tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Jos öljykattilan kanssa haluaa kesäajan taloudellisuudessa päästä edes suunnilleen urtsiboilerin luokkaan, niin pitää tehdä lämpö vastuksilla ja tunkea pesä täyteen villaa.
Kattilan idea on se, että lämpö siirtyy helposti pesästä vesitilaan ja valitettavasti se tarkoittaa samalla sitä, että veden lämpö siirtyy näppärästi palotilaan ja edelleen vähän turhan helposti pihalle.
Mullahan on lähes ympäri vuoden se tilanne, että käyttövesi tehdään öljyllä vaikka radiaattorit ovat kylmänä: meikä siis käyttää kattilaa aivan epäoptimaalisella tehoalueella eli tekee juuri sitä syntiä mistä Imfmis varoitteli.
Ei mulla ole vastuskäyttöä estämässä mikään muu kuin hieman alimittaiset pääsulakkeet (oikeastaan ongelman aiheuttaa 10 kW kiuas, vaan on se niin kiva, kun sauna lämpenee hetkessä).
Kattilan idea on se, että lämpö siirtyy helposti pesästä vesitilaan ja valitettavasti se tarkoittaa samalla sitä, että veden lämpö siirtyy näppärästi palotilaan ja edelleen vähän turhan helposti pihalle.
Mullahan on lähes ympäri vuoden se tilanne, että käyttövesi tehdään öljyllä vaikka radiaattorit ovat kylmänä: meikä siis käyttää kattilaa aivan epäoptimaalisella tehoalueella eli tekee juuri sitä syntiä mistä Imfmis varoitteli.
Ei mulla ole vastuskäyttöä estämässä mikään muu kuin hieman alimittaiset pääsulakkeet (oikeastaan ongelman aiheuttaa 10 kW kiuas, vaan on se niin kiva, kun sauna lämpenee hetkessä).
vastuskäyttö..pthyipvalila kirjoitti:
Mulla saunan lämpeneminen kestää sen noin 6kk, mutta jäähtyminenkin ottaa saman

Suunnilleen vartissa tuo lämpenee. Jos mulla olisi puukiuas, niin vartissa en saisi edes puita haettua sisälle (ja sauna lämpenisi suunnilleen yhtä usein kuin jtbo:lla, meikäläinen ei oikein ole asenneyhteensopiva puulämmityksen kanssa).voiettä kirjoitti:vastuskäyttö..pthyipvalila kirjoitti:
Ei mulla ole vastuskäyttöä estämässä mikään muu kuin hieman alimittaiset pääsulakkeet (oikeastaan ongelman aiheuttaa 10 kW kiuas, vaan on se niin kiva, kun sauna lämpenee hetkessä).mulla lämpiää toi uus sisäbastu puolessa tunnissa vaikka on puolet seinistä kiviseinää mukana..kauanko sulla toi sähköbastun lämpiäminen ottaa?
-
warixenjalka
- Jäsen

Joskus tuli kaverin mökillä saunan sytytyksessä (siis kiukaanBensan kanssa pitää vain olla nopea että varovainen, jos sen päästää hörystymään, niin se ei pala liekillä vaan pamahtaa, joten se on asia mikä pitää aina huomioida.
Meitin suvussa pullo on ollut aina halkopinossa. Ittellä kylläkin unohtu viime syksynä pinosta pois. Eikä tuo kirkas niin hirveästi maistukkaan. Viiniputeli - oluesta puhumattakaan - ei taitaisi liiterin lämpötiloissa sulana kestää. Ehkäpä laitan ens kerralla konjamiinipullon pinoon. Jos laittas vaikka joka varviin yhdenJa tuosta tuoppienergiasta olet lääketieteellisesti katsottuna oikeassa, mutta ota huomioon, että moni yrittää kyllä silti urheasti peitota kattilan...Tiedät varmaan tarinat isäntämiehistä, jotka keskikesälläkin juoksevat kaiken aikaa pannariin tarkistamaan vehkeitä? Hyvässä kunnossa noiden miesten vehkeet ilmeisesti ovat, koska niin iloisina aina pannarista poistuvat!
- Puolihullu varttisavolainen -
Aika moni sillä bensalla on käräyttänyt karvojaa, osa muutakin, laitetaan liikaa tai arvotaan sytyttämisessä liian kauan, vaan ei se oikein kovin hyvä ole sytykseen muutoinkaan, kun siinähän palaa lähinnä se haihtuva osa, vaikea saada tulta tarttumaan puuhun.
