Mää arvasin että joku tuon tiesi niin kuin minäkinMaatilallinen kirjoitti:Nuo ballofixit ja palloventtiilit ei ole muuten tarkoitettu virtauksen säätöön, siinä jos kolmekymmentä vuottakin pitää vähän raollaan varsinkin suurella paine-erolla niin virtaus on "syönyt" sen pallon, että kun venttiiliä tarvitsisi niin se ei enään pidä. Palloventtiilit joko auki tai kiinni, linjasäätöventtiileillä säädellään virtausta. Noita linjasäätöjäkään ei tosin aina ole vaikka pitäisivoiettä kirjoitti:Juuh niin on..mulla on tollaset joka patterissa ja säädöt on 1-2.5 välillä huoneesta riippuen.lisäksi syöttörungoissa on virtaus "säätö" pallofixeillä..pientä kohinaa tuonne kellariin tuo pallosulku aiheuttaa mutta kohina ei kuulu huoneisiin.![]()
tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Kuka meistä onkaan se ensimmäinen rohkein joka käy st1:llä hakemassa biobensaa. Hyvä huomio Pvalila! Jotenkin mä olen kai tullut arkajalaksi ja muistelen vain kuinka monta kiloa dynamiittia teelusikallinen höyrystynyttä bensaa vastasikaanpvalila kirjoitti:
Tällä hetkellä öljy taitaa olla kalliimpaa kuin suora sähkö?
Viina taitaisi olla jo halvempi energianlähde: E85 näyttäisi olevan 0,99 per litra mutta siinä oli muistaakseni vähemmän energiaa per litra kuin naftassa (viinahan on kevyttä).
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Hassua, mutta tietääkseni mikään ravintola ei myy E85-nimistä juomaa: sehän voisi olla vihertävien ihmisten suosikkipaukku.tuuma kirjoitti:Kuka meistä onkaan se ensimmäinen rohkein joka käy st1:llä hakemassa biobensaa. Hyvä huomio Pvalila! Jotenkin mä olen kai tullut arkajalaksi ja muistelen vain kuinka monta kiloa dynamiittia teelusikallinen höyrystynyttä bensaa vastasikaanpvalila kirjoitti:
Viina taitaisi olla jo halvempi energianlähde: E85 näyttäisi olevan 0,99 per litra mutta siinä oli muistaakseni vähemmän energiaa per litra kuin naftassa (viinahan on kevyttä).
Kun ostin tämän talon, neuvoi talon laajennusosan rakentanut mestari pysymään öljyssä: sähkölämmitys ajaa konkurssiin.
Jälkikäteen ajatellen olisin voinut jättää Purmot ostamatta ja hankkia ilppejä kaksi lisää: olisi kuiva talo.
Aivan kuten Tuuma aikoinaan purki kaikki vesipisteet pois yläkerrasta, ne olivat turha riski koska siellä yläkerrassa ei koskaan tultaisi tarvitsemaan vettä.

Jälkikäteen ajatellen olisin voinut jättää Purmot ostamatta ja hankkia ilppejä kaksi lisää: olisi kuiva talo.
Aivan kuten Tuuma aikoinaan purki kaikki vesipisteet pois yläkerrasta, ne olivat turha riski koska siellä yläkerrassa ei koskaan tultaisi tarvitsemaan vettä.
Niin, tai E96,2, eikös se ole joku teoreettinen yläräjapvalila kirjoitti:Hassua, mutta tietääkseni mikään ravintola ei myy E85-nimistä juomaa: sehän voisi olla vihertävien ihmisten suosikkipaukku.tuuma kirjoitti:Kuka meistä onkaan se ensimmäinen rohkein joka käy st1:llä hakemassa biobensaa. Hyvä huomio Pvalila! Jotenkin mä olen kai tullut arkajalaksi ja muistelen vain kuinka monta kiloa dynamiittia teelusikallinen höyrystynyttä bensaa vastasikaanpvalila kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Kun ostin tämän talon, neuvoi talon laajennusosan rakentanut mestari pysymään öljyssä: sähkölämmitys ajaa konkurssiin.
![]()
Tuossa on hyvin kiteytettynä se oppimiskaari mitä nämä talot vaativat!
Olinhan minäkin alussa urtsipullot kynsissä ja noiden kattorisujen väliin laittamassa samanmoisia levyjä ja toki muutaman asensinkin ennenkuin kohtalo puuttui peliin ja katkaisi jalan (Urran, pidä vain varasi sen moottorisahan kanssa...). Silloin vasta tajusin että parempi soittaa apua, ambulanssimiehetkin sanoivat että ei tämä sun nilkka oikein taida ihan omin konstein parantua että nyt tarvittais vähän muuta ammattitaitoa...
