Taloa hankkimassa, mielipiteitä?
Taloa hankkimassa, mielipiteitä?
Hei,
Olen käynyt ihailemassa vuonna 39 rakennettua omakotitaloa Helsingissä. Kiinteistössä on kaksi samankokoista asuntoa ja kellarissa sauna sekä muuta varastotilaa. Neliöitä yhteensä 150 m2 + 75 m2 kellarissa. Asunto on lähes tulkoon alkuperäisessä kunnossa ja myyjät ovat asuneet siinä valmistumisesta lähtien.
http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7108127
Pintapuolisessa kuntokartoituksessa ei löytynyt mitään hälyyttävää korjattavaa talon ikä huomioiden, mutta tarkoituksena olisi remontoida talo melkein kokonaan. Eli sunnitelmissa olisi vaihtaa öljylämmitys (poltin vaihdettu 2003,huollettu 2011; säiliö vaihdettu 1991, tarkastettu 2000) kaukolämpöön, täydellinen putkiremontti (kaksi wc/kylpyhuonetta täysin uusiksi, kaksi keittiötä, vesikeskuslämmitysputket?), myös sähköt olisi varmasti hyvä tehdä uusiksi ja alempaan kerrokseen haluttaisiin takka/leivinuuni. Remonttiin olemme varautuneet laittamaan max 150 000 €.
Onko realistista? tai järkevää?
Hinnathan Käpylän omakotitaloissa ovat tähtitieteellisiä, joten sijoituksena kyseisen kiinteistön ostoa ei voi pitää.
Millaisia riskejä kokeneemmat remontoijat näkevät kohteessa ja kuinka paljon hinnoissa on yleensä tinkimisvaraa?
Toivottavasti ei ollut liian sekava ensiviesti
Olen käynyt ihailemassa vuonna 39 rakennettua omakotitaloa Helsingissä. Kiinteistössä on kaksi samankokoista asuntoa ja kellarissa sauna sekä muuta varastotilaa. Neliöitä yhteensä 150 m2 + 75 m2 kellarissa. Asunto on lähes tulkoon alkuperäisessä kunnossa ja myyjät ovat asuneet siinä valmistumisesta lähtien.
http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7108127
Pintapuolisessa kuntokartoituksessa ei löytynyt mitään hälyyttävää korjattavaa talon ikä huomioiden, mutta tarkoituksena olisi remontoida talo melkein kokonaan. Eli sunnitelmissa olisi vaihtaa öljylämmitys (poltin vaihdettu 2003,huollettu 2011; säiliö vaihdettu 1991, tarkastettu 2000) kaukolämpöön, täydellinen putkiremontti (kaksi wc/kylpyhuonetta täysin uusiksi, kaksi keittiötä, vesikeskuslämmitysputket?), myös sähköt olisi varmasti hyvä tehdä uusiksi ja alempaan kerrokseen haluttaisiin takka/leivinuuni. Remonttiin olemme varautuneet laittamaan max 150 000 €.
Onko realistista? tai järkevää?
Hinnathan Käpylän omakotitaloissa ovat tähtitieteellisiä, joten sijoituksena kyseisen kiinteistön ostoa ei voi pitää.
Millaisia riskejä kokeneemmat remontoijat näkevät kohteessa ja kuinka paljon hinnoissa on yleensä tinkimisvaraa?
Toivottavasti ei ollut liian sekava ensiviesti
Re: Taloa hankkimassa, mielipiteitä?
Jos minulla olisi tuollainen läjä rahaa käytettävissä taloon, olisi vaikea kuvitella tuota kaunotarta parempaa ostokohdetta. Iske kiinni! 150 000 eurolla tekee jo paljon, varsinkin jos itse tekee.
