Miten poistaa viimeiset maalinrippeet peiliovesta?
-
Norppa72
- Jäsen

- Viesti:
Miten poistaa viimeiset maalinrippeet peiliovesta?
Aihetta on varmasti käsitelty tälläkin palstalla mutta en haulla löytänyt heti suoraan vastausta, joten kysytään. Miten poistaa viimeiset maalinrippeet puuovesta? Kun on raaputettu ja raaputettu ja hiottu, ja silti pintaan ja koloihin tuntuu jäävän maalia, niin millä olette saaneet vihoviimeiset maalit irti? Tarkoituksena olisi siis jättää ovi puun väriseksi ja lakka päälle.
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
-
Norppa72
- Jäsen

- Viesti:
Re: Miten poistaa viimeiset maalinrippeet peiliovesta?
Katsotaan jos saan vielä kuvan liitettyä:
höh, no tässä linkki kuvaan: https://picasaweb.google.com/lh/photo/U ... directlink
höh, no tässä linkki kuvaan: https://picasaweb.google.com/lh/photo/U ... directlink
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
Terve.
Edellisessä asunnossa laitettiin ovet, raakaa, hidasta käsityötä olen harrastanut. Puukon kärjellä, pienellä lastalla, naarmuja varoen. Pitää olla megavarovainen, ettei pilaa profiileja ja tee naarmuja, näkyvät kyllä maalin läpi. Kokeilin kyllä jotain maalinpoistoainettakin johonkin profiilikohtaan, mutta tulos ei kai tyydyttänyt, ei sitä sitten käytetty. Kannattaa varmaan kokeilla. On kyllä pirullisen hidasta nykertämistä...Ekassa ovessa ajattelin että kyllä se maali sitten peittää, mutta kun ne falskit kohdat jotenkin vaan korostuu kun maali on päällä.
Karhis
Edellisessä asunnossa laitettiin ovet, raakaa, hidasta käsityötä olen harrastanut. Puukon kärjellä, pienellä lastalla, naarmuja varoen. Pitää olla megavarovainen, ettei pilaa profiileja ja tee naarmuja, näkyvät kyllä maalin läpi. Kokeilin kyllä jotain maalinpoistoainettakin johonkin profiilikohtaan, mutta tulos ei kai tyydyttänyt, ei sitä sitten käytetty. Kannattaa varmaan kokeilla. On kyllä pirullisen hidasta nykertämistä...Ekassa ovessa ajattelin että kyllä se maali sitten peittää, mutta kun ne falskit kohdat jotenkin vaan korostuu kun maali on päällä.
Karhis
-
lehmikangas
- Jäsen