Tuohon sähkö-öljy kuvioon mulla on visio, tokihan se on omakohtainen toive, mutta jos kohta vihdoin saadaan se uusi ydinvoimala verkkoon ja uusia kun on muutama myös kai tuloillaan niin luulen (toivon) että valtiovallan salainen haave on päästä eroon tuontiöljystä ja kansalaiset lämmittämään päästöttömällä sähköllä... Se miten he aikovat paikkaamaan sitten menetetyt verotulot että muutkin tuosta seuraavat liitännäisseuraamukset onkin sitten hyvin mielenkiintoinen yhtälö. Valtion kassaan on silti ropistava samaan tahtiin euroja mutta jotenkin mun yltiöoptimistiluonne toivoo että säästäisimme kulut öljyn ostamisesta muualta. Buahahah, tiedän, olen taasen liiallisen sinisilmäisellä tuulella
Ei tuommoisia ole. Penan tieto-opus tjsp. julkaisee osittain verkkoon tietoa enkä tiedä löytyyköhän kirjastoista. Mutta ei sekään mitään vanhaa käsittele. Sähkötöistä vielä vähemmin jaetaan oikeaa tietoa! Ihan kuin olisi P-Koreassa, etsimässä tietoa rintamamiestaloista...Urran kirjoitti:
Toki saa linkata osotteita minkä takaa löytyisi LVI opiskelumateriaalia.
Ja kun nyt muistin että kyselit noista "tarra-antureista" niin kaiketi tarkoitit viisarinäyttöisiä pinta-antureita. Ne ovat jopa muuten hyvin tarkkoja mitä olen seuraillut! Kumukosta ostanut. Sellaisella tosi jäykällä jousella ne putken ympärille vedetään ja olen hiukan hiekkapaperilla kiillottanut molempia pintoja ja laittanut vielä piirasvaa väliin. Maksoi kai jonkun alle 10€/kpl. Kovin ammattimaisen oloisia kuitenkin ovat.
Pitäisi kai vähän säätää polttimia että myöskin muuta, kun on hiukan erilaista tavaraa kulkemaan tiivisteiden yms. läpi ja myös palaminen on hieman eriluontoista.tuuma kirjoitti: Kuka meistä onkaan se ensimmäinen rohkein joka käy st1:llä hakemassa biobensaa. Hyvä huomio Pvalila! Jotenkin mä olen kai tullut arkajalaksi ja muistelen vain kuinka monta kiloa dynamiittia teelusikallinen höyrystynyttä bensaa vastasikaan
Minä olen se joka suivaannuttuaan huonoon puiden syttymiseen avittaa bensalla, no eihän sekään toimi sytytysaineena oikein hyvin, kun haihtuu niin lujaa, mutta hyvän potkustartin sillä silti saa aikaiseksi, tuohi on kyllä paljon parempaa, kunhan sitä laittaa riittävästi.
Bensan kanssa pitää vain olla nopea että varovainen, jos sen päästää hörystymään, niin se ei pala liekillä vaan pamahtaa, joten se on asia mikä pitää aina huomioida.
Ennen käytettiin valopetroolia moiseen, mutta eihän sitä enää saa mistään, siis sitä oikeaa sellaista, nykymallit kun ei ole sitä oikeaa ja eivät omaa likikään samoja peseviä ominaisuuksia tuskin käy edes sytykkeenäkään.
Dieseliä ja valopetrolia ennen sekoitettiin ja kaadettiin tuplan reijistä pisempään seisoneeseen koneeseen, männänrenkaat herkistyi ja kone toimi kuin unelma, ei voi nykyään enää tuotakaan tehdä, ei toimi nykyaineet.
Onpa pian kai niin turvallisia aineet ettei niillä voi tehdä oikein mitään, joten ostetaan sitten aina vaan uudempaa ekompaa enemmän ja talouskasvu pelastuu, eiku mihinkäs se eko jäi?
Meillä kun tässä maassa tuotetaan hiilivoimalla nyt ja myös jatkossakin sitä sähköä, niin ei se ole mitenkään puhdasta energiaa, lisäksi ydinjäte on aina jonkinlainen ääriainesmagneetti ja tuo riskejä sitä kautta.
Vastahan se oli yksi saksalainen tutkimus jossa todettiin että sähköauto on ympäristölle parempi kuin bensamalli ja siinä vertailtiin muistaakseni vain ja ainoastaan sitä kulutusta valmistus, akut jne vielä unohtaen, jotka entisestään pahentaa tilannetta. Se sähkön puhtaus on sellainen taru, myytti, ei sillä ole paljoa tekemistä todellisuuden kanssa, tai riippuu tietysti mitkä ehdot laitetaan, mistä tahansa saa toki mitä tahansa sopivin ehdoin, mutta noin jos ihan kokonaisuutta aletaan pohtimaan, niin ei se yksi uusi voimala taida vielä riittää tuohon.
Olisikohan muuten sen hinnalla saanut kuinka monelle suomalaiselle aurinkopaneelia ja tuulimyllyä?