Diesel/polttoöljy/grillin sytytysneste on paljon parempia, jos lientä haluaa sytytykseen käyttää, noissa kun annetaan aineen imeytyä puuhun ja sitten sytytetään, toki nuokin leimahtaa vähän, mutta ei mitenkään pahasti ja tuli tarttuu siihen puuhun paljon paremmin.
Tuohi toki on paljon parempaa monessakin mielessä, paperilla ei tee oikein muuta kuin tuhkaa, mutta voi sitä käyttää päällä ikäänkuin palkeiden korvikkeena.
Jos hirvestäi on aikaa, voi vuoleskella tikkuja koivusta, jos on kuivaa, niin hyvin saa noillakin syttymään.
Mun takassa saa ainakin parhaiten lämpöä tönöön siten, että onnistuu polttamaan puut ylhäältä alaspäin, se ei aina vaan onnistu, toisinaan tuli tahtoo välttämättä juosta pohjalle heti alkuunsa. Toinen keino on sitten pitää tulet päällä koko ajan, niin ettei hiillokselle juuri kerkä kun pistää uutta klapia sisään, muutoin horahtaa lämpö harakoille talon sisältä aina kun hiillos hukkaa itseään.
Jos oikein täyteen takan latoo, niin kantimesta saa 2 pesällistä ja se yksikin pesällinen oikeastaan riittää puoleksi päiväksi, jos ei ole aivan armoton keli.
Joskus vaan osuu sellaisia puita että eivät ole ihan kuivaa ja siinä sytyttäessä sitten tahtoo sytyttäjä lämmetä enemmän kuin sytytettävä :D
Puulämmitys ei ole kovin hankala, eikä välttämättä mahdottoman työläskään, mutta se vaatii oman työnsä ja hieman harjoitustakin. Vähän kuten tuo leipominenkin, parissa tunnissa tekee hyvinkin parin päivän edestä evästä, eikä se kovin hankalaakaan ole, mutta että siihen pääsee sisälle, niin pitää vähän harjoitella ja välillä epäonnistuakkin, sehän se on suurin opettaja.
Diesel/polttoöljy/grillin sytytysneste on paljon parempia, jos lientä haluaa sytytykseen käyttää, noissa kun annetaan aineen imeytyä puuhun ja sitten sytytetään, toki nuokin leimahtaa vähän, mutta ei mitenkään pahasti ja tuli tarttuu siihen puuhun paljon paremmin.
Tuohi toki on paljon parempaa monessakin mielessä, paperilla ei tee oikein muuta kuin tuhkaa, mutta voi sitä käyttää päällä ikäänkuin palkeiden korvikkeena.
Jos hirvestäi on aikaa, voi vuoleskella tikkuja koivusta, jos on kuivaa, niin hyvin saa noillakin syttymään.
Mun takassa saa ainakin parhaiten lämpöä tönöön siten, että onnistuu polttamaan puut ylhäältä alaspäin, se ei aina vaan onnistu, toisinaan tuli tahtoo välttämättä juosta pohjalle heti alkuunsa. Toinen keino on sitten pitää tulet päällä koko ajan, niin ettei hiillokselle juuri kerkä kun pistää uutta klapia sisään, muutoin horahtaa lämpö harakoille talon sisältä aina kun hiillos hukkaa itseään.
Jos oikein täyteen takan latoo, niin kantimesta saa 2 pesällistä ja se yksikin pesällinen oikeastaan riittää puoleksi päiväksi, jos ei ole aivan armoton keli.
Joskus vaan osuu sellaisia puita että eivät ole ihan kuivaa ja siinä sytyttäessä sitten tahtoo sytyttäjä lämmetä enemmän kuin sytytettävä :D
Puulämmitys ei ole kovin hankala, eikä välttämättä mahdottoman työläskään, mutta se vaatii oman työnsä ja hieman harjoitustakin. Vähän kuten tuo leipominenkin, parissa tunnissa tekee hyvinkin parin päivän edestä evästä, eikä se kovin hankalaakaan ole, mutta että siihen pääsee sisälle, niin pitää vähän harjoitella ja välillä epäonnistuakkin, sehän se on suurin opettaja.