Enpä saanut kuvaa näkymään.
Mutta jotenkin tuntuu että todella hyvää lakattua pintaa kertaalleen maalatusta ei tuossa tapauksessa saa. Haittaako teitä nykyisellään siis vain ne maalijämät, vai pitäisikö pinta olla myös täysin tasainen?
Mitenkähän tuohon toimisi pistehiekkapuhallin. Jos on kompura käytössä niin jonkunlaisen version sai esim Biltemasta edullisesti. Tämä kerää sen käytetyn puhallusaineen takaisin pussiin ja kierrättää, eli ei sotke kuitenkaan joka paikkaa. Sillä saisi varmaan sen maalin pois, mutta tasainen jälki lakkaa varten vaatisi kyllä vielä kauttaaltaa hiomista ja paljon.
Mutta jotenkin tuntuu että todella hyvää lakattua pintaa kertaalleen maalatusta ei tuossa tapauksessa saa. Haittaako teitä nykyisellään siis vain ne maalijämät, vai pitäisikö pinta olla myös täysin tasainen?
Mitenkähän tuohon toimisi pistehiekkapuhallin. Jos on kompura käytössä niin jonkunlaisen version sai esim Biltemasta edullisesti. Tämä kerää sen käytetyn puhallusaineen takaisin pussiin ja kierrättää, eli ei sotke kuitenkaan joka paikkaa. Sillä saisi varmaan sen maalin pois, mutta tasainen jälki lakkaa varten vaatisi kyllä vielä kauttaaltaa hiomista ja paljon.
Ei kai tuossa ole muuta vaihtoehtoa kuin hioa kunnolla ja kunnon vehkeillä, eri karkeuksilla. Ja unohtaa näpertely. Koska kyseessä taitaa olla ihan umpipuu, ei ole pelkoa että hioessa viilu menisi puhki. Kulmat yms ovat tietenkin ongelmia, ne vaativat tarkkuutta. Hiekkapuhaltamisen ongelma on se, että syö puun vuosilustoa epätasaisesti, varsinkin pehmeän havupuun.
...riippuu kyllä minkä arvon antaa oven profiileille. sekä hiekkapaperilla, että hiekkapuhalluksella kaikki kulmat pyöristyy.
Ovi ei enää näytä samalta, eikä niitä profiileita siihen enää takaisin saa.
Ovi ei enää näytä samalta, eikä niitä profiileita siihen enää takaisin saa.
Kokemukseni perusteella ei tuosta ovesta voi kohtuullisella työmäärällä saada täysin puupuhdasta. Onko maalaus kokonaan pois suljettu vaihtoehto? Jos on, niin yrittäisin seuraavasti:
- helat ja saranat pois
- ovi palasiksi; listat ja itse peiliosat irti
- kaikki tasaiset pinnat epäkeskolla puhtaaksi, senjälkeen käsin puun syiden suuntaisesti
- listat käsityönä
- irrottaessa mahdollisesti rikkoutuneet listat uusiksi, vanhenevat kyllä ajan myötä
Lakkaus 20% ohennetulla lakalla, välihionta (eli pystyyn nousseet karvat pois) hienolla hiekkapaperilla. Sen jälkeen lakkaa vähintään 2-3 kerrosta.
Kun vanhasta ovesta on kysymys, niin ei siitä ole (varmaan) tarkoitustakaan saada uudennäköistä. Isännän talossa aikoinaan jouduttiin uusimaan peilitkin uudella liimapuulevyllä, ovia kun oli 10+ kpl. Muutamassa vuodessa ei niistä erota, mikä on vanhaa ja mikä uutta osaa, kun lakka tummuu. Vanhat helat kannattaa ehdottomasti säästää.
- helat ja saranat pois
- ovi palasiksi; listat ja itse peiliosat irti
- kaikki tasaiset pinnat epäkeskolla puhtaaksi, senjälkeen käsin puun syiden suuntaisesti
- listat käsityönä
- irrottaessa mahdollisesti rikkoutuneet listat uusiksi, vanhenevat kyllä ajan myötä
Lakkaus 20% ohennetulla lakalla, välihionta (eli pystyyn nousseet karvat pois) hienolla hiekkapaperilla. Sen jälkeen lakkaa vähintään 2-3 kerrosta.
Kun vanhasta ovesta on kysymys, niin ei siitä ole (varmaan) tarkoitustakaan saada uudennäköistä. Isännän talossa aikoinaan jouduttiin uusimaan peilitkin uudella liimapuulevyllä, ovia kun oli 10+ kpl. Muutamassa vuodessa ei niistä erota, mikä on vanhaa ja mikä uutta osaa, kun lakka tummuu. Vanhat helat kannattaa ehdottomasti säästää.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

^Noin ne tekee entistämössä: purkavat osiin ja hiovat osa kerrallaan. Ihmeen hienoa jälkeä saavat aikaiseksi.
Joskus olen lukenut myös, että poistavat lipeällä huonekaluista maalia. Mitenkähän se tapahtuu, ei kai osia tuosta vaan lipeäaltaaseen lojauteta?
Joskus olen lukenut myös, että poistavat lipeällä huonekaluista maalia. Mitenkähän se tapahtuu, ei kai osia tuosta vaan lipeäaltaaseen lojauteta?
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
Norppa72
- Jäsen