Joo noissa mun termostaateissa ei tosiaan mitään säätöjä ole. Ilmeisimminkin vapaakiertoiseksi suunniteltu. Sitä vahvistaa vielä tuuman lähes 100% oikein kuvailema putkijärjestelmän koon muuttuminen
Pannuhuoneen putket on miranoleineen varmaan 2 tuumaa ellei jopa paksummat
Ihmeteltiinkin sauna ja suihkutiloja remontoidessa että miks se putkikoko vaihtuu kokoajan mutta selvispä sekin 
Täytyy noita säätimiä sitten lisäillä sitä mukaa kun konversioi vanhaa rautaputkijärjestelmää muoviksi. Melkeinpä haluaisin ne säätimet vielä pannu huoneeseen.
pvalila se Oumannin liitäntä (antureille) on ihan perus 3,5 mono plugi. Että ei muutakun kipin kapin Partcoon käymään

Harmi vaan että tuossa Oumannin ohjeessa ei puhuta mitään että minkä anturin tiedot noi on. Tai siis oletettavastihan ne on varmaan molempien, mutta voisinkohan tehdä tuon sisäanturin Maatilallisen ilmoittamalla tavalla
Toki siinä ei olisi sitä "hienosäätöä" (mikä on todennäköisesti vain potentiometri) mutta oumanni oppisi korjaamaan tarkemmin silti.
Täytyy sanoa nolostuneena että lasten käsien polton estämiseksi olen kyllä yläkerran vessan hanasta kääntäny ballofixiä hieman pienemmälle
Täytyisi varmaan tehdä jokin sekoitin pannuhuoneeseen että saisi stabiloitua kuuman käyttöveden johonkin lämpötilaan. Nyt kun tulee suoraan kierukalta niin paikotellen ERITTÄIN kuumaa (vaikkakin kattila on meillä yleensä vaan 65°C lämpöinen). Ehdotuksia otetaan vastaan. Mä oon noista ballofixeistä muuten niin skeptikko että joskus kiertelen taloa ympäri talttapään kanssa vain kierittäen niitä pari kierrosta jotta herkistyy 
Tosta hyppäsikin mieleen eräs asia. Mulla kun on yksi ylimääräinen shuntti niin osaako hyvät herrasmiehet kertoa voisinko hyödyntää sitä lattialämmityksen kanssa? Lähinnä että voisinko jotenkin haarauttaa öljykattilan ylälähdöt kahdelle shuntille? Näin lattialämmitys voisi olla kesälläkin päällä ja lämmin kiertovesi voisi olla kiinni. Tiedän että puhuttiin jo tästä lattialämmityksen teosta Maatilallinen mutta kuhan kyselen
Maatilallisella kun on tosi hyviä ehdotuksia noitten kukkaventtiilien entisöimisiin yms. niin osaatko neuvoa voiko vastaavia korjaustoimenpiteitä tehdä tuloveden ylipaineventtiilille? Huomasin epäonnekseni eilen yöllä (jälleen kerran pannuhuoneessa istuessani, ohrapirtelin kera) että sehän tiputtaa tipan viemäriin aina sillon tällön. Mun pitäisi joku päivä entisöidä ainakin yhsi meidän kukkaventtiileistäkin. Siinä samallahan senkin korjaisi kun on pääsulku kiinni. Pitäisi vaan selvittää mistä saan rasvanarua ja Maatilallinen vois avata ja kertoa mikä siinä on rintamutteri
Ei olisi ollenkaan huono jos tosta olisi pieni ohjeistus kuvineen
Mulla on kuten tuumallakin tommonen 3 -nopeuksinen kiertovesipumppu. En oo sitä ikinä pitänyt kun ykkösellä. Tosin joskus kun säätelin tota puu-puolen bi-metalli luukunsäätöä niin jouduin avaamaan hetkellisesti shuntin täysin auki ja vedin varuiksi kiertovesipumpun täysille
Mä kun en tykkää siitä että kattilan lämpötila lähenee 90°C ja paine nousee 1,5 barin tienoolle..
pvalila yksi tommonen paikallinen (Keravalla kun asutaan) pirtelö on 40kCal. Eli 0,04652kWh. Jos kilo mäntylautaa (ja noi purkulaudat on varmasti tiivistä, ei sitä rautakaupan höttöä) vastaa 4,15kWh niin kiloa polttopuuta vasten pitäisi juoda siis 89,2 tölkkiä paikallista
Ei kestä ainakaan meikäläisen pää..