Plussat
+ Ihana alue
+ ihania taloja
+ ihania pihoja
= asuisin tuolla päin jos voisin
Miinukset:
- paljon liikennettä, myös bussi- ja kuorma-autoliikennettä
- vuokratontti, sopimus vain 2020 saakka
- suojelukohde (Museovirasto ei ole niitä mukavimpia remonttikumppaneita)
- aivan helvetillisen hirvittävä hinta (kaikki on suhteellista)
Tinkivarasta on paha sanoa. Nuot on sellaisia kohteita, että joku ne ostaa vaikka niistä pyytäisi mitä vaan. Eli hinta lienee yläkanttiin. Tarjota voi mitä vaan, mutta jos joku tarjoaa enemmän niin se menee sivu suun. Jos hinta on 450 + remonttiin tarkoitus pistää 150 + verot 18, niin onko sillä hinnalla lopun perin ihan hirveästi väliä, onko se nyt kympin enempi vai vähempi?
Noissa voi tulla vastaan mitä vain maan ja taivaan väliltä kun purkaminen alkaa. Toisaalta jos kaiken laittaa, niin aika vähän jää huomaamatta. Ja toisaalta, korjattavissahan melkein mikä tahansa on.
+ Ihana alue
+ ihania taloja
+ ihania pihoja
= asuisin tuolla päin jos voisin
Miinukset:
- paljon liikennettä, myös bussi- ja kuorma-autoliikennettä
- vuokratontti, sopimus vain 2020 saakka
- aivan helvetillisen hirvittävä hinta (kaikki on suhteellista)
Tinkivarasta on paha sanoa. Nuot on sellaisia kohteita, että joku ne ostaa vaikka niistä pyytäisi mitä vaan. Eli hinta lienee yläkanttiin. Tarjota voi mitä vaan, mutta jos joku tarjoaa enemmän niin se menee sivu suun. Jos hinta on 450 + remonttiin tarkoitus pistää 150 + verot 18, niin onko sillä hinnalla lopun perin ihan hirveästi väliä, onko se nyt kympin enempi vai vähempi?
Noissa voi tulla vastaan mitä vain maan ja taivaan väliltä kun purkaminen alkaa. Toisaalta jos kaiken laittaa, niin aika vähän jää huomaamatta. Ja toisaalta, korjattavissahan melkein mikä tahansa on.
Kokeiltiin itse asiassa kepillä jäätä jo ja tarjottiin reilusti alakanttiin. Ei mennyt tarjous läpi. Nyt mietitään uskalletaanko tarjota lisää. Meillä ei siis ole kokemusta remontista, joten vähän jännittää mitä sieltä voi tulla vastaan. Budjetti on myös aika tiukoilla eli mitään suuria yllätyksiä ei saisi tulla.
Ja mihin tämä nyt perustuu? Ai kun ei saa rakentaa patteja kylkeen eikä naamioida perinnepakettitaloksi vaikka se ois niin ihqu?Kulmala kirjoitti:Miinukset:
Tämä on kiinni asenteesta, ja nyt kun on etukäteen tiedossa (suojelu), niin voi asenteen rukata kohdalleen mikäli ei vielä ole, tai unohtaa koko jutun. Suojelun vaikutuksiä käytäntöihin voi ja kannattaa myös selvittää jo ennalta.
Meillä molemmat talot (päätalo ja pihamökki) ovat Vantaan kaupungin rakennuskulttuurikohteita suojeluluokalla A2. Todennäköisesti tämä katsottiin eduksi saamamme 4000 € rakennusperintöavustuksen myöntämisessä.
Pieniä rahoja kokonaisuudessa, muttei varsinaisesti haittaakaan.
Lisäksi en vähättele ylpeyttä, jota tunnen talojemme merkityksestä paikalliseen kulttuurihistoriaan.
...
Älä tee tänään sitä minkä huomenna voit jättää tekemättä.
Entinen rintamamiestalollinen, nykyinen funkkiskuution säilöjä.
Entinen rintamamiestalollinen, nykyinen funkkiskuution säilöjä.
Jos hinnalla ei ole merkitystä, niin hienohan tuo olisi! Mielelläni olisin Helsingissä asuessani tuollaisen ostanut. En vain tule koko elämän aikana tienaamaan niin paljon, että voisin tuohon hintaan mitään ostaa. Oma taloni on hieman isompi ja tulee maksamaan kaikkineen vähän vähemmän, kun mitä teillä on varattu remonttiin...
