tultua talvella viileässä ja näin kesällä lämpimässä verantatilassa ja sen jälkeen eteisessä, mutta sitä ei tapaa muissa huoneissa. En usko hajun olevan hometta, sama haju on tuttujenkin 50-60 -lukujen taloissa, monen sellaisen joka taloa osaa hoitaa ja vaalia.

Yleisestä kiinnostuksesta kyselisin, osaatteko sanoa, johtuuko tuollainen tuoksu jo sinällään vanhoista rakennusaineista. Korostan vielä, ettei se ole se voimakas omenainen, pettävän hyvä "vanhan talon tuoksu", vaan paljon kevyempi. Tutut eivät ole siihen edes kiinnittäneet huomiota, mutta ostajan tietenkin oltava kaikkein tarkimpana.

Ymmärrän, että on vaikeaa sanoa mitään tuoksusta, jota ei voi sähköisesti lähettää, mutta olisi helpottavaa kuulla, mikäli vanhan talon ei "kuulukaan" tuoksua totaalisen neutraalisti ei miltään.

Sisäilman itiömittauksia ei kesäsäillä kuulemma kannata tehdä.

Talon eteisestä johtaa ovi alas kellariosaan, ja tuo seinä hikoilee hieman turhankin paljon. Yksi syy voi olla siinä, että ovea on alas kellariin pidetty auki ja tuoksu on sieltä tullut eteisosioon, etenkin näin lämpimällä. Kellari on holvi, kokonaan avoin, muuten hyvä (eli ei pilattu eristein) mutta jossain kohtaa on riskirakenteena paneelia, ne pitää kiskoa sitten pois seinästä. Porauksen jälkeen selvisi, että lauta kuitenkin kovaa ja pysynyt hyvänä. Holvi on ollut tuulettunut, mutta ilmansaantia aion sinne vielä entisestään lisätä.
atsons
Jäsen
Jäsen

Re: Tuoksut

Viesti Kirjoittaja atsons »

Terve,

Tuoksu yleensä aina kertoo jonkinlaisesta mikrobivauriosta! Eli ostaessasi tuoksuvan talon hyväksyt myös vaurion.
Saattaa vaikeuttaa asioita jos tuoksusta tulee ongelma...
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Jostainhan se tuoksu tietysti kielii mutta olen törmännyt monessakin talossa lämmittämättömissä kuisteissa ja portaissa lievään tuoksahdukseen. Voin olla aivan väärässäkin mutta kuvittelisin puurakenteiden ja purujen joutuvan näissä tiloissa suuremmalle kosteusrasitukselle lämmittämättömyyden takia. Eli talvella kuistilla lämpö voi olla ajoittain pakkasen puolella ja kun ovista kuljetaan niin lämmitetyistä tiloista tulvahtaa kosteaa ilmaa kylmiin tiloihin. Vasta kevään/kesän lämpö alkaa kuivattaa ja "ajaa ulos" talven aikana kertynyttä kosteutta. Onko siellä välttämättä hometta mutta kuivuva puuaines antaa mietoa hajua.

Tämä on ihan omaa teoretiseerausta ja voi olla päin homeista mäntyä.
Ruisleipä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ruisleipä »

Kiitos vastauksista!

Talossa on käyty monet kerrat ja vietetty tunteja kerralla, joten on onneksi tuntuma siitä, ettei outoja hajuja tartu vaatteisiin, hiuksiin jne. Hyvä salainen ase on mennä kuivattelemaan pitkää tukkaa tulevaan taloon!!

Varma ei toki voi olla ennen kuin kattellaan - joten täytyy lähteä siitä, että koolaukset ja puuverhoilut pois kellarista sekä parempi ilmanvaihto. Tutkaillaan sen jälkeen, josko mahdollinen mikrobi-ilma hälvenisi. Kunhan on talvi ensin asuttu, että pääsee tekeytymään ja tutuksi talon kanssa!
rvee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rvee »

Voisin sanoa, että niin kuin "kauneus on katsojan silmässä" - niin on hajut haistajan nenässä. Se mitä toinen haistaa...ei toinen välttämättä miellä "oudoksi hajuksi". Riippuu kovin paljon hajuaistin herkkyydestä/laadusta miltä mikäkin tuoksuu/haisee. Meillä kuntotarkastaja kirjasi kellarista "mikrobiperäistä hajua". No, rakenteita on purettu (kaikki) ja ainoastaan kalkkihärmää oli eristeiden alla. Korvausilmareikien teko poisti hajun jonka itsekin kyllä haistoin, samoin vaihdettiin kaikki seinien materiaalit, vaikkakin olivat hyviä. Tehtiin myös ilmarako ja ilppi kierrättää ja puhdistaa ilmaa.

Silti kun astun kellarin rapulle, haju on erilainen kuin asuinkerroksessa. Olen päätellyt että se tulee kellarin takana olevasta perähuoneesta jossa säilytetään maaleja, liuottimia ym. Mies ja lapset ei tätä hajua haista, joten haju on ainakin meillä hyvin monisyinen käsite!