Kiitos näistä tiedoista. pvalila tuo lämmön karkaaminen piippuun ei ole este vaan ongelma
Tuossa kun olen kartoitellut mitä kaikkea Arduinolla ohjaisi kotosalla niin yksi ajatus oli tosiaan tuo kattilan hormiliitännän läppäventtiilin säätö. Kun kattila pois päältä tai pesässä ei pala -> naks kiinni
Toki tämä ei vielä vie öljykattilaa lähellekkään urtsiboilerin tasoa mutta varmasti auttaisi..
Mutta ymmärrän toki tuon urtsiboilerin eron tässä käytössä. Onko kukaan viimeaikoina joutunut ostamaan? Ei mitään kokemusta boilereista joten saisi suositella, jos kevään aikana tommosen onnistuisi metsästämään. Perhe ei ole kovin suihku-säästeliäs (ei silti mikään super tuhlarikaan) ja boileria tultaisiin mahd. joskus käyttämään muihinkin tarkoituksiin (esim. erinäisiin hybridi -toteutuksiin) joten vesitilavuus tulisi varmaan olla päälle 200 litraa. Puhumattakaan siitä faktasta että meillä on 80x180 kylpyamme. Mitenköhän paljon noita liikkuu käytettynä?
Meille ei sähkökiuasta tule muutakuin mun kuolleen ruumin yli tai sitten se tulee puukiukaan viereen omalla puhelinliittymällä. Ero kun on kuin yössä ja päivässä noiden kahden välillä. Ja mua ei myöskään kiinnosta kovasti se kauan se lämpiää kunhan löylyt on pehmiät. Näin ollen kiuas mitoitetaan yli ja kiviä tulee varmasti yli 100kg jotta saadaan nuo kivien pintalämmöt pysymään matalemmalla tasolla löylyjen loppumatta
Mä taidan olla melkoinen ympäristörikollinen
Ja tosiaan minä en mitään kirkkaita jemmaisi pitkin taloa. Vaan laatuviskejä, mistä itse pidän
Talveksi tilalle voisi vaihtaa tuon "hirvi-limun" tai vastaavan latvialaisen valmisteen..
Mutta ymmärrän toki tuon urtsiboilerin eron tässä käytössä. Onko kukaan viimeaikoina joutunut ostamaan? Ei mitään kokemusta boilereista joten saisi suositella, jos kevään aikana tommosen onnistuisi metsästämään. Perhe ei ole kovin suihku-säästeliäs (ei silti mikään super tuhlarikaan) ja boileria tultaisiin mahd. joskus käyttämään muihinkin tarkoituksiin (esim. erinäisiin hybridi -toteutuksiin) joten vesitilavuus tulisi varmaan olla päälle 200 litraa. Puhumattakaan siitä faktasta että meillä on 80x180 kylpyamme. Mitenköhän paljon noita liikkuu käytettynä?
Meille ei sähkökiuasta tule muutakuin mun kuolleen ruumin yli tai sitten se tulee puukiukaan viereen omalla puhelinliittymällä. Ero kun on kuin yössä ja päivässä noiden kahden välillä. Ja mua ei myöskään kiinnosta kovasti se kauan se lämpiää kunhan löylyt on pehmiät. Näin ollen kiuas mitoitetaan yli ja kiviä tulee varmasti yli 100kg jotta saadaan nuo kivien pintalämmöt pysymään matalemmalla tasolla löylyjen loppumatta
Mä taidan olla melkoinen ympäristörikollinen
Ja tosiaan minä en mitään kirkkaita jemmaisi pitkin taloa. Vaan laatuviskejä, mistä itse pidän
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Noinhan se on. Lisäksi savusolan kansi + liitokset yms on huonosti optimoitu energiatehokkuutta vasten. Eli on kädelle lämpimät ympäri vuoden.pvalila kirjoitti:Jos öljykattilan kanssa haluaa kesäajan taloudellisuudessa päästä edes suunnilleen urtsiboilerin luokkaan, niin pitää tehdä lämpö vastuksilla ja tunkea pesä täyteen villaa.
Ei varmaan villaa täyteen, mutta lähtö ja molemmat tuloreijät tukittuna on about 99% tehty. Ne metalliset luukutkin voisi korvata "urtsiluukuilla" kesäksi,
Jos se shuntti on päällä, säteilee sekin mukavasti, joten villaa siihenkin....