Mutta kuten sanoin, jos ei rahasta ole kiinni niin, mikä ettei. Onhan tuo kuitenkin sellainen kohde, että ei noita rahallakaan saa silloin kun niitä ei ole tarjolla. Jos tuossa lauseessa oli jotain järkeä...
Vanha talo on aina riski. Uusikin talo on riski. Kaikki mihin laittaa niinkin paljon rahaa kuin mitä taloon menee, on riski. Hyvin teillä on rahaa varattu remonttiin. Ja kannattaisi tietenkin yrittää musevirastolta ja EU:lta nyhtää mahdollisuuksien mukaan rahaa kun sopivia kohtia tulee. Helsingissä on vain se ongelma, että remonttimiesten hinnat voi olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Ja kaikki ei halua eikä osaa ehostaa vanhoja taloja. Anteeksi nyt vain, mutta väittäisin, että sillä suunnalla kannattaisi melkein hakea remppa-apua viron puolelta...
Mutta kuten sanoin, jos ei rahasta ole kiinni niin, mikä ettei. Onhan tuo kuitenkin sellainen kohde, että ei noita rahallakaan saa silloin kun niitä ei ole tarjolla. Jos tuossa lauseessa oli jotain järkeä...
Vanha talo on aina riski. Uusikin talo on riski. Kaikki mihin laittaa niinkin paljon rahaa kuin mitä taloon menee, on riski. Hyvin teillä on rahaa varattu remonttiin. Ja kannattaisi tietenkin yrittää musevirastolta ja EU:lta nyhtää mahdollisuuksien mukaan rahaa kun sopivia kohtia tulee. Helsingissä on vain se ongelma, että remonttimiesten hinnat voi olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Ja kaikki ei halua eikä osaa ehostaa vanhoja taloja. Anteeksi nyt vain, mutta väittäisin, että sillä suunnalla kannattaisi melkein hakea remppa-apua viron puolelta...
Ollaan vähän tarkemmin laskettu remontin hintoja ja näihin arvioihin päädyttiin:
Salaojat, sadevedet, rakennuksen vierusta tehdään pääosin itse hinta n. 3000 €
ikkunat, ulko-ovet kunnostetaan n. 1000 € (tehdään itse)
Lämmitysjärjestelmän vaihto n. 13000 € (ammattilainen)
Vesijohdot + uudet kalusteet wc/kylpyhuone 2x, keittiöt 2x (vanhat kalusteet mahdollisesti säilyy, uudet laitteet) n. 40000 - 50000 € (purut itse suurin osa, muuten ammattilaiset)
Sähkö 15 000 € (ammattilainen), (täysin hatusta heitetty luku)
Varaava takka + leivinuuni + puuhella alakertaan, jos lattia kestää ja hormissa on tilaa n. 10000 € (ammattilainen)
Kellari kerroksen sauna ja märkätila jos rahat riittää n. 5000 € (ammattilainen, mahdollisesti itse)
Viemärit (valurautaa sisällä, ulkona mahdollisesti betonia) ? ei tietoa onko tarvetta uusia, mutta luultavasti ne on järkevä uusia putkien kanssa vai mitä mieltä olette? n. 2000 €
Toinen asia mikä mietityttää on vesipattereiden putket. Tarvitseeko vaihtaa? Ovat ilmeisesti galvanoitua teräsputkea. Kun olen palstalta lukenut, että ovat hyvin pitkäikäiset.
Eli noilla luvuilla remontin hinnaksi tulisi reilu 100 000 €. Ovatko luvut yhtään realistisen oloisia?
Kuinka suuren osan budjetista saa varata ammattilaisten työhön ja kuinka paljon itse tarvikkeet vievät (noin karkeasti arvioituna)?