- Viesti:
Kiitos kaikille (taas kerran) vastauksista. Luulenpa, että seuraava vaihe on alkaa miettiä minkä väriseksi oven sittenkin maalaisi. Talossa johon on keittiöön paukautettu -90 luvun keittiö, ei liene maailman tärkeintä saada muutamasta ovesta autenttista.. Ei ainakaan tässä tapauksessa, kun näyttää siltä, että siihen saattaisi mennä omat ja toisten hermot/aika. Ulkokattokin pitäisi maalata ja vähän kaikkea muutakin vielä saada aikaiseksi. Jos sitä vaikka eläkkeellä sitten kokeili sitä osiin purkamista ja vaikka lipeää.
Ja tosiaan, jo yhden oven kanssa nyhvätessä huomasi, että kädenkin olisi syytä olla tarkka. Naarmuja tulee yllättävän helposti, eikä peilejäkään haluaisi hiomalla pilata.
Ja tosiaan, jo yhden oven kanssa nyhvätessä huomasi, että kädenkin olisi syytä olla tarkka. Naarmuja tulee yllättävän helposti, eikä peilejäkään haluaisi hiomalla pilata.
Aiai, ei yhtään hyvä juttu, historiallisesti liian kaukaista. Täältä joutaisi komea 60-luvun keittiö upeine tammiviiluovineen!Norppa72 kirjoitti:Talossa johon on keittiöön paukautettu -90 luvun keittiö, ei liene maailman tärkeintä saada muutamasta ovesta autenttista..
En nyt varmuudella tiedä, mutta voi olla että ovi lähtis puhtaaksi jollain sooda-puhallusmenetelmällä puhtaaksi?! Se ei käsittääkseni tuhoa itse puuta vaan irrottaa lian ja maalin. Kannattaa ainakin kysästä kyseistä palvelua tarjoavilta yrityksiltä.
Sitten on kaiken maailman hiilihappojääpuhalluksia ym ym....
Sitten on kaiken maailman hiilihappojääpuhalluksia ym ym....
Autenttisimmillaan tuo ovi lienee joka tapauksessa peittomaalattuna. Sillai ne jummartaakseni on olleet iät ja ajat. Paljas puu peiliovissa on käsittääkseni enempi sellainen 80-luvun juttu. Toki poikkeuksiakin on.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Minusta ovi on törkeän hieno justiinsa tuollai
Mutta mää olenkin visualisti 
Funkkistalon valtiatar.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Kävin paikallisella Sovatek- ( eli sosiaalisen työohjauksen)säätiön ekoraksa-pajalla, jossa oli täysin maalittomiksi ja sileiksi sipaistuja ovia markkinointimielessä; maalinpoisto 80 €/ovi. Mulla on pari ikivanhaa peiliovia karmeineen, jotka palautan käyttöön. Sen verran on torpassa muuta puuhaa, että taidan laiskotella ja kiikuttaa tonne. Itse tekeminen on kieltämättä kivaa, mutta sitä itse tekemistä on vaan niin julmetun paljon..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
-
lehmikangas
- Jäsen

Tarkennan hieman tuota aikaisempaa kommenttiani tuon puhalluksen suhteen, koska moni sen jälkeen viittasi hiekkapuhallukseen. Eli se laite yleensä myydään _hiekka_puhalluslaitteena. Kuten:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paine ... lin-17354/
Mutta ei sinne ole pakko hiekkaa laittaa. Eikä sillä ole pakko täydellä paineella päästellä*.Tuo on joissakin tilanteissa kätevä jos pitää esim kolon pohjalta saada maali pois. Paperilla hiomalla helposti hio vain sen kolon reunat pohjan tasalle. Varmasti tuollakin saa itse materiaalia kulutettua.
*Vaikka hyvähän se on: http://www.youtube.com/watch?v=vkVidHRk ... page#t=21s
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paine ... lin-17354/
Mutta ei sinne ole pakko hiekkaa laittaa. Eikä sillä ole pakko täydellä paineella päästellä*.Tuo on joissakin tilanteissa kätevä jos pitää esim kolon pohjalta saada maali pois. Paperilla hiomalla helposti hio vain sen kolon reunat pohjan tasalle. Varmasti tuollakin saa itse materiaalia kulutettua.
*Vaikka hyvähän se on: http://www.youtube.com/watch?v=vkVidHRk ... page#t=21s