Jos on näin kiire, niin harkitsisin lattiamaaliksi jotain vesiohenteista betoluxia tms. Öljyliukoiset kestää paremmin, mutta ne haisee sitten monta viikkoa kuivuessaan.. vahoista ei ole kokemusta.Em2 kirjoitti:Kiitos kaikille kommenteista, sisällöstä riippumatta ne ovat olleet rakentavia eivätkä naljailevia. Ei oikein enää jaksaisi ottaa kenenkään vihaa tai sarkasmia niskoilleen, kun omatkin voimat alkaa olla vähän vähissä.
Putkari ei ehdi tällä viikolla, mutta on urakoitsijan mukaan tulossa maanantaina. Viemme siis kamat taloon sunnuntaina, mutta asumme evakossa vanhemmillani pari yötä. Sitä ennen ehdimme varmasti hioa lattiat ja maalatakin ne, ja toivottavasti maali kuivuu suhteellisen sukkelaan. Appi kävi tänään kaivamassa salaojan yhdeltä sivulta, nyt pitäisi kellarin kuivua, ja sitten maanantaina viimeistään urakoitsija aloittaa siellä. Huomenna soittelen sähkärille, josko taloon saisi muutaman pistorasian pintavetona tehtyä tässä viikon sisään. Putkiin emme koske itse. Se kyseenalainen viemäriputki on siis se pannuhuoneesta yläkertaan vievä pystyputki. Putkari tehköön lopullisen arvion sen kunnosta.
Ja en suinkaan halua suhtautua alentavasti paikallisiin remppareiskoihin, mutta ehkä se saamani kohtelu nostattaa piikit pystyyn. Appihan on aina ollut mua kohtaan tosi mukava, mutta taisi se hänellekin tulla yllätyksenä, etten tosiaan osaa ajatella samalla lailla kuin hän, enkä osaa tehdä remppajuttuja ilman neuvomista (ja hyvä jos sittenkään). No, kyllä tämä tästä. Olen optimisti ja kadun mielummin kuin katson
Apua pikaisesti - onko kriisi vai ei?
Re: Apua pikaisesti - onko kriisi vai ei?
Lattiaa ei onneksi ole hirveän paljon: 16m2 ja 14m2, eli ne keskikerroksen huoneet keittiötä lukuunottamatta. Taidetaan pääsytä osmoamiseen, se on ilmeisesti suhteellisen helppoa ja nopeaa. Urakoitsija toi tänään hiomakoneen tullessaan, joten huomenna pöllyää 
Pientä päivitystä. Se hiominen onkin sitten omanlaisensa homma, kun siinä kipsitasoitteen alla, puun pinnassa, on ilmeisesti joku vanha vaha. Voitte varmaan kuvitella, miten se vaha jämähtää kuumenevan hiomakoneen hiomapapereihin, ja sitten ei tee niillä papereilla enää mitään. Eli homma etenee aina pari minuuttia tosi sutjakkaasti, sitten on paperi täynnä möhnää. Ihan, kun olisi purkkaa jämähtänyt pohjaan. Mulla on mennyt hirveät määrät hiomapaperia, eikä just sitä kokoa tietenkään saa viikonloppuna mistään. Hiomakoneen vuokra on 70e/pv, ja nyt se seisoo koristeena keskellä olohuonetta... Mrr
Olohuoneesta on noin 95% otettuna, mutta ne reunat, ne reunat... Olen kokeillut kahdella eri käsihiomakoneella, mut ne on molemmat sitä tärisevää sorttia, eivätkä hirveästi pureudu siihen kipsiin. Olen harjannut metalliharjalla, raaputtanut lastalla, hakannut vasaran ja lastan kanssa, kokeillut ihan kaikkea. Kyllä on tiukassa. Mies on kiukkuinen kuin ampiainen, kun pitäisi huomenna kantaa kamat sisään, eikä olohuone ole valmis. (Hän itse ei ole koskenutkaan olohuoneeseen sen jälkeen, kun auttoi repimään tiukimmassa olevat korkkilattian kohdat pois.)
Millä mä sen reunan raaputan? Olisi enää huomisaamu aikaa
Muuten talo saa olla missä kuosissa nyt onkaan, mut se olohuone olisi ihan pakko saada jonkinlaiseen kuntoon. Onko mitään nestettä, millä sitä voisi saada puhtaaksi? Tai jotain kokeilemisen arvoista niksiä?