Mä en ole vertaillut suorasähkön ja öljyn hintoja. Mun mielestä mun arimaxissa olisi paikat vastuksillekkin mutta en ole kerennyt asiaa enempää miettiä. En kyllä keksi miksi siihen haluaisin vastukset laittaa. Mielummin ottaisi viereen erikseen sähkövaraajan.
tuuma mikähän toi isännän venttiili on kun meilläkin on semmonen? Tai enemmän herättää kysymystä miten se vaikuttaa kiertoon
Elkääpä lähtekö hätiköimeen RE85:sen kanssa. Ilman muutoksia ei kannata lähteä riehumaan. Sinällään moni on konversioinu normaalin autonsa toimimaan sillä mutta se edellyttää melkoisia karttamuutoksia ECU:un. Noin perus lähtökohdiltaan kakkua pitäisi saada 1,3 kertaa se määrä mitä vanhalla kunnon gasoliinilla. Ja tämä siis parantamatta moottorin hyötysuhdetta. RE85 kun omaa huonomman itsestäänsyttyvyyden kuin bensa niin hyötysuhteen parantamiseksi voidaan esim. sytytystä aikastaa ilman nakuttamisen pelkoa. Tai kasvattaa puristuspaineita (ahdot, puristussuhteen kasvatus)
Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen ja mielestäni ei sellainen kokeilu että sitä kannattaisi aloittaa laittamalla gasoa tankkiin
Laiha seos ei ole leikkimisen asia.
Ja en usko että 100% etanoli bensan nimi olisi E96,2 koska eihän E85:nenkaan sisällä kuin 75% alkoholia
tuuma saa kai kirjastoista LVI opiskelumateriaalia ihan samalla tapaa kuin kaikkien muidenkin alojen opiskelumateriaalit? Vai onko se niin salaista materiaalia ettei siitä ole painettu virallisia oppikirjoja
On kai tuokin mahdollista täällä pohjois-ko.. tai siis suomessa. Ja olet perin oikeassa tuosta sähkötöiden ohjeista. Jos erehdyt kysymään jossain foorumillakin sähköistä jotain niin kommentti takaisin on normaalisti "Tuo työ edellyttää nämä ja nämä sähköluvat. Älä mene tekemään itse." vaikka kysyisit asiaa esim. vain kyseenalaistaaksesi sähkömiehesi asennukset 
Kun tilaan lvi tarvikkeita niin täytyykin kysellä samalla noita mittareita.
jtbo mun mielestä on muutenkin erittäin huvittavaa se että markkinoidaan että x-auto on taloudellisempi ja vähäkulutuksisempi. Jos me kaikki ajettaisiin edelleen jollain Saab 96:silla niin oltais käytännössä pelastettu koko maapallo saasteilta koska olisi tarvinnut valmistaa niin paljon vähemmän autoja. Muistaakseni jossain luki että uuden auton valmistukseen menee 2/3 koko auton elinkaaren energiasta joten ihan sama mihin autoon vaihdat niin olet ympäristörikollinen. Pitäisi aina ostaa käytetty
Täytyy noita säätimiä sitten lisäillä sitä mukaa kun konversioi vanhaa rautaputkijärjestelmää muoviksi. Melkeinpä haluaisin ne säätimet vielä pannu huoneeseen.
pvalila se Oumannin liitäntä (antureille) on ihan perus 3,5 mono plugi. Että ei muutakun kipin kapin Partcoon käymään

Harmi vaan että tuossa Oumannin ohjeessa ei puhuta mitään että minkä anturin tiedot noi on. Tai siis oletettavastihan ne on varmaan molempien, mutta voisinkohan tehdä tuon sisäanturin Maatilallisen ilmoittamalla tavalla
Täytyy sanoa nolostuneena että lasten käsien polton estämiseksi olen kyllä yläkerran vessan hanasta kääntäny ballofixiä hieman pienemmälle
Tosta hyppäsikin mieleen eräs asia. Mulla kun on yksi ylimääräinen shuntti niin osaako hyvät herrasmiehet kertoa voisinko hyödyntää sitä lattialämmityksen kanssa? Lähinnä että voisinko jotenkin haarauttaa öljykattilan ylälähdöt kahdelle shuntille? Näin lattialämmitys voisi olla kesälläkin päällä ja lämmin kiertovesi voisi olla kiinni. Tiedän että puhuttiin jo tästä lattialämmityksen teosta Maatilallinen mutta kuhan kyselen
Maatilallisella kun on tosi hyviä ehdotuksia noitten kukkaventtiilien entisöimisiin yms. niin osaatko neuvoa voiko vastaavia korjaustoimenpiteitä tehdä tuloveden ylipaineventtiilille? Huomasin epäonnekseni eilen yöllä (jälleen kerran pannuhuoneessa istuessani, ohrapirtelin kera) että sehän tiputtaa tipan viemäriin aina sillon tällön. Mun pitäisi joku päivä entisöidä ainakin yhsi meidän kukkaventtiileistäkin. Siinä samallahan senkin korjaisi kun on pääsulku kiinni. Pitäisi vaan selvittää mistä saan rasvanarua ja Maatilallinen vois avata ja kertoa mikä siinä on rintamutteri
Mulla on kuten tuumallakin tommonen 3 -nopeuksinen kiertovesipumppu. En oo sitä ikinä pitänyt kun ykkösellä. Tosin joskus kun säätelin tota puu-puolen bi-metalli luukunsäätöä niin jouduin avaamaan hetkellisesti shuntin täysin auki ja vedin varuiksi kiertovesipumpun täysille
pvalila yksi tommonen paikallinen (Keravalla kun asutaan) pirtelö on 40kCal. Eli 0,04652kWh. Jos kilo mäntylautaa (ja noi purkulaudat on varmasti tiivistä, ei sitä rautakaupan höttöä) vastaa 4,15kWh niin kiloa polttopuuta vasten pitäisi juoda siis 89,2 tölkkiä paikallista
Mä en ole vertaillut suorasähkön ja öljyn hintoja. Mun mielestä mun arimaxissa olisi paikat vastuksillekkin mutta en ole kerennyt asiaa enempää miettiä. En kyllä keksi miksi siihen haluaisin vastukset laittaa. Mielummin ottaisi viereen erikseen sähkövaraajan.