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Meiltä joutais kantaa sähkökiuas pihalle,kymmeneen vuoteen ollut kolmisenkertaa lämpenees mut ei jaksa niin kauaa sähköä poltella et kunnon löylyt sais(vaatinee >2h). Tuo puukiuas kuitenkin reiluun tuntiin tarjoaa hyvät löylyt.
Sais samalla lauteet muotoiltua hiukan tilavammaks,nyt alkaa jo viidellä ukolla tulla ahdasta.
Sais samalla lauteet muotoiltua hiukan tilavammaks,nyt alkaa jo viidellä ukolla tulla ahdasta.
- Maatilallinen
- Jäsen

Juuri tuon tapainen se on, mutta tuota kuvassa olevaa venttiiliä ei saanut kuin yhdelle putkikoolle, taisi olla 15 tai 18mm. Esbeltä löytyy isommille putkille, 22mm tuo käyttövesi yleensä on.Urran kirjoitti:Kelpaisiko tämän kaltainen sekoitusventtiili: http://www.lviskauppa.fi/tuoteinfo/inde ... uote=10221
Tuo venttiili pitäisi asentaa siten, että se ei ole suoraan kattilan päällä mikäli ei ole lämminvesikiertoa. Korjaussarjoja saa olla vaihtamassa yhtenään jos se pysyy kuumana koko ajan. Eli [b
Ei siinä nyt välttämättä tarvitse ruveta kattilaan uutta yhdettä hitsaamaan, paisuntayhdehän siitä löytyy, löytyykö alareunasta jotain yhdettä mihin paluuveden voisi tuoda?Urran kirjoitti:En haluaisi sitä lämminkäyttövesikiertoon. Ja sain Oumannin kanssa toisen ihan passelin shuntin niin ajattelin että toteutus onnistuisi silläkinTiivistepaperia ja rautaa saa kaupasta ja Blueweldin MIG löytyy tallista niin eiköhän semmoisen haaran saisi tehtyä. Toki jos valmiina löytyisi niin kätevämpäähän se olisi koska ne tiivistepinnat pitäisi kuitenkin teetättää jossain vesileikkaamossa.
Sitten tuo on varmaan vaihdettava. Se on siinä sen takia, kun vesihän laajenee lämmetessään niin paine saattaisi jossain tapauksissa kuuman veden puolella nousta yli 10 barin. Takaiskuventtiili estää paineen karkaamisen kylmälle puolelle. Kattilalaitoksissa joissa vesi lämmitetään kierukalla, tuo ei kyllä taida kovin usein päästellä paineita pihalle. Vettä on kierukassa vain vähän, ja se ei siellä edes juuri jäähdy kuumaa vettä käytettäessä jos on tehokas kierukka. Silloin paine ei pääse lämmetessään nousemaan liiaksi.Urran kirjoitti:Huuhtelut kokeiltu jo. Se ylipaineventtiili on tosiaan kylmällä puolella ennen kierukkaa eli ei ainakaan kiehumisesta ole voinut mennä rikki. Oikeastaan en ymmärrä miksi se edes on siinä kun ei hanoille menevällä kylmällä puolella ole semmoista.
Yösähkökäyttöisissä lämminvesivaraajissa nuo tuppaavat päästelemään liikoja pihalle aina öisin, kun 300l on käytetty kylmäksi ja sitten lämmitetään takaisin kuumaksi, niin siinä vesi laajenee jo vähän enemmän
Niin, tuon isännän venttiilin ymmärsin sellaiseksi vanhaksi messinkiseksi patteriventtiiliksi. Tuolla paluuventtiilillä voi säätää kyseisen patterin virtaamaa, mutta ei yhden patterin säätäminen muihin pattereihin vaikuta, ainoastaan siihen yhteen.Urran kirjoitti:Ei itseasiassa ole. Vaan sellainen minkä selitit aiemmin eli ihan normaali patterin irrallinen virtauden säädin. Jakoavaimella korkki pois ja takana on kierteillä oleva, isolla talttapäällä käännettävä "mäntä". Lähinnä se virtauden säätö -> Voiko tätä säätämällä parantaa/huonontaa talon muiden putkien virtausta? Siis ainakaan merkittävästi.
Alimoitettu kiuas selvästi, eivät taida ne sähköpuolen löylyt kummoisia olla?petej kirjoitti:Meiltä joutais kantaa sähkökiuas pihalle,kymmeneen vuoteen ollut kolmisenkertaa lämpenees mut ei jaksa niin kauaa sähköä poltella et kunnon löylyt sais(vaatinee >2h). Tuo puukiuas kuitenkin reiluun tuntiin tarjoaa hyvät löylyt.![]()
Tosin hyviin löylyihin vaikuttaa lähinnä ilmanvaihto, ilmanvaihto ja ilmanvaihto; kiuas tulee sitten joskus paljon myöhemmin tuolla listalla.