Olohuoneesta on noin 95% otettuna, mutta ne reunat, ne reunat... Olen kokeillut kahdella eri käsihiomakoneella, mut ne on molemmat sitä tärisevää sorttia, eivätkä hirveästi pureudu siihen kipsiin. Olen harjannut metalliharjalla, raaputtanut lastalla, hakannut vasaran ja lastan kanssa, kokeillut ihan kaikkea. Kyllä on tiukassa. Mies on kiukkuinen kuin ampiainen, kun pitäisi huomenna kantaa kamat sisään, eikä olohuone ole valmis. (Hän itse ei ole koskenutkaan olohuoneeseen sen jälkeen, kun auttoi repimään tiukimmassa olevat korkkilattian kohdat pois.)
Millä mä sen reunan raaputan? Olisi enää huomisaamu aikaa
Jos löytyis se rälläkkä, eli kulmahiomakone. Mutta teillä ei varmaan ole? Sillä minä tein "viimeistelyä". laikan tilalle sellainen hiomapaperilaikka. Vaatii harjottelua, että saa tasaista jälke. Syö helposti epätasaiseksi. Mutta tosiaan jälkeä tulee nopsaan.
No itse asiassa tänä iltana kuulin, et jossain talolla on appiukon rälläkkä. Siinä on vaan varmaan väärä terä, mut täytyy aamulla tsekata, jos vaikka tuurilla olisikin just tuon lattian hiontaan sopiva... Kiitos vinkistä!
Varoituksen sana; rälläkkä ja sisätyöt rintamamiestalossa eivät sovi yhteen. Ja sivusta seuranneena huvittaa tuo helvetinmoinen hätä ja kiire. Me ollaan tehty 1,5v tätä tupaa. Työtahdista kertoo jotain että sohvalla en ole istunut koko aikana ollenkaan ja telvisiota meillä ei ole. Nyt on keittiö ollut poissa kuukauden ja ulkotöissä ollaan... Tupa ei ole lähelläkään valmista, niin ja meillä on kaksi alle kouluikäistä vielä.
-
tessu
rälläkkä ei sovi? jaa no jokainen tekee sillä mitä on käytössä ja jos työ olennaisesti helpottuu niin kai sitä käytetään?
Kuinkahan moni enää maalaa ees kattoa itse ja pensselillä? miksikäs sitten on paineilma naulaimet kun vasarankin omistaa?
Mutta tuo on totta että hätä ei auta!
Kuinkahan moni enää maalaa ees kattoa itse ja pensselillä? miksikäs sitten on paineilma naulaimet kun vasarankin omistaa?
Mutta tuo on totta että hätä ei auta!
Em2 kirjoitti:No itse asiassa tänä iltana kuulin, et jossain talolla on appiukon rälläkkä. Siinä on vaan varmaan väärä terä, mut täytyy aamulla tsekata, jos vaikka tuurilla olisikin just tuon lattian hiontaan sopiva... Kiitos vinkistä!
Eli tälläinen "lamellilaikka":
. Noita saa lähes kaikista rautakaupoista yms.Puutalo ja rälläkkä sopii huonosti yhteen. Se on totta. Niin sopii takka ja puutalo. Holtiton asukas ja puutalo. Tuli ja puutalo.
Eli järjenkäyttö sallittua. Tarkkana naulankantojen kanssa kun hiot. Iskee nätisti kipinää. Kopauta naulan kanta vasaralla ja "piikillä" syvemälle, ennen kuin hiot niin saat vähempi kipinää.
Niitä lamellilaikkoja on eri karkeuksia, kuten muitakin hiomapapereita. Ja tosiaan kasittely vaatii opettelemista. Kokeile ensin hioa vaikka jotain irtolautaa. Etsi sopiva kulma laikan hiottavan kappaleen suhteen. Älä paina! Liikuttele kokoajan hiomakonetta ja anna hioa "omalla painollaan". Syö todella nopeasti puuta, kun painaa. Itse hion mm. nurkat tuolla systeemillä. Sekä kynnyksien edestä ja kolme porrasta. Kun sopiva tatsi löytyy, niin yllätävän sileää saa aikaan. Ei korvaa lattian hiomakonetta, mutta auttaa hankalissa paikoissa.
Niin. TÄMÄKIN HIOMINEN PÖLYÄÄ!!!! Ja vielä runsaasti. Imuri viereen.
Kiire ja puutaloKuvaja kirjoitti:Puutalo ja rälläkkä sopii huonosti yhteen. Se on totta. Niin sopii takka ja puutalo. Holtiton asukas ja puutalo. Tuli ja puutalo.