Salaojat, sadevedet, rakennuksen vierusta tehdään pääosin itse hinta n. 3000 €
ikkunat, ulko-ovet kunnostetaan n. 1000 € (tehdään itse)
Lämmitysjärjestelmän vaihto n. 13000 € (ammattilainen)
Vesijohdot + uudet kalusteet wc/kylpyhuone 2x, keittiöt 2x (vanhat kalusteet mahdollisesti säilyy, uudet laitteet) n. 40000 - 50000 € (purut itse suurin osa, muuten ammattilaiset)
Sähkö 15 000 € (ammattilainen), (täysin hatusta heitetty luku)
Varaava takka + leivinuuni + puuhella alakertaan, jos lattia kestää ja hormissa on tilaa n. 10000 € (ammattilainen)
Kellari kerroksen sauna ja märkätila jos rahat riittää n. 5000 € (ammattilainen, mahdollisesti itse)
Viemärit (valurautaa sisällä, ulkona mahdollisesti betonia) ? ei tietoa onko tarvetta uusia, mutta luultavasti ne on järkevä uusia putkien kanssa vai mitä mieltä olette? n. 2000 €
Toinen asia mikä mietityttää on vesipattereiden putket. Tarvitseeko vaihtaa? Ovat ilmeisesti galvanoitua teräsputkea. Kun olen palstalta lukenut, että ovat hyvin pitkäikäiset.
Eli noilla luvuilla remontin hinnaksi tulisi reilu 100 000 €. Ovatko luvut yhtään realistisen oloisia?
Kuinka suuren osan budjetista saa varata ammattilaisten työhön ja kuinka paljon itse tarvikkeet vievät (noin karkeasti arvioituna)?
Perustuu ennakkoluuloihin ja kaverinkaverille sattuneista vastoinkäymisistä.lempo kirjoitti:Ja mihin tämä nyt perustuu? Ai kun ei saa rakentaa patteja kylkeen eikä naamioida perinnepakettitaloksi vaikka se ois niin ihqu?Kulmala kirjoitti:Miinukset:
Tämä on kiinni asenteesta, ja nyt kun on etukäteen tiedossa (suojelu), niin voi asenteen rukata kohdalleen mikäli ei vielä ole, tai unohtaa koko jutun. Suojelun vaikutuksiä käytäntöihin voi ja kannattaa myös selvittää jo ennalta.
Meillä molemmat talot (päätalo ja pihamökki) ovat Vantaan kaupungin rakennuskulttuurikohteita suojeluluokalla A2. Todennäköisesti tämä katsottiin eduksi saamamme 4000 € rakennusperintöavustuksen myöntämisessä.
Pieniä rahoja kokonaisuudessa, muttei varsinaisesti haittaakaan.
Lisäksi en vähättele ylpeyttä, jota tunnen talojemme merkityksestä paikalliseen kulttuurihistoriaan.
...
Meidän tarjous meni läpi ja kaupat on kohta tehty. Eli pitäisi alkaa suunnitella remonttia. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
Meillä on ajatuksena hankkia arkkitehti/rakennusmestari viemään projektia eteenpäin. Mistä löytyy hyvä, joka ymmärtää vanhan talon sielunelämää? Ensin varmasti pitäisi availla paikkoja vähän enemmän, jotta osaisi arvioida kunnostuksen tarvetta. Kaikki neuvot otetaan erittäin kiitollisina vastaan!
Meillä on ajatuksena hankkia arkkitehti/rakennusmestari viemään projektia eteenpäin. Mistä löytyy hyvä, joka ymmärtää vanhan talon sielunelämää? Ensin varmasti pitäisi availla paikkoja vähän enemmän, jotta osaisi arvioida kunnostuksen tarvetta. Kaikki neuvot otetaan erittäin kiitollisina vastaan!
-
nummentie 434
- Jäsen

karsta kirjoitti:Meidän tarjous meni läpi ja kaupat on kohta tehty. Eli pitäisi alkaa suunnitella remonttia. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
Haa! Kateus on varmaan vaientanut kaikki palstalaiset
Aluehan on hieno, kuin myös lähitenoot. Ja talo. -vaikka kuva nyt on poistunut jo tuolta ketjun alkupäästä.