Minusta on tullut saunaskeptikko, epäilen monien saunaan liittyvien juttujen olevan täyttä huuhaata (mm. olen aika varma, ettei hyviin löylyihin tarvita suurta määrää kiviä; vähempikin riittää, kunhan kiville heitetty vesi höyrystyy sopivalla nopeudella ja saunojiin kohdistuva säteilylämpö on oikeassa suhteessa ilmamassan lämpöön ja kosteusprosenttiin).
Vitsi kun on heikot yhteydet!
Pikaiseen ennenkuin poikkeaa.
Saunassa on hyvä vaihtua ilma, muuten pyörtyy ja on kuin joulukinkku aamulla
Meillä on juuri sellainen isännänventtiili kuin maatilallinen linkkasi. Eihän 2-putkijärjestelmässä tuolla ole tosiaan mitään väliä mutta 1-putkijärjestelmiäkin on eli silloin ovat radiaattorit sarjassa, ei rinnan. Silloin tuon nimityksen ymmärtää ja on vähän kuten yksi kaveri taannoin alkossa sanoi koskenkorva pullon ostaessaan ja tokaisi että tänään aion ulkoiluttaa perhettä... Jäi sen päiväinen puupinopullo sitten kassalle.
Pikaiseen ennenkuin poikkeaa.
Saunassa on hyvä vaihtua ilma, muuten pyörtyy ja on kuin joulukinkku aamulla
Meillä on juuri sellainen isännänventtiili kuin maatilallinen linkkasi. Eihän 2-putkijärjestelmässä tuolla ole tosiaan mitään väliä mutta 1-putkijärjestelmiäkin on eli silloin ovat radiaattorit sarjassa, ei rinnan. Silloin tuon nimityksen ymmärtää ja on vähän kuten yksi kaveri taannoin alkossa sanoi koskenkorva pullon ostaessaan ja tokaisi että tänään aion ulkoiluttaa perhettä... Jäi sen päiväinen puupinopullo sitten kassalle.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Mielestäni kyl hyvät löylyt puukiukaalla ja ilmanvaihtoa sopivasti, jaksaa saunoa pitkiäkin aikoja ilman hapen loppumis tunnetta.pvalila kirjoitti: Alimoitettu kiuas selvästi, eivät taida ne sähköpuolen löylyt kummoisia olla?
Tosin hyviin löylyihin vaikuttaa lähinnä ilmanvaihto, ilmanvaihto ja ilmanvaihto; kiuas tulee sitten joskus paljon myöhemmin tuolla listalla.
Tuo sähkönpoltin kun on vaan 10,5kw niin se tuntuu riittämättömältä,kummasti sekin tuota energian kulutusta lisäis vaikka vaan kerranpari viikossa käytettynä... Tuohan on vaan 11 m3 koppi missä kiviseinää 8m2(piippu ja kiukaan tausta)...
Mulla on pari kuutiota vähemmän ja sauna lämpiää nopeasti vaikka mullakin puolet seinistä laatoitettuja. Ero lienee kiukaan rakenteessa, tuo mun versioni siirtää lämmön ilmaan varsin tehokkaasti ja kivitila on varsin pieni. Löylyt ovat riittävän hyvät, minulle. Mulla on pieni epäily, etteivät sellaiset kivet vaikuta saunakokemukseen joita ei kastella lainkaan saunomisen aikana: oleellista on kaiketi kasteltavien kivien lämpökapasiteetti ja pintalämpötila.
tuolla tuo 10m3 bastu lämpiää puolessa tunnissa reiluun 60c ja hetken päästä on 80c..tuloilman toimittaa 80 fress venttiili josta tulee ilmaa enemmän kuin kiuas poistaa..nyt kun on kolme kertaa jo tuota lämmittänyt niin puuta palaa noin neljännes siihen mitä pihabastussa näillä keleillä..sähkö kiukaita en minäkään suosi vaikka niitä on tullut kokeiltua puolen sataa ympäri hämettä..tosin kaksi niistä oli yllättävän hyviä. molemmissa oli kivimäärä jotain 300-400kg