Sori, en voinut itselleni mitään
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
En väitä vastaan!KariFS kirjoitti:Kiire ja puutaloKuvaja kirjoitti:Puutalo ja rälläkkä sopii huonosti yhteen. Se on totta. Niin sopii takka ja puutalo. Holtiton asukas ja puutalo. Tuli ja puutalo.![]()
Sori, en voinut itselleni mitään
Remontti alkoi kesällä 2011 ja valmistunee.... valmistuuko ne?
Ongelma ratkaistiin maalilla. En tarvinnut rälläkkää. Sinne jäi kulmiin pienet tasoitekaistaleet, mutta maali peitti ne. Annoin periksi. Osmotaan sitten joskus toiste.
Kiire on, koska mies ei halua asua rempan keskellä. Käy hyvin aggressiiviseksi, ainakin suustaan. Ei kestä parisuhde, jos toinen vaan huutaa ja pottuilee. Senpä takia on parempi tehdä hutaisten valmiiksi. Itse siedän keskeneräisyyttä, mut on se lapsillekin kivempi, ettei isi ole koko ajan vihainen. Näillä mennään, tehkää te pitkämieliset huolella ja hitaasti
Nyt ollaan muutettu. Listat puuttuu, keittiössä kiinnitellään allaskaappia ja allasta putkaria varten. Allaskaappi on vinossa ja heiluu puolelta toiselle. Parempaan ei pystytä, täytyy soittaa huomenna meidän urakoitsijalle, että jos he voisivat hoitaa vielä senkin kuntoon. Jospa alkuviikosta saataisiin hana ja sitten tiskikone. Sopiiko muuten Ikean tiskitasoon mikään muu vesilukko kuin heidän omansa? Siinä on sitten vähän mietinnän paikka, jossei sovi. Tulee pikainen 200km lenkki Tampereelle...
Kiire on, koska mies ei halua asua rempan keskellä. Käy hyvin aggressiiviseksi, ainakin suustaan. Ei kestä parisuhde, jos toinen vaan huutaa ja pottuilee. Senpä takia on parempi tehdä hutaisten valmiiksi. Itse siedän keskeneräisyyttä, mut on se lapsillekin kivempi, ettei isi ole koko ajan vihainen. Näillä mennään, tehkää te pitkämieliset huolella ja hitaasti
Nyt ollaan muutettu. Listat puuttuu, keittiössä kiinnitellään allaskaappia ja allasta putkaria varten. Allaskaappi on vinossa ja heiluu puolelta toiselle. Parempaan ei pystytä, täytyy soittaa huomenna meidän urakoitsijalle, että jos he voisivat hoitaa vielä senkin kuntoon. Jospa alkuviikosta saataisiin hana ja sitten tiskikone. Sopiiko muuten Ikean tiskitasoon mikään muu vesilukko kuin heidän omansa? Siinä on sitten vähän mietinnän paikka, jossei sovi. Tulee pikainen 200km lenkki Tampereelle...
Mittaa altaan pohjareiän halkaisija, niin saat hankittua sopivan vesilukon. Kyllä nuo yleismallit on aika "sopeutuvaisia", on niveltä moneen suuntaan, kumitiivisteet paksuja ja joustavia jne, että en usko sen olevan mikään tekemätön paikka. Tai jos tuntuu olevan, niin on aika vaihtaa putkimiestä
Niin ja IKEA kyllä toimittaa matkahuollolla kotiinkin noita keittiönpalasia, tämänkin "ongelman" voi siis ratkaista ainakin kolmella eri tavalla
Siinä allaskaapissa pitäisi olla säätöjalat (jos on suht uusi, sanotaan 80-luvulta tai tuoreempi), niin niillä säädellen vaateriin ja keikkumattomaksi ja sitten taka-yläreunasta seinään kiinni. Ei siinäkään mitään kovin kummallista pitäisi olla, toki pinna ei saa ihan nanomittainen olla tässä(kään) hommassa. Mutta jos joskus on saanut esim ikean kirjahyllyn, kirjoituspöydän tms kasattua suht onnistuneesti niin pitäis normaalisti onnistua yhden tiskipöydänkin vaaterointi.
Niin ja IKEA kyllä toimittaa matkahuollolla kotiinkin noita keittiönpalasia, tämänkin "ongelman" voi siis ratkaista ainakin kolmella eri tavalla
Siinä allaskaapissa pitäisi olla säätöjalat (jos on suht uusi, sanotaan 80-luvulta tai tuoreempi), niin niillä säädellen vaateriin ja keikkumattomaksi ja sitten taka-yläreunasta seinään kiinni. Ei siinäkään mitään kovin kummallista pitäisi olla, toki pinna ei saa ihan nanomittainen olla tässä(kään) hommassa. Mutta jos joskus on saanut esim ikean kirjahyllyn, kirjoituspöydän tms kasattua suht onnistuneesti niin pitäis normaalisti onnistua yhden tiskipöydänkin vaaterointi.