Onko se niitä taloja, joita on peräkkäin useampia toinen toistaan kauniimpia siinä tien varressa? Itse asuin joskus siellä Veräjänmäessä, ja niitä(kin) taloja tuli ihailtua. Minä kun asuin vain kerrostalokaksiossa, mutta ei sekään paha ollut, kuuskytluvulta... valitettavasti elämä kuljetti muualle...
Remonttiohjeiden antajaksi minusta ei ole, mutta kannattaisiko ottaa sinne museovirastoon yhteyttä, sieltä voisi saada neuvoja ja ehkä vinkkejä tekijöistäkin?
Muista kuitenkin, että uutta saa aina tehtyä, ja ensi vuonna tehty uusi on aina uudempaa kuin heti tehty uusi, mutta kun vanhaa purat pois, se on lopullisesti menetetty.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Onneksi olkoon, Käpylä on hienoa aluetta! Tuo linkin ilmoitus on jo poistunut joten en tiedä millainen kohde oli kyseessä, mutta jokin niistä Käpylän puutaloista kuitenkin?
Itsekin oltiin viime keväänä ostamassa puu-Käpylästä kivitaloa (:D oli alunperin ollut julkinen sauna, muutettu asuinkäyttöön joskus 70-luvulla). Oli nätti kuin mikä ja ihan hienosti juuri remontoitukin, oli vaan mokoma niin pieni (olikohan 105m2) ettei oltaisi saatu mahtumaan edes huonekaluja sisään. Ja toinen seikka mikä harmitti oli se, että tontin vuokrasopimus olisi päättynyt jo 2020.
Uudet tontinvuokrat kun merkitsevät ihan oikeaa ylimääräistä kuluerää. Tuolla kun on suojelukaava niin sinne ei olisi saanut rakentaa mitään autosuojaa, varastotilaa tms, joka on kohtuutonta sikäli että tontinvuokrat lasketaan olemassaolevan rakennusoikeuden mukaan, eikä sitä rakennusoikeutta sitten voi hyödyntää millään lailla. Käpylän kohteissa on lähes järjestään käyttämätöntä rakennusoikeutta jäljellä liki puolet.
Aika realistisilta nuo arvioimasi kustannukset vaikuttaisivat, tosin ainahan tulee ikäviä ylläreitä mutta tuolla 150 tuhannella rakentaa jo uuden puutalonkin, joten varmasti sillä rahalla saatte talon remontoitua.
Itsekin oltiin viime keväänä ostamassa puu-Käpylästä kivitaloa (:D oli alunperin ollut julkinen sauna, muutettu asuinkäyttöön joskus 70-luvulla). Oli nätti kuin mikä ja ihan hienosti juuri remontoitukin, oli vaan mokoma niin pieni (olikohan 105m2) ettei oltaisi saatu mahtumaan edes huonekaluja sisään. Ja toinen seikka mikä harmitti oli se, että tontin vuokrasopimus olisi päättynyt jo 2020.
Uudet tontinvuokrat kun merkitsevät ihan oikeaa ylimääräistä kuluerää. Tuolla kun on suojelukaava niin sinne ei olisi saanut rakentaa mitään autosuojaa, varastotilaa tms, joka on kohtuutonta sikäli että tontinvuokrat lasketaan olemassaolevan rakennusoikeuden mukaan, eikä sitä rakennusoikeutta sitten voi hyödyntää millään lailla. Käpylän kohteissa on lähes järjestään käyttämätöntä rakennusoikeutta jäljellä liki puolet.
Aika realistisilta nuo arvioimasi kustannukset vaikuttaisivat, tosin ainahan tulee ikäviä ylläreitä mutta tuolla 150 tuhannella rakentaa jo uuden puutalonkin, joten varmasti sillä rahalla saatte talon remontoitua.