Usein haistan kun vanha automme tulee pihaan, keittiön avoimesta ikkunasta tulee öljyn ja bensan haju. Joskus myös tumma suklaa tuoksuu keittiön kaapin ovien läpi. (ihan oikeasti) Muut eivät näitä hajuja haista/noteeraa kun olen kysynyt.

Työpaikalla työkaverin vaatteet alkoivat haista aivan kamalalle, halu leijaili pitkälle matkalle. Joku tiesi sanoa että he ovat muuttaneet vanhaan (home) rempattavaan taloon jossa rakenteita puretaan. Sen kyllä haistaa.

Itse olen homeallergikko, edellinen työnantaja vitsaili että "sinullahan voisi olla tulevaisuus homekoirana"...(olin irtisanoutunut työpaikan huonon sisäilman/allerian takia).

Moniselitteisiä juttuja! :?
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

rvee kirjoitti:Usein haistan kun vanha automme tulee pihaan, keittiön avoimesta ikkunasta tulee öljyn ja bensan haju. Joskus myös tumma suklaa tuoksuu keittiön kaapin ovien läpi. (ihan oikeasti) Muut eivät näitä hajuja haista/noteeraa kun olen kysynyt.
Rvee on varsinainen superhaistaja kyllä. Joskus takavuosina oli hesarissa juttu supermaistajista, joita on x prosentti ihmiskunnasta. Eli maistavat äärettömän tarkasti erilaisia makuja ja aineita ruuista (joista sitten pitävät/ heidän elimistö pitää, tai sitten ei.) Meidän poika lie sellainen..

Mitenkähän tuo herkkänenäisyys korreloi sitten allergioiden ja muiden yliherkkyyksien kanssa, ei välttämättä mitenkään kuitenkaan? (Pojallamme esimerkiksi ei ole ole mitään ruoka-aineallergioita. – Mutta maistaa kyllä valkosipulin trilljoonasosahitusen, jos sitä on päässyt hänen annokseensa – eikä syö pastakastikettaan.) Vai yliherkistyykö ihminen ja allergisoituu homeille ja hajuille herkemmin, jos on herkkä nenä? Muistan kyllä miten herkkä nenä mullakin oli raskausaikana; oksetti pankkiautomaattijonossa kun edessä oleva haisi tupakalle (vaikka olen siis itsekin aika-ajoin tupakoinut) ja vanhalle viinalle. Ja kyllähän sitä vieläkin eteisessä haistaa helteen kellarista nostattamat kellarin muhevat mullan hajut, mutta ei meistä kukaan niille mitenkään oireile. Parfyymeille taas olen yliherkkä, eli niitä ei saa olla missään esim. kasvovoiteissa, muuten silmät valuu yhtenään. Ja yökötys, miten tavallisilla hajusteisilla pesuaineilla vaatteensä pesevät kanssaihmiset löyhkäävät joskus.. Sorry vaan. :lol: Eli suurin osa kansasta.
rvee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rvee »

Juu, olen allerginen kemikaaleille (mm. formaldehydi) ja homeesta saan iho-oireita heti ja keuhko-oireet tulevat myös hetken päästä kehiin.
Ei hajut häiritse niin että olotila olisi sietämätön, mutta olen todennut vuosikymmenten saatossa, että nenä havaitsee sellaisia hajuja ja tuoksuja mitä muut eivät todellakaan noteeraa. Psyyken päälle tämä joskus vaan käy... :wink:

Olen vuosia käynyt kampaajalla (kotikampaaja) jossa sain aina voimakkaat iho-oireet naamaan, ennen edes kuin mitään oli tehty.
No, luulin tietty että se johtuu kaapissa olevista/ilmassa leijuvista kemikaaleista tai pöydällä olevista aikakausilehdistä.

Olikin niin, että tilassa oli kosteusvaurio laattojen alla pesuhuoneessa. (kampaamotilat ihan siinä vieressä) Oireet tulivat siitä.
Tässä oli sellainen hauska (?) juttu, että tila oli jo korjattu kertaalleen ja piti olla kunnossa, mutta sain silti oireita.
En tietenkään näistä mitään sanonut, en silloin tiennyt että oireet tulivat homevauriosta. Koska remonttimiesten jälki oli ollut huonoa, tila purettiin uudestaan ja todettiin että kaikkia vaurioituneita materiaaleja ei oltu vaihdettu. Kun tila monen mutkan ja kuivatuksen jälkeen oli kunnolla korjattu, ei oireitakaan enää tullut.
Eli omat oireeni tulevat jo melko pienestä määrästä ja vasta vuosien saatossa niitä on oppinut tunnistamaan. Tässäkään tilassa ei mikään haissut nenään...ihan normaalit hajut ja tuoksut.
Vastaa Viestiin