Kari
Omassa tiskikaapissa oli edellisen asukkaan aikaiseen Ikea-altaaseen tehty monesta putkesta ja mutkasta ihme viritys, joka tönäistessä alkoi vuotaa. Putki oli vielä sellaista paksuutta jota ei mistään saanut, joku ruotsalainen mitta. Aikani kiersin rautakauppoja kunnes hoksasin että Ikean uudet vesilukot sopivat myös vanhaan. Kävin ostamassa, oli halpa ja helppo asentaa maallikonkin. Jos sen saa matkahuollolla toimitettua niin ilman muuta sellainen. Rautakaupan paketit maksoi jotain 50 ja 100 väliltä eikä niissä tainnut olla pohjaventtiiliä eli sitten vielä pitää etsiä sellainen ja tarkistaa sopiiko altaan reikään. Ikean 20 euron pussissa oli kaikki mitä tarvitaan altaan reiän ja lattian viemärin välille. Niitä on tasan kahta tyyppiä, yksialtaiselle ja kaksialtaiselle.
Joo, normaaleissa allaskaapeissa on tosiaan säädettävät jalat, mut meidän malli (käskivät hakea paikalliselta Sepolta, ja mehän toteltiin) on sellainen karvalakkimalli lastulevystä, siinä vaan pistettiin osat yhteen puutappien ja liiman avulla. No, tänään kävi urakoitsija siistimässä meidän jäljet, eli hän teki käytännössä kaiken uudestaan
Oli kuitenkin hyvin kohtelias mies, ei nauranut ääneen. Varmaan tästä saa hyvän anekdootin röökitauolle, kun toiset osaa sössiä yksinkertaisen allaskaapin laiton... That's us. Onneksi meitä miehen kanssa jo vähän nauratti.
Putkari tulee huomenna, sittenpähän selviää vesilukon kohtalo. Olen kuullut noista Ikean putkista moitteita, siksi ajattelin ostaa vain tiskipöydän sieltä (ei siis upotettava malli). En yhtään ajatellut, ettei se vesilukon koko olekaan standardi...
Putkari tulee huomenna, sittenpähän selviää vesilukon kohtalo. Olen kuullut noista Ikean putkista moitteita, siksi ajattelin ostaa vain tiskipöydän sieltä (ei siis upotettava malli). En yhtään ajatellut, ettei se vesilukon koko olekaan standardi...
-
remontti_reiska
- Jäsen

- Kotisivu: www.hanhi.net
Tästä saa sellaisen vaikutelman, että hosutaan sinne tänne eikä oikein itsekkään tiedetä mitä tehdään. Välillä riidellään appiukon kanssa, hiotaan lattioita, putkia huiskitaan sinne tänne, lattioitta ja seiniä käännellään ja väännetään jne. Netin kautta kerätään säälipisteitä, vaan niitä ei tipu. Kannattaa muista vanha sanonta: "uusi talo tehdään vuodessa vanha korjataan kahdessa". Tämä pitää paikkansa kun tehdään joka päivä 12 tuntisia päiviä 7 päivää viikossa. Jos muualla käytte töissä niin 4 - 6 vuotta on kohtuullinen projektiaikataulu. Vanha talo on elämäntapa - näyttää monelta unohtuneen.
By the way se mitä teillä oli lattian pinnalla ja tarttui hiomepaperiin ei ole vahaa vaan vanhaa lakkaa joka suli paperiin kiinni. Itse ihmettelen miksi ylipäätänsä hiotaan, paljon nätimpi olisi ollut skrapaamalla lauta kerrallaan, puut olisivat jääneet nätisti kaarelle, lommoja siellä lommoja täällä. Elämän jälkiä. Työtä ja hikeä päivä toisensa jälkeen - mutta aaltoileva lattia on vaivan arvoinen. Suoraksi hiottu lautalattia vanhassa talossa on kyllä ihan hanurista.
By the way se mitä teillä oli lattian pinnalla ja tarttui hiomepaperiin ei ole vahaa vaan vanhaa lakkaa joka suli paperiin kiinni. Itse ihmettelen miksi ylipäätänsä hiotaan, paljon nätimpi olisi ollut skrapaamalla lauta kerrallaan, puut olisivat jääneet nätisti kaarelle, lommoja siellä lommoja täällä. Elämän jälkiä. Työtä ja hikeä päivä toisensa jälkeen - mutta aaltoileva lattia on vaivan arvoinen. Suoraksi hiottu lautalattia vanhassa talossa on kyllä ihan hanurista.