Kiitos onnitteluista! Talo on Oulunkyläntien alkupäässä ja noita samannäköisiä taloja on Oulunkyläntiellä paljon. Koskelaahan tuo taitaa virallisesti olla. Tässä linkki:
http://maps.google.fi/maps?q=oulunkyl%C ... NetUC5jwdQ
Vuokrasopimus on meilläkin loppumassa 2020. Selviteltiin hiukan millainen korotus vuokraan on odotettavissa ja nykyisillä säädöksillä vuokra viisinkertaistuisi. Ei se varmaankaan sen halvempi ole vuonna 2020. Tarkoitus on myös olla museovirastoon ja ELY-keskukseen yhteydessä remonttiasioissa. Jotenkin tämä alkuun pääsy vain vaikuttaa hankalalta. Mitä enemmän olen lukenut remonteista täältä, niin sen vähemmän talo tuntuu remonttia tarvitsevan.
http://maps.google.fi/maps?q=oulunkyl%C ... NetUC5jwdQ
Vuokrasopimus on meilläkin loppumassa 2020. Selviteltiin hiukan millainen korotus vuokraan on odotettavissa ja nykyisillä säädöksillä vuokra viisinkertaistuisi. Ei se varmaankaan sen halvempi ole vuonna 2020. Tarkoitus on myös olla museovirastoon ja ELY-keskukseen yhteydessä remonttiasioissa. Jotenkin tämä alkuun pääsy vain vaikuttaa hankalalta. Mitä enemmän olen lukenut remonteista täältä, niin sen vähemmän talo tuntuu remonttia tarvitsevan.
Viimeksi muokannut karsta, Ke Maalis 21, 2012 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Tuohan on ihan hyvä lähtökohta :) Ei se asu vuosi ja aloita remontti vasta sitten -viisaus ole ollenkaan tyhmempi. Me ollaan asuttu omassamme reilut puolitoista vuotta ja pikkuhiljaa alkaa olla sellainen olo, että tunnen tämän talon suunnilleen. Onnea hienosta talosta ja tsemppiä remonttiin, ainakin itsellä on mennyt kyllä alkuperäiset suunnitelmat uusiksi moneen otteeseen ja toisaalta alkuhässäkässä oli paljon apua vanhoihin taloihin perehtyneestä rakennusarkkitehdistä, eli sitäkin ratkaisua voin suositella.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Tänään myös tipahti postiluukusta ensimmäinen Tuuma-lehti.
Tosiaan suosittelen asumista hetken ennen remppa-ajatuksia.
Tosiaan remonttiin saa palamaan paljon tuota rahaa.
Itse kannattaa tehda mahdollisimman paljon.
Ite ollaan asuntosijoittajia.Pikkukaupunki taalla Savossa.Nyt ollaan hankittu noita taloja jo nelja.
Siihen sitte pienkiinteisto asuntoineen paalle.
Kallein talo noista normi ok-taloista oli 30t 3ha tontilla ja sen remonttiarvio sahkoineen/viemarointeineen/liittymineen on 45tuhatta euroa.
Mutta toisaalta Helsingissa maksaa kaikki enemman.Ja tietenkin riippuu mita materiaaleja kayttaa.
En nae mitaan syyta atomisoida sellaista rakennusta,joka on taysin toimiva.
Kannattaa aloittaa ihan vaikkapa maalauksilla/tapetoinneilla.
Sahkot voi uusia huone kerrallaan.
Ei ollut tarkoitettu loukkaavaksi viestiksi.
Onnea vain kovasti teille!!!
Tosiaan remonttiin saa palamaan paljon tuota rahaa.
Itse kannattaa tehda mahdollisimman paljon.
Ite ollaan asuntosijoittajia.Pikkukaupunki taalla Savossa.Nyt ollaan hankittu noita taloja jo nelja.
Siihen sitte pienkiinteisto asuntoineen paalle.
Kallein talo noista normi ok-taloista oli 30t 3ha tontilla ja sen remonttiarvio sahkoineen/viemarointeineen/liittymineen on 45tuhatta euroa.
Mutta toisaalta Helsingissa maksaa kaikki enemman.Ja tietenkin riippuu mita materiaaleja kayttaa.
En nae mitaan syyta atomisoida sellaista rakennusta,joka on taysin toimiva.
Kannattaa aloittaa ihan vaikkapa maalauksilla/tapetoinneilla.
Sahkot voi uusia huone kerrallaan.
Ei ollut tarkoitettu loukkaavaksi viestiksi.
Onnea vain kovasti teille!!!