Mikä tämä masiina on?
Re: Mikä tämä masiina on?
Liekö tuo masiina, jolla tehtäis perunajauhoa?
Jotenkin ihan hämärä kuva jostain lapsuudesta, kun ihmettelin samannäköistä härveliä...
Jotenkin ihan hämärä kuva jostain lapsuudesta, kun ihmettelin samannäköistä härveliä...
Olisiko hiomakone, vedellä toimiva. muistaakseni meillä kotona oli tuommoisen näköinen vekotin. Hiottiin esimerkiksi puukkoja.
Joo, perunajauhokoneessa on tuollainen piikkinen tela. Varmaan joku syöttösuppilokin siihen kuuluisi. Ei havainnon palasta miten se toimii tai miten perunat pitäisi käsitellä ennenkuin ne tuonne myllyyn tunkee.kyntis kirjoitti:Liekö tuo masiina, jolla tehtäis perunajauhoa?
Pastamankeli, heh
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Niin, ja estonianin vempain näyttäisi kirnun modernimmalta versiolta, ehkä.
Kari
Tai sitten pesukoneKariFS kirjoitti:Niin, ja estonianin vempain näyttäisi kirnun modernimmalta versiolta, ehkä.
Eikö se näytä aika samalta, kuin oheisessa linkissä, tosin ilman puulaatikkoa. http://rahkosenkotimuseo.net/5_Ruuanvalm.htm eli olisi siis se perunajauhomylly.
No just vasta huomasin, että alkuperäinen viestihän ei ollukaan ihan tuore.
No parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Jälkimmäinen kuva vois olla kirnu, tai sit pesukone. Jossain oon nähny samantyyppisen, jota ainakin väitettiin pesukoneeksi, en tosin ymmärrä miten tuolla vois pyykki mahtuu pyörimään.
Redden on oikeassa!
Perunajauhomyllystä puuttuu syöttökaukalo, mutta kirnu on täydellinen.
"Meillä nähnyt molemmat, kirnu nyt olohuoneessa"
Perunajauhomyllystä puuttuu syöttökaukalo, mutta kirnu on täydellinen.
"Meillä nähnyt molemmat, kirnu nyt olohuoneessa"
rmt-55
Onko rullassa reikiä , raastinrautakuviota ? Perunajauhot tehtiin ennen itse . Perunat jauhettiin mäskiksi , siivilöitiin
vedessä saavissa ja jauho laskeutui saavin pohjalle . Sitten vain vesi kaadettiin pois ja annettiin kuivua .
Syöttökaukalo puuttuu jos muut kriteerit täyttyy . Olen itse tehnyt raastinraudalla perunajauhoja -50 luvulla .
Silloin vielä käytettiin lapsityövoimaa
vedessä saavissa ja jauho laskeutui saavin pohjalle . Sitten vain vesi kaadettiin pois ja annettiin kuivua .
Syöttökaukalo puuttuu jos muut kriteerit täyttyy . Olen itse tehnyt raastinraudalla perunajauhoja -50 luvulla .
Silloin vielä käytettiin lapsityövoimaa
Siinä myllyssä jota minä ihmettelin, oli muistaakseni se rumpu umpipuuta ja päällä semmoinen piikikäs peltivuoraus. Piikkirumpu veti pernat kapeasta raosta läpi ja eppäilemättä aika hienoksi mössöksi menivät. Kiitokset tv43:lle prosessikuvauksesta 
Kari