tuuma mikähän toi isännän venttiili on kun meilläkin on semmonen? Tai enemmän herättää kysymystä miten se vaikuttaa kiertoon
Elkääpä lähtekö hätiköimeen RE85:sen kanssa. Ilman muutoksia ei kannata lähteä riehumaan. Sinällään moni on konversioinu normaalin autonsa toimimaan sillä mutta se edellyttää melkoisia karttamuutoksia ECU:un. Noin perus lähtökohdiltaan kakkua pitäisi saada 1,3 kertaa se määrä mitä vanhalla kunnon gasoliinilla. Ja tämä siis parantamatta moottorin hyötysuhdetta. RE85 kun omaa huonomman itsestäänsyttyvyyden kuin bensa niin hyötysuhteen parantamiseksi voidaan esim. sytytystä aikastaa ilman nakuttamisen pelkoa. Tai kasvattaa puristuspaineita (ahdot, puristussuhteen kasvatus)
Ja en usko että 100% etanoli bensan nimi olisi E96,2 koska eihän E85:nenkaan sisällä kuin 75% alkoholia
tuuma saa kai kirjastoista LVI opiskelumateriaalia ihan samalla tapaa kuin kaikkien muidenkin alojen opiskelumateriaalit? Vai onko se niin salaista materiaalia ettei siitä ole painettu virallisia oppikirjoja
Kun tilaan lvi tarvikkeita niin täytyykin kysellä samalla noita mittareita.
jtbo mun mielestä on muutenkin erittäin huvittavaa se että markkinoidaan että x-auto on taloudellisempi ja vähäkulutuksisempi. Jos me kaikki ajettaisiin edelleen jollain Saab 96:silla niin oltais käytännössä pelastettu koko maapallo saasteilta koska olisi tarvinnut valmistaa niin paljon vähemmän autoja. Muistaakseni jossain luki että uuden auton valmistukseen menee 2/3 koko auton elinkaaren energiasta joten ihan sama mihin autoon vaihdat niin olet ympäristörikollinen. Pitäisi aina ostaa käytetty
- Maatilallinen
- Jäsen

Mullahan ei ole koskaan EH-80 käytössä ollut, mutta tuossa asennusohjeessa kerrotaan noiden vastusarvojen pätevän "EH-80:n yhteydessä käytössä oleville antureille". Ymmärtäisin sen koskevan myös sisäanturiaUrran kirjoitti:Harmi vaan että tuossa Oumannin ohjeessa ei puhuta mitään että minkä anturin tiedot noi on. Tai siis oletettavastihan ne on varmaan molempien, mutta voisinkohan tehdä tuon sisäanturin Maatilallisen ilmoittamalla tavallaToki siinä ei olisi sitä "hienosäätöä" (mikä on todennäköisesti vain potentiometri) mutta oumanni oppisi korjaamaan tarkemmin silti.
Mullahan on EH-201L, jossa kaikki anturit, myös huoneanturi on pelkkiä NTC10 vastuksia, mutta tuossa säätimessä on huonelämpötilalle asetusarvo, jolloin erillistä potikkaa ei tarvita kun sitä voi säätää itse säätimestä.
Tosin jos pattereissa on toimivat termostaatit niin ei tuota silloin tarvita. Ja mielummin laittaa ne termostaatit kuin tuon yksikön, saattaa olla että kun asuinkerroksessa lämpöä piisaa niin joku vaikkapa autotalli on aika vilpoinen kun ei kierrossa lämpöä ole.
Siihen pitäisi se termostaattinen sekoitusventtiili laittaa, joka sekoittaa kylmää vettä kierukalta tulevaan kuumaan ja näin tekee sopivan lämpöistä vettä... Ei tuohon muuta oikotietä oikein oleUrran kirjoitti:Täytyy sanoa nolostuneena että lasten käsien polton estämiseksi olen kyllä yläkerran vessan hanasta kääntäny ballofixiä hieman pienemmälleTäytyisi varmaan tehdä jokin sekoitin pannuhuoneeseen että saisi stabiloitua kuuman käyttöveden johonkin lämpötilaan. Nyt kun tulee suoraan kierukalta niin paikotellen ERITTÄIN kuumaa (vaikkakin kattila on meillä yleensä vaan 65°C lämpöinen). Ehdotuksia otetaan vastaan. Mä oon noista ballofixeistä muuten niin skeptikko että joskus kiertelen taloa ympäri talttapään kanssa vain kierittäen niitä pari kierrosta jotta herkistyy
Niin, siitähän oli puhetta, silloin kai se oli lämminkäyttövesikiertoon tulossa?Urran kirjoitti:Tosta hyppäsikin mieleen eräs asia. Mulla kun on yksi ylimääräinen shuntti niin osaako hyvät herrasmiehet kertoa voisinko hyödyntää sitä lattialämmityksen kanssa? Lähinnä että voisinko jotenkin haarauttaa öljykattilan ylälähdöt kahdelle shuntille? Näin lattialämmitys voisi olla kesälläkin päällä ja lämmin kiertovesi voisi olla kiinni. Tiedän että puhuttiin jo tästä lattialämmityksen teosta Maatilallinen mutta kuhan kyselen
Tuollainen näkyi olevan myös piirrettynä, piirsin sen johonkin muuhun juttuun, olisiko ollut siihen kotapatahommaan joskus mutta näkyy siinäkin olevan tuo lattialämmitys omalla suntillaan ja kattilavedellä: Lattialämmitys omalla suntilla kattilavedestä Tuossa on myös se termostaattinen sekoitusventtiili.
Sitä voi muutaman kerran yrittää huuhdella päästämällä vettä siitä, mutta jos se on vanha niin todennäköisesti täytyy laittaa uusi. Ylipaineventtiilejä ei pitäisi mennä sen suuremmin itse korjaamaan, ainakaan kattilaveden sellaista, saattaa olla että se ei sitten toimikaan...Urran kirjoitti:Maatilallisella kun on tosi hyviä ehdotuksia noitten kukkaventtiilien entisöimisiin yms. niin osaatko neuvoa voiko vastaavia korjaustoimenpiteitä tehdä tuloveden ylipaineventtiilille? Huomasin epäonnekseni eilen yöllä (jälleen kerran pannuhuoneessa istuessani, ohrapirtelin kera) että sehän tiputtaa tipan viemäriin aina sillon tällön. Mun pitäisi joku päivä entisöidä ainakin yhsi meidän kukkaventtiileistäkin. Siinä samallahan senkin korjaisi kun on pääsulku kiinni. Pitäisi vaan selvittää mistä saan rasvanarua ja Maatilallinen vois avata ja kertoa mikä siinä on rintamutteriEi olisi ollenkaan huono jos tosta olisi pieni ohjeistus kuvineen
![]()
Niin, ja jos kattila on kiehunut kunnolla niin varoventtiilit pitäisi kai vaihtaa, tosin itsekään en ole vaihtanut
Rasvanarua saa putkiliikkeestä ja se rintamutteri on se ensimmäinen mutteri karan ympärillä kun katsot venttiliä käsipyörästä päin. Ei siinä kyllä oikeastaan muita muttereita olekaan
Samalla voi hioa hienolla vesihiomapaperilla karan taas kiiltäväksi
Saahan kattilan lämpötila olla 90 ihan huoletta, varsinkin jatkuvassa poltossa, kattilat tykkää lämmöstäUrran kirjoitti:Mulla on kuten tuumallakin tommonen 3 -nopeuksinen kiertovesipumppu. En oo sitä ikinä pitänyt kun ykkösellä. Tosin joskus kun säätelin tota puu-puolen bi-metalli luukunsäätöä niin jouduin avaamaan hetkellisesti shuntin täysin auki ja vedin varuiksi kiertovesipumpun täysilleMä kun en tykkää siitä että kattilan lämpötila lähenee 90°C ja paine nousee 1,5 barin tienoolle..
Se on varmaan tuollainen: http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2870911.jpgUrran kirjoitti:tuuma mikähän toi isännän venttiili on kun meilläkin on semmonen? Tai enemmän herättää kysymystä miten se vaikuttaa kiertoon
Vaikuttaa kiertoon samalla tavalla kuin mikä tahansa käsisäätöinen patteriventtiili.
Tulipa taas hyvä keskustelu.
Juu olet oikeassa, kun ei ole huonelämpötilalle säädintä niin menee melko arvailuksi. Mut on mun mielestä vaan ihan järkyttävää että yks lämpöanturi ja potikka maksaa yli 50e
Ja niinkun sanoit en siihen hintaan ainakaan koe tarvitsevani sitä. Onhan mulla termostaatit.
Kelpaisiko tämän kaltainen sekoitusventtiili: http://www.lviskauppa.fi/tuoteinfo/inde ... uote=10221
Ei mun ballofixin talttapää ainakaan luista tolla Wera:n paksulla talttapäällä. Erittäin passeli.
En haluaisi sitä lämminkäyttövesikiertoon. Ja sain Oumannin kanssa toisen ihan passelin shuntin niin ajattelin että toteutus onnistuisi silläkin
Tiivistepaperia ja rautaa saa kaupasta ja Blueweldin MIG löytyy tallista niin eiköhän semmoisen haaran saisi tehtyä. Toki jos valmiina löytyisi niin kätevämpäähän se olisi koska ne tiivistepinnat pitäisi kuitenkin teetättää jossain vesileikkaamossa.
Huuhtelut kokeiltu jo. Se ylipaineventtiili on tosiaan kylmällä puolella ennen kierukkaa eli ei ainakaan kiehumisesta ole voinut mennä rikki. Oikeastaan en ymmärrä miksi se edes on siinä kun ei hanoille menevällä kylmällä puolella ole semmoista.
Kiitokset! Täytyykin kattoa saisiko yhden kuoleentuneen kukkaventtiilin korjattua noin
No saahan se olla juu mutta se pihinä ja suhina mikä tulee kun lämmöt nousee yli 90°C on vähintäänkin pelottavaa
Ei itseasiassa ole. Vaan sellainen minkä selitit aiemmin eli ihan normaali patterin irrallinen virtauden säädin. Jakoavaimella korkki pois ja takana on kierteillä oleva, isolla talttapäällä käännettävä "mäntä". Lähinnä se virtauden säätö -> Voiko tätä säätämällä parantaa/huonontaa talon muiden putkien virtausta? Siis ainakaan merkittävästi.
Juu olet oikeassa, kun ei ole huonelämpötilalle säädintä niin menee melko arvailuksi. Mut on mun mielestä vaan ihan järkyttävää että yks lämpöanturi ja potikka maksaa yli 50e
Kelpaisiko tämän kaltainen sekoitusventtiili: http://www.lviskauppa.fi/tuoteinfo/inde ... uote=10221
Ei mun ballofixin talttapää ainakaan luista tolla Wera:n paksulla talttapäällä. Erittäin passeli.
En haluaisi sitä lämminkäyttövesikiertoon. Ja sain Oumannin kanssa toisen ihan passelin shuntin niin ajattelin että toteutus onnistuisi silläkin
Huuhtelut kokeiltu jo. Se ylipaineventtiili on tosiaan kylmällä puolella ennen kierukkaa eli ei ainakaan kiehumisesta ole voinut mennä rikki. Oikeastaan en ymmärrä miksi se edes on siinä kun ei hanoille menevällä kylmällä puolella ole semmoista.
Kiitokset! Täytyykin kattoa saisiko yhden kuoleentuneen kukkaventtiilin korjattua noin
No saahan se olla juu mutta se pihinä ja suhina mikä tulee kun lämmöt nousee yli 90°C on vähintäänkin pelottavaa
Ei itseasiassa ole. Vaan sellainen minkä selitit aiemmin eli ihan normaali patterin irrallinen virtauden säädin. Jakoavaimella korkki pois ja takana on kierteillä oleva, isolla talttapäällä käännettävä "mäntä". Lähinnä se virtauden säätö -> Voiko tätä säätämällä parantaa/huonontaa talon muiden putkien virtausta? Siis ainakaan merkittävästi.
Mun isotätini ei ollut tarpeeksi nopea. Tai oli monta kertaa, mutta sitten yhden kerran oli vähän liian hidas.jtbo kirjoitti:
Bensan kanssa pitää vain olla nopea että varovainen, jos sen päästää hörystymään, niin se ei pala liekillä vaan pamahtaa, joten se on asia mikä pitää aina huomioida.
Pitää kysäistä isältä, mutta mun käsittääkseni itse talo ei palanut.
Urran, kun sitä tiirailee polttimen vikavaloa kolmatta tuntia, niin kyllä siinä oivallus väkisinkin syntyy (siis miksi öljykattilassa on hyvä olla vastukset...).Urran kirjoitti:
pvalila yksi tommonen paikallinen (Keravalla kun asutaan) pirtelö on 40kCal. Eli 0,04652kWh. Jos kilo mäntylautaa (ja noi purkulaudat on varmasti tiivistä, ei sitä rautakaupan höttöä) vastaa 4,15kWh niin kiloa polttopuuta vasten pitäisi juoda siis 89,2 tölkkiä paikallistaEi kestä ainakaan meikäläisen pää..
Mullahan ei Etnassa ollut vastuksia, mutta sehän oli kaksoispesä eli varasysteemi siinäkin sikäli oli.
Ja tuosta tuoppienergiasta olet lääketieteellisesti katsottuna oikeassa, mutta ota huomioon, että moni yrittää kyllä silti urheasti peitota kattilan...Tiedät varmaan tarinat isäntämiehistä, jotka keskikesälläkin juoksevat kaiken aikaa pannariin tarkistamaan vehkeitä? Hyvässä kunnossa noiden miesten vehkeet ilmeisesti ovat, koska niin iloisina aina pannarista poistuvat!
^No se. Mutta kun suodatin ja suutin on vaihdettu marraskuussa ja Junnu on vuodelta 2002 niin ei oo vikavaloa paljo tarvinnu tiirailla. Vissiin sen jälkeen kun pari kertaa joutu säiliön täytön jälkee rykäsemään (poltin meni päälle ja suoraan vikatilaan -> ilmeisesti niin pitkät putket. Vähän aikaa siis oli letkut suoraan kanisterissa) en oo koskenu koko laitteeseen. Just työkaveri kerto et niitten öljykattila on ollu 4 vuotta niin ettei sille oo paljo muuta tehty kun välillä nuohottu ja vaihdeltu suuttimia ja suodattimia säännöllisesti.
Ja tosiaan mullahan myös toi varajärjestelmä on, jos poltin päättäisi kyykätä paukkupakkasilla
Mutta nyt kun asiaa sivuutettiin niin kun monesti puhutaan sähkön olevan halvempi käyttöveden lämmitin kesällä niin perustuuko asia siihen että:
-Lämminvesivaraajat on yleisesti ottaen uudempia ja sitä myöten paremmin eristettyjä (urtsivaraajat vs. mun kattila vuodelta -92), kukaan tehny eristysten vaihtoa?
-Jos varaaja on vain käyttövedelle niin vesi ei välttämättä tule kierukan läpi vaan käytetään varaajassa olevaa vettä
-Sähkön edullinen hinta kesällä
-Hukkalämpöä vähemmän koska tila on lämpimämpi kesälä (Tokkopa mitenkään kovin paljoa lämpimämpi. Kellarissa, talon keskellä)
..vai mikä tekee sen isoimman eron? Toki varaaja olisi muutenkin hyvä koska sen ja öljypannun kanssa voi kehitellä vaikka mitä
Arimaxiin voisi vastuksia asennella mutta johan tommosen yhden 6kW vastuksen hinnalla saa käytetyn 200L varaajan
tai ainakin jos halvalla sattuu saamaan..
Joo vaimokin vähän vihjaili tuohon pannari-juopotteluun. Katsos kun varastoin tuon olutlaatikon kylmenemään tuonne kattilahuoneen viereiseen tilaan, öljysäiliön tilaan
Se kun on melko hyvin tuuletettu puoli lämmin tila (vähän kylmempi kuin kellaritila muutoin) niin se on mainio paikka olut tölkeille. Sanoi että muututaan kohta vanhaksi pariskunnaksi missä vaimo paistelee aina pannukakkuja naapurin lapsille ja mies touhuilee omiaan, lähinnä jotain tekosyitä olla erinäisten piilopullojen lähellä 
Mutta ollakseni rehellinen. Kyllä ton ikäiseen taloon pitää jossain vaiheessa jemmata pullo jos toinenkin pahan päivän varalle!
En tosin ole piilopullo -juopottelu sorttia mutta ihan vain ylläpitääkseni legendaa tulisi niitä pulloja olla 
Ja tosiaan mullahan myös toi varajärjestelmä on, jos poltin päättäisi kyykätä paukkupakkasilla
Mutta nyt kun asiaa sivuutettiin niin kun monesti puhutaan sähkön olevan halvempi käyttöveden lämmitin kesällä niin perustuuko asia siihen että:
-Lämminvesivaraajat on yleisesti ottaen uudempia ja sitä myöten paremmin eristettyjä (urtsivaraajat vs. mun kattila vuodelta -92), kukaan tehny eristysten vaihtoa?
-Jos varaaja on vain käyttövedelle niin vesi ei välttämättä tule kierukan läpi vaan käytetään varaajassa olevaa vettä
-Hukkalämpöä vähemmän koska tila on lämpimämpi kesälä (Tokkopa mitenkään kovin paljoa lämpimämpi. Kellarissa, talon keskellä)
..vai mikä tekee sen isoimman eron? Toki varaaja olisi muutenkin hyvä koska sen ja öljypannun kanssa voi kehitellä vaikka mitä
Arimaxiin voisi vastuksia asennella mutta johan tommosen yhden 6kW vastuksen hinnalla saa käytetyn 200L varaajan
Joo vaimokin vähän vihjaili tuohon pannari-juopotteluun. Katsos kun varastoin tuon olutlaatikon kylmenemään tuonne kattilahuoneen viereiseen tilaan, öljysäiliön tilaan
Mutta ollakseni rehellinen. Kyllä ton ikäiseen taloon pitää jossain vaiheessa jemmata pullo jos toinenkin pahan päivän varalle!
Viimeksi muokannut Urran, To Helmi 09, 2012 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Öljyyn verrattuna?Urran kirjoitti:
-Lämminvesivaraajat on yleisesti ottaen uudempia ja sitä myöten paremmin eristettyjä (urtsivaraajat vs. mun kattila vuodelta -92), kukaan tehny
D
Varmaan öljypolton tehoton prosessi kun tuotetaan vain vähän energiaa.
Myös nuo öljykattilan häviöt itsessään on luokkaa 200w tai enemmänkin kun urtsivaraaja pääsee jopa alle 100w luokkaan.
Meille tulee ensi kesäksi häviötön käyttövedentuotto ja laskin että 200 eur investointi on maksettu parissa vuodessa